Varför heter era hundar det dom heter?

Sv: Varför heter era hundar det dom heter?

Min hund är döpt efter en ort i Sverige.
Att kullen skulle heta på R visste vi, men inte könet på vår valp. Jag trodde det skulle bli en hane och var inne på Rohan, Rowan osv, och försökte desperat att hålla borta de afrikanska namnen som jag älskar men som inte har något med schäfrar att göra. (Ruwenzori, Rufiji, Ruaha osv)

Sen fick vi veta att det blev en tik och vi funderade ju givetvis på Ronja (för vanligt) och lite svenska namn som Revär, Revelj, Rejäl osv. Sedan kom jag på Råda, som både är en egenskap (rådig) och en ort i Sverige nära sambons hemstad. Dessutom hade vi nyligen varit på bröllop i kyrkan i Råda, och jobbar även med produkter från Råda.

_MG_9793-Edit.jpg

*kl*

Gamlingen heter kort och gott: Zala. Det valde uppfödaren och hon valde det "bara för att det var fint".

Unghunden heter Wahidah Cherazade Bint Zala i stamtavlan.
Wahidah (som även är smeknamnet) betyder "unik". Kenneln döper alla sina cremefärgade tikar till Cherazade för att uppfödarens favorit (som var creme) hette så. Bint Zala betyder "dotter undan Zala". Jag har valt hela namnet.

Min Shelby är döpt efter en bil, nämligen en Ford Mustang Shelby. Lillkillen hette Urkel när han kom och det blev kvar. Vanligtvis förkortas namnen till Shelis och Urk:grin:

Våra hundar är döpta efter skräckfilmstema eller vad man ska säga. Freddy från Nightmare On Elm Street och Jason från Fredagen den 13. Så numera är det Freddy Vs Jason här hemma ;).

Freddy heter ju Aron i stamtavlan och Jason heter Hestraåsens Elvis.

Den yngsta fick namnet Barvestads Zeus at Olympia då hela kullen är döpt efter världens 7 underverk! Ville ha något som hade med namnet att göra, men kunde inte komma på något som påminde om stamtavlenamnet så lite långsökt fick det bli Troja som är en grekisk stad. (Zeus grekisk gud).

Inte för att vara jävlig, men Troja låg i Anatolien som är dagens Turkiet :D. Men det är ett snyggt namn hursom!

*kl*

Nu ska vi se här...
Yringh's Eminent - kallas Spiken, och jag har faktiskt ingen aning om varför :D. Det är ett roligt smeknamn hursom!

Yringh's Day-Dreams - kallas Doris, som jag tror är efter Doris i Jönssonliganfilmerna. Hon kallades det redan innan mormor (dåvarande kennelinnehavare) fick förslaget till namnet i stamtavlan av en vän.

Yringh's Gloria Gaynor - kallas Esther, min syster hade ding på gamla namn. Kullen blev namngivna efter gamla filmstjärnor.

Nya tiken heter Woogiebox Answered Prayers - kallas Arwen. Uppfödaren hade innan kullen föddes en tanke på Sagan om Ringen-tema som jag älskar och Arwen etsade sig fast i huvudet. Sen blev det istället en klassisk A-kull och jag fick en lista av namn som jag fick välja mellan och valde Answered Prayers. Hon är ju en liten besvarad bön/dröm och man kan forma Arwen efter bokstäver i Answered :D.

Varför det blev Nikki, är jag inte riktigt säker på. Det var min mamma som gav förslaget, när vi var på väg hem från uppfödaren och det passade direkt väldigt bra. I stamtavlan heter hon Hunterfields Singing Ice, så det har inget med det fullständiga namnet att göra.
När jag köper djur bestämmer jag aldrig namnet i förväg, tror att det är bäst att det kommer naturligt när man ser djuret (:

Äldsta hunden heter Free `n Dark Adi-Gallia. Känns som ett ganska långt namn att kalla en hund, och vi kunde ju inte kalla henne 'Gallan' heller ;) så hon fick bli en Laijka. Det namnet är ganska genomtänkt. Vi ville ha ett kort namn som var lätt att säga (med tanke på inkallning). Nu har dock Laijka blivit Lajkis :p

Den andra hunden heter Nile Wild Flareswoop och hon fick bli en Kiro. Det var min bror som kom på namnet, och nu efteråt har vi fått reda på att det mest är hanhundar som heter så ;) Dock passar det bra på våran tjej då hon inte är det minsta 'tjejig'. Vi ville också ha ett kort namn som inte var likt Laijka så att det inte skulle bli förvirrande, så Kiro passade bra.

Men vad charmigt:love:
Underbart med lite humor!
Är det inte Babben som har två hundar som heter Socker och Tårtan?
Labbar har hon om jag inte minns fel.

Hittade en bild nu:
babben440_379234a.jpg

Min kompis svarta katt heter Russin, det tycker är lite sött det med...
Nämen nu har jag faktiskt nästan bestämt mej för en jaktgoldentik som får heta Semla.
:D

kl
Det blev Ixi av en slump bara, kollade på olika hem sidor med namn och det fastnade:D

Min ena heter Caligula. Tog honom som omplacering så han var redan döpt. Vet inte varför det blev det namnet men tycker det är helt ok. Dock kallas han för det mindre vackra smeknamnet "Calle". (samma sak som både grannen och syrrans sambo...allmän förvirring)

Andra heter Strauss. Hela kullan skulle heta något på S och jag klurade och klurade. Till slut kikade vi i ett uppslagsverk och kom på Strauss. Gillar namnet:)

Min tik heter Nugotorpets Bella

Mammas uppfödning, Kullen är på B och vi tänkte i banorna med disney och barnprogram osv, syskonen heter i stil med, barbie, och byggare bob mm

Just iden med det temat var för att jag och en kompis höll i en valp och plötsligt så utbridet min kopis: "han ser ut som byggare bob" och så fick det bli,

Tiken min heter Bella till vardags, Tanken först var att hon skulle heta Betty Boop, men sen ändrade vi oss och tyckte att Bella var finare.

Min heter Zvyatoslav Idéfix (av fjascho) och det sista valde jag själv.

Jag ville ha ett riktigt hundnamn och gogglade på kända hundar, och fastnade för idéfix som står för en mycket liten, lojal och modig hund som alltid hjälper sin ägare ur knipa!

Zvyatoslav var också minst i kullen så idéfix passar så himla bra på honom även om somliga tycker han är en jätte;) (borzoi)

Jag behöll Zvyatoslav eftersom det är ryskt på en rysk hund, även om det egentligen stavas med S så mina ryska vänner stör ihjäl sig:o + att det är kul när alla hundar heter något på samma bokstav.

Min hund heter egentligen Hundgöras Tsatzawi, men det var ett så krångligt namn. Jag funderade länge på namn,Lucifer, Demon och andra namn, men när jag satt med lillknytet i famnen på väg hem, så fastnade jag för Rufus. Tänkte lite på Rons hund i Kim possible på disney channel. Såg nästan ut som en nakenråtta:)

Min ena hund som heter Pepsi är faktiskt döpt av Håkan Loob...dagen efter jag hade hämtat honom så var jag på travbanan där hockeygrabbarna alltid åt lunch....Håkan tyckte naturligtvis att jag hade en sååå söööt valp :love: så han frågade vad han hette...- Inte vet jjag för jag hämtade han igår sa jag...Vad heter den andra hunden då ( den äldre tiken jag hade ) - Hon heter Jaffa sa jag...- Men då kan ju han heta Pepsi då sa Håkan :rofl:...Å så blev det

Den andra heter Turbo o är en DSG....mer behövs väl inte sägas :angel: :love:

Jaffa hette Jaffa Bapelsin för hon var så klyftig :angel:

KL

Nu har mammas valp kommit, han heter Nisse :)

Varför? Jo för att mamma alltid hinner kalla en för en hel rad namn av folk hon känner (oftast familj dock) innan hon träffar rätt. Ska hon ropa Lina blir det oftast "eh Mats, nej Camilla! Dougl..äh, fan..Nisse! Lina!" ..Nu pekar hon mest på en och säger typ" öh du Nisse"..Så för att göra det lätt för sig döpte hon lilla Nisse till Nisse så det blir rätt från början :D

Hehe, lite som pappa. Som av någon anledning kallat/börjat kalla sina senaste tikar för 'Nisse'. Tror vi barn var skyldiga från början.

Nuvarande hette i stamtavlan ngt pappa hatade, och tills han kom på ett namn sa han ju - Nisse. Så det fick bli Nisse.

Jag känner mig inte aaalls som en idiot när jag ropar Nisse efter en tik, oh nej. Det ledde inte till några publikfniss vid MH:t heller..

Han har skrivit in henne som Nisse hos veterinären med, de försökte skriva Nissa, men då vägrade han betala om de inte ändrade *himlar med ögonen*

KL

Nu har mammas valp kommit, han heter Nisse :)

Varför? Jo för att mamma alltid hinner kalla en för en hel rad namn av folk hon känner (oftast familj dock) innan hon träffar rätt. Ska hon ropa Lina blir det oftast "eh Mats, nej Camilla! Dougl..äh, fan..Nisse! Lina!" ..Nu pekar hon mest på en och säger typ" öh du Nisse"..Så för att göra det lätt för sig döpte hon lilla Nisse till Nisse så det blir rätt från början :D

:rofl::rofl:

Men vad rolig mamma du har!!! hahahaha - jag känner precis igen människotypen... intensivt gestikulerande med något jätteviktigt att säga, men namnet kommer inte direkt och vid varje felsägning så ökar intensitet och frustration upphöjt till två!!!

hahaha

Vad bra att nån nu äntligen får heta Nisse!!! :D:bump:

Var är de utlovande bilderna förresten?

:rofl::rofl:

Men vad rolig mamma du har!!! hahahaha - jag känner precis igen människotypen... intensivt gestikulerande med något jätteviktigt att säga, men namnet kommer inte direkt och vid varje felsägning så ökar intensitet och frustration upphöjt till två!!!

hahaha

Vad bra att nån nu äntligen får heta Nisse!!! :D:bump:

Var är de utlovande bilderna förresten?

:D

Hon är en mycket vimsig person, men det skulle hon naturligtvis aldrig erkänna :p

Jag håller på med bilder!

Min var döpt när jag köpte henne, hon hette Breeze men det passade inte henne. Plus att jag känner en häst som heter så som var lite störd. Så jag döpte om henne till Mollie för jag tycker det är fint. (Och min gudson var totalt insnöad på barnprogrammet Molly mus på tv.. han kallar henne inget annat än Mollymus :D) Sen när hon skulle ha sin första vaccination var det två andra hundar hos veterinären samtidigt som oss och båda hette Mollie. Så jag upptäckte att det var ett rätt vanligt hundnamn..

Min förra vovve hette Eastdale Endearing Black Devon, kallades Devon. Eastdale heter kenneln hon kom ifrån. Resten är från pappans namn som hette Eastdale Endearing Shadow. Black antar jag är för att hon var trefärgad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 289
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 989
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023