Varför inte hage?

Sv: Varför inte hage?

Ut med ALLA hästar... de mår bäst ute... o det kan ingen säga något annat om..
Att man skulle behöva vänja dem vid större och större hage låter helt korkat tycker jag...men det är ju vad jag tycker...

Har varit hos en beridare, hans hästar var nästan aldrig ute... för när de fick gå ute en timma ibland så sprang de så så de tog in dem igen..
Jag förstår att de springer, de är ju glada för att få komma ut o få lite frihet.

Nä, ute ska de vara, så mycket som det går.
 
Sv: Varför inte hage?

det jag menar är att tävlingshästar mår inte dåligt...


Ja, jag tycker de bör vara ute så mycket som är möjligt.'

men sånna som inte har stora hagar som alternativbör inte de ha hästar då?
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
det jag menar är att tävlingshästar mår inte dåligt...


Ja, jag tycker de bör vara ute så mycket som är möjligt.'

men sånna som inte har stora hagar som alternativbör inte de ha hästar då?
Jamen dom som har små hagar har oftast hästarna stående en och en, Då skulle hästarna må mycket bättre av att slå ihop alla hagar till en stor åsså får dom stå tillsamman, kanske skilja på vallacker å ston då.........
 
Sv: Varför inte hage?

Har man bara små plutt hagar (20x20m eller mindre.), så tycker jag att man ska avstå från att ha häst!
Ston, valackar eller hingstar, alla har lika stor rätt till en bra hage!!!
 
Sv: Varför inte hage?

Håller med dig, Chima, Då måste man ju definera stor hage... och då tycker jag man kan säga att hästen skall kunna utföra alla gångarter utan problem.
Självklart skall man inte ha häst om man inte kan ha den i en bra hage. Det precis lika självklart för mig som om att man inte skaffar häst om man inte kan fö den!
 
Sv: Varför inte hage?

Detta gäller även många framstående tävlingshästar :cry:
Hade dessa hästar fått vara ute i stora hagar sedan de var små tror jag att fler hade fått komma ut. Tyvärr är det ju så att man inte bara kan släppa ut en häst (värdefull el ej) i en hage utan risk för skador om den aldrig tidigare gått i hage.

En annan orsak till att just hingstar bara får gå i hage några timmar kan vara deras lätthet till att stressa. Har varit med om flera godkända halvblodshingstar som gått i "stora" hingsthagar med uppsikt över andra hästar. Vissa blev helt stirriga å bara sprang å sprang. Hade inte blivit mkt kvar av dem om de fått gå där hela dagarna... Ska tilläggas att detta var mitt i betäckningssäsongen.

Hur gör de inom travet under tävlings helger. Vet att en del (inom ridsporten) väljer att ha sina hästar inne pga att de blir tossiga under en tävlingshelg när de inte får gå i hage....
 
Sv: Varför inte hage?

Har exempel på hingstar som inte har kunnat vara ute mer än ett par timmar per dag, då de går och går och går och går. Går av sig allt hull. Efter pension trodde de att han skulle lugna ned sig, då tävlingskondisen gick ur honom, och då skulle han vara mer i hagen. Det fungerade inte alls och hästen var tvungen att avlivas så småningom. Är det värt det? Vissa individer fungerar säkert på ett jättebra sätt - såg i Berga för ett par veckor sedan en hingst som snällt stod mellan två ston o inte sade ett pip!
Hästar, och hingstar, är individer och det finns inte någon regel som säger att ett visst sätt alltid är rätt. Jag gillar blått och du gillar en annan färg. Det som fungerar för en individ fungerar inte för en annan.
Däremot inte sagt att jag inte tycker att hästar ska vara ute så mycket som möjligt - mina är ute så mycket det bara går, utom möjligtvis i "snöstorm, hagel och drivis"!
 
Sv: Varför inte hage?

Jag håller med vissa att om man inte har en tillräckligt bra hage ska man inte ha häst...
Sen kan jag förstå tt hingsatr blir uppstressade, men om dom får stå ute några dagara i samma hage borde dom ju faktiskt lugna ner sig en del efter ett tag...

Sen om man har en flock med hästar, tex 5 st i samma hage, åsså går inte lls två av dom ihop. Så bildar dom ju grupper!! Och självklart så kanske dom sprakas mot varnadra, men det ligger ju i hästens natur! Tex när dom får mat å så. Vi har 5 st i våran hage just nu och vissa av dom går inte ihop alls nästan, men dom trivs endå, För att så funkar hästen, dom bildar grupper....
Jag tycker att vissa av er kanske ska ställa er en dag å titta å lära er eras hästars språk, hur dom verkligen fungerar och kommunicerar!!!!!!!!!
 
Sv: Varför inte hage?

pantern skrev:
En annan orsak till att just hingstar bara får gå i hage några timmar kan vara deras lätthet till att stressa. Har varit med om flera godkända halvblodshingstar som gått i "stora" hingsthagar med uppsikt över andra hästar. Vissa blev helt stirriga å bara sprang å sprang. Hade inte blivit mkt kvar av dem om de fått gå där hela dagarna... Ska tilläggas att detta var mitt i betäckningssäsongen.

Jag tror att det beror helt och hållet på vad man gör hästen till. Oftast står hästarna i små hagar på stora anläggningar där det rör sig mycket folk och ger en "orolig" atmosfär. Oftast står de en bra bit från andra hästar också vilket gör att en del hingstar blir nervösa och bara går och går. En annan bidragande orsak tror jag kan vara kraften. Många proppar ju i hästarna flera kg om dagen och de har ingenstans att få utlopp för sin energi.
Jag har en arabhingst på min gård, där är det lungt och stilla. han går ute dygnet runt i en kuperad hage med en valack så att de kan springa runt och leka. De andra valackerna och stona går i hagen som är två meter bredvid. Hingsten är hur lugn som helst. Har även haft andra hingstar och det har inte heller varit några problem, utom med en welsh hingst. Han fick tyvärr hur mycket kraft som helst vilket gjorde honom väldigt sringig och stirrig, + att han var väldigt missförstådd. Ett stort problem när det gäller hingstar är ju att många är rädda och har mycket fördomar. En hingst ska behandlas som vilken häst som helst, de är inga monster bara för att de har bollarna kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 153
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp