Görel
Moderator
Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!
Tror inte att de var friskare, många fick t ex stå inne hela vintern. På ridskolan där jag började -76 stod hästarna i spilta hela dagen och stallet var ihoppbyggt med ridhuset. Enda gången de såg dagsljus var om de gick på söndagens uteritt.
Många fick gå på lektion trots att de hade små skavanker och faktiskt inte gick rent ens i mina okunniga ögon.
Förstås hade inte alla det så, senare när jag förstod att det var dålig hästhållning hamnade jag på andra ställen och lärde mig hur det skulle vara.
Delvis KL
Nu vill jag inte ha massa bråk och diskussioner med elaka kommentarer, utan detta var bara en tanke jag ville ventilera.
Är det bara jag som får intrycket av att hästarna var friskare förr? Eller nämns aldrig skadorna i sådana här sammanhang? Inga följdsjukdomar pga den "dåliga" maten osv? Dom fick all motion dom behövde, fick arbeta, röra sig, vila, bli omskötta och ordentligt med mat. Det vore kul att bolla lite!
Tror inte att de var friskare, många fick t ex stå inne hela vintern. På ridskolan där jag började -76 stod hästarna i spilta hela dagen och stallet var ihoppbyggt med ridhuset. Enda gången de såg dagsljus var om de gick på söndagens uteritt.
Många fick gå på lektion trots att de hade små skavanker och faktiskt inte gick rent ens i mina okunniga ögon.
Förstås hade inte alla det så, senare när jag förstod att det var dålig hästhållning hamnade jag på andra ställen och lärde mig hur det skulle vara.