Varför inte hage?

Sv: Varför inte hage?

Om jag var häst skulle jag vilja bo hos er :D
 
Sv: Varför inte hage?

Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dej,precis som lektra skrev riktade jag mej mer allmänt. Borde nog ha varit tydligare.
Men jag tycker att hästar ska inte vilja vara inomhus, jag tror att det finns någon anledning isåfall och då är dåliga hagar det vanligaste.
Så pass domesticerade är inte våra hästar att dom helst av allt vill stå inne i en box. Men det är bara min åsikt,jag kan ha fel.
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Eftersom cardento inte är född i sverige så är det ofta så att från början står de inne mycket för dom är mycket värda. Sedan när dom kommer hit vill vi släppa ut dom men om man skulle göra det med en häst som inte är van att gå ute så skulle dom få världens chock.

Få världens chock för att de får gå ut? Amen snälla nån, kom igen! :smirk: Jag tror verkligen att hästen dör knall pall för att den får släppas lös i en liten hage nåra timmar om dagen. Förlåt, brukar inte vara sarkastisk, men du inbjöd till det... :smirk:
 
Sv: Varför inte hage?

jag har sett hästar som har kommit direkt från holland o tyskland som verkligen inte har gillat det här med hage, det har inte varit tryggt, de flesta går att vänja genom att börja med små små hagar och bara ett litet tag i början, en sen öka storlek och tid efterhand och då brukar det funka, har dock mött 1 som det inte alls funka för..

Våra hästar är vana vid att alltid gå ut och för dom är det naturligt att vara ute och helt onaturligt att bara stå i sen box dag ut och dag in. Men för dessa hästar så är det boxen som har blivit naturlig och hagen är onaturlig. För där är ingen som står och berättar för dem att de igentligen är meningen att de ska vara utomhus, därav en chock när man släpper en sådan häst i en stor hage.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte hage?

Jag tycker att alla hästar ska vara ute så mycket som möjligt. Hur mycket är ju givetvis individuellt pga olika omständigheter. Men att vissa hästar står inne dygnet runt (under långa perioder då, inte vid tidig fölning el sjukdom osv) är inte OK tycker jag. Jag har en bekant som är hingsthållare och har 6 halvblods/fullblodshingstar i sitt stall. De är ute i halvstora hagar ett par timmar om dagen. Vissa av dem blir lite galna under betäckningssäsongen och kan då istället hållas i en rund paddock med helt staket. Trots detta bröt en av hingstarna benet under en utevistelse, vilket inte är så mycket att göra åt, men förlusten i pengar blev åtskilliga tusenlappar. jag tror att det ofta är pengarna som styr tyvärr, många lever ju på higstarnas inkomster...
 
Sv: Varför inte hage?

Tofflan skrev:
Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dej,precis som lektra skrev riktade jag mej mer allmänt. Borde nog ha varit tydligare.
Men jag tycker att hästar ska inte vilja vara inomhus, jag tror att det finns någon anledning isåfall och då är dåliga hagar det vanligaste.
Så pass domesticerade är inte våra hästar att dom helst av allt vill stå inne i en box. Men det är bara min åsikt,jag kan ha fel.

Okej, jag kan ju inte precis säga något eftersom jag inte tror att du kommer att ändra åsikt, jag kan ju säga att jag hade exakt samma åsikt innan jag träffade min c-ponny och innan min syster började handla med sina importer..

Men vad säger då detta dig :

Efter ett tag hemma hos oss så förstod han att vi inte tänkte låta han vara ute dygnet runt och hela tiden utan att vi brydde sig om han. Då var han pigg när man släppte ut honom (det roligaste han viste var att springa runder i passage o blåsa upp sig) sedan drog han några ordentliga repor i hagen, och sen rulla sig och sedan betade han. det gjorde han alltid, men när vädret blev det minsta dåligt eller han tyckte ett han ville in ställde han sig vid grinden och stod o vänta och vänta fick han syn på en så gnäggade han så fick men gå och hämta han och han var alltid lika pigg in mot stallet som ut mot hagen och när han kom in i stallet ställde/la han sig och sov och var hur nöjd som helst! :)

jag har aldrig mött en häst som är så smart och har så bestämda åsikter som denna herren till och med min pappa som brukar uttryka det : hästar kan inte tänka. medgav att denna ponny var nog ändån ganska smart :p

vad skulle denna hästen fattas eftersom du uttrycker det så? (vill bara ha en diskution )
 
Sv: Varför inte hage?

Lancet skrev:
jag har sett hästar som har kommit direkt från holland o tyskland som verkligen inte har gillat det här med hage, det har inte varit tryggt, de flesta går att vänja genom att börja med små små hagar och bara ett litet tag i början, en sen öka storlek och tid efterhand och då brukar det funka, har dock mött 1 som det inte alls funka för..

:bow: :bow: Tur att man inte är ensam :p
 
Sv: Varför inte hage?

Vi stod i ett stall där det var ett par som köpte och sålde hästar för några år sedan. Deras hästar var oftast köpta från England elr Irland. Första dagarna dom gick ute så var dom helt galna, sprang genom staketet, alltså rätt igenom, såg inte ens staketet verkade det som.

Minns ett sto som blev helt galen när hon kom ut så hon fick gå i bara en liten fyrkant full med skit hela dagarna, visst hon stod väll där men det såg inge kul ut. Nu när jag träffade den hästen så står hon lugnt och fint i sin hade om ioförsig inte är så stor men hon har väll lärt sig.

Sen har vi ju min häst så som är hagälskare :p, får hon inte gå ut så stor hon ofta och skriker i boxen, hon ska ut. Nu har vi tyvärr rätt så tråkiga hagar så när hon väl kommer ut så står hon vid grinden och det hatar jag, hon har aldrig varit "grindhäst" förut, fast då hade vi enorma hagar som var kuperade.

Man måste tänka på hästen som individ, MEN jag tycker att alla hästar ska gå ute. Tror att hästarna blir mkt hållbarare i både senor, leder och att huvet stimuleras hos hästen. Jag kommer ALLTID ha mina hästar ute hur jä*la dyra dom än är elr hur mkt dom än ogillar att vara ute :p.
 
Sv: Varför inte hage?

Ursäkta om det blir lite trådnappning här :p

Jag skulle fundera på om hästen han varit med om något obehagligt ute, om den är känslig för kyla (spänner sej när det blir kallt och får ont i ryggen tex), inte har roliga kompisar i hagen, inte har tillräckligt med mat i hagen osv. Eller så har han inte varit ute mycket förut=kan inte slappna av och behöver från början få komma in och vila nån timme eftersom det blir jobbigt att gå och vara orolig utomhus. Men då måste man ju visa hästen att den kan slappna av utomhus.
Din häst mår säkert jättebra och hagarna verkade ju inte vara små, så jag menar fortfarande inget elakt mot dej för du är säkert en jättebra hästägare!
Men att hästar inte skulle gilla dåligt väder och kyla tror jag inte på.

Förra stallet där jag hade min häst var det en megastor vinterhage men tät skog,backar,ängar osv. Hästarna gick i flock och hade fri tillgång till hö, samt jättebra skydd för dåligt väder.
Det kom dit hästar då och då som inte hade stått ute så mycket förut och från början ville dom mest in men efter en vecka gick dom knappt att ta in :smirk:
Även om det blåste och var 20- fick man gå och släpa in alla hästar till stallet.
 
Sv: Varför inte hage?

Jag trodde inte heller på de där med väder och vind störde hästarna tills jag köpte min ponny..:p

Hon är teckad från topp till tå så hon kan omöjligt frysa men endå så fort det regnar eller snöar ställer hon sig i ett hörn och spänner sig så hon skakar.

Det blir inte bättre på sommaren, då måste hon ha fodrat regntäcke för att inte skaka sig vid regn men hon ställer sig ändå i ett hörn med svansen mellan benen så det blir ett himla av och på täckande på den hästen...:p eftersom vi inte har stall på sommarstället. Men vi har ett vindskydd där men det spelar ingen roll, medan vår stora sovver står hon och trycker i hörnet.

Så här var det i början... det är nu det har blivit bättre, hon slappnar av mer och kan tom. äta.

(Hon är ifrån england)
 
Sv: Varför inte hage?

Tofflan skrev:
Jag skulle fundera på om hästen han varit med om något obehagligt ute, om den är känslig för kyla (spänner sej när det blir kallt och får ont i ryggen tex), inte har roliga kompisar i hagen, inte har tillräckligt med mat i hagen osv..
Gått ute i 6 år på lösdrift, med tre andra hingstar varav en han var riktigt bra kompis med, det tror jag inte för han spände sig inte när man red fast att det var kallt, när han kom till oss gick han med en liten galen shettis och de lekte alltid! vill in även på sommaren när det var massor med gräs i hagen.


Tofflan skrev:
Eller så har han inte varit ute mycket förut=kan inte slappna av och behöver från början få komma in och vila nån timme eftersom det blir jobbigt att gå och vara orolig utomhus. Men då måste man ju visa hästen att den kan slappna av utomhus..
som sagt gått på lösdrift för.

Det jag tycker är viktigast för hästar som kanske inte går ute mer än någon timme är att hagarna är stora och gärnan backiga så att när de väl är ute så ska de kunna rör på sig ordentligt, och inte stå i små sockerbitar..
 
Sv: Varför inte hage?

Jättefina hagar bilderna visade!

Men...
Det syns ju att dom är helt oanvända på snöbilderna!!:angel: :idea:
Skulle den grinden varit öppnad innan snöfallet så borde inte snön vara så jämntjock..lr

Nu ska jag INTE leka detektiv eller besserwisser för jag är helt övertygad om att alla sköter sina hästar på bästa sätt MEN jag finner det helt osannolikt att en häst aldrig vill va i sin hage!!

Då är det något fel!

Och det är DÅ jag hade börjat oroa mig för skador för att stå så mycket i box...nä fy!!!


Å sen måste jag återigen säga att detta ÄR ett ridhästproblem..inom travet har jag aldrig aldrig hört talas om något liknande.
Att hästarna/hingstarna inte får gå ut!!
Oavsett om de kostar 30 000:- eller 120 miljoner liksom..

Men som sagt, alla har vi säkert hästens bästa för ögonen och så länge inte pengarna får styra huruvida en hingst får va ute eller inte så är det väl okej..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte hage?

travhingstar (läs: travhästar) skadar sig hele tiden så de har ju alltid en ursäkt :devil:

(sorry, ville bara dra till med en fördom, ignorera:p )
 
Sv: Varför inte hage?

Under mina 11 år som hästmänniska har jag aldrig träffat på en häst som inte velat gå ute, som sagt då har det funnits nån anledning.
Så innan jag har träffat på någon häst som vill stå inne bara för att den gillar boxen håller jag fortfarande på min teori ;)
 
Sv: Varför inte hage?

Venezuelas skrev:
Varför måste vissa hingstägare behandla sina hingstar som om det vore gjorda av porslin?! :confused:
Att hästarna inte ens får dagligutevistelse är ju hemskt! :eek:

Vad har man igentligen för syn på hästen idag? :crazy:

Förstår de inte att hästar inte är gjorde för att stå 23 timmar om dygnet i en box? :(

Fick höra att cardento aldrig får gå i hage, vad har han för liv igentligen? Visst, toppenskötare och allt, men ett normalt hästliv, kommer han få det? :confused:

Jag är upprörd över att folk bara stänger in hästar såhär :mad:


*Klagotråd*

Hade jag en häst med det avels och pengavärdet så skulle den också få stå i en liten hage. Man kan inte riskera en hel säsong p.g.a en hagskada.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 153
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp