Varför inte hage?

Sv: Varför inte hage?

Tofflan skrev:
Under mina 11 år som hästmänniska har jag aldrig träffat på en häst som inte velat gå ute, som sagt då har det funnits nån anledning.
Så innan jag har träffat på någon häst som vill stå inne bara för att den gillar boxen håller jag fortfarande på min teori ;)


Synd att min valack är avliden annars hade du varit varmt välkommen hem till mig och försöka få ut honom i hagen en regnig dag. Hade man tur så gick han åtminstonde utanför dörren och kollade vädret innan han gick in igen. Om jag väl hade tvingat ut honom så fick jag det onda ögat när jag kom och hämtade honom. Det var samma sak om somrarna, var det för varmt så väntade han vid grinden tills jag kom och hämtade honom och då var han väldigt upprörd!

Mitt sto har "ärvt" lite av han beteende. Är det skruttväder på morgonen så anser hon att hon kan titta på vädret från boxen och gå ut när det lättat på.
 
Sv: Varför inte hage?

Tofflan skrev:
Ne, har man fina hagar med möjlighet att söka skydd vid dålig väder och fri tillgång på hö så vill hästarna inte gå in istället för det finns inga hästar som älskar att vara inne,utan det är hästar som bara har två dåliga alternativ att välja mellan.

Och hur många har möjlighet till sådana hagar, tror du? Vet du t ex hur det ser ut på den skånska slätten?

Immer (som är lyckligt lottad och bor i skogen, med vindskyddade hagar)
 
Sv: Varför inte hage?

Går det inte att bygga tex vindskydd på skånska slätten?
 
Sv: Varför inte hage?

Jag är förespråkare för att alla hästar ska vara ute iallafall några timmar om dan! Däremot ser jag ju på mina egna att på morgonen blir de knäppa om de inte kommer ut fort nog men på kvällen är det väldigt tydligt när deras "ordinarie" tid för ingång är passerad - de joggar rundor och efter en stund landar de innaför grinden där de "pratar" med alla förbipasserande. (de är ute 8-12 h beroende på årstid)
Det jag egentligen ville ha sagt är att jag hörde ett rykte om att lagarna ska ses över, bla finns förslag på att alla hästar ska ha betesgång på sommaren. Då menas inte släppas på bete utan att de ska några timmar om dagen ha möjlighet att gå i hage och beta. Vet ej hur långt detta kommit - hörde av kompis som är insatt.
 
Sv: Varför inte hage?

Jag förstår inte heller varför många hingstar står inne. Jag upplever det vanligare i hopp/dressyrsporten att hingstarna får dåligt med utevistelse, jämfört med travsporten.
Det två stuterier jag helgjobbat/praktiserat på födde båda upp travhästar. På det ena finns sex av de absolut största avelshingstarna inom travet. De går allihop ute varje dag, i hagar där de kan springa, busa och motionera sig under dagen. Där finns också ett par hingstar som har lätt att bli oroliga, nervösa och rastlösa, men inte stängs de in för det! De får istället en liten shettis som sällskap, eller mer grovfoder. En av de har en "jolly-ball" att leka med och han älskar det. Den dressyrmänniska som såg honom hoppa runt som en galning och leka med sin boll skulle väl svimma av rädsla för at han skulle bryta alla fyra ben på stört.
Dessa hingstar står också i samma stall som stona.

Hästar blir ofta vad man gör de till. Stänger man in de i ett stall dygnet runt, avskärmar de från hästar av annat kön, ja då blir det hästar som "vill" stå inne och inte se andra hästar. Men innerst innte mår 99% av alla hästar bra av att gå ute, det är vad JAG tror. Därefter får man fundera på väder och vind, jag vet att en del hästar fullkomligen hatar regn och kyla och vill komma in trots tjocka täcken. Men det var inte just det den här tråden handlade om.
 
Sv: Varför inte hage?

Jovisst, det går att bygga vindskydd, och hoppas att de står kvar - det blåser nästan alltid. Dessutom finns det mängder av pyttesmå hagar där hästarna går i lera upp till knäna vintertid.
Kuperade hagar med naturliga vindskydd är det få som har här nere.

Immer
 
Sv: Varför inte hage?

På ett ställe där jag jobbade som hästskötare fick vi hem ett sto från Tyskland som aldrig gått i en hage. Hon reds i ridhus och leddes ibland utmed vägar där hon fick beta långt gräs. När hon kom hem ville vi att hon skulle få ett så normalt hästliv det nu var möjligt med hennes bakgrund så vi började gå ut med henne i träns och lina i den hage hon skulle gå och bara promenerade med henne längre och längre stunder. Vid den tidpunkten på året var gräset mycket nerbetat och alltså mycket kort. Det upptäckte vi att hon aldrig varit med om för hon tog glatt en stor tugga jord. Det var så tragiskt att se! Så småningom släppte vi henne lös i hagen och hon bara stod där och tittade och visste inte riktigt vad man gör i en hage. Hon hade ingen känsla av att ha bråttom ut på morgnarna och man kunde ta in alla andra hästar och hon bara stod kvar på en fläck och tittade utan en min över huvudtaget. Det var som att hon var lobotomerad eller nåt. När hon kom ut på morgnarna ställde hon sig mitt i hagen, tittade på de andra hästarna som för att se vad DE gjorde. När de andra började beta gjorde hon likadant för att två minuter senare titta igen som om hon inte hade något tidsbegrepp alls. Hur länge ska man stå och äta gräs? Det tog ett halvår innan hon rullade sig i hagen eller drog en brall vid utsläppet.
 
Sv: Varför inte hage?

Mina hästar STORMTRIVS ute, alla är rakade och går utan täcke, även fast det snöar jättemkt. Kalrt om det börjar bli emot -5 grader så får dom på sig täcke men bara ett tunt som skyddar mot vind å blöta.
Dom står ute dygnet runt åxå!
Har ALDRIG varit med om att en häst som har gått med andra hästar i en fin hage att dom vill gå in, men självklart vill dom ju in om det är en SKIThage som är 10*10 meter och inte har några kompisar å rörelsefrihet..........
Det är naturligt för hästarna att stå ute! minst 12 timmar om dagen iaf! Hästarna är FÖDDA utomhus, inte i en liten box....
Dom mår bäst av att vara ute, presterar mkt bättre..

Sen kan jag inte förstå dom som rider i ridhus varje dag!?!?!? varför?
Det är inte konstigt att hästen blir tokig när den kommer ut!! Dom blir ju så jätteglad när dom äntligen får komma ut efter en veckas streck ridning i ridhus! Inte konstigt att dom brallar!!
Ne vad less jag blir....
 
Sv: Varför inte hage?

Cardento går visst i hage, alla flyinges hingstar går i hage. eftersom hagen inte är så stor skrittas han även ut minst en gång om dagen och tränas en gång om dagen. sen är han ju inte hemma så mycket eftersom detta blir hans sista tävlingssäsong.

i frågan om hästar ska vara ute minst 6 timmar varje dag så tycker jag att det är upp till ägaren att bestämma. den hästen jag red för två år sedan fick inte gå i haen efter som hon inte klarade av det. hon bara sprang o sprang till som var helt blöt av svett , sen fortsatte hon sprina tills man tog in henne. hästen jag hade efter det var en tävlingshäst från Tyskland och han hade aldrig varit i hagen. han var heller aldrig ute på vintern utan bara på sommaren och då blev han utsläppt lite i början och sen mer och mer.
Min egen häst går ut i hagen nästan varje dag, om det inte regnar eller är mycket dåligt väder. många hästar kan inte vara ute i hagen när det är dåligt väder därför kan man inte ha lag på att hästarna ska ut.
EA
 
Sv: Varför inte hage?

nicodemus skrev:
Cardento går visst i hage, alla flyinges hingstar går i hage. eftersom hagen inte är så stor skrittas han även ut minst en gång om dagen och tränas en gång om dagen. sen är han ju inte hemma så mycket eftersom detta blir hans sista tävlingssäsong.


Men även hingstar behöver den där avkopplingen dom får i hage. Att kunna bralla och busa, tugga lite hö och umgås med andra hästar.
Speciellt tävlingshästar som inte får sträcka ut annars,bara en massa krav och jobb hela tiden.
Att skrittas en gång om dagen och sen tränas kan inte alls jämföras med utevistelse.
 
Sv: Varför inte hage?

Linneeaaa skrev:
Det är naturligt för hästarna att stå ute! minst 12 timmar om dagen iaf! Hästarna är FÖDDA utomhus, inte i en liten box....
Dom mår bäst av att vara ute, presterar mkt bättre..


Jag håller faktiskt inte med...

En häst som inte får gå i hage, då blir ju ridningen dagens höjdpunkt.

Det blir skit kul att bli riden, är inte det logiskt?

Men sen kan man ju diskutera hästens fysika hälsa i längden för att vara inne. Senor osv.:smirk:
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Men sen kan man ju diskutera hästens fysika hälsa i längden för att vara inne. Senor osv.:smirk:

En häst som inte håller kan väl knappast prestera speciellt bra heller.
Spänd,stel,ont osv.

Att det överhuvudtaget finns folk som stänger in hästar för att ridningen ska bli dagens höjdpunkt är ju fruktansvärt :crazy:
 
Sv: Varför inte hage?

de går ju såklart ut med hästarna på skritt turer, skritt maskin/rullband och bara vanligt ut. Så dumma är dom ju inte :p
 
Sv: Varför inte hage?

Som att skrittmaskiner och rullband skulle ersätta utevistelse i hage :crazy: Herregud, att du ens sjäölv går på att det är bra för hästen.
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Jag håller faktiskt inte med...

En häst som inte får gå i hage, då blir ju ridningen dagens höjdpunkt.

Det blir skit kul att bli riden, är inte det logiskt?


Det säger väl mer om ryttarens förmåga att rida.....:smirk:
 
Sv: Varför inte hage?

För mig skulle det alldrig falla in att ha hästarna så, jag tror inte på sånnt. Men jag har hört att det är därför de har hästarna "inne", för att de ska uppskatta ridningen så mycket och prestera maximalt.

Då skulle jag hällre vilja ta upp de ridkolor i vårt land som har två paddackar att dela på till 40 hästar... speciellt i stockholm. Det tycker jag är fruktansvärt eftersom de går i ridhus ca två ggr per dag och får gå i den där paddocken med kanske 4 andra i ca 1 timme, men sedan får det inget mer, ingen skritt tur ingenting.

Vi kan ju inte säga att man inte ska vara rädd om 120 miljoners hästar.

Vi har ingen toppryttare i det här landet som har hästar som står inne hela tiden förutom ridningen alltså inne 23 h

Många som tävlar låtar sin häst vila inne dagen innan tävling för att den ska vila och sammla tankarna för att sedan släppa ut dem och prestera maximalt, ska vi inte hoppa på dem och spöa skiten ur dem??

Jag påminner igen, Jag har det inte såhär och tänker inte ha det heller, jag vill bara ge er en förklaring, tala för de som har det så.

Då kan man också ta upp vad de hästar har, som inte våra hästar som få gå ute har. exempel på exempel. Bästa ventilation, stora boxar, uträknad foderstat, bästa hovvård, någon som rycktar och mockar två ggr per dag (minst), förutom ridningen promenader utanför annläggninen, proffsryttare, Sadel som är ordentligt tillpassad, bra ridning, bästa underlag i ridhus/paddockar, lungt stall, inget damm i ströet, leksaker i boxen, snäll boxgranne, inte en massa grejor på golvet i stall eller på gårdsplanen...

Alla saker behöver inte alltid stämma och många har det likadant med sina fritidshästar men jag menar i största allmänhet.


Hur många ridproffs hästar har förslitningsskador jämfört med hobbyryttarna som är så noga med att hästlivet ska vara så naturligt som möjligt?


Det låter lite som vissa här tror att hästarna mår dåligt utav de här livet, eller jag tolkade det så därför drog jag upp allt det här...:D
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Många som tävlar låtar sin häst vila inne dagen innan tävling för att den ska vila och sammla tankarna för att sedan släppa ut dem och prestera maximalt, ska vi inte hoppa på dem och spöa skiten ur dem??
Läste nyligen om en "stjärntravare" var ute i hagen samma dag som den tävlades, men travarna kanske samlar tankarna bättre i hagen än i stallet, vad vet jag?:confused:

En annan sak som jag funderat över är att det överallt nuförtiden står att läsa vikten av lösdrift för unghästar i stora, kuperade hagar med många kompisar för att stärka sig. Är det då för att stärka sig inför framtiden då de kommer (om de är talangfulla) få stå inne 22 timmar lindade i bomull? Kanske gå i en liten platt grushage på 20x20 meter i en timme, bli ridna och gå i skrittmaskin en timme.:confused: -Ja, då krävs det nog att man har starka ben och leder!:crazy:
 
Sv: Varför inte hage?

jo det är ju det som försämmras men sedan rider många utav dages stjärnryttare ut i skogen just för mna har upptäckt att senor och leder blir mycket bättre.

Många låter skrittturerna vara på asfalt för att stärka senor
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte hage?

Trygg skrev:
Å sen måste jag återigen säga att detta ÄR ett ridhästproblem..inom travet har jag aldrig aldrig hört talas om något liknande.
Att hästarna/hingstarna inte får gå ut!!
Oavsett om de kostar 30 000:- eller 120 miljoner liksom..
Instämmer! Jag har aldrig heller varit med om eller ens hört talas om det inom travet..
 
Sv: Varför inte hage?

Man kan inte tvinga sin häst att ha en rolig ridtur...
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 153
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp