Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Ja,trägolv är hemskt när ingen avrinning fanns och väldigt dåligt med strö.
Var tror du urinen samlades?
Och i vad tror du bakhovarna stod?
Du menar att det varit så mycket bättre om hästen stått på betonggolv i urin och spillning istället? :confused:

Stallet var helstängt under vintern, när dörren öppnades gick det knappt, p.g.a. fukten att se där inne, ingen ventilation.
Och så var det på varenda ställe?

"Jag är född på sextiotalet, så sextiotalet o till slutet på sjuttiotalet." (Ur annat inlägg).
Och jag tror mycket av det jag beskrivit faktiskt var utmärkande...hästarna stod inne, dygnet runt under vinterhalvåret...många av betten var väldigt skarpa....och hästarna fick när de arbetade många gånger lida väl så ont som idag.
Du såg ett ställe som liten flicka. Hur kan du uttala dig om alla andra? :confused:

Du skulle knappast kalla någon idag för en redig hästkarl om hästen under vintern fick stå inne dygnet runt och utan ventilation, och det var vanligt förr, förstår inte varför du blundar för det?
För det första, så uppger du inte vilken typ av vanlig hästhållning du menar.
För det andra, hur vet du vad som var vanligt förr?
För det tredje, så har jag mina första minnen och iakttagelser, 20 år före dig, från lant och skogs-bruk och där stod inte hästarna inne dygnet runt, vare sig på vinter eller sommar. Jag var som barn och hämtade dom i hagar på flera gårdar tillräckligt många gånger för att veta det. Under 50-talet ersattes f ö hästarna succesivt av traktorer på dom gårdarna, till min sorg, och jag tror knappt några användes efter mitten av 60. Detta kan i o f s vara olika i olika delar av landet.
Var inte 70-talet bottenperiod för hästantal i Sverige?

Jag har inte påstått att alla hästkarlar förr var bra hästkarlar. Jag vet att det även då fanns alla sorter, vilket jag redan sagt. Men att som du och någon till måla upp en bild av dom alla som djurplågare och häst-okunniga, det protesterar jag mot. Dom allra flesta skötte sina hästar som dom viktiga investeringar dom var och med dom förutsättningar som fanns. Det är en jäkla skillnad på att då haft hästar som nödvändiga motorer för oss alla, mot att idag i stort sett uteslutande ha dom för nöjes skull.
Om du gör dig besväret att läsa mina tidigare inlägg så klarnar det kanske? Tråden handlar f ö om "hantering".

Och betten jag nämde har jag hängandes i sovrummet, ...
Även jag har en gedigen samling gamla bett, vissa rena tortyrredskapen, om man använder dom så. Men faktum är att ett tjockt bett är sämre för hästen, om båda sorterna används med känsla. Se istället på dressyrens dubbla bett!

LIA

Det har är din tråd men jag kan rikta med till alla:

Angåenda det här med bet, dom flest var militär bet som tillverkets av staten eller hemma gjörd av bysmide, och precis som idag fick man prova sig främ, månge av dom bet kom aldrig till anvandning men bliv hängeda på vägen.

Hästhållning, efter en dagsverk, var det skritt hem så att hästens puls om ner till det normal, sela av och lätt den rulla sig i snon, in i stället, på med hästfilt, hö o havre el bland säde.
När vårbruk var klar tog man av sko och släpp dom i skogen med ko på summer betet. Ren ekonomisk hade man inte råd att har hästen ståenda i stället, praktisk, dom visst att summer var hästens vilo tid.
Vill påpeka engång till:
DOM KLIPPT INTE SINA HÄSTER!
Så mycket snuck on hästhålling och djurplågeri! (i min bok att klippa en häst mitt i vintern är djurplågari)
Vad är det har för prat som på gå nu på ett annat tråd?
OM JAG KLIPPA HÄSTEN NU SKA DEN HÄR TÄCK PÅ SIG?
Källa sig för Häst Folk och har maga att dumpa på dom gamle?!
Jag ska tala om för er dom gamle var inte så dumn att risker lunginflamation på sina häster.
Hästfoder, en häst kan livnära sig på nästa vad som helst, man kan läsa i gamle Karolina dagboker om häster som fick äte trä bark och tobak ner i Ukrain på Karl Xll fält tåg, och hur dom stupad främför kannonor.
Ensilag fanns länge, och i nöd fall kunde man ger det till häster med halm, men dom visst att en arbetenda häst klara sig inte länge på en sån föderstätt, pricis som de själv kunde inte slita i skog o mark på hamberger o pizza. För dom var ensilag ko mat o igen redig mat för häster.
Nej, att påstå att gårdagens hästhållning var samra an dagens är bara okunnighet.
Az

Håller med i allt. Men ang. NH så tyckte jag förr att det var lite flummigt och betyder så olika för olika människor. Nu har jag tagit en del NH lektioner med min häst och det är snarare olika övningar för olika ändamål, tex. flytta bakdelen för att minska flyktinstinkt. Men den bästa "övningen" eller vad man ska kalla det är zonövningen, att hästen ska respektera människans egen zon sas. Egentligen är mycket av NH bara sunt förnyft, men många är rädda för att kräva sin plats, eller tar till våld eller skriker och det är jag helt emot. Tycker att min tränare är riktigt duktig på hästar, både från marken och uppsuttet, hon hjälper andras sk. problemhästar och är väldigt bra på att veta hur hon ska göra mot just den individen som hon arbetar med.
Delvis KL
Nu har vi kommit ifrån hanteringen till hästvården. Nej allt var inte bättre förr.

Hästar som inte är felhanterade respekterar människans zon. Det gör mina men de får gärna "sitta i knät" om de sköter sig.
Däremot verkar det inte vara ngn som tänker på att respektera hästens zon:mad: Därav många missförstånd.

Hur hälsar hästar på varandra?
De står den där metern ifrån varandra o sträcker på halsarna- ömsesidig respekt.
Sen har de som hundar känsla för vem som är äldst o/ eller om den har pondus.

Att utan anledning hålla på att flytta hästen hit o dit kan de med integritet ruttna på. Att flytta dem av en anledning ser de skillnad på.

Senast ändrad:

Delvis KL
Nu har vi kommit ifrån hanteringen till hästvården. Nej allt var inte bättre förr.

Hästar som inte är felhanterade respekterar människans zon. Det gör mina men de får gärna "sitta i knät" om de sköter sig.
Däremot verkar det inte vara ngn som tänker på att respektera hästens zon:mad: Därav många missförstånd.

De står den där metern ifrån varandra o sträcker på halsarna- ömsesidig respekt.

Att utan anledning hålla på att flytta hästen hit o dit kan de med integritet ruttna på. Att flytta dem av en anledning ser de skillnad på.

:bow::bow:

Ja,trägolv är hemskt när ingen avrinning fanns och väldigt dåligt med strö.
Var tror du urinen samlades?
Och i vad tror du bakhovarna stod?

Stallet var helstängt under vintern, när dörren öppnades gick det knappt, p.g.a. fukten att se där inne, ingen ventilation.

Jag håller med dig NÄR det var som ovan, jag har dock fått lära mig ett annat sätt att lägga trägolv. Då har man ett betonggolv under med en brunn i var box (till spilta fanns ränna bakom med lutning i golvet. Trägolvet skulle vara upphöjt från betong golvet med reglar och bräderna (grova och breda) var ditlagda på reglarna med några millimers mellanrum. Det fungerde ungefär som ett spaltgolv fast man la strö uppepå, i regel halm. Urinen rann ner mellan brädorna och bort från bädden som hålls torr. Trä är ett levande material som värms av djurets kropp och bädden, inte kyler som ett modärnt betonggolv gör. Trät nöter heller inte skor och hovar på samma sätt som som betong om man har en häst som står och sparkar med frambenen o liknande.

Åter igen så beror det på HUR man gör saker så därför säger jag det igen, Trägolv BEHÖVER inte vara av ondo. Jag tycker inte om betonggolven i mitt nya stall där hästarna går runt och skottar upp ströt utmed väggarna så det endast blir ett tunt lager kvar i mitten där de ligger. Det blir kallt och blött efterssom inte urinen rinner bort utan blir liggandes kvar i bädden.

Jag har ärligt inte hört att hästarna skulle fara illa av skälva trät. Ni som verkar veta kan väl förklara för mig på vilket sätt trät är dåligt för hästarna, och uteslut gärna detta med dålig ströning, luft mm för det är självklarheter och som inte har med själva trägolvet som sådant att göra.:laugh:

Delvis KL

Men det finns ju alltid en anledning till varför man flyttar hästen. Man gör det ju inte "bara för att". Flytta bakdelen tex. är ju till för att minska flyktbeteendet, med det betyder ju inte att man ska göra det hela tiden, utan bara så att hästen kan den övningen, detsamma gäller andra övningar. Man ska inte nöta, utan när hästen kan det så är det bra och sen kan man gå vidare till lite mer avancerade saker tex. 8 volten, men där kommer grundövningarna in så man har nytta av dem.

När hästen har gjort det man bett den om då är det bra och då ska man låta den få tänka till i lugn och ro, vissa behöver mer tid än andra. De flesta hästar efter den här principen har psykiskt mått väldigt bra och kännt sig duktiga när de väl förstått vad det va man ville med övningen.

Nej, att påstå att gårdagens hästhållning var samra an dagens är bara okunnighet.
Az

Nu är du lite väl kategorisk?

Det är klart att det var saker som var "bättre förr" iom att dom flesta som hade häst förr hade antingen egna kunskaper eller tjänstefolk som hade kunskaper åt dom. Samt att man hade hästar som var avlade för att göra ett visst jobb.

Men inte hade jag velat vara häst åt en försupen utsliten skogsarbetare som inte hade råd med varken veterinär eller ny utrusning, och inte fanns det något djurskydd som kom och besvärade förr heller. :mad:

Sen var jag på ett transportmuseum för ett tag sedan och läste om hästarna som drog spårvagnarna förr, man räknade med att hästen fixade det i 2 år och sen var dom totalt utslitna. Och då var det inte pensionering på sommaräng som gällde, det var skott i pannan. Hästar är inte förbrukningsvaror på det sättet idag i Sverige (utom möjligen inom vissa delar av hästsporten).

Så romantiseringen har även jag lite svårt för.

Vi kan väl vara överens om att det fanns duktigt folk och okunnigt/oengagerat folk förr och att det finns duktigt folk och okunnigt/oengagerat folk nu. Men iom att "hästägarpopulationen" ser ut som den gör idag finns det rent numerärt förmodligen fler okunniga, och den okunnighet blir mer synlig iom att vi har uppfunnit Internet.

Du behöva inte repetera allt som har redan skrivs Tussa, det kan vi redan.
Igen här romantasera gårdags hästhållning, om det är non Romantasering är det dägen ponny boker, N. H. Walt Disney och Hollywood!
Det som har påpeket och vad tråden handlar om är att gårdags allman häst folk hade en mer praktisk och suntförnuft hästhäntering.
Az

Med tanke på hur mycket skit jag fått när jag påpekat att det fanns mycket brister även förr så ser jag en rejäl dos romantisering.
PL

Men det finns ju alltid en anledning till varför man flyttar hästen. Man gör det ju inte "bara för att". Flytta bakdelen tex. är ju till för att minska flyktbeteendet, med det betyder ju inte att man ska göra det hela tiden, utan bara så att hästen kan den övningen, detsamma gäller andra övningar. Man ska inte nöta, utan när hästen kan det så är det bra och sen kan man gå vidare till lite mer avancerade saker tex. 8 volten, men där kommer grundövningarna in så man har nytta av dem.

.
Ursäkta men va:rofl:
förmodar att det är NH-som inte alls är till för rädda hästar.:cool:

Man flyttar hästen för att komma förbi eller för att kunna flytta den ute om man möter en bil eller vad det nu kan vara o för att inte få knäna mosade av träd.
Den naturliga flyktinstinkten ger med sig av sig själv- om den är trygg med sin människa. Är den inte det :bump:

Du menar att det varit så mycket bättre om hästen stått på betonggolv i urin och spillning istället? :confused:

Nej, men det hade varit bättre med jordgolvet under.

Och så var det på varenda ställe?

Nej, men det var inte ovanligt.

Du såg ett ställe som liten flicka. Hur kan du uttala dig om alla andra? :confused:

Jag såg och var på fler ställen än detta.

För det första, så uppger du inte vilken typ av vanlig hästhållning du menar.
För det andra, hur vet du vad som var vanligt förr?
För det tredje, så har jag mina första minnen och iakttagelser, 20 år före dig, från lant och skogs-bruk och där stod inte hästarna inne dygnet runt, vare sig på vinter eller sommar. Jag var som barn och hämtade dom i hagar på flera gårdar tillräckligt många gånger för att veta det. Under 50-talet ersattes f ö hästarna succesivt av traktorer på dom gårdarna, till min sorg, och jag tror knappt några användes efter mitten av 60. Detta kan i o f s vara olika i olika delar av landet.
Var inte 70-talet bottenperiod för hästantal i Sverige?

Då har du samma ålder som min mor som har bott o levt med denna hästhållning, hon har sett samma som jag, men i strörre utsträckning.

Jag har inte påstått att alla hästkarlar förr var bra hästkarlar. Jag vet att det även då fanns alla sorter, vilket jag redan sagt. Men att som du och någon till måla upp en bild av dom alla som djurplågare och häst-okunniga, det protesterar jag mot. Dom allra flesta skötte sina hästar som dom viktiga investeringar dom var och med dom förutsättningar som fanns. Det är en jäkla skillnad på att då haft hästar som nödvändiga motorer för oss alla, mot att idag i stort sett uteslutande ha dom för nöjes skull.
Om du gör dig besväret att läsa mina tidigare inlägg så klarnar det kanske? Tråden handlar f ö om "hantering".

Jag har inte påstått att det var medvetet djurplågeri, det fanns helt enkelt inte alltid kunskap. Sedan, då det handlar om "hantering", hur svårt är det om man generalliserar, att hantera en ardenner?, lite skillnad mot många av dagens hetlevrade raser med sting i .

Även jag har en gedigen samling gamla bett, vissa rena tortyrredskapen, om man använder dom så.

De tortyrbett som hänger på min vägg är tortyrbett i vilken mans hand som helst.

Och hästarna ersattes på sextiotalet av traktor-till vårbruk, slåtter o till viss del höstarbetet, men de var kvar till skogen tills 70-80-talet.

Med tanke på hur mycket skit jag fått när jag påpekat att det fanns mycket brister även förr så ser jag en rejäl dos romantisering.
PL

Om jag själv har slängt skit på dig jag bär om förlåt, det var inte mening.
Az

*KL*

Helt utan att veta..

Kan det inte vara en blandning av mer forskning och färre folk som faktiskt är uppvuxna med hästar nu, mot "förr i tiden" när man gick på känsla och inte vetenskap och hästen alltid fanns där?

Jag jobbade på ett ställe med vad jag skulle kalla en hästgubbe av gamla stammen, inte kan jag säja att allt runt hans hästar var bra. Där var det hästar som jobbade trots klar hälta, vila några dagar och stenhårt arbete igen, massa kraftfoder, knappt nåt hö.. Vet inte om jag tycker det var "bättre", eller för den delen enklare. På hans gamla goda tid skulle hästar inte gå i hage, utan bara ridas (gammal militär) eller stå i spiltan.. Däremot så kan man väl säja att själva ridningen och hanteringen var ganska enkel, ta hästen, gör iordning den, rid, släng in den igen. Inget daltande, inget mesande- men ibland halvsken över parkeringen i innerstan på väg hem från ridturen..

Nu är det mängder med folk som skaffar häst och är rädda att göra fel - för det får man minsann snabbt höra- skitsnacket bakom ryggen alltså- och därför gör så gott de kan för att tillskanska sej den kunskapen som finns tillgänglig.. Då blir det väl mer "komplicerat" kan jag tänka mej. Kanske är vi måna om våra hästar på ett annat sätt?

/ Lavinia, som minns när hon var yngre och man gav alla hästar av en viss storlek en viss mängd hö och fyllde sen på med havre om de gick ner. Blev de feta så.. ja då blev dom det..

KL

Jag håller med både TS och Peter L. ;)

Jag håller med om att idag har gemene man häst - utan att ha några grundkunskaper alls. Man skippar ridskolan och skaffar sig häst helt enkelt, i mkt större utsträckning än förr.

när det gäller gamla hästkarlar så håller jag med om hanterings aspekten i stor del. det fanns mkt sunt förnuft hos många.

när det gäller häst hälsan så tycker jag att "förr" har romantiserats en del ur sina proportioner. självklart var det enklare när inga kliniker fanns, altså ingen anledning att utreda på detalj nivå. veterinären kom ut vid grav hälta, konstaterade vad han "trodde" och sen endera lät man hästen vila eller så dömdes den ut pga trolig spatt. typ : )

samma sak med tänder. ibland raspades det av veterinären. utan vidare mankemang. oftare kollade man aldrig tänder.

kvickdrag var otroligt vanligt för 30 år sen. hästar stod uppstallade i ladugårdar med fukten drypandes efter väggarna, och höet var dammigt och mögligt utan att man gjorde så mycket åt det. Idag har kvickdrag i princip försvunnit som sjukdom pga ökad kunskap både hos foder producenter och häst hållare gällande lämplig miljö och foder.

så nej - allt var inte guld och gröna skogar förr. Mer okomplicerat - absolut. men det betyder inte att hästarna var i bättre skick nödvändigtvis.

de är snälla tålmodiga djur, som inte klagar i första taget.

Nej, men det hade varit bättre med jordgolvet under.
Vad tror du fanns under trägolvet? Urinen kunde rinna ner mellan springorna och vidare ner i jorden. Är inte det bättre än att dom står direkt på jordgolv som blir kläggigt av både urin och gödsel? :confused: Hur vill du ha det egentligen? Vad vet du om konstruktionerna?

Om det verkligen var så att man allmänt hade sina djur på det sättet i din omgivning, då är det sorgligt. Jag tar mig dock friheten att betvivla ...

Sedan, då det handlar om "hantering", hur svårt är det om man generalliserar, att hantera en ardenner?, lite skillnad mot många av dagens hetlevrade raser med sting i .
Dom är hästar allihop, eller hur? Skillnaden ligger nog snarast i hur ägarna ser på och hanterar sina hästar (kunnighet!). Vilket ju är trådens ämne. :idea:

Och hästarna ersattes på sextiotalet av traktor-till vårbruk, slåtter o till viss del höstarbetet, men de var kvar till skogen tills 70-80-talet.
Även från skogen försvann många av hästarna under 50-60-talen, i o m att maskiner, inte minst traktorer och lastbilar, även där gjorde sitt intåg. Kvar blev en del för gallring och finare jobb. Men återigen, det skilde antagligen på olika delar av landet.

Det vore intressant om någon insatt kunde berätta hur det var i verkligheten. Hur många hästar som fanns kvar som rena "skogsarbetare" efter mekaniseringen och var dom fanns. I Norrlands skogsområden kanske?

LIA

Kommer vi in på 80-talet fnns i stort sett inga rena skogshästar kvar i de områden av Norrland där jag jobbade. Däremot en hel del pensionärer o nyinköpta som användes sporadiskt.
PL

Dom är hästar allihop, eller hur? Skillnaden ligger nog snarast i hur ägarna ser på och hanterar sina hästar (kunnighet!). Vilket ju är trådens ämne. :idea:

Det är inte så svårt att verka kunnig om man har en stabil o lugn ras, generalliserande,men ändå.

Och trägolvens springor.....brädorna kanske hade svällt och tryckt ihop springorna.Så avrinningen ner, emellan fungerade mindre bra.:idea:

Och du får betvivla hästhållningen jag beskrivit hur mycket du vill,en del andra i tråden håller med att det vet att det har varit så på vissa ställen och nu kommer Mackan in och beskriver på ett bra sätt stallmiljö o kvickdrag.
Ett annat ställe, som skulle kunna vara det Mackan beskrev, behandlade sina kvickdragshästar med varma terpentinångor.Över hästen hängde de en pressening så ångorna skulle vara kvar.

Du behöva inte repetera allt som har redan skrivs Tussa, det kan vi redan.
Igen här romantasera gårdags hästhållning, om det är non Romantasering är det dägen ponny boker, N. H. Walt Disney och Hollywood!
Det som har påpeket och vad tråden handlar om är att gårdags allman häst folk hade en mer praktisk och suntförnuft hästhäntering.
Az

Jo men nu var du sådär kategorisk igen. Vilket jag menar att man inte kan vara. Och förklarade varför utifrån min synvinkel. Så du behöver inte komma med dissande kommentarer typ "det kan vi redan". :mad:

Har inte läst allt så någon kanske redan kommit till samma tanke..

Beror inte stor del av problemen att det avlas fram svårare och svårare hästar. Många vill hoppa stort och snabbt, men ibland känns det som man prioriterar nedärvningen av hoppkapaciteten mycket högre än psyket. Alla vill avla fram topphästar, men rent krasst så klarar nog inte flertalet hobbyryttare av att hantera sådana hästar. Hur gärna de än vill.

Sen har ju dessutom många ryttare så fruktansvärt bråttom att klättra i klasserna att det inte finns tid (och intresse??) att skapa ett förtroende och samarbete med hästen.

Nu fanns det inga hästgubbar i stallet där jag huserade på tidigt -70 tal utan en familj som födde upp (mestadels) fullblod, men de visste vad de gjorde.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv