Varför heter era hundar det dom heter?

MrsScabtree

Trådstartare
Hade ni någon särskild tanke bakom era hundars namn? Någon historia?
Heter den samma som i stamtavlan? Jättenyfiken! :)

Sv: Varför heter era hundar det dom heter?

Von Dutch - blev Kittikatt eftersom hon såg ut exakt som en lite kattunge, men när man började se att det faktiskt var en hund så försvann "katt" och kvar blev Kittie.:D

Double Spin - Funderade länge på Spin som tilltalsnamn men det kändes helt enkelt inte rätt på tungan även om jag gillar det, så en kväll en stund efter jag gått och lagt mig reste jag mig tvärt upp och det kom som en blixt från en klar himmel = IVER :idea:

Vilket passar honom alldeles utmärkt! Jag gillar namn som betyder eller beskriver hunden.

Ginger hette Ginger när jag tog honom.:)

Senast ändrad:

Min heter ju då Mira, men har hos tidigare ägare kallats för Maja och heter Fleur i passet (Ingen stamtavla här inte:o).
För det första ville jag inte att hon skulle heta Maja. Tyckte bara att det inte passade henne alls! Dessutom tycker jag att det är ett, ursäkta mig, ganska tråkigt hundnamn.
Jag ville ha något på M, så det inte var helt annorlunda iallafall (även om hon själv kanske inte tänker att det är lättare att lära om till ett liknande namn).
När jag var liten gick ett program på sommarlovsmorgon som hette något i stil med Vintergatan 5A, som jag älskade:rofl: Där fanns en karaktär som hette Mira, och jag har sedan dess tyckt att namnet är himla fint! Och det tyckte jag passade mycket bättre på hunden.

Sen tänkte jag ju aldrig på att det kanske var så lätt för folk att höra y istället för i, varför många tror att min hund heter Myra:crazy:

Bråka, heter också Bråka i stamtavlan. För att det var just det hon var ;)

Focus, heter egentligen Biscuit á la Cuiller. Men efter att ha åkt bakom en Ford Focus i snöstorm ett par timmar så fick det bli en Focus.

Min gamla (10 år) heter Ior. Åsnan Ior har alltid varit min pappas favorit o eftersom det var han som skulle övertygas innan vi kunde skaffa hund var det lite roligt. Det här var ju även innan Nalle Puh blev så väldigt "inne". När min Ior för några år sedan bröt svansen skrattade bara uppfödaren o sa: "Vad trodde ni när ni döpte honom till Ior" :angel:

Min tik kallas för Pippi. Jag hämtade henne som 12 veckors valp o då hade uppfödaren redan börjat kalla henne det o hon lyssnade på det. Tyckte det var ett lite roligt namn på en apportör så hon fick behålla det :laugh: Hon heter i stamtavlan Ryegate's Bird On A Wire.

Vi har helt överens om något gammalt namn, tycker Ministridsgrisar passar riktigt bra i äldre namn :)

Vi funderade på Rut, Agnes, Hilda m.f .

Så var vi ute på semester när nyheten nådde oss att Zagas kull sett dagens ljus och att det bara blev en tik :(. Vi ställde in oss på att inte få någon valp från den kullen eftersom uppfödaren själv sagt att hon ville spara en tik.

Vi forts ha kontakt med uppfödaren, åkte och hälsade på och då berättade uppfödaren att tiken var våran om vi vill ha henne ..

Gissa lyckan 1-10 ;)

Det blev tillslut en liten skolskensSaga och på så sätt fick hon sitt namn.
Vi ändrade dock till Z eftersom Kennelnamnet stavas med Z och även Zagas namn har Z i sig = Mizz Me

EN gång hörde jag en doberman tik som hette det.. säkert över 10 år sedan, och jag tyckte det var så fint så 4 år senare fick ja en egen tik..
Min rottweiler tik heter KIARA.

Barvestads Beowyn heter den äldsta. Vet inte varifrån jag fick det namnet men jag gillade det. Ville kalla henne något liknande och då blev det Beya.

Den yngsta fick namnet Barvestads Zeus at Olympia då hela kullen är döpt efter världens 7 underverk! Ville ha något som hade med namnet att göra, men kunde inte komma på något som påminde om stamtavlenamnet så lite långsökt fick det bli Troja som är en grekisk stad. (Zeus grekisk gud).

hehe

inte jag som döpt honom, men han heter Kimi Räikkönen efter just Formul1 föraren... :P

Bismark-Ikaros -Ikaros,uppfödaren nämnade kullen efter bokstaven B eftersom vi bokade Ikaros som 1 timme gammal så bestämde vi att Bismark fick de bli i stamtavlan och Ikaros som tilltals namn.

Hercule Poirot- Oscar vet faktiskt inte varför =) Han passar oerhört bra till namnet,han hete Oscar när jag kpte honom som 5 månader så de fick helt klart bli kvar

Vision of vegas of Nordica -Vegas kom in till Sverige från Ungern när han var 9 månader hete Vegas när vi bokade honom när han var 3 veckor så de har hållt i sig de med.

Nästa val blir Odie om de blir en hane till eller Barca om de är blir en tik de får vi se om 1-2 år när de blir bestämt :love:

Jag fick hjärntorka och kunde inte komma på ett enda vettigt hannamn på B och när jag fick hem honom lyssnade han redan på (Diamondhearts) Brutus så han fick ha kvar det.

Ceasar heter egentligen Kyang's Ca-Re, men kallades för "pössen" på kenneln. När vi fick hem honom ville jag döpa honom till urax eftersom han såg ut som barna hedenhös hund, men min kille är amerikan och kunde inte uttala det.. så skojjade min kille och kallade honom "Mini me" så jag tänkte kalla honom Mini, men det gjorde folk så upprörda, de tyckte inte alls att en ståtlig tibbehane skulle heta något så fånigt, så jag och killen bollade namn mellan oss en hel kväll tills jag hittade det ultimata machonamnet som dessutom funkar bra med Brutus...

Oj vad många som hann svara!

Harley "Whitesox adorable alex"-Det var pappa som kom på namnet då han egentligen skulle hetat Zigge eller Sixten eller just "Alex"från början. Vi ville ha ett tufft namn och pappa föreslog Harley vilket alla gillade och så blev det. :)

Douglas- Hette ristomtas Douglas när vi fick honom. Hade tänkt döpa till Chopper. Men så kom han och han var liksom bara en Douglas.

Grima- Hade hetar Disha i 3 år som i sin stamtavla. "Atenagården Disha"...men jag gillar inte namnet och hade hela tiden önskat ha en hund som hette Grima.
Det finns en liten historia bakom. Jag fullkomligt älskar isländska och ffa isländska hästnamn/namn. Jag älskar även bokserien "sagan om isfolket". I den serien finns en gammal trollgubbe som heter Grimar. Ett namn jag alltid tyckt om. Jag ville ddock sätta feminin prägel på och då blev det Grima..men jag ville att det skulle betyda något. Av en slump surfade jag på isländska ord en dag och hittade "Grima" i ordlistan vilket betyder maskerad, perfekt. Det är ju just det hon är! Det betyder även "natt", och jag älskar natten så det vart mitt i prick.

Ian-döpt efter min "idol" Ian anderson som är frontman i världens bästa band Jethro tull". Ett gäng skottar som körde folk/blues/rock på det ljuva 60/70 talet :love:
ian_anderson.jpg

Min heter Nova och det var uppfödaren som döpte henne. Vi hade fått döpa henne själv men hon var ju redan en Nova så det fick bli det. Nu tycker jag att det är ett rätt passande namn speciellt när står såhär på Wikipedia;

"En nova kallas en stjärna, vanligtvis en vit dvärg, som under en period ökar sin ljusstyrka kraftigt."

Hon är en JRT, "vit dvärg", och såklart en lysande stjärna! ;)

Hilda (Fifty-Fifty) : Funderade på Vilda, eftersom Vild var precis vad hon var som valp men det kändes som om alla döpte sina tikvalpar till det. Så då sa jag att hon var en "Vilda-Hilda" som då blev förkortat till bara Hilda.

Lucky (Happy Go Lucky): Kallades redan Lucky när jag fick hem honom så han fick fortsätta kallas det.

Killian (Keep A Secret): Skickade lite namnförslag till uppfödaren och hon fastnade för Killian, vi äger honom tillsammans så vi hjälptes åt med namnbiten. Jag gillar namn med betydelse och jag hittade på en sida att Killian bl.a betyder "den lilla svarthåriga" och det stämmer ju bra in på honom då han är svart.

Senast ändrad:

Så roligt att läsa era andledningar till namnen!:laugh:

Jag tar dom odjuren som ligger i sängen just nu.. :p

Kitty, heter Odwaga Zloty Kanion, döpt efter Kitty Jutbring(?) på P3..
Hon kan ju inte sluta prata.... :D

Vanda, tja, döpt efter stamtavlan, Svetal La Vanda Zon Mirekl..
Kallas Vanda Panda här hemma . :D

Pippi, Också efter stamtavlan, hon är egen uppfödning pch heter Pippi-Pirat :angel:

Gina, tja, Smidigt för hon heter Gina Chien-Iache i stamtavlan.:D

De andra odjuren har lite blandade orsaker till sina namn men jag orkar inte skriva novell just nu. :angel:

Faiza heter också Faiza i stamtavlan. Eller egentligen Ablah Faiza, vilket betyder "perfectly formed winner" (får inte till en bra svensk översättning :p).
Gissar att hon fick det namnet eftersom hon kom ut först, också ska hon ju bli en framtida vinnare såklart! :D :angel:

Mina 2 små damer hemma herter Limpan & Frallan! :)
Limpan blev Limpan just för att hon såg ut som en när jag fick hem henne som valp ;)
Frallan kändes då såklart naturligt när vovve nummer 2 införskaffades, hehe.
Har fått en del skratt och kommentarer när man varit ute med hundarna och vrålat "Liiiiiiiimpan & Fraaaallan!!!" men bara posetiva :)

Min heter Alfons,precis som Alfons Åberg; "vänta,jag ska bara....." :p

Jag vill att de ska heta ngt av det som är med i stamtavlan eftersom det då är lättare för folk att veta vilken hund man pratar om.

Nikita heter Nobla-Nikita i stamtavlan. Då blev det naturligt att kalla henne Nikita. Dessutom så flyttade ju hon till mig på heltid först när hon var 2 år och då var ju redan namnet satt.

Leia heter i stamtavlan Donna Deleia. Här var jag med från början och hade redan bestämt att jag skulle kalla henne Leia. Då återstod bara att komma på något på D som passade ihop med det, blev alltså Deleia. Sen la uppfödaren till Donna eftersom hon vill ha dubbelnamn på sina hundar.

Den nya vovven som jag inte fått hem än kommer jag kalla för Nova, i stamtavlan Bettina-Bossanova. Här har jag och uppfödaren gemensamt kommit fram till namn och detta tyckte jag var det bästa så då blir det så. Dock vet jag inte ännu vilken av hundarna jag ska ha, bestämmer inte förän de är 8 veckor.

Greta-Garbo heter min tik i stamtavlan, hon kallas just Greta eftersom jag tog henne som omplacering när hon var över 1år och dom som ägde henne innan kallade henne för det och att det passar in på henne. Sen så kallas hon även för Grisen vilket hon också lyssnar till men Grisen har jag "bestämt" åt henne.
Hon är en ganska speciell hund med många egenheter för sig så först blev det nog att hon kallades "Gretagris" som tillslut övergick helt o hållet till Grisen. Många tror att jag skämtar när jag säger att hon kallas för Grisen men det gör jag inte, hon lyssnar till det lika bra som till Greta och hela min familj+vänner kallar henne Grisen också :D

Hon är min lilla Grisefis och sen när väl valparna kommer så kommer dom vara Grisvalpar :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 289
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 989
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023