Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Fast vari ligger problemet med att vissa av oss har fått uppleva gedigen hästkunskap, extremt stor hanteringsvana och lugn, ro och ett ständigt "tänk först agera sedan" och av den orsaken älskar och ser upp till de gamla "hästgubbarna"??

Ingen här säger att allt var bättre förr, att alla hästar mådde bättre, att alla sköttes exemplariskt, att ingen for någonsin illa osv.

Självklart fanns bra och dåliga djurägare även för 30-40-50 år sedan!

Det är väl snarare kosntigt att hästar över huvud taget far illa i dagens upplysta samhälle??
Där veterinärer kan nås 24 timmar om dygnet, det finns hälsotester för hundra tusentals sjukdomar, datorer som räknar ut foderstater, solarier för hästar, simhallar för hästar, en uppsjö av "måste" tillbehör som skall hålla hästen varm/kall/mjuk/stabil osv osv.

Det är väl snarare en KATASTROF att dagens hästar - med all den kometens som finns - inte ALLA mår konstant perfekt! Eller??

Allt var garanterat INTE bättre förr! Men visst faan saknar i alla fall JAG "mina" hästgubbar med all den kompetens och rutin de fått tack vare ett långt liv i hästars närhet!!

/Swat

Problemet som jag ser det är att vi idag till skillnad från förr har lagt till alldeles för mycket mänskliga känslor i vårt hästhavande. Förr var djur djur och människor människor på ett helt annat vis. Förr så var det helt naturligt att fostra djur och barn, idag känns det som att de ska helst uppfostra sig själva för lägger du en hand på dem så är du både djur och barnmisshandlare. Å visst så har det genom tiderna hänt att både djur och människa farit illa och fått problem av den handen men de allra felsta har mått bra. Men idag tycker jag problemen bara växer.

För att återgå till hästarna, hur många trådar läser vi inte här på Buke om människor som har problem även med sina årsföl och unghästar och inte vet va de ska göra med dem. Detta följer naturligtvis med hästen upp i åldern och problemen blir bara större och farligare pga människan inte längre av nån anledning vågar eller vet hur man fostrar.

Det räcker med att gå ut i hagen för att lära sig hur man fostrar en fölunge, varför skulle vi vara mildare än djuren själva de vet ju oftast vad som är bäst och fungerar.
Så länge man inte har koll på sin häst och utövar ömsesidig respekt så kommer man ju heller inte kunna leda eller rida sin häst säkert.
Det går att fostra sin häst ganska hårt om man gör det vid rätt tillfälle till att bli lydig och trygg utan att den vare sig blir kuvad eller rädd, utan en lycklig individ som vet sin plats i flocken, vet häst och ryttare sina respektive platser så uppstår sällan problem.

Hästar tycker inte om tjat och de förstår inte lydnad genom smekningar eller att människan försöker blunda för problemet för så går det inte till i en flock. I en flock så kan man generellt säga att på tredje smäller det!!

När det kommer till sjukdomar och mat så är det bra att det går framåt tycker jag, men vi ska nog samtidigt fråga oss själva är det så att vi genom alla nya fodersorter och tillskott fodrar våra hästar till sjukdom som sedan nästa nya fodertillskott kan behandla. Om vi istället från början ger våra hästar mat som hästar bör äta i lagom mängd så kanske vi skulle slippa många problem.

Så lydnadsmässigt så var hästar mer välmående och säkra att umgås med förr, men boende -och fodermässigt så känns det idag tryggare.
Personligen så fostrar jag mer på hästars vis, på tredje smäller det, och om jag blir översprungen eller sparkad åt så gör hästen bäst i att fortsätta från mig väldigt fort för då blir jag inte nådig. Men jag tycker lika mycket om att smekas när ordningen är som den skall.

Senast ändrad:

Ett problem för mig är att dina hästgubbar på sin ålders höst i kraft av sin kunskap kan höra till de sämsta djurägarna, det är nog bara där man tex kan hitta hästar som står i spilta 24 timmar om dygnet 365 dagar per år.
PL

Du har ju faktiskt förstått det här:bow:
Tramset att man inte kan säga till på skarpen utan bara skall vara bästa kompis med sin häst är ju det klart problem. Men jag har träffat folk som skulle passa livsfarliga hästar på skogen om barn på den gamla goda tiden.
PL

Senast ändrad:

Fast vari ligger problemet med att vissa av oss har fått uppleva gedigen hästkunskap, extremt stor hanteringsvana och lugn, ro och ett ständigt "tänk först agera sedan" och av den orsaken älskar och ser upp till de gamla "hästgubbarna"??

Ingen här säger att allt var bättre förr, att alla hästar mådde bättre, att alla sköttes exemplariskt, att ingen for någonsin illa osv.

Självklart fanns bra och dåliga djurägare även för 30-40-50 år sedan!

Det är väl snarare kosntigt att hästar över huvud taget far illa i dagens upplysta samhälle??
Där veterinärer kan nås 24 timmar om dygnet, det finns hälsotester för hundra tusentals sjukdomar, datorer som räknar ut foderstater, solarier för hästar, simhallar för hästar, en uppsjö av "måste" tillbehör som skall hålla hästen varm/kall/mjuk/stabil osv osv.

Det är väl snarare en KATASTROF att dagens hästar - med all den kometens som finns - inte ALLA mår konstant perfekt! Eller??

Allt var garanterat INTE bättre förr! Men visst faan saknar i alla fall JAG "mina" hästgubbar med all den kompetens och rutin de fått tack vare ett långt liv i hästars närhet!!

/Swat

Det jag fick lära mig var att:
THEY WERE HORSEMEN, WITH HEARTS FULL OF MEMORIES, AND BODIES FULL OF HURT!
Nu är det jag som sitta med gamle minnet och en kropp som är uttsliten efter ett liv med häster och en önskan att jag hade lysnet mer till dom gamle häst gubber.
Az

*Kl*

Roande att läsa olika vinklingar och tyckanden i tråden. Det första som slog mig var att "när menar man att förr i det här sammanhanget var"?
En gissning kanske att "förr" var på den tiden man hade hästar för arbete och inte nöje? Jo, där fanns en del nöjesutövande av överklassen även på den tiden- men i huvudsak alltså.
Ska man därför placera "förr" under/före perioden 1920-1950?

Då kommer min andra undran... vilka här var med på den tiden och kan uttala sig om hur det var? Undrar med tanke på en del märkliga uttalanden i tråden.

Mitt svar på TS fråga är att det beror på att man idag inte har tillräcklig baskunskap- praktiskt taget om något utanför det urbana samhället. Alltså måste man lära/läsa sig till vad man behöver kunna ang häst och då följer man till bokstaven allt i den litteratur man väljer. Vilket gör att man hamnar på ett slags petimeternivå där allt ska göras per millimeter, minut och gram. Den kunskap och vana man tidigare fick av föregående generation existerar inte idag. Har man tur, finns en och annan senior som kan berätta att tillgå, men det blir ändå inte fråga om samma "inväxande" i hästkunskap som det var förr.

LIA

Hur skall jag veta att du var ironisk o inte tillhör den stora skaran som anser att dagens hjälpmedel är helt onödiga, inget i ditt inlägg talade för ironi!
PL

Okej då får du ursäkta att jag var otydlig, det var fullt ironiskt menat. Jag menade på att det var en självklarhet det du skrev, därför trodde jag att det skulle framgå. Men jag är ofta dålig på att uttrycka mig korrekt, så detta är inte första gången. Jag är självklart medveten om att dessa prover hjälper mycket inom hästvärlden, men det faktum att folk verkar bli alldeles galna om man inte gör hö-analys för att kolla värdena känns för mig lite överdrivet, såvida man inte har någon speciell anledning att göra hö-analys.. Med detta sagt menar jag inte att analyser är onödiga, absolut inte!

:bow::bow:

:bow:

Som du säger försöker man numera att vara likvärdig en häst- jo tjena.
Hästar som inte tar till sig andras hästars signaler får sig till slut en rejäl smocka. En smocka som kan vara dödlig för oss.

Hästen fattar att vi är en annan ras o ska oxå ses som sådan.
visst är det bra att man försöker läsa av sin häst, men att därifrån försöka imitera hästen- fast det i själva verket blir ett helt annat signalsystem som hästen måste lära sig.

hästar som har gått i flock vet hur man uppför sig o har sällan problem med att interagera med människan. Fölet/ unghästen ser hur andra hästar uppför sig gentemot människan. Därför är mödernet viktigt.

Våga vara naturlig. Var konsekvent o rättvis o du får en bra kommunikation.

Se o lär av en förebild. Det behöver inte vara en 80-årig gubbe:cool:

*Kl*

Roande att läsa olika vinklingar och tyckanden i tråden. Det första som slog mig var att "när menar man att förr i det här sammanhanget var"?
En gissning kanske att "förr" var på den tiden man hade hästar för arbete och inte nöje? Jo, där fanns en del nöjesutövande av överklassen även på den tiden- men i huvudsak alltså.
Ska man därför placera "förr" under/före perioden 1920-1950?

Då kommer min andra undran... vilka här var med på den tiden och kan uttala sig om hur det var? Undrar med tanke på en del märkliga uttalanden i tråden.

Mitt svar på TS fråga är att det beror på att man idag inte har tillräcklig baskunskap- praktiskt taget om något utanför det urbana samhället. Alltså måste man lära/läsa sig till vad man behöver kunna ang häst och då följer man till bokstaven allt i den litteratur man väljer. Vilket gör att man hamnar på ett slags petimeternivå där allt ska göras per millimeter, minut och gram. Den kunskap och vana man tidigare fick av föregående generation existerar inte idag. Har man tur, finns en och annan senior som kan berätta att tillgå, men det blir ändå inte fråga om samma "inväxande" i hästkunskap som det var förr.

LIA

Nej det är inte många av oss kvar som fick sina uttbildning av häst gubber från den tiden:

1995 var jag utt och rid då jag kom på en gamle man i sitt tärgård:
"finn häst" sa han
"det är inte värja dag man se en cowboy i en 1890 manskap sadel"
?!'
"aha, och vilket regement har du rymt från" sa jag.
"Skaraborg" sa han med glimt i öge.
"kom o sätt dig" sa han.
och där sätt vi i solen med hästen betenda gräset.
Det vissa sig gubbem hade varit vetrinär assistant åt Skaraborg Regement under WWl.
Vi prata om häster och hur det var på hans tid:
"många remont häster fick vi kassera på grund av spätt och hosta. Det värsta var häst influensa, vi hade igen medicine på den tiden. Dom friska fick slita ont."
"Hur var det med foder och hästens hålbarhet på den tiden" fråga jag
"Hö, havre, hackelse, det hade vi sen Karolina tiden, dom häster var seg och stärka, i vinter fält fick dom stå i ett grup som manskap gravd ner i snö med hälm att lägga sig i, man kunna hålla sig varm med hästen i en sån snö grup."
"Tiden har ändrat sig" sa jag.
"Visst" sa han.
"Jag har sett hästens tid, och mannen gå på månen, det har varit ett fullt liv" sa han och titta på min häst med en blick som gick tillbka i tiden.

Och nu är det jag som blicka bakåt med gamle minnet.
Az

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig!!! Jag tycker att många hästmänniskor i dagens läge krånglar till allt.
Jag tycker man ska tänka och använda sunt förnuft när det gäller hästeri men behöver inte försvårare som många gör!!!

Visst har det tappats en massa men jag är tillräckligt gammal för att veta att många av dessa hästgubbar överhuvudtaget inte borde haft djur.
PL

Åååh, vad jag håller med dig!!! :love: :bow: :bump:

Jag tillhör kategorin som inte är det minsta imponerad över vad många av dessa "hästgubbar" anser sig kunna och veta. Jag har stött på så otroligt många som inte vet ett skvatt och som inte är ett dugg intresserade av hästars egentliga behov, utan utgår ifrån att hästar mår bra om de får stå inne jämnt förutom när de arbetar i selen och får äta 3 år gammalt mögligt och dammigt hö. (Hö som hö, liksom.) Samt att många av dem inte tar sjukdom och skador allvarligt, att en hälta vars orsak inte syns på utsidan bara är trams, att taggtråd och 50 år gamla stolpar som inte längre står av sig själva är minst lika bra som moderna påfund med eltråd, att föl inte behöver dia medan modern arbetar på fältet eller i skogen utan får nöja sig med att äta till kvällen när arbetet är färdigt och så vidare. :eek:

Nää, usch! Jag har flera grannar som är gamla "hästgubbar" och flera av dem skulle jag inte ens ringa för att be om hjälp om alla andra människor inom 10 mils radie var upptagna... *huvva!*

Knapplån: Intressant diskussion! Jag tänker åxå att även människor "förr i tiden" levde ett tuffare liv, var mer sjuka, fanns inte medicin, lika mycket pengar, dom fick slita hårt för brödfödan, maten var inte alltid tillräcklig för det hårda jobb som utfördes etc etc. Och om det upplevdes "normalt" att människorna for illa på olika sätt så såg man på djuren enligt samma måttstock. Det påstås ju att människor som vansköter sina djur ofta mår mycket dåligt själva. Och därmed blir då på nåt sätt ett normaltillstånd att både människa och djur far illa... Hemskt förståss, men troligen sant...

Tillägg till mig själv, appropå ovanstående diskussion om foderrelaterade problem...

När min ena fölis var sjuk hösten och vintern 2008/2009 så var det flera ur det äldre gardet som tipsade om selenbrist. (Ett par sa till och med att de med säkerhet visste att det var selenbrist - ett klassisk fall, absolut!) Var och varannan hade haft hästar som dött av selenbrist och några hade till och med haft mer än ett sånt fall på sin gård. Jag ringde naturligtvis min veterinär och frågade om hur selenbrist yttrar sig och fick till svar, av en veterinär som alltså närmar sig pensionsåldern, att selenbrist har hon inte sett på över 30 år. (Och mitt föl var inte sjuk av selenbrist heller, kom vi fram till.)

Veterinärens kommentar var att nutidens foderkunskap och mineralfoder m.m. har eliminerat många sjukdomar som förr ansågs vanliga. Det var också ganska vanligt förr att man antog att en häst dött av "sjukdom A" för att det såg ut som samma problem som grannens häst dog av nåt år tidigare, även om det i själva verket troligen rörde sig om "sjukdom B". Plötsligt kunde t.ex. selenbrist (om vi använder oss av det i det här exemplet) kräva flera dödsoffer inom samma socken, när det i verkligheten rörde sig om 4-5 olika orsaker till hästarnas plötsliga död. Men eftersom gemene man saknade kunskap om sjukdomar och foderrelaterade problem hos hästarna, och eftersom nutidens mediciner och undersökningsmöjligheter inte fanns, så gissade man oftare än man visste. Och det är inte 100+ år sen, utan i hyfsat modern tid. Även om kunskapen fanns hos veterinärerna så var det långt ifrån alla som kontaktade veterinär när ett djur blev sjukt. Än idag upplever jag att många äldre bönder försöker lösa sina problem själva, även om det rör sig om brutna ben och avslitna senor, m.m. (Ja, jag har hört både ett och annat. "Det läkte på ett år ungefär, så det var ju inga problem" är en replik jag har hört mer än en gång från bönder.)

Mitt sista inlägg hade inte så mycket med Hästhantering att göra, men tyckt det kunde vara intressant av den träff medan jag här det förtfarenda i minnet.
Kom på oxå att den har spjält ligger fel, den här siden är Hästvård ;).

Att hålla sig till din frågar:
Det fanns vissa på den tiden som borda inte här syssla med häster, inte like många som idag, men dom fanns, tur var att under den tiden dom flesta wanna-bees stannad inte i hästeriet tack vara det ekonomiska lägget, dom hade inte råd.
Dom flesta som hade hästen för sitt liva bröd häde en god hästhålling och häntering.
Az

Ett problem för mig är att dina hästgubbar på sin ålders höst i kraft av sin kunskap kan höra till de sämsta djurägarna, det är nog bara där man tex kan hitta hästar som står i spilta 24 timmar om dygnet 365 dagar per år.
PL

Stackars människa du måste verkligen ha träffat på fel gubbar:angel: vilken utomordentligt snedvriden verklighetsuppfattning. :eek:Jag har tatt hand om fler "dåligt skötta problemhästar" från unga personer än från äldre och delar verkligen inte din uppfattning. Jag tror det finns på alla nivåer, alla åldrar och inom alla tider.:grin:

Det är väl snarare ditt sätt att läsa som är utomordentligt snedvridet.
Jag har inte skrivit att gamla hästgubbar behöver sköta hästar dåligt, bara försökt balansera diskussionen genom att peka på att vissa kan höra till de sämre. Har heller inte gjort någon jämförelse mellan åldersgrupper.
Så tagga ner lite!
PL

PL

Du för nog läsa ditt eget inlägg igen lilla gummen, den verka att vara lite ensidig :grin:
Az

Om du menar det här med spilta så är det just hos äldre lantbrukare som haft häst i jordbruket o skogen i hela sitt liv som jag träffat på sådana fall o då menar jag verkligen att de inte ens fått komma ut på sommaren.
PL

Jag har - som jag redan skrivit - inte sagt att alla "hästgubbar" är guds bästa barn!

Men om jag generaliserar som dej så är veterinärererna i Sollefteå med angränsande kommuner underutbildade, rädda för djur och fruktansvärt osympatiska. De har en allmänt dålig syn på alla djur som inte tillhör det egna privata intresse-området. Dessutom har de en extremt taskig attityd mot personer som ifrågasätter deras kompetens och skriker högt om någon ber om en second oppinion!

Att du inte på någotvis kan erkänna att "hästvärlden" blir fattigare när människor som arbetat hela sitt liv med hästutbildning/hästhantering känns bara smått patetiskt!

Fast du kanske tillhör den "nya skolan" där allt handlar om att ha "rätt" utrustning, stå i "rätt" stall, klä sej i "rätt" kläder och prata högst och mest om vilka helgkurser man gått på?

/Swat

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka