Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Så otroligt sant det du skriver, men det är på väg bort och det blir ett stort tomrum, det är så synd att det är på väg bort med alla dessa gubbar och deras hästar

jag tror inte att någon trots att de har STOR respekt för de "gammla" som hållit på länge menar att ALLT är bra. Men man måste också ta hänsyn till hur tiderna har sett ut både nu och bakåt. Mycket har blivit bättre visst men mycket har också speciellt hanteringsmässigt blivit sämre. Och det var ju hanteringen den här tråden handlade om från börgan inte huruvida gamla ladugårdar har för lågt tak eller spiltor. Sedan tycker inte jag att man generellt kan dömma ut spiltor. Rent hanteringsmässigt tycker jag att spiltor kan vara bra att ha Men att de givetvis inte ska stå i dom dygnsvis.
Givetvis väljer jag att ta till mig det JAG tycker verkar vettigt av det de gammla har att bidra med. Som vanligt handlar det om sunt förnuft och vi SKA inte dömma ut "de gammla gubbarna".
Dessutom så tolererar vi mer med ridhästar än med körhästar därför att om en ridhäst tar ett steg åt sidan händer i regel inte så mycket men om en förspänd körhäst tar ett steg åt sidan kan det innebära livsfara för alla inblandade om hästen inte är lydig och rätt tränad. Ett exempel är tävlingar och prov för unghästar. Om en häst som gör ridprov tar ett bocksprång eller lättar fram så skrattar man lite åt det och viftar bort det som unghästfasoner. Om man åker på en premiering med tex FNH och tittar på körprov så skulle en häst som stegrar sig, bockar eller är nervös och inte står still inte få genomföra ett prov pga att hästen inte anses förberädd och säker och det gäller från två års ålder. Så rent hanteringsmässigt litar jag mer på "en gammal" gubbe än en ung med ett hispigt fullblod som far runt och säger "att det ska vara så för han har vinnarskalle".

Det FINNS fortfarande gubbar (rätt många faktiskt) som fortfarnde kör häst i skogen och Jordbruket. "Hästmannen" är inte helt unik i Brukshäst världen och det finns en yngre "gröna vågen" generation som flyttar ut och lever likadant.
Dom gör dock inte så mycket väsen av sig utan bor på sin gård i lugn och ro någonstans på landsbygden och lever sitt liv. Man måste ha någon form av relation till dom, granne/släkt o dyl för att lära känna dom men dom FINNS och jag har STOR respekt för dom.
Håller med dig i det allra mesta. Dock räknar jag inte in "hästmannen" bland gamla hästgubbar. Tror inte han är tillräckligt gammal! ;)

LIA

Med tanke på vilken romantiserad bild du verkar ha av hur hästar sköttes förr verkar det finnas all anledning i världen att påpeka att hästar inte alltid mådde bra förr fastän de användes varje dag i jobbet! Tror du verkligen att tryckskador är något nytt? Vad tror du det gamla uttrycket selbruten betyder?
PL

Neej då den är inte alls romantiserad och jodå jag har sett körhästar med tryckskador efter selar mm och även de varianter av däcklar mm som användes för att kunna köra hästen även med skav och trycksår. :grin:Jag är fullt medveten om det faktum att fattiga människor inte hade råd att köpa foder o strö då det var dåliga år, alltså dåligt för människan dåligt för djuren.

Det du inte verkar förstå i mitt resonemang är att det fanns saker som var sämre förr och sådant som var bättre förr, det finns sådant som är bättre nu och sådant som är sämre nu (grovt generalliserat). Men du verkar tycka att bara för att man kan se upp till de mer erfarna och respektera dem och ta till sig det man tycker verkar vettigt så romantiserar man:confused: Jag förstår inte hur du resonerar.Utan den lärdom dessa män gjorde under hårdare tider så skulle inte vi som finns idag ha lärt oss hur en draglinje ska se ut för att inte skada hästen, hur man ställer in en sele för att inte skada hästen, när och hur man använder svanskappa respektive baksele mm mm. Jag är fullt medveten om de doning lass som drogs av ensamma hästar hela vintrarna alla ljusa timmar och att det hos en del fuskades med att kontrollera selens inställning, draglinje mm. Eller att fölen fick gå bredvid stoet vid harvning eller liga bredvid åkern i väntan på di. Men kunskapsbristen finns ju även idag hos tex de kuskar med billiga börjes selar och dåliga däcklar tex. Dessutom så körde ju inte dessa män arbeten med hästen för att de ville vara elaka mot djuret utan för att de var tvugna.

Du kan ju knappast påstå att de som idag kör slut på rallyhästarna inom trav och gallopp gör det för att vara elaka men så fort pengar är inblandade så får allt annat mindre betydelse tex hästens välmående

Vi ska ju oxå komma ihåg att vi lite yngre (under medelåldern) som vuxit upp med hästgubbar som lärde sig köra häst som unga faktiskt tillhör den skala som fortsatte för att det var roligt och därmed också bryr sig mer. Men oavsett vad du tycker så tröttnar jag aldrig på att lyssna på dessa äldre män eller att titta i deras fotoalbum. Jag har själv forskat på Nordsvensksidan och hittat flera bilder där jag faktiskt förvånas över hur bra ändå selar och draglinjer ser ut att vara tillpassade redan ibörjan av 1900-talet. Precis som idag är det klart att en häst som används mer slits mer och därmed ökar skade risken. :grin:

Efterssom jag har lärt mig det mesta jag kan av sk hästgubbar så måste jag ju vara en fruktansvärt dålig hästmänniska som gör som jag blivit lärd.:cry:

Jag kan konstatera att åker man till Grevagården och tittar på körproven så är det snart sagt vilka som kan och vilka som inte borde köra. Där får man se en hel del även idag. :grin:

Att lära av dom äldre behöver ju inte alltid betyda att man gör som dom det kan ju faktiskt betyda att man lär sig att inte göra om misstagen.:idea:

Håller med dig i det allra mesta. Dock räknar jag inte in "hästmannen" bland gamla hästgubbar. Tror inte han är tillräckligt gammal! ;)

LIA

Hej nej tog mest med honom som exempel efterssom de flesta nog vet vem man menar. Jag kan ju inte räkna upp gubbarna i min hembygd direkt;)

Men varför då komma med mer eller mindre personliga angrepp för att jag relativt tidigt påtalade att det var mycket problem med hästhållningen även förr o att inte alla hästgubbar var bra. Något som jag anser mig kunna få påpeka utan att bli beskylld för att ha en förvriden verklighetsuppfattning o för att ha haft en taskig barndom.
Dessutom verkar du fortvarande inte fatta att jag inte förkastar all gammal kunskap, jag bara påstår att det även fanns mycket okunskap.
PL

Jag vet inte när du kom till sverige, men det verkar inte vara så länge sen.
Själv har jag varit yrkesverksam på landet bland bönder od i 30 år, tillräckligt länge för att träffa många både duktiga o mindre duktiga hästgubbar.
Utvikning, en kompis till mig, vars pappa varit skogsfaktor vid ett av de större bolagen här i norrland, berättade att när de avhästade kom pappan hem o sa att, nu är mina dagar som auktoriserad djurplågare slut!
När det gäller vård kontra hantering så ligger den här tråden faktiskt under hästvård!
PL

Det mer du skriva det mer jag bli ställd peter :confused:
Så mycket som jag vet domänsverket lägt ner skogs körning på 50tal. dom flesta bonder hade skaffet sig traktor vid 60tal och skicket sina häster till slakt.
Och du måsta har gått utt vetrinär hög skolen 1980?
Grundskol - Gymnasiet - 6år vetrinär hör skol + skogs körning.
Och du har sett hur illa dom gamle här hänterad sina häster som inte fanns?
Damn, you´v been around a long time girl.
My ol cowboy hat is off too you :bow:
Az

Jag har aldrig påstått att jag jobbade när skogsbruket var aktivt. Däremot har jag träffat många av hästgubbarna som var med(många hade häst långt senare o de var bland dessa jag personligen sett problem) o som sagt det var en blandad uppsättning en del jättebra andra mindre bra.
Ett antal personer här som säkert är yngre än jag bygger sin uppfattning på vad de lärt sig av hästgubbar de träffat.
Jag bygger min uppfattning på dem jag träffat o delvis vad de haft för hästhållning på äldre dar. Som sagt både bra o dåligt.
PL

Senast ändrad:

Det mer du skriva det mer jag bli ställd peter :confused:
Så mycket som jag vet domänsverket lägt ner skogs körning på 50tal. dom flesta bonder hade skaffet sig traktor vid 60tal och skicket sina häster till slakt.
Och du måsta har gått utt vetrinär hög skolen 1980?
Grundskol - Gymnasiet - 6år vetrinär hör skol + skogs körning.
Och du har sett hur illa dom gamle här hänterad sina häster som inte fanns?

Nu har du inte rätt.

Jag är född på sextiotalet.Och jag har i min barndom sett dessa hästkarlar o hanteringen av dess hästar.

Och jag håller med PL- bristerna var faktiskt stora många gånger.

Där jag var fanns ardenner in till halva sjuttiotalet.
Trånga spiltor, trägolv, inne hela vintern utom vid skogskörning, kronisk mugg, lågt i tak, fuktigt stall, bronkit......

Och betten som användes:eek:, tvinnad ståltråd, och om det inte var effektivt nog, tvinnad ståltråd, dubbelbett med ihopknytningen på olika ställen så det blev sax i munnen.

Denne man var vida känd för sitt hästkunnande.Idag hade han åkt dit för djurplågeri.

Men varför då komma med mer eller mindre personliga angrepp för att jag relativt tidigt påtalade att det var mycket problem med hästhållningen även förr o att inte alla hästgubbar var bra. Något som jag anser mig kunna få påpeka utan att bli beskylld för att ha en förvriden verklighetsuppfattning o för att ha haft en taskig barndom.
Dessutom verkar du fortvarande inte fatta att jag inte förkastar all gammal kunskap, jag bara påstår att det även fanns mycket okunskap.
PL

JAG har aldrig sagt att du haft taskig barndom det kan du tacka annan trådvän för:grin: men bra då är vi ju på samma nivå trots allt....... Med förtydligandet att dessa fakta gäller även idag...

Nu har du inte rätt.

Jag är född på sextiotalet.Och jag har i min barndom sett dessa hästkarlar o hanteringen av dess hästar.

Trånga spiltor, trägolv, inne hela vintern utom vid skogskörning, kronisk mugg, lågt i tak, fuktigt stall, bronkit......

Och betten som användes:eek:, tvinnad ståltråd, och om det inte var effektivt nog, tvinnad ståltråd, dubbelbett med ihopknytningen på olika ställen så det blev sax i munnen.

Denne man var vida känd för sitt hästkunnande.Idag hade han åkt dit för djurplågeri.

Ett ypperligt exempel på en "dålig" hästkarl:D

Derämot måste jag ändå hävda att spilltor inte alltid är av ondo ( även trånga) och trägolv används faktiskt idag med i vissa stall för att det är bra för hästarna att stå på trä i förhållande mot betong som är vanligast. Vad jag menar med att spiltor är bra är att rent hanteringsmässigt så underlättar det. Tex får hästen lära sig att gå in i och backa ut ur trång utrymmen, den lär sig att stå bunden utan att trampa runt en massa, den får mat i detta trånga utrymme och lär sig att det kan var trevligt samt att den lär sig att flytta sig undan för människor mm mm men förutsätter ju givetvis att detta sköts under ordnade former av kunniga människor och inte att hästarna står i dessa spiltor timtal eller dygnsvis.

Det var väl du som påstod att jag hade en utomordentligt snedvriden verklighetsuppfattning.
Kanske inte så konstigt att jag buntar ihop era påhopp?
PL

Det var nog jag som tog upp spiltor först i den här tråden pga de fall där jag träffat på hästar som stått inne i spilta flera år utan att överhuvudtaget på komma ut. Dessa fall var hos folk som klart kunde hänföras till kategorin gamla hästgubbar som vuxit upp med hästen i jord o skogsbruk.
PL

Visst är det lite kosntigt... Det är djurplågeri och misshandel när hästar under hårt arbete fick belastnings-skador.... Men i dagens läge när hästägarna är utbildade och bättre utrustade så kan hästar få bogskav in till benet, men det är väl bara en hanteringsmiss?!

Min romantiserade syn på mina hästgubbar kommer bestå! Eftersom det är så jag mins hästarna, stallet och gubbarna!

Jag drar dock inte alla över en kant! Jag pratar bara om "mina" hästgubbar!

/Swat

kl

Jag tror precis som med mkt annat att det både va bättre och sämre förr. Det mesta har redan påpekats i tråden.
MEN,det som skapat de mesta problemen nu i "modernare" tider är ,tror jag, är att vi förmänskligat hästen mer och mer. Och många av dagens ungar är alldeles för bortskämda. Som min egen tyvärr och hennes jämnåriga,har jag märkt som just mest bara vill rida och helst då hoppa.
Försöker med liv och lust få henne mer intresserad av allt runt omkring,men men. JAg hoppas att det kommer när hon blir lite äldre.

Lika mycket djurplågeri i bägge fallen!
Jag har avsiktligt inte diskuterat vad som är fel i dagens hästhållning, men visst fiins det massvis av brister.
Bogskav inpå bara benet är dock inget jag sett eller hört om från modern hästhållning. Däremot har jag hört om det från äldre tider.
PL

Jag har aldrig påstått att jag jobbade när skogsbruket var aktivt. Däremot har jag träffat många av hästgubbarna som var med(många hade häst långt senare o de var bland dessa jag personligen sett problem) o som sagt det var en blandad uppsättning en del jättebra andra mindre bra.
Ett antal personer här som säkert är yngre än jag bygger sin uppfattning på vad de lärt sig av hästgubbar de träffat.
Jag bygger min uppfattning på dem jag träffat o delvis vad de haft för hästhållning på äldre dar. Som sagt både bra o dåligt.
PL

Peter, ok då har jag missförståt, du kände hästgubbar men aldrig var utt och arbete med dom.
I am just trying to make sense of it all!
Bra eller dålig då och nu? så mycket prat!
Låter oss förenkle det hälla:
Oljan ta slut och våra överlevnad hängda på går dagens hästkundskap mot dagens hästkundskap för att se till att vi få våra förda?
"Värja plåga här sitt skri, men mätt man tiga still" har du val hört?
Az

Men jag har som sagt sett en del deras hästhållning i praktiken efter "avhästningen".
Min tur att fråga, vem är du, är du uppvuxen med hästar eller bara en westernryttare från US som flyttat till sverige o när?
PL

Jag har själv vid två tillfällen varit med och "åtgärdat" bogskav in till benet på hästar uppstallade i nya fina stall med all tänkbar "service".

Men som sagt... Min barndoms hästgubbar hade sina regler och rutiner - rykt, hovvård, mockning, vård av utrustning osv. ingick liksom i "dealen" för att vi småglin sedan skulle få ynnesten att rida lite. Om någon kommit dit bara för att ta ut hästen och rida, så hade de garanterat skrattat gott!

Det fanns liksom inget antingen eller!
Antingen var man intresserad av hästar och då ingick allt "runt omkring" också.
Eller så var man inte nog intresserad - dvs man var bara intresserad av att göra de "roliga sakern" - och då kunde man gå någon annan stans.

Att ha täcke på hästen för att den inte skulle bli smutsig när den rullade sej fanns inte på kartan!
Att "någon annan" skulle mocka och sköta markservicen för att en person enbart skulle kunna komma och rida och sedan åka igen var liksom inte ens på tal.
Osv

Ville man hålla på med hästar så fick man göra det från "botten och uppåt".

/Swat

Talar du verkligen om bogskav in på bara benet? Anmälde du ?
Täcke i onödan har jag satt mig emot i många trådar o även många gånger i jobbet.
PL

Nu har du inte rätt.

Jag är född på 70-talet och har upplevt exakt samma sak som dig... Bara för att det numer är vanligare att man har traktor så innebär det liksom inte att alla har det.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross