Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!
Jag har jobbat som veterinär på landet i 30 år. Började rida för 50 år sen. Kört en del i skogen för att ta hem egen ved.
Jag har fortvarande inte idiotförklarat någon bara påpekat att allt inte var bra förr vilket verkar väcka ett rent raseri hos vissa.
PL
Inget raseri alls jag tycker bara att det är onödigt att påpeka att allt inte var bättre förr för det är nog ingen som trott det heller men allt var inte dåligt heller. Jag tycker att på det stora hela för hästen så är skillnaden inte så stor men idag går det att "dölja" en dålig djurhantering med fina stallar och flachiga märkeskläder.
Som veterinär måste ju du oxå se att skadorna har ändrat sig vart efter hästens användning har förändrats. Jag kan bara gämföra med de häst människor jag har omkring mig och som jag haft med att göra, bla genom eget inackorderingstall, körning, ridning mm.
De "gubbar som använder sina hästar till "nytta" känner sina hästar väl och tar hand om dom för om hästen blir sjuk kan de inte utföra "jobbet". De är sällan skadade eller sjuka eller lider av skavsår, tryck o dyligt medans de stalltjejer jag haft med att göra med sina dyra fina halvblod och som flyttat ut från stan utan tydlig anknytning till djur mer än ev ridskola har STOOORA problem både vad det gäller vardagshantering, tryckskador efter sadlar,
odefinierbara hältor mm, bettskador, skavsår, sparkskador gallor mm mm.
Jag förstår att en häst på elitnivå och eller som tränar hårt kan få skador precis som människor men jag kan inte förstå att hästar på hobbynivå får dessa skador. Det kan ju bara bero på okunskap och tyvär hos många tjejer som vill kunna mer än dom kan så vill de inte ha någon hjälp heller. Jag är Lååångt ifrån någon gammal rutinerad eller välubildad hästmänniska men jag har så sällan sjuka eller skadade djur trots att jag både kör i skogen, inomgårds jobb och rider på dom. Och jag har haft dem sedan de var små. Så du får ursäkta om jag har svårt att förstå den moderna hästvärdens mödor och att det har blivit så "svårt".
Man är ju tydligen Djurplågare om man inte har en hög täcken och benlindor, div skydd och dyligt men det är helt OK att spruta tuppkamm i leder. Hos vissa ses ju knäledsinflamationer som ett "naturligt" resultat av hård träning och är mer regel än undantag redan hos unga djur. Så du får ursäkta mig men jag förstår faktiskt inte och jag kommer att fortsätta ha stor respekt för dessa gubbar som på fikarasten i skogen också ger hästen en "fika" i form av en sockerbit och en banan
trots att deras stall är gammalt och lågt. Jag har fö haft och jobbat med både travhästar, fullblod, halvblod och kallblod samt ponny i alla åldrar och kön så jag tror inte på problemet med "vinnarskalle".