Varför heter era hundar det dom heter?

Sv: Varför heter era hundar det dom heter?

Min lilla terrier heter Mixie, för hon är ju en mix. Dessutom var jag elva år och tyckte det lät gulligt:D

Loka heter XXXX Cholena i stamtavlan, det är från någon indianstam och jag har för mig att det betyder fågel. Men jag tyckte det lät alldeles för mycket som en polsk prostituerad så jag döpte henne till Lova på tåget hem (hade en lång lista med namn, det skulle vara kort och svenskt). Men v är en ganska mjuk bokstav så jag testade att byta den till ett k för att hon skulle höra det bättre, så blev det Loka.
Men Loka betyder vatten, och hennes färg är sådär gråblå som havet är så det blev ganska bra.

Fortune heter Bromhund Fab Fortune och kommer ju inte härifrån (dels är hon import och dessutom omplacering) och jag fick dras med namnet som folk har väldigt svårt för. Jag tycker det är fint, det passar henne, men de flesta andra (typ mina föräldrar och äldre släktingar) kallar henne för Futte :eek:

Nästa hund blir väl sambons, men jag är envis med korta enkla namn, så jag hoppas på Aska.

Hästarna döper jag efter band, har en Red Hot Chili Pepper och jag tror att fölis nästa år kan få heta U2.

Utter heter Utter i stamtavlan, och kallades den när han kom som omplacering, och jag tycker det är ett helt okej namn, så det fick gärna bli kvar =)

Viktor heter Kari i stamtavlan, jag avskydde det namnet. Att de blev Viktor var en slump, hade inga egentliga (seriösa.. *S*) namnförslag, så satte mig med kalendern och läste namnsdagar, och tillslut blev det Viktor.

Goliat- heter Moonhaven Knowing me Knowing you i stamtavlan. Av förståeliga skäl kan man inte använda något i det namnet som namn i vardagen. När jag köpte Goliat var han redan 5 månader.
Han kallades Goliat av sin uppfödare och kunde sitt namn, det var ett bra namn och jag är urusel på att komma på djurnamn. Så det fick bli Goliat.
Uppfödaren kallade honom det för att han var så sjukt mycket större än alla sina syskon. Hon trodde han skulle bli en gigant, men han stannade i växten efter ett tag och är nu en "normalstor" kooikerhondje.
62238_1237537616.jpg

(Andra namn han har i vardagen: Golita. Golitass. Golitass kotte kotte. Kotten. Bolle. Goli. Goli-Voli. Boli-Voli. Gulliat. Holgat. Snoppiat. Bolleballefjongberg. Boli. Smuff. Gurreguff. Pisse-Nisse, Slickepisse osv osv osv)
;)

Jag är lite insnöad på att nästa hund ska bli en tik, och då vill jag att hon ska heta Semla.

Senast ändrad:

Min kommer ur en Q-kull
Uppfödaren tyckte det var lite av en utmaning och komma på Q-namn.
Quintana som min heter hade hon hört nån gång och tyckte det funka... Detta är dock saxat från wikipedia

Quintana Roo är den ostligaste av Mexikos delstater och är belägen på Yucatánhalvöns östra del.

Jag gillar Quintana de är stiligt, dock ett helsike att ropa. Så därför har de blivit att vi till vardags säger kin-ta-na. Jag gillar inte "att döpa om hundar från stamtavlan" så det fick bli ett alternativt uttal :)

...Då kan ju din framtida "Semla" bli polare med mina vovvar Limpan och Frallan ;):banana:

Schäfern, Fidelhof Hanko - Heter Hanko rätt och slätt. Idétorka kan man säga på namn fronten. Men sen fick vi honom inte förens han var tre månader så uppfödarna hade kallat honom Hanko och han kom på inkallning när man ropade just Hanko.

Labben, Luskens Freddy - Men kallas Frasse då många bekanta heter Fredrik och kallas oftast för Freddy så kände vi att det kunde bli jobbigt om mer än hunden kom om man ropade "Freddy" :)

Yorkshireterriern, Footprints Dame Delilha - Kallas för Ebba:) Bestämde vi oss för redan innan det blev bestämt att det skulle bli hon. Mest för att vi övertalade föräldrarna med att har man ett namn på en hund så måste man ju köpa en hund också;) Funkade bra det ;)

Zipper heter som han heter eftersom hans pappa kallas Zip och eftersom han var en tjuvparning ödslade de inte mycket energi på att hitta ett bra namn.
Dessutom passar det bra, han är väldigt lik den lilla flugan Zipper i "Räddningpatrullen" :D
Virrig men effektiv. Haha.

Ayers Cocky Red Cayo döptes till Mitzy hos tidigare ägare, modifierade det till Mitz eftersom att jag tycker att Mitzy är så förbannat fult. :p

Min Lapske är A-Kullen från Lakkanevas kennel, så vi fick välja mellan några namn på A. Uppfödaren ville ha grekisk mytologi så vi som skulle ha hanar fick välja mellan:
Argus
Aiolos
Apollo

Argus var fint, men upptaget. Det var namnet på en jätte med en massa ögon så jag var lite kluven till om jag ville ha det i vilket fall. Apollo är ju solguden och solen och jag är inte de bästa polare... Då återstod alltså Aiolos som var guden som styrde de fyra starkaste vindarna. Mitt stjärntecken är vattuman och mitt element är därmed luft, så jag ville faktiskt ha det :) (Långsökt, ja :D)

Sen skulle han ju ha ett tilltalsnamn, jag ville inte kalla honom Aiolos. Folk tänker på Aioli (maten) så det var inte så kul. Jag hade en lista med namn och överst stod Narmo som betyder varg på Alviska (SAGAN OM RINGEN:love:). Vargen är ju ändå mitt favoritdjur och just Narmo låter som någon vis varelse med en del värdighet och det tycks ju lapsk vallhund ha över lag. Jag ville också ha ett så ovanligt namn som det bara gick att komma på. Och vad jag vet så finns det ingen annan hund som heter så i Sverige iaf. (Vet någon någon så skrik till så jag kan reducera antalet Narmos :devil:)

När jag såg honom för första gången så var han verkligen en Narmo :)

Senast ändrad:

haha! Jaaa!:D Jag älskar såna namn!

Jag har nån gång hört om "någon" som hade två mopsar vid namn Ärtan och Bönan. Tyckte jag var superroligt!

Min första hund, en cavalierpojke hette i stamtavlan La'Paljetts Eros Ramazotti. Han fick heta Remus, jag tänkte tvillingsjäl. :p

Hund två, Duckponds Brings You Small Bills - aka Billie. Hon kallades redan det när jag fick hem henne och jag gillade namnet så jag körde på det. Alla trodde jag hade en Billypojke dock.

Loka heter Duckponds Goldie Hawn. Gillade inte namnet Loka, tänkte på mineralvatten, men kom inte på något bättre innan det hade hunnit fastna så nu kör vi på det ändå.

Ja första hunden vette fan varför han döptes till Charlie (Sheltie som heter Kullhagas sheltie guy i stamtavlan), vi barn ville ge honom namn som typ.. Napoleon eller Archie tror jag men mamma dillade något om kung Charles och att han såg ut som honom ( :confused: ) så därför fick han det namnet.

Hund nummer två döpte jag efter min kompis systers tilltänkta barnnamn. Hunden såg ut som något åt "Lucy" hållet och namnet hon fick var då Lúcia (ú:et uttalas som i Lucifer ;) ) och jag gjorde det för att jävlas.
(Förresten, hunden är reggad som Beda- jag grät nästan när jag hörde det..)

Sirius heter egentligen "More Than Words". När valparna föddes så valde upfödaren en svart hane till mig som heter "Mambo nr five". Så då tänte jag att Sirius efter Sirius Black skulle passa. Sedan blev det så at jag fick en brun i stället, men namnet hade jag fastnat för så det fick bli Sirius, dels efter Sirius i Harry Potter och dels efter hundstjärnan.

Min vovve heter Dobalistic's Cazima i stamtavlan. Men jag hade redan innan jag bestämt mig för vilken ras det skulle bli bestämt namnet på nästa hund. Min drömbil är en Plymouth Barracuda sedan jag var i de yngre tonåren (är 22 nu) och är det absolut vackraste jag vet i bilväg. När jag praktiserade på K1 fanns där en häst som jag förälskade mig så totalt i som hette Barracuda. När jag skulle köpa min blivande tävlingsvovve så var det klart att hon skulle heta Barracuda, och visst är namnet ganska passande på en svart dobermann? Ja, sedan kom valpen hem och jag insåg att Barracuda var ett ganska komplicerat namn att ha som tilltalsnamn:D Det blidde Cuda istället, efter en annan sportbil som inte går av för hackor. Det passar ju även in eftersom hon föddes i en C-kull. Och visst fan är hon en sportbil!

Min bichonhane tog jag över när han var 9 år gammal. Han hette då Martin. Jag är väl inte helt nöjd med det namnet, men vafan, man kan ju inte byta namn på en så gammal hund. Men jag är snabb med att påpeka att jag INTE döpt honom när folk frågar vad hunden heter;) I stamtavlan heter han Beniar's Akind O'Magic, vilket inte har såå mycket gemensamt med tilltalsnamnet.

Damen heter Uniline's Secret Surprise, eftersom hon var den första valpen som föddes, och mamma hund skulle enligt tidtabellen inte föda förrän veckan efter. Hon föddes medvetslös och uppfödaren fick göra konstgjord andning på henne, lillstumpan. Hon kallades Sippan då, vilket passar ihop med stamtavlenamnet men är, ursäkta mig, otroligt fult. :crazy: Jag hade tänkt ta en tricolourtjej och kalla henne Tara eller Jenka, men det är så mörka namn så de passar inte riktigt på den sobeltik vi till sedan ändå valde. Det var i mörkaste, kallaste december, och till slut var det mina lovikkavantar och hundens ulliga valppäls som inspirerade till namnet Lova. Självklart anspelar det även på att hon är min första stora hundkärlek. :love:

...Då kan ju din framtida "Semla" bli polare med mina vovvar Limpan och Frallan ;):banana:

Ang "matnamn"..
Min första fralla kull hade jag idé torka till som hette duga och jag hade inte fårr mitt kennel namn än..
Så, det blev Lollipop, Laqritz och Caramel eftersom hanen kom ifrån Candystation's.. :angel:

Vet om en kennel som har lite mat teman på vardagsnamnen på vovvarna som Sylt och Kakan.:D

Loka heter Duckponds Goldie Hawn. Gillade inte namnet Loka, tänkte på mineralvatten, men kom inte på något bättre innan det hade hunnit fastna så nu kör vi på det ändå.

Haha, jag tycker inte heller om namnet Loka, lite ironiskt:D Fast det är egentligen ett ganska bra hundnamn, kort med tvp stavelser och ett hårt k

Våran är en Amstaff tik och heter Tequila men kallas för Tilly. :) Det passade henne bra en liten tjej med mycket krut.

Sally heter Bumble Bee i stamtavlan och kallades för Honey när jag köpte henne. Jag funderade väldigt länge på vad hon skulle heta för att jag inte ville behålla namnet visste jag med den gång. Jag gick runt och testade alla möjliga namn och under en promenad så kom jag att tänka på Sally Santesson och ropade på Sally och det kändes rätt :idea:

Sally "Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke" Santesson
Sally.jpg

Sally "Det går inte att bromsa i nedförsbackar" the dally
IMG_5567.jpg

*KL*

Min vovve har som stamtavlemnamn Kennel + Deewhy. Uppfödaren kallade honom Baguss, som betyder ungefär "perfekt" på.. eh.. nåt språk.

Jag kallar honom Cerberus (med K-ljud) och Cebbe (kebbe). Jag gillar latinska språket och namn i stil med grekiska gudar, fantasynamn osv.

Att jag valde just Cerberus har faktiskt sin orsak. Cerberus (Kerberos/Kerberus) är Hades trehövdade vakthund som ser till så att endast dom som fått en riktig begravning kan träda in i dödsriket. När jag skaffade honom hade jag under en lång tid varit sjuk i depression, ångest mm men började bli bättre. Även om jag fortfarande mådde dåligt väldigt ofta så kände jag att jag hade ork att ta hand om en valp och att den skulle ge mig så mycket. Därför blev det en Cerberus, min egna lilla vaktvalp som vaktar mig både från mig själv och från ångest. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 289
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 989
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka