Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Delvis KL

Nu vill jag inte ha massa bråk och diskussioner med elaka kommentarer, utan detta var bara en tanke jag ville ventilera.

Är det bara jag som får intrycket av att hästarna var friskare förr? Eller nämns aldrig skadorna i sådana här sammanhang? Inga följdsjukdomar pga den "dåliga" maten osv? Dom fick all motion dom behövde, fick arbeta, röra sig, vila, bli omskötta och ordentligt med mat. Det vore kul att bolla lite!

Tror inte att de var friskare, många fick t ex stå inne hela vintern. På ridskolan där jag började -76 stod hästarna i spilta hela dagen och stallet var ihoppbyggt med ridhuset. Enda gången de såg dagsljus var om de gick på söndagens uteritt.
Många fick gå på lektion trots att de hade små skavanker och faktiskt inte gick rent ens i mina okunniga ögon.

Förstås hade inte alla det så, senare när jag förstod att det var dålig hästhållning hamnade jag på andra ställen och lärde mig hur det skulle vara.

Aveln har ändrats, alla de svenska kortbenta grova trygga hingstarna har gått i graven!
Vi var tvungna att byta ut hingstarna för att hålla takt med te.x tyskland i hoppning/dressyr, de andra länderna var bäst när det gällde tävling.
Tänk när Maria Gretzer slog igenom o var med i världsrankningen.....

Det var då den svenska hingst linjen dog ut......

Vem avlar för den svenska ridskolan.... det finns ju inga hingstar som är tillräckligt intressanta, med ett lugnt tryggt temperament. Alla vill ha en häst som syns i mängden o då väljer de utländskt...

Själv älskar jag de hingstarna, långlinjerade, långbenta med temperament. Men det passar absolut inte alla.....:crazy:

Tror inte att de var friskare, många fick t ex stå inne hela vintern. På ridskolan där jag började -76 stod hästarna i spilta hela dagen och stallet var ihoppbyggt med ridhuset. Enda gången de såg dagsljus var om de gick på söndagens uteritt.
Många fick gå på lektion trots att de hade små skavanker och faktiskt inte gick rent ens i mina okunniga ögon.

Förstås hade inte alla det så, senare när jag förstod att det var dålig hästhållning hamnade jag på andra ställen och lärde mig hur det skulle vara.

En väldigt stor ridskola i GBG när jag red där 99-2003..
Hästarna är ute 3, max 4 timmar om dagen, resten står dom i spilta eller springer runt i manegen (Som är ihopbyggd med stallet)
Om hästarna bara har små skavanker kan dom skatta sig lyckliga, dess hästar reds tills vet dömde ut dom, ibland lite längre än så. (Vilket hände på löpande band)

Min sköthäst som hade en skada som gjorde att han borde ha boxvila sattes på lektion och skickade han sedan på sommarbete, han avlivades efter sommarbetet då dom satte honom på lektion igen. Ganska exakt samma sak hände bästa vännens sköthäst. Ridskolelivet är sällan bra.

Senast ändrad av en moderator:

De senaste tio åren har jag sluppit se hästar som inte får komma ut dagligen. Jag har inte heller sett någon häst som blivit uppspöad, förutom på en tävling där ryttaren förstås blev anmäld.

De senaste tio åren har jag sluppit se hästar som inte får komma ut dagligen. Jag har inte heller sett någon häst som blivit uppspöad, förutom på en tävling där ryttaren förstås blev anmäld.

Men om ägaren spöar upp sin häst på en tävling inför folk och domare, så kan man ju bara gissa vad som sker på hemmaplan. När jag fotograferade på tävlingar såg jag det allt för ofta.

Skönt för dig! Jag har sett för mycket sådant för att ha kvar hoppet om mänskligheten.

Fast det var ju inte hingstarnas exteriör som gjorde att deras avkommor blev lugna och trygga.

Kan tipsa om att man ska titta på hästar med Ciceron, Pontus och Irco Marco (faktiskt, trots att hans avkommor verkligen är tävlingshästar) i stammen om man vill ha hästar med stabilt temperament.

Jag började igen på ridskola -99 efter många års uppehåll och valde ridskola för att hästarna fick vara ute mycket i stora hagar och togs väl omhand.
Efter några år köpte jag älsklingshästen som då hade varit på ridskolan i åtta år. I år blir hon 20 och har varit hos mig i sju år och hon är oförskämt pigg och fräsch för sin ålder. Så det visade sig att hon verkligen blev ordentligt omhändertagen de åren.

Håller med dig om hästen som blev spöad på tävling, har man gått över gränsen att man vågar spöa upp en häst på offentligt plats så kan man räkna med att hästen har det mycket värre hemma.

Visst har det tappats en massa men jag är tillräckligt gammal för att veta att många av dessa hästgubbar överhuvudtaget inte borde haft djur.
PL

Sant men jag kan oxå märka som "fostrats av "gammla gubbar" att inom ridhäst värden så är det viktigare med en dyr sadel och nysopat golv än tiden man lägger på hästen.:devil: Det är många som vill ha häst och som egentligen inte har tid, till följd av att hästen står inackorderad och sköts av många olika människor och ägaren enbart planerar och rider.:crazy: Jag har sällan några problem med mina hästar men jag har möjlighet att ha dom hemma och jag har TID. Det får ta tid. Om jag vill att hästen ska göra en sak så kan ett pass vara fem minuter eller en timme det bestämms av hur bra det går och vilken häst det är.
En sak jag har märkt med dom "gammla gubbarna" de som var duktiga. De var aldrig stressade eller rädda, de hade sina rutiner och var trygga i det. Jag tror inte att man kan bli så trygg som hästmänniska utan att UMGÅS med hästarna och lägga mycket tid på dom. En promenad eller en ordentlig rykt är oxå att umgås man behöver inte alltid rida.

En annan sak jag lärt mig av "gubbarna" är att börja tidigt så jag börgar med fölen direkt när de föds och hanterar dom till under hela uppväxten. Många har unghästarna på lösdrift och gör inget med dom förns de ska ridas in och då ska de helt plötsligt lära sig allt på en gång.

Förr var man beroende av hästen och den var en kompis idag bytar man häst lite kors och tvärs. Inte för den skull sagt att inackordering stall är dåliga men min erfarenhet är att det är mer regel än undantag att folk blir osams och flyttar med jämna mellanrum för hästen innebär det ett ständigt uppbrått från trygheten och ett ständigt byte av "ledare" det måste var helt galet ur hästens perspektiv. Sedan tror jag att detta mode med lösdrift gör att många hästar hanteras mindre och därmed blir mer besvärliga när dom väl hanteras.

Sedan kan man inte gämföra sig själv med Gubbarna i 60-80 års åldern mitt mål är att jag vill vara lika duktig som dom när jag är lika gammal så jag har 30 år till på mig att göra "fel":idea:

Senast ändrad:

Delvis KL

Jag tror inte att allt var bättre förr. För några hundra år sedan fick ju djuren stå inne i lagård/stall hela vintern utan desto mer mockning. Dvs på våren så tog öronen i taket för att det var så mkt skit att stå på, hur hälsosamt kan det ha varit? Ladugårdarna var lägre i tak för att vara lättare att värma upp, man täppte till alla hål så gott det gick för att inte släppa ut värmen, hur blev luften där inne då?

Sen tror jag att hästarna inte hann få så mkt följdsjukdomar, de blev helt enkelt inte så gamla. Med den luften, stillaståendet på vintern, hårda arbetet och (evt) dåliga maten så tror jag inte att de höll speciellt länge. Men det måste ju sättas in i sammaperspektiv som att att medellivslängden för människan också var kortare. I förhållande till hur gamla människor blev så kanske hästarna också sågs som gamla.
Vad gäller maten så varierade det ju, missväxt blev det ju då som nu. Skillnaden är ju att förr var inte importen lika stor och grödorna inte lika domesticerade som idag och gav inte lika hög avkastning. Tog maten lut under vintern så gjorde den ju det, en unghäst i växtfas den vintern kan ju inte ha fått så bra förutsättningar för ett framtida liv som arbetshäst.

Varför tror alla att hästarna fick dålig mat förr:eek: De gubbar jag känner tar sig för huvudet när de ser vad VI ger våra djur. Det var en hel vetenskap med härsor och vilka gräs/örter som skulle vara i till vilka djurslag.

Jag håller verkligen inte med:mad: En av gubbarna jag känt han dog tyvärr för två år sedan blev 91 år och han gick och slog höet med lie på speciella platser till sina djur bara för att de skulle ha det bästa. Han hade många knep för att få fodret att vara kanonbra ända in på vårkanten. Hur många kan få höet att vara grönt och damfritt i dag:devil: Sedan är det som alltid det FINNS sådana "gubbar" idag med och alla är inte gamla men dom som kan mest sköter sitt;) och märks inte så mycket. Sedan var det nog då som nu det finns begge sorter:angel:
Sedan mockade man ju visst i ladugårdarna, flera gånger om dagen har aldrig mött någon äldre som inte gjort det. De gammla idag fick lära sig att arbeta hårt redan som unga och tycker nog att vi övriga är rigtiga klenisar.

Senast ändrad:

Jag började igen på ridskola -99 efter många års uppehåll och valde ridskola för att hästarna fick vara ute mycket i stora hagar och togs väl omhand.
Efter några år köpte jag älsklingshästen som då hade varit på ridskolan i åtta år. I år blir hon 20 och har varit hos mig i sju år och hon är oförskämt pigg och fräsch för sin ålder. Så det visade sig att hon verkligen blev ordentligt omhändertagen de åren.

Håller med dig om hästen som blev spöad på tävling, har man gått över gränsen att man vågar spöa upp en häst på offentligt plats så kan man räkna med att hästen har det mycket värre hemma.

Ja, jag har sett några ridskolor som verkar hålla högre standard, men detta är bara ytligt, vad som pågår inuti har jag inte spekulerat i. Om jag någonsin ska rida på ridskola igen så blir det på en där hästarna har bästa möjliga standard, jag förstår ju att ridskolor inte har alla pengar i världen också. För mig räcker det att man tydligt märker att hästarnas välmående går i första hand. DEN ridskolan sponsrar jag gärna!

Härligt att du fick köpa din älsklingshäst :love: Och att hon haft det så bra innan, sådant gör mig verkligen glad!

Sant men jag kan oxå märka som "fostrats av "gammla gubbar" att inom ridhäst värden så är det viktigare med en dyr sadel och nysopat golv än tiden man lägger på hästen.:devil: Det är många som vill ha häst och som egentligen inte har tid, till följd av att hästen står inackorderad och sköts av många olika människor och ägaren enbart planerar och rider.:crazy: Jag har sällan några problem med mina hästar men jag har möjlighet att ha dom hemma och jag har TID. Det får ta tid. Om jag vill att hästen ska göra en sak så kan ett pass vara fem minuter eller en timme det bestämms av hur bra det går och vilken häst det är.
En sak jag har märkt med dom "gammla gubbarna" de som var duktiga. De var aldrig stressade eller rädda, de hade sina rutiner och var trygga i det. Jag tror inte att man kan bli så trygg som hästmänniska utan att UMGÅS med hästarna och lägga mycket tid på dom. En promenad eller en ordentlig rykt är oxå att umgås man behöver inte alltid rida.

En annan sak jag lärt mig av "gubbarna" är att börja tidigt så jag börgar med fölen direkt när de föds och hanterar dom till under hela uppväxten. Många har unghästarna på lösdrift och gör inget med dom förns de ska ridas in och då ska de helt plötsligt lära sig allt på en gång.

Förr var man beroende av hästen och den var en kompis idag bytar man häst lite kors och tvärs. Inte för den skull sagt att inackordering stall är dåliga men min erfarenhet är att det är mer regel än undantag att folk blir osams och flyttar med jämna mellanrum för hästen innebär det ett ständigt uppbrått från trygheten och ett ständigt byte av "ledare" det måste var helt galet ur hästens perspektiv. Sedan tror jag att detta mode med lösdrift gör att många hästar hanteras mindre och därmed blir mer besvärliga när dom väl hanteras.

Sedan kan man inte gämföra sig själv med Gubbarna i 60-80 års åldern mitt mål är att jag vill vara lika duktig som dom när jag är lika gammal så jag har 30 år till på mig att göra "fel":idea:

:bow::bow: Vi tänker och tycker ganska lika i detta!

Jag har min pålle på helinackordering. Första anledningen till att jag valde det var för att jag älskade stallet, människorna, hagarna, ALLT. Jag har rätt höga krav på stallet min häst ska bo i. Behöver verkligen INTE vara nytt och flaschigt, det ska vara anpassat för hästen! jag hade flyttat dit oavsett vad som ingick. Det är ett och samma par som gör allt med hästarna, och dom är :love:. Jag är fortfarande flera timmar i stallet, för jag har så mkt tid över till min älskling :love:

Senast ändrad av en moderator:

Sedan mockade man ju visst i ladugårdarna, flera gånger om dagen har aldrig mött någon äldre som inte gjort det. De gammla idag fick lära sig att arbeta hårt redan som unga och tycker nog att vi övriga är rigtiga klenisar.

Många som hade hästar på "den tiden" jobbade och slet så mycket att hade vi gjort hälften hade vi väl kolavipsat. I detta jobbet ingick självklart (som du skrev) mockning också..

På min ridskoletid var vi överlyckliga om vi fick mocka, det betydde att någon ansåg att vi kunde anförtros dessa viktiga sysslor, att vi var pålitliga och kunniga. :D

Fast just det exemplet var från medeltid ungefär. Blev det nödår då så blev det ju det för i princip alla, även djuren oavsett hur noga man var vid tillfället då höet skulle slås. Utvecklingen har ju gått framåt sedan dess och människan har med tiden sett och insett hur saker bör vara för att bli så bra som möjligt.

Även jag kan ju se att mycket gammal kunskap har försvunnit, kanske mest under 1900-talet och nu idag har pendeln svängt och vi skulle vilja ha tillbaka den kunskapen. Tyvärr är det ju så att det kan bli svårt, vi kan bara hoppas att det finns tillräckligt många människor som "gått i lära" hos äldre människor av den rätta sorten som kunde allt om när hö ska slås, var det ska slås, hur hästar ska tränas för bäst resultat osv.

Det jag ville belysa var att allt faktiskt inte var bättre förr. Sen är ju förr ett relativt begrepp och för mig som historielärare så kanske det är vidare än för andra.

Men din häst kanske går i hage på dagarna? Du kanske värmer upp i början av ridpasset? Sådant var inte läget alltid "förr", man tog hästen från stallet där den stått i spilta sen igår, eller flera dar, och gick sedan ut och tog i för kung och fosterland direkt.

På min ridskoletid var vi överlyckliga om vi fick mocka, det betydde att någon ansåg att vi kunde anförtros dessa viktiga sysslor, att vi var pålitliga och kunniga. :D

Ja, samma här. Mocka och hjälpa till med fodringen, det fick man bara om man var duktig och pålitlig!! Jag skötte min sköthäst 7 dagar i veckan när han var skadad, och eftersom jag la ALL min lediga tid i stallet så hade personalen knappt något att göra :angel:

Sen när jag praktiserade där blev det desto tyngre dock :cool:

Men din häst kanske går i hage på dagarna? Du kanske värmer upp i början av ridpasset? Sådant var inte läget alltid "förr", man tog hästen från stallet där den stått i spilta sen igår, eller flera dar, och gick sedan ut och tog i för kung och fosterland direkt.

Ja, fast jämförelsen var inte min häst vs häst hos dålig ägare. Då får man ju jämföra dåliga ägare i nutid vs dåliga ägare dåtid.

Jag känner många hästägare som förklaras som bra.. Den ena galopperade första dagen på igångsättningen (2 månaders vila, ej skada) när ingen såg (Trodde hen), den andra galopperade min häst på asfalt när han var under igångsättning, när ingen såg (Trodde hen). Den tredje är en väldigt välkänd svensk fälttävlansryttare som jag jobbade hos i 2 dagar, hon blev sur på mig när jag inte ville fodra hästarna med VÄLDIGT mögligt silage (Balen stod öppnad i direkt solljus på våren, den var varm innuti, det rök om den och både vita och gröna fläckar uppenbarade sig på olika ställen.

Hennes hästar anses vara välmående men jag VET att dom inte får anständig mat. Dom har fina boxar, stora hagar, rids av en duktig ryttare, men får skitmat!
Jag vet MÄNGDER med sådana här saker som sker när alla dessa "perfekta" hästägare tror att ingen ser..

DESSA kan man jämföra med de ansvarslösa bönderna förr.

Men det är ju klart som tusan att det blir stor kontrast om du jämför vitt från nu och svart från förr, typiskt dåligt reklam"trick".
Du får jämföra dåligt vs dåligt och bra vs bra.

Det är ju som att jag skulle jämföra med en häst som blir brutalt vanvårdad idag, med en häst som hade en underbar ägare full i kärlek för 50 år sedan..

Jag menade bara att man inte visste allt som man vet idag för 50 år sedan. Då visste man kanske inte precis hur man förebygger korsförlamning, kanske man tyckte att så är har vi gjort i alla tider och det är så man gör? Den veterinären upplevde iallafall att korsförlamningarna minskat i takt med att ett annat omhändertagande av hästarna blivit vanligare. Upplysning helt enkelt.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka