Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Om du menar det här med spilta så är det just hos äldre lantbrukare som haft häst i jordbruket o skogen i hela sitt liv som jag träffat på sådana fall o då menar jag verkligen att de inte ens fått komma ut på sommaren.
PL

??nu bli jag ställd!!
Häst gubber som du har träffat? Just hur gamle är du? Som du prata måsta du vara äldra an jag! och det fanns inte månge häst gubber kvar när jag kom till Sveriga!
I så fall tillhör du själv till oss gamle häst folk som kan inget om häster :grin:
Az

Självklart var inte allt bättre förr, det är det inte inom något område, inte heller hästeriet.

Men det faktum att vi har fler svåra olyckor inom ridsporten (på alla nivåer) beror onekligen på något. På lägre nivåer vill jag faktiskt säga att det beror på att många hanterar hästar utan tillräcklig kunskap. Må vara att hästarna är skarpare än de var förr, i många fall. Och sedan tillkommer att många envisas med att skaffa sig för svåra hästar av ren prestige.

Det är väl snarare ditt sätt att läsa som är utomordentligt snedvridet.
Jag har inte skrivit att gamla hästgubbar behöver sköta hästar dåligt, bara försökt balansera diskussionen genom att peka på att vissa kan höra till de sämre. Har heller inte gjort någon jämförelse mellan åldersgrupper.
Så tagga ner lite!
PL

Hmm Tja om man läser igenom hela tråden så verkar det snarare som om dina inlägg är dom som obalanserar disskussionen med petimetrar och onödiga förtydliganden.:grin: jag tror inte att någon trots att de har STOR respekt för de "gammla" som hållit på länge menar att ALLT är bra. Men man måste också ta hänsyn till hur tiderna har sett ut både nu och bakåt. Mycket har blivit bättre visst men mycket har också speciellt hanteringsmässigt blivit sämre.:crazy: Och det var ju hanteringen den här tråden handlade om från börgan inte huruvida gamla ladugårdar har för lågt tak eller spiltor. Sedan tycker inte jag att man generellt kan dömma ut spiltor. Rent hanteringsmässigt tycker jag att spiltor kan vara bra att ha Men att de givetvis inte ska stå i dom dygnsvis.
Givetvis väljer jag att ta till mig det JAG tycker verkar vettigt av det de gammla har att bidra med. Som vanligt handlar det om sunt förnuft och vi SKA inte dömma ut "de gammla gubbarna".
Dessutom så tolererar vi mer med ridhästar än med körhästar därför att om en ridhäst tar ett steg åt sidan händer i regel inte så mycket men om en förspänd körhäst tar ett steg åt sidan kan det innebära livsfara för alla inblandade om hästen inte är lydig och rätt tränad. Ett exempel är tävlingar och prov för unghästar. Om en häst som gör ridprov tar ett bocksprång eller lättar fram så skrattar man lite åt det och viftar bort det som unghästfasoner. Om man åker på en premiering med tex FNH och tittar på körprov så skulle en häst som stegrar sig, bockar eller är nervös och inte står still inte få genomföra ett prov pga att hästen inte anses förberädd och säker och det gäller från två års ålder. Så rent hanteringsmässigt litar jag mer på "en gammal" gubbe än en ung med ett hispigt fullblod som far runt och säger "att det ska vara så för han har vinnarskalle".

??nu bli jag ställd!!
Häst gubber som du har träffat? Just hur gamle är du? Som du prata måsta du vara äldra an jag! och det fanns inte månge häst gubber kvar när jag kom till Sveriga!
I så fall tillhör du själv till oss gamle häst folk som kan inget om häster :grin:
Az

Det FINNS fortfarande gubbar (rätt många faktiskt) som fortfarnde kör häst i skogen och Jordbruket. "Hästmannen" är inte helt unik i Brukshäst världen och det finns en yngre "gröna vågen" generation som flyttar ut och lever likadant.
Dom gör dock inte så mycket väsen av sig utan bor på sin gård i lugn och ro någonstans på landsbygden och lever sitt liv. Man måste ha någon form av relation till dom, granne/släkt o dyl för att lära känna dom men dom FINNS och jag har STOR respekt för dom.:banana:

Det FINNS fortfarande gubbar (rätt många faktiskt) som fortfarnde kör häst i skogen och Jordbruket. "Hästmannen" är inte helt unik i Brukshäst världen och det finns en yngre "gröna vågen" generation som flyttar ut och lever likadant.
Dom gör dock inte så mycket väsen av sig utan bor på sin gård i lugn och ro någonstans på landsbygden och lever sitt liv. Man måste ha någon form av relation till dom, granne/släkt o dyl för att lära känna dom men dom FINNS och jag har STOR respekt för dom.:banana:

Vad rolig att det finns några, vet av ett ung par som driva småbruk med sina Fjördisar, här uttanför Svenis har dom skågs körnings skol med häst, så visst det finns lita, det är bara att vi hör aldrig om dom, dom stå inte i Ridsport, eller dom andra tids skrift.

Nej, har prata vi om gamle gubber när Sveriga gick på hästkraft!
När oiljan ta slut, då kan vi hämna tillbaka till hästkraft, det komma att bli tuff, men av nöden komma folk att lära sig av det gamle hästeriet.

Just nu är häst ägendet ett lyx för dom okunnig med för mycket pengar.
Därför har vi så månge Problem häster trötts allt NH och Experterna i värja buska.
Hur många problem häst har inte kommit in bara idag på Hästhäntering siden?
Az

Vad rolig att det finns några, vet av ett ung par som driva småbruk med sina Fjördisar, här uttanför Svenis har dom skågs körnings skol med häst, så visst det finns lita, det är bara att vi hör aldrig om dom, dom stå inte i Ridsport, eller dom andra tids skrift.

Nej, har prata vi om gamle gubber när Sveriga gick på hästkraft!
När oiljan ta slut, då kan vi hämna tillbaka till hästkraft, det komma att bli tuff, men av nöden komma folk att lära sig av det gamle hästeriet.

Just nu är häst ägendet ett lyx för dom okunnig med för mycket pengar.
Därför har vi så månge Problem häster trötts allt NH och Experterna i värja buska.
Hur många problem häst har inte kommit in bara idag på Hästhäntering siden?
Az

Du har så rätt...:bow::bow::bow:

Jag har oxå ställt mig den frågan många ggr. Jag har haft häst hela mitt liv, uppvuxen med en morfar med bondgård och nordsvenska bruks och travhästar som han aldrig någonsin hade några hanteringsproblem med. Möjligen då de var unghästar, men de rådde han bot på med lugn, tålamod och konsekvens. Sunt förnuft helt enkelt, inget sabla NH himpa vimpa larv utan vanligt sunt tänkande och agerande.
Och detta var hästar som stod i box, stora sommar och vinterhagar, mkt arbete och även jag som liten skit kunde hantera dessa kolosser för de var så otroligt väluppfostrade
Självg har jag engelska fullblod(bara en kvar nu visserligen), och har inga problem med mina hästar heller, och då har jag ändå en sk "svår" ras.
Brukar roa mig med att läsa en viss tråd här på buke, där det visserligen är mkt vettigt emellanåt, MEN vilka problem de har med sina hästar, och jag kan inte förstå varför.

En häst är en häst,den ska bemötas med respekt, men man måste visa vart skåpet ska stå, och det betyder ABSOLUT inte att spöa/slå/skrika eller gapa utan lugnt och tydligt visa vad det är du vill.

Som min tränare brukar säga "sluta tänk, bara gör så blir det som det ska va" :)

??nu bli jag ställd!!
Az
Jag vet inte när du kom till sverige, men det verkar inte vara så länge sen.
Själv har jag varit yrkesverksam på landet bland bönder od i 30 år, tillräckligt länge för att träffa många både duktiga o mindre duktiga hästgubbar.
Utvikning, en kompis till mig, vars pappa varit skogsfaktor vid ett av de större bolagen här i norrland, berättade att när de avhästade kom pappan hem o sa att, nu är mina dagar som auktoriserad djurplågare slut!
När det gäller vård kontra hantering så ligger den här tråden faktiskt under hästvård!
PL

Håller med dig!!

Det är precis samma sak inom hundvärlden. Jag skulle aldrig våga köpa en hundvalp känns det som för det finns så otroligt mycket "metoder" och grejer som man absolut måste göra och absolut inte ska göra, jag har nästan glömt bort mitt sunda förnuft någonstanns och känner mig bara allmänt förvirrad och osäker..

Förstår verkligen inte vad det är du försöker få fram??

Att alla som är över 80 år och har arbetat med häst hela livet har haft sina hästar upstallade i trånga spiltor, i dåliga stall, utan utevistelse och plågat sina djur!?!

Som jag skrev överst i mitt första tråd så har jag aldrig skrivit på denna del av Bukefalos forum förut och titeln till tråden kan ju inte vara så svår att förstå? "Varför har det blivit så svårt att hantera hästar?!"

/Swat

Om den här tråden bara handlar om hästhantering i den trängre betydelsen varför ligger den då under hästvård. Men visst även när det gäller den rena hanteringen har jag sett bägge varianterna.
Vad du inte verkar fatta är att jag hela tiden skrivit att det finns o funnits duktiga, mindre duktiga o rena katastrofer även av "gamla hästgubbar" o att alla hästar inte var välhanterade eller rätt skötta förr heller.
PL

Om du anser att tråden är så felplacerad varför då inte be en moderator flytta den rätt? Och varför pipa om det nu??

Och det du inte förstår är att ingen påstått att "allt var bättre förr", min frågeställning var en ren generalisering av MIN uppväxt bland "MINA" hästgubbar! (Vilket med all önskvärd tydlighet framgår om man läser vad jag skrivit i inlägg 1)

"Mina" hästgubbar var fantastiska! De hade inga hästar permanent i spilta! De hade inga hästar uppstallade hela året utan utevistelse! De var inga "djurplågare" - som du skriver!

De hade små, men rena stall med bra luft, en fantastisk ordning och reda och hästar som behandlades med en omsorg som är dagens hästar få förunnat!

/Swat

Om den här tråden bara handlar om hästhantering i den trängre betydelsen varför ligger den då under hästvård. Men visst även när det gäller den rena hanteringen har jag sett bägge varianterna.
Vad du inte verkar fatta är att jag hela tiden skrivit att det finns o funnits duktiga, mindre duktiga o rena katastrofer även av "gamla hästgubbar" o att alla hästar inte var välhanterade eller rätt skötta förr heller.
PL

Då förstår jag inte varför den här otrevliga disskussionen har uppstått. Du tycker ju då uppenbarligen som vi egentligen men ändå idiotförklarar du alla andra på den här tråden:confused: Jag tror att alla här inne begriper att man ska lyssna på det sunda förnuftet och inte tex ge hästen sand i maten för att slippa raspa tänderna (som var ett gubbtrick). Jag tror att alla inklusive den som startade tråden liksom jag ser upp till alla duktiga människor som på ett lugnt och säkert sätt hanterar och utbildar häst oavsett inriktning. Det förvånar mig mycket att du som du skriver varit verksam 30 år på landsbygden har så låg respekt för de äldre. :crazy: Självklart var det "lättare" förr då många kanske de flesta var mer eller mindre tvugna att lära sig köra häst och det fanns inga andra allternativ och självklart var det så att många inte heller tyckte att det var roligt, har man inte roligt så blir det inte bra helt enkelt. :angel:Men jag tycker också att det är självklart att ju längre man varit med ju mer har man lärt sig. Bara för nyfikenhetens skull vilken typ av häst och gren har du arbetat inom i 30 år? Kan man räkna med barnatiden då man var överlycklig för att få rykta gubbens hästar eller släppa ut dom i hagen? i såfall har även jag varit verksam i 30 år. Även jag har vänt mig emot diverse "gubba metoder" men det är LÅÅÅÅNGT ifrån alla jag haft med att göra som är/har varit hårdhudade djurplågare. Men jag vänder mig emot vissa "NH" metoder också och "moderniteter". Men om det stör dig så mycket att tråden ligger fel så kanske vi ska be den som startat tråden att starta en ny under hästhantering där vi kan skriva på ett mer sakligt och trevligt sätt:idea:

Om du anser att tråden är så felplacerad varför då inte be en moderator flytta den rätt? Och varför pipa om det nu??

Och det du inte förstår är att ingen påstått att "allt var bättre förr", min frågeställning var en ren generalisering av MIN uppväxt bland "MINA" hästgubbar! (Vilket med all önskvärd tydlighet framgår om man läser vad jag skrivit i inlägg 1)

"Mina" hästgubbar var fantastiska! De hade inga hästar permanent i spilta! De hade inga hästar uppstallade hela året utan utevistelse! De var inga "djurplågare" - som du skriver!

De hade små, men rena stall med bra luft, en fantastisk ordning och reda och hästar som behandlades med en omsorg som är dagens hästar få förunnat!

/Swat

:bow::bow::bow::bow:

Jag har jobbat som veterinär på landet i 30 år. Började rida för 50 år sen. Kört en del i skogen för att ta hem egen ved.
Jag har fortvarande inte idiotförklarat någon bara påpekat att allt inte var bra förr vilket verkar väcka ett rent raseri hos vissa.
PL

Med kommentarer som:

"jag är tillräckligt gammal för att veta att många av dessa hästgubbar överhuvudtaget inte borde haft djur."

"Men vilka krav på kunskap o känsla fanns förr?"

"Men korsförlamning förebygger man ju inte genom att slänga på hästen en filt!"

"Ett problem för mig är att dina hästgubbar på sin ålders höst i kraft av sin kunskap kan höra till de sämsta djurägarna, det är nog bara där man tex kan hitta hästar som står i spilta 24 timmar om dygnet 365 dagar per år."

"Utvikning, en kompis till mig, vars pappa varit skogsfaktor vid ett av de större bolagen här i norrland, berättade att när de avhästade kom pappan hem o sa att, nu är mina dagar som auktoriserad djurplågare slut!"

Ingen positiv syn direkt?!

Jag tycker uppriktigt synd om dej som ser den ovan beskrivna bilden framför dej när jag tar upp den gamla stammens hästägare! (Till skilnad mot min bild av tjockt halmade boxar, tuggande nöjda hästar och en äldre man som påtade omkring och gjorde långa utläggningar om "Ämnet för dagen"!)

Med tanke på att du red och körde häst i skogen för 50 år sedan så är du runt 65 år nu (?) och din uppfattning om de hästgubbar som du "sprang runt benen på" är att de behandlade sina djur illa - "misshandlade dem" - och att många av dem inte skulle fått haft häst!

Tragiskt, tragiskt!! Din uppväxt måste ha varit jobbig...

Men om du då vänder på det hela och tänker på alla oss som vuxit upp i de BRA stallen! Där både folk och fä hade det bra och mådde bra!

Kan du inte då heller se vilke förlust det är för Häst-Sverige att inte fler av dessa BRA gubbar fick komma till tals innan det var för sent?

/Swat

Jag har jobbat som veterinär på landet i 30 år. Började rida för 50 år sen. Kört en del i skogen för att ta hem egen ved.
Jag har fortvarande inte idiotförklarat någon bara påpekat att allt inte var bra förr vilket verkar väcka ett rent raseri hos vissa.
PL

Inget raseri alls jag tycker bara att det är onödigt att påpeka att allt inte var bättre förr för det är nog ingen som trott det heller men allt var inte dåligt heller. Jag tycker att på det stora hela för hästen så är skillnaden inte så stor men idag går det att "dölja" en dålig djurhantering med fina stallar och flachiga märkeskläder.:devil:

Som veterinär måste ju du oxå se att skadorna har ändrat sig vart efter hästens användning har förändrats. Jag kan bara gämföra med de häst människor jag har omkring mig och som jag haft med att göra, bla genom eget inackorderingstall, körning, ridning mm.

De "gubbar som använder sina hästar till "nytta" känner sina hästar väl och tar hand om dom för om hästen blir sjuk kan de inte utföra "jobbet". De är sällan skadade eller sjuka eller lider av skavsår, tryck o dyligt medans de stalltjejer jag haft med att göra med sina dyra fina halvblod och som flyttat ut från stan utan tydlig anknytning till djur mer än ev ridskola har STOOORA problem både vad det gäller vardagshantering, tryckskador efter sadlar,
odefinierbara hältor mm, bettskador, skavsår, sparkskador gallor mm mm.

Jag förstår att en häst på elitnivå och eller som tränar hårt kan få skador precis som människor men jag kan inte förstå att hästar på hobbynivå får dessa skador. Det kan ju bara bero på okunskap och tyvär hos många tjejer som vill kunna mer än dom kan så vill de inte ha någon hjälp heller. Jag är Lååångt ifrån någon gammal rutinerad eller välubildad hästmänniska men jag har så sällan sjuka eller skadade djur trots att jag både kör i skogen, inomgårds jobb och rider på dom. Och jag har haft dem sedan de var små. Så du får ursäkta om jag har svårt att förstå den moderna hästvärdens mödor och att det har blivit så "svårt".
Man är ju tydligen Djurplågare om man inte har en hög täcken och benlindor, div skydd och dyligt men det är helt OK att spruta tuppkamm i leder. Hos vissa ses ju knäledsinflamationer som ett "naturligt" resultat av hård träning och är mer regel än undantag redan hos unga djur. Så du får ursäkta mig men jag förstår faktiskt inte och jag kommer att fortsätta ha stor respekt för dessa gubbar som på fikarasten i skogen också ger hästen en "fika" i form av en sockerbit och en banan:love: trots att deras stall är gammalt och lågt. Jag har fö haft och jobbat med både travhästar, fullblod, halvblod och kallblod samt ponny i alla åldrar och kön så jag tror inte på problemet med "vinnarskalle".

Senast ändrad:

"Jag tycker uppriktigt synd om dej som ser den ovan beskrivna bilden framför dej när jag tar upp den gamla stammens hästägare! (Till skilnad mot min bild av tjockt halmade boxar, tuggande nöjda hästar och en äldre man som påtade omkring och gjorde långa utläggningar om "Ämnet för dagen"!)
/Swat

Du tror inte att du har en lite VÄL romantiserad bild utav hur det var förr? Känns som att du sett många Jenny Nyström bilder med stalltomten, katten osv.

Ska man vara ärlig så hade ju FOLK det ganska så svårt förr och man hade nog inte alla ggr råd att kosta på sig att "klema bort" sina djur. Man hade ju dessutom otroligt mkt mindre kunskaper om hästars BEHOV. (man behöver inte gå så vansinnigt långt tillbaka för att läsa tex i läroböcker om att djur inte har några känslor)

Däremot så fungerade kanske själva hanteringen utav hästarna bättre förr, rakare mindre tramsande, man var ju tvungen eftersom hästarna skulle utföra hårt arbete och då var det nödvändigt att dom fungerade.

Vi bor på gård granne med makens mormor 87 här har alltid funnits hästar. Hennes far var en riktig hästkarl som skodde själv osv. Hon älskar våra hästar, men har verkligen ingen koll. Hon frågar ständigt ska dom verkligen vara ute på vintern, fryser dom inte nu, ska du inte ta in dom? Hon ger dom potatisskal, mögligt bröd, för hästar har ju inga problem med mögel. Listan kan bli lång.

Med tanke på vilken romantiserad bild du verkar ha av hur hästar sköttes förr verkar det finnas all anledning i världen att påpeka att hästar inte alltid mådde bra förr fastän de användes varje dag i jobbet! Tror du verkligen att tryckskador är något nytt? Vad tror du det gamla uttrycket selbruten betyder?
PL

Tolka inte ut för mycket eget av det jag skriver!
Jag sprang inte runt benen på några hästgubbar när jag var liten. Körde häst i skogen gjorde jag långt senare. Är därmed lite yngre än vad du gissat.
Du kan ju hålla in dina vridningar av min text lite grann.
Vad min kompis pappa sa var ett uttryck för att hästhållningen ffa i bolagsskogsbruket faktiskt kunde vara riktigt dålig vilket knappast borde vara någon nyhet för den som är lite påläst.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025