Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!
För det andra, hur vet du vad som var vanligt förr?
För det tredje, så har jag mina första minnen och iakttagelser, 20 år före dig, från lant och skogs-bruk och där stod inte hästarna inne dygnet runt, vare sig på vinter eller sommar. Jag var som barn och hämtade dom i hagar på flera gårdar tillräckligt många gånger för att veta det. Under 50-talet ersattes f ö hästarna succesivt av traktorer på dom gårdarna, till min sorg, och jag tror knappt några användes efter mitten av 60. Detta kan i o f s vara olika i olika delar av landet.
Var inte 70-talet bottenperiod för hästantal i Sverige?
Jag har inte påstått att alla hästkarlar förr var bra hästkarlar. Jag vet att det även då fanns alla sorter, vilket jag redan sagt. Men att som du och någon till måla upp en bild av dom alla som djurplågare och häst-okunniga, det protesterar jag mot. Dom allra flesta skötte sina hästar som dom viktiga investeringar dom var och med dom förutsättningar som fanns. Det är en jäkla skillnad på att då haft hästar som nödvändiga motorer för oss alla, mot att idag i stort sett uteslutande ha dom för nöjes skull.
Om du gör dig besväret att läsa mina tidigare inlägg så klarnar det kanske? Tråden handlar f ö om "hantering".
LIA
Du menar att det varit så mycket bättre om hästen stått på betonggolv i urin och spillning istället?Ja,trägolv är hemskt när ingen avrinning fanns och väldigt dåligt med strö.
Var tror du urinen samlades?
Och i vad tror du bakhovarna stod?
Och så var det på varenda ställe?Stallet var helstängt under vintern, när dörren öppnades gick det knappt, p.g.a. fukten att se där inne, ingen ventilation.
Du såg ett ställe som liten flicka. Hur kan du uttala dig om alla andra?"Jag är född på sextiotalet, så sextiotalet o till slutet på sjuttiotalet." (Ur annat inlägg).
Och jag tror mycket av det jag beskrivit faktiskt var utmärkande...hästarna stod inne, dygnet runt under vinterhalvåret...många av betten var väldigt skarpa....och hästarna fick när de arbetade många gånger lida väl så ont som idag.
För det första, så uppger du inte vilken typ av vanlig hästhållning du menar.Du skulle knappast kalla någon idag för en redig hästkarl om hästen under vintern fick stå inne dygnet runt och utan ventilation, och det var vanligt förr, förstår inte varför du blundar för det?
För det andra, hur vet du vad som var vanligt förr?
För det tredje, så har jag mina första minnen och iakttagelser, 20 år före dig, från lant och skogs-bruk och där stod inte hästarna inne dygnet runt, vare sig på vinter eller sommar. Jag var som barn och hämtade dom i hagar på flera gårdar tillräckligt många gånger för att veta det. Under 50-talet ersattes f ö hästarna succesivt av traktorer på dom gårdarna, till min sorg, och jag tror knappt några användes efter mitten av 60. Detta kan i o f s vara olika i olika delar av landet.
Var inte 70-talet bottenperiod för hästantal i Sverige?
Jag har inte påstått att alla hästkarlar förr var bra hästkarlar. Jag vet att det även då fanns alla sorter, vilket jag redan sagt. Men att som du och någon till måla upp en bild av dom alla som djurplågare och häst-okunniga, det protesterar jag mot. Dom allra flesta skötte sina hästar som dom viktiga investeringar dom var och med dom förutsättningar som fanns. Det är en jäkla skillnad på att då haft hästar som nödvändiga motorer för oss alla, mot att idag i stort sett uteslutande ha dom för nöjes skull.
Om du gör dig besväret att läsa mina tidigare inlägg så klarnar det kanske? Tråden handlar f ö om "hantering".
Även jag har en gedigen samling gamla bett, vissa rena tortyrredskapen, om man använder dom så. Men faktum är att ett tjockt bett är sämre för hästen, om båda sorterna används med känsla. Se istället på dressyrens dubbla bett!Och betten jag nämde har jag hängandes i sovrummet, ...
LIA