Varför heter era hundar det dom heter?

Sv: Varför heter era hundar det dom heter?

*kl*
Familjens hund heter (kibolis full pott) Nicke Lilltroll i stamtavlan. Vi tyckte att hans namn passade och valde att kalla honom Nicke :) Vi har dock struntat i Lilltroll eftersom vi inte riktigt gillar det:p

Min hund heter Navajas. Uppfödaren döpte tydligen kullen till spritdrycker. När jag fick honom ville mamma och pappa att han skulle heta Goofy (långben) pågrund av hans långa ben:angel: men jag gillade inte det och kunde inte komma på något annat namn än Navajas. Men när vi ropar på honom/"pratar med" honom så säger vi Vajas.
Smeknamn: pajas, vajasen, pajasen, pajsan och ibland kallas han vajjan som våran grannes barnbarn säger när dom glömmer av hans namn haha ;)

Rasen är föressten Irish soft coated wheaten terrier.

kl

Min vovve heter Nairobi, har inget smeknamn utan det blir nairobi :p
Egentligen heter hon Ombra Nera Nairomi Min hunds uppfödare skulle döpa alla valpar efter städer i olika länder och Nairobi skulle heta så från början med uppfödarn skrev fel i stamtavle papperna så det blev Nairomi i stamtavlan :) Och hon är en Rottis tik på 9månader :p

Ian-döpt efter min "idol" Ian anderson som är frontman i världens bästa band Jethro tull". Ett gäng skottar som körde folk/blues/rock på det ljuva 60/70 talet :love:
ian_anderson.jpg
[/QUOTE]

Oohh! Jethro Tull!! Men - är inte du väl ung för att gilla dem?!?

Är det nån i familjen som kör mc...?

Min Beauceron behövde ett namn på R för det var en R-kull. Helst skulle namnet vara detsamma som vad vi sen skulle kalla honom. Hm. Blev en Reeko (uttalas "Riiiko") eftersom Mannen är engelsman. Nu tycker jag han skulle hetat Raven ... svart och blank och trolsk!

Haha, min lillebror lyssnar mycket på dem, han är 17. Han kör visserligen mc...

jag glömde säga att Nairobi är Kenyas huvudstad :p

Äldsta hunden hette Marwin och kallades Marre av uppfödaren.
Jag totalvägrade att kalla honom för det, gav pappa en lista på nästan ett fullklottrat A4 med namn.
Vi var in en dag på en fotoaffär med jycken och butikschefen säger när han ser valpen, "jaha och det här är Repro då antar jag?".
Pappa skrek rakt ut "Jaaaaaa, där har vi det!"

Vi andra dunkade huvudet i disken, han fick heta halva firmanamnet med andra ord. :grin:

Minstingen heter Leona, och det valde jag själv till stamtavlan, kullen var en L-kull så det var bara att fundera.
Blev ett ganska enkelt val då jag, pappa, ramgubben och en tjej som är fotograf som delar lokal med oss och bägge uppfödarna är Lejon i stjärntecknet.
Leona betyder Lejoninna på Spanska.
Men hon kallas för Lillfisen, det börjar ju på L! :D

Oohh! Jethro Tull!! Men - är inte du väl ung för att gilla dem?!?

Är det nån i familjen som kör mc...?

Njaaa vadå för ung? Jag är 23..tycker inte mycket om modernt misch masch :D Ingen i familjen kör Mc , antar att du tänkte på Chopper/Harley?
Pappa har MC körkort men brukar mest beundra motocyklar på avstånd :p

Var gula labrador kallas for Smudge, och det ar for att vi tyckte det var ett passande namn pa en svart labrador som var det vi skulle ha. Men sa var alla i kullen gula och da satt detta "arbetsnamn" sa pass att vi inte kunde med att andra det...:o

Ingen som helst likhet med stamtavlenamnet har det heller, som ar Baileydale Basil :D

Fast det blev ratt bra anda till slut, for vovven alskar att bada och rulla sig i lera sa han ser ut som en smudge efterat :angel:

Mina heter

Starmaids Over And Over Again = och kan kallas Ådi för att min pojkvän är besatt av bilmärket Audi.
Starmaids Keep Flashing = och hon kallas Kaxa, hon är en omplacering och hette så när vi fick henne, men jag förstår varför hon heter Kaxa, för hon är riktigt Kaxig...

Familjens hund

Matsåsens Izabella Drawn To Birdie = kallas Bella för att mamma tyckte det var fint.. dom fick välja hennes namn själva, så då tog dom nått med "bella" i.

:D

Izors mamma kallas Isa och när uppfödaren frågade vad vi tänkte kalla Isas (förstfödde) son för så svarade vi Izor (bl.a. efter TV4-gladiatorn) och därför är han reggad som It's Izor the Only.

Hade ni någon särskild tanke bakom era hundars namn? Någon historia?
Heter den samma som i stamtavlan? Jättenyfiken! :)

Iko hette redan Iko då han kom hit. Men han heter ju "Ilko" i stamtavlan, så jag gissar att dom bara tagit bort L:et och använt det.
Jag brukar å andra sidan säga Ilko till honom, tycker att det är finare.:p

Gobbi... Alltså, fråga mig inte, Haha! Jag fick ju henne på min 12 års dag, som jag firade i Polen - Gobbi är alltså en Polsk import.
Min mamma var i Polen hos sin far(min morfar) långt före mig, för hon skulle ordna allt med hunden.

Så när jag väl fick henne så satt jag och grubblade på vad hon skulle heta, fastnade för "Chloé" men hon kändes inte alls som en Chloé! Så jag grubblade vidare, och tittade då på hennes papper för att se om det kanske stod något fint där.
Så tittade jag i passet, och där stod det "Goubi", jag frågade mamma vart det kom ifrån.
Hon berättade då att när hon åkte till veterinären för första gången med henne så var hon totalt namnlös.
När veterinären skulle fylla i uppgifterna i passet så frågade han vad hunden hette - men hon hade inget namn så det första som ploppade upp i min mammas huvud var "Goubi".
Så jag tittade på min håriga lilla valp och det var banne mig en Goubi det där!:D Det enda jag gjort var att ändra stavningen i hennes namn till Gobbi.

När jag köpte Nero så tänkte jag först döpa honom till Harley (;) ). Han heter för övrigt "Xanthoz" i stamtavlan.
Men återigen så kändes inte han som en Harley och än mindre som en Xanthoz.

Jag funderade en del men så plötsligt, tänkte jag på min morfar som hade berättat om en av hans tidigare hundar.
Det var en Stooor Schäferhane som var rätt... Speciell om man säger så.
Jag tänkte på alla historierna min morfar hade berättat om den hunden, tänkte på ärret min morfar hade över hela sin arm pga hunden, hur han överlevde förgiftning från elakt folk och att han sedan blev en Polishund i Polen...

Den hunden hette Nero *Daaah*, så jag tittade på min valp och det Där var bara en Nero! :idea:
Jag uttalar dock inte hans namn på ren Svenska, för det låter så förbannat fult och trist.
Utan när jag uttalar hans namn så blir det på Polska i form av "Näro" med långt Ä och O, nästan så att det blir med ett Å i slutet. *äsch, svårt att förklara, haha*.:D

Ants In The Pants: Heter Laban i tilltalsnamnet, så mycket historia finns väll inte eftersom han bara är 10 veckor :angel:
Men det passar honom perfekt :idea: Han är en liten laban :rofl:

Tja, Ganti är en isländsk fårhund, ville ha ett isländskt namn. Heter det i stamtavlan med.
Ganti betyder på busfrö på isländska, passar honom perfekt ;)

Haha, när min syrra var tonåring och liksom skulle skämta till det sa hon alltid "Närråå!" (Nädå, typ ;) )

Föreställ dig tuggumituggande 80 tals brud med snedlugg:D

Haha, när min syrra var tonåring och liksom skulle skämta till det sa hon alltid "Närråå!" (Nädå, typ ;) )

Föreställ dig tuggumituggande 80 tals brud med snedlugg:D

HAHAHAH *Ser bilden framför mig*
Men EXAKT så uttalar jag hans namn (fast det vet ju iofs du, jag och mitt Polaski-språk, thihi* :D

Pomeranian heter Kay Al Morris i stamtavlan och kallas därför Morris. Fick honom då han var lite över 1 år, så det blev naturligt. Innan kastreringen namngav min far honom som ... Porris ... Fanns anledning till det förmodar jag :o

Jack Russel Terriern heter Miraco`s Kessy i passet och kallas Kessy. "Råttan" eller "Kua" (ko) är namn som sambon har namngett henne. Jag föredrar "bebis".

Våra två blandraser (Laika/Alaskan Husky) heter Tjocken och Andy. Tjocken skulle egentligen heta Båtsman, men det lät så kul när min nynorska kille skulle försöka uttala det. Eftersom han var TJOCKAST i kullen, blev det ett pass med namnet Tjocken. Lite intressant när jag ropar på honom i Telemark, när många norska personer trott att jag ropat "kökken" ....

Andy föll sig naturligt, då han helt enkelt var en Andy. Inget av de namnet har anknytning till föräldrarna faktiskt.

Kul att läsa andras historier också!

Tja, Ganti är en isländsk fårhund, ville ha ett isländskt namn. Heter det i stamtavlan med.
Ganti betyder på busfrö på isländska, passar honom perfekt ;)

Min islänning heter Landi, alltså "landsman" på isländska. Vad uppfödarna inte visste men som jag har blivit upplyst om av tvåbenta islänningar är att det också är isländsk slang för "hembränt"!:devil:

kl

Min lilla dp heter Ipod. Han hette det när jag fick hem honom, men jag tycker det är himla tufft. haha! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 289
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 989
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023