Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Jag tror problematiken runt "då" och "nu" är flerbottnad.
Ett av de problem som hästarna får brottas med, och vi människor med, är att det som många nämnt redan finns ett gap mellan då och nu. Sverige avhästifierades i och med traktorns segertåg över landet.
Den GODA kunskap som fanns att tillhålla som kallas för "tyst kunskap" som förs från en erfaren person till en annan och som kommer av erfarenheter fick ett abrupt slut.

Under sjuttiotalet var det få människor som höll på med häst och mycket föll tyvärr i glömska. Visst annat - var det tur att det föll i glömska. Men, vi tappade en del av den röda tråden med grundkunskap som kunde utvecklas med modern forskning och nya framsteg - något som nästan all kunskap som utvecklas till det bättre bygger på.

Idag står vi med övervägande delen ny kunskap, men har svårt att föra över denna till att få till det riktigt. Varför??? jag har mina teorier - och det är mina egna, men kan vara nog så intressanta ändå. Mina tankar bygger på trettio års erfarenhet av häst, där femton av dessa är som hästföretagare på olika sätt. Så har jag stött på en del folk....

1. forskningen sker kring mätbara fakta. Den talar om foder och miljö. Det är bra forskning, men det räcker inte riktigt, då även tyst kunskap om relaton mellan häst och människa behövs. Samspelet mellan hästar och människor saknas i stor grad för det är svårt att mäta.
2. Detsamma gäller i vardagen när vi försöker hantera hästar bra och säkert. Det är, för att ta ett exempel, lättare att sälja en säker hjälm än att lära sig hantera en häst säkert. Det ena går att mäta och jämföra, det andra är svårt att få grepp om. Trots allt säkrare hjälmar blir skallskadorna allt fler, vilket jag tycker är ett tydligt tecken på att något är fel. ALlting går inte att skylla på hästarna och aveln- om vi hade haft en positiv utveckling inom hästhanteringen hade vi också klarat av allt känsligare hästar i och med at tkunskapen också hade ökats i takt med att avelskunskaperna gjort det. Så verkar inte fallet.
3. Hästar bor på en plats, vi människor bor på en annan. Det som var positivt förr och som ledde till tyst kunskap var att det spenderas mängder med timmar ihop. Då växer man också ihop. Nu har väldigt många hästar sitt boende med sin personal på ett ställe (som enbart leder ut till hage och mockar) och den som sedan ska hantera hästen i fråga - rida, leda ut, köra eller vad det nu är - kommer en timme om dagen. Det blir inte många timmar till att lära känna varandra och utvecklas ihop. De folk som jag ser som verkligen har den där tysta kunskapen idag, är också människor som har sina hästar utanför sitt fönster varje dag, som tar hand om sina stallar själv varje dag och som jobbar med sina hästar varje dag på ett eller annat sätt. Det blir en helt annan relation då.
4. Fort ska det gå! SOm flera redan anmärkt och som jag själv upplevt. Jag levde i stallet (ridskolan då jag inte hade häst) och älskade bara möjligheten att få vara nära häst. Idag ska det ofta (inte alltid) vara ridning, ridning, ridning, alternativt körning då. Det är få ungdomar som vill lära sig helheten och allt runt ikring och som är beredda att ta i. Det ska ridas, annars får det vara.
5. RIdskolorna? Jag har arbetat med många nyblivna hästägare som fått problem och som tidigare ridit på ridskola. KUnskapsnivån är ibland skrämmande. Det bankas och dras i hästarna (arma djur...), mockning vet de inte vad det är för något och de har inte en susning om hur man sätter ihop ett träns ens och att få ut hästen till hagen är ett dagsprojekt...... jag hårddrar, jag vet. Men jag har faktiskt sådana exempel också. Min poäng är att det saknas en hel del kunskap och kunskapsförmedling på många ridskolor i många avseenden. Där finns mycket att göra. För mycket är kanske redan serverat när eleverna kommer?
6. De som verkligen kan häst håller, som flera nämnt, sig i det tysta och jobbar på med sina hästar. Kunskap om häst är komplicerad när den måste läras in på ett fåtal timmar åt gången. Erfarenhet tar tid, och det är inget som görs på en kortkurs hur gärna man än vill. Det blr därför inte så många, kanske, som ens ids försöka lära ut......

Ursäkta men va:rofl:
förmodar att det är NH-som inte alls är till för rädda hästar.:cool:

Jag förstår mig inte alls på denhär typen av kommentarer. Känns trist att du är så anti NH, men det är ju för att du inte vet vad det handlar om. Ta en kurs för en DUKTIG tränare så kan vi diskutera det sen.

Jag känner att dethär inte leder nån vart så jag återkommer inte mer till denna tråd, tack för mig.

Exakt min uppfattning, framförda i många olika trådar. :bow:

Med viss reservation (inte försvar) under #5, eftersom ridskolor inte verkar vara för annat än just ridning. Dvs, dom lämnar resten åt andra. Önskvärt vore om dom också "var tvungna" att förmedla och lära ut en betydligt bredare bas.

LIA

Problemet som jag ser det är att vi idag till skillnad från förr har lagt till alldeles för mycket mänskliga känslor i vårt hästhavande. Förr var djur djur och människor människor på ett helt annat vis. Förr så var det helt naturligt att fostra djur och barn, idag känns det som att de ska helst uppfostra sig själva för lägger du en hand på dem så är du både djur och barnmisshandlare. Å visst så har det genom tiderna hänt att både djur och människa farit illa och fått problem av den handen men de allra felsta har mått bra. Men idag tycker jag problemen bara växer.

För att återgå till hästarna, hur många trådar läser vi inte här på Buke om människor som har problem även med sina årsföl och unghästar och inte vet va de ska göra med dem. Detta följer naturligtvis med hästen upp i åldern och problemen blir bara större och farligare pga människan inte längre av nån anledning vågar eller vet hur man fostrar.

Det räcker med att gå ut i hagen för att lära sig hur man fostrar en fölunge, varför skulle vi vara mildare än djuren själva de vet ju oftast vad som är bäst och fungerar.
Så länge man inte har koll på sin häst och utövar ömsesidig respekt så kommer man ju heller inte kunna leda eller rida sin häst säkert.
Det går att fostra sin häst ganska hårt om man gör det vid rätt tillfälle till att bli lydig och trygg utan att den vare sig blir kuvad eller rädd, utan en lycklig individ som vet sin plats i flocken, vet häst och ryttare sina respektive platser så uppstår sällan problem.

Hästar tycker inte om tjat och de förstår inte lydnad genom smekningar eller att människan försöker blunda för problemet för så går det inte till i en flock. I en flock så kan man generellt säga att på tredje smäller det!!

När det kommer till sjukdomar och mat så är det bra att det går framåt tycker jag, men vi ska nog samtidigt fråga oss själva är det så att vi genom alla nya fodersorter och tillskott fodrar våra hästar till sjukdom som sedan nästa nya fodertillskott kan behandla. Om vi istället från början ger våra hästar mat som hästar bör äta i lagom mängd så kanske vi skulle slippa många problem.

Så lydnadsmässigt så var hästar mer välmående och säkra att umgås med förr, men boende -och fodermässigt så känns det idag tryggare.
Personligen så fostrar jag mer på hästars vis, på tredje smäller det, och om jag blir översprungen eller sparkad åt så gör hästen bäst i att fortsätta från mig väldigt fort för då blir jag inte nådig. Men jag tycker lika mycket om att smekas när ordningen är som den skall.

:bow::bow::bow::bow:
kan bara hålla med!!!

Jag förstår mig inte alls på denhär typen av kommentarer. Känns trist att du är så anti NH, men det är ju för att du inte vet vad det handlar om. Ta en kurs för en DUKTIG tränare så kan vi diskutera det sen.

Jag känner att dethär inte leder nån vart så jag återkommer inte mer till denna tråd, tack för mig.
Varför ska jag söka efter något som jag NOLL behov av? Jag har alltid använt sunt förnuft o lärt mig massor av erfarna människor o tagit russinen ur Kakan.

Jag har gått den långa vägen- att lära känna många individer o lärt mig mkt av hästarnas samspel.

Sissu!
Bland det bästa som någonsin har skrivits. multipla :bow:

Visst har det tappats en massa men jag är tillräckligt gammal för att veta att många av dessa hästgubbar överhuvudtaget inte borde haft djur.
PL

Absolut! Är tillräckligt gammal för att ha sett båda sidorna där...men å andra sidan så är det en stor kunskapsbank som försvinner då de "bra" gubbarna (och även damer, faktiskt) faller ifrån.

Jag har haft turen att ha gått i lära hos gamla hästkarlar/kvinnor. Det delar jag med mig av till de som är intresserade. Kan jag hjälpa någon gör jag det gärna.

Jag har häst för deras och min skull. Vi tränar seriöst, tävlar ibland och tar långa turer (ibland letar vi vilsna bärplockare i skogen också eller hjälper en bonde flytta kor) i naturen. Aldrig att jag byter ut en häst för att den inte "räcker till". De är en del av min familj och när dom väl kommit hit stannar dom.

Den kunskap jag har är från "di gamle" samt att jag är öppen för nya influenser/tekniker. Det är en ständig lära att ha häst men man behöver inte konstla till det för det ;)

Jag tror att mycket beror på att fler och fler allt för oerfarna köper hästar.. ex. unga stalltjejer som ridit på ridskola nått år.. även vuxna som red på ridskola som barn, har upphåll några år och sen får för sig att köpa egen häst. men jag vet inte, är bara en teori som har jag ^^

*kl*

Sissu! Jag håller med dig!!

Jag har iaf en hästmentor som jag har som levande uppslagsbok. Jag har också skräckexempel på folk som rent missköter sina djur.

Man måste SE på hästen hur den mår, vad den tänker osv. Och det kan hända olyckor och missöden ändå.Men problemet i dagens hantering är att hästägarna inte SER på sina djur. Mycket går att förebygga. Både händelser och sjukdomar. En sak som är säkert är att alltid ha samma regler oavsett vad man gör med hästen.

Ang foder så är jag själv inte så jätteimponerad av allt möjligt gojs som folk ger sina hästar. Jag fodrar mina på ett gammalt sätt, men har den gamla typen av arbetshästar. Nu fick jag ju två hästar häromdagen och dom kan jag inte fodra som jag gjort med kallbloden, dom skulle bli sjuka, antingen i huvudet eller rent fysiskt. Men eftersom dom inget gör så är dom av med kraftfodret och får ett bra och väldoftande hö i större mängd.

Men jag är kanske gammaldax...

Håller med!!

Det är människan som gjort allt till så mycket mer, både dyrare, massa mera krims krams man ska ha på sina hästar som i vissa fall inte ens är nödvändiga.
Täcke på nästan året runt , massa foder som inte heller är nödvändiga i vissa fall, bara för att ..!!
Så mycket prestige..
Många ser idag även hästen som en pryl inte ett djur.

En väldigt stor ridskola i GBG när jag red där 99-2003..
Hästarna är ute 3, max 4 timmar om dagen, resten står dom i spilta eller springer runt i manegen (Som är ihopbyggd med stallet)
Om hästarna bara har små skavanker kan dom skatta sig lyckliga, dess hästar reds tills vet dömde ut dom, ibland lite längre än så. (Vilket hände på löpande band)

Min sköthäst som hade en skada som gjorde att han borde ha boxvila sattes på lektion och skickade han sedan på sommarbete, han avlivades efter sommarbetet då dom satte honom på lektion igen. Ganska exakt samma sak hände bästa vännens sköthäst. Ridskolelivet är sällan bra.

vet vilken du menar, jag høll till dær på 90-talet. Men det har blivit bættre och bættre dær.. jag var dær før någon månad sen och skulle se på min pojkvæns syster nær hon red och då såg jag att de førminskat hæstantalet med en tredjedel och byggt boxar till fletalet av hæstarna.
Fler och fler hagar har de ju bygt under årens lopp också, nær jag først kom dit så hade de bara 2 hagar, varav den ena mindre som gick att dela in i 3 ratshagar var till alla 60 lectionshæstar som det var på den tiden och då fick inte alla hæstar komma ut varje dag.
Den større hagen bakom paddocken var till privathæstarna.
Inte konstift hæstarna var sura på den tiden!
Nej man skulle inte velat vara hæst på den ridskolan, sorgligt att en statlig ridskola kan bedrivas på det viset.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv