Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Lika mycket djurplågeri i bägge fallen!
Jag har avsiktligt inte diskuterat vad som är fel i dagens hästhållning, men visst fiins det massvis av brister.
Bogskav inpå bara benet är dock inget jag sett eller hört om från modern hästhållning. Däremot har jag hört om det från äldre tider.
PL

Visst förakom bogskav och selbröt, och en del annat men som jag sa tidigar, en man som var dumn nog att kör sunder sin häst hade bara att gå tillbaka till huggning, såna hol inte på med häster så värst länge.

De häster som man sett hos dom gamla 70 årig karl på 70 tal, var deras gamla trö känner som hade gört sitt, och fik liva utt sina sista dager med sitt herr.
Az

De häster som man sett hos dom gamla 70 årig karl på 70 tal, var deras gamla trö känner som hade gört sitt, och fik liva utt sina sista dager med sitt herr.
Az

Nej, så är det inte. Jag har som sagt sett dessa hästar som beskrivs på 80-talet, och då i full aktion med skogsjobb på vinter och åkerjobb på sommar. Spilta, trägolv, inne från september till april.

Det var väl du som påstod att jag hade en utomordentligt snedvriden verklighetsuppfattning.
Kanske inte så konstigt att jag buntar ihop era påhopp?
PL

Jopp de var jag och det står jag fortfarande för vad gäller det du skrev som föranledde det påpekandet. Men det är roligt att någon som du som anser sig så duktig och världsvan lägger ner energi på att reta upp dig på oss okunniga små gubb fan:rofl:

Fö tycker jag att det är sådana som inte kan nyansera sig och väljer att bara se och framhäva det dåliga i allt som gör välden till en så mörk plats.:devil:

Jag vet att mina hästar kommer springandes i hagen och gnäggar efter mig när jag går ut, de trängs om att få stå närmast när jag kliar på dom och jag är involverad i gänget när det ska klias mankar.
De är blanka och runda och mycket sällan skadade eller sjuka, mina veterinärer är possitiva när de kommer liksom hovslagare mfl och detta trots att jag bara sopar stallgången en gång om dagen:D och har en ombygd gammal ladugård med 240 i takhöjd.

Ha en kul fortsatt diskussion

Jag har fö efter att tagit hand om misskötta djur full förståelse för att man tappar tron men jag vägrar att gröta ner mig i det dåliga, när djuret sedan får ett lyckat hem så väger det upp så många gånger mer.

:bow::bow::bow: Till alla kämpar med det sunda förnuftet i behåll

Visst är det lite kosntigt... Det är djurplågeri och misshandel när hästar under hårt arbete fick belastnings-skador.... Men i dagens läge när hästägarna är utbildade och bättre utrustade så kan hästar få bogskav in till benet, men det är väl bara en hanteringsmiss?!

Min romantiserade syn på mina hästgubbar kommer bestå! Eftersom det är så jag mins hästarna, stallet och gubbarna!

Jag drar dock inte alla över en kant! Jag pratar bara om "mina" hästgubbar!

/Swat

Go girl:banana: då kan vi ju slå oss ihop med vår romatiserade bild och våra "gubbar":D

Kan bara inte låta bli att dra en paralell till dagens barnuppfostran. Det gås på kurser, anlitas psykologer, daltas och curlas... Förr var barnen en naturlig del av familjen som fick rätta sig efter vuxna och lära sig respekt. Nu styr de samhället i många fall och var och varannan unge saknar all form av social kompetens och respekt.

OT

dra alla över en kam?

JAG fixade hjälp av psykologer SJÄLV.
det är inget mina föräldrar någonsin skulle komma på tanken att göra då de inte ens insåg att allt inte var bra.
(och dessutom inte bryr sig ens nu när de vet)

dock ser jag ganska ofta föräldrar komma till barnPsyk med sin femåringar...
(som om man studerar dem i väntrummet uppför sig helt normalt..)
hallå??!! :confused:
jag tror inte att en femåring har depressioner? sjukdomar som AS,ADHP,DAMP,ADD och ibland Autism upptäcks ju inte föräns i tonåren (oftast)

dra inte alla över en kam bara för att några gör en speciell sak. :)

Senast ändrad av en moderator:

KL: Det finns och fanns många duktiga "hästgubbar" och "hästkäringar" som inte gör något större väsen av sig. De kan inte ha "clinics" och lära ut sina metoder eftersom de inte har några. Det de kan sitter i ryggmärgen. För dem är det bara att ta tag i grimskaftet och hästen står som ett ljus, men om en ovan och/eller osäker människa gör samma sak blir h*n omkullsprungen.

Swat, du lärde upp dig hos duktigt hästfolk och det förstår jag du är glad för. Det är ovärderligt! Jag hoppas att du kan betala tillbaka genom att lära upp en och annan ny hästmänniska som kan få en chans att ta del av lärdomarna.

Samtidigt förstår jag Peter Lundin - man ska akta sig för att idyllisera. Den stora avhästningen kom på femtiotalet, men det fanns en viss eftersläpning. Tillräckligt nära i tiden för att en femtiotalist som jag ska ha träffat en hel del som var med på "hästtiden". Inte så mycket om skogshästar, skåning som jag är, men arbetshästar inom lantbruket.

Både häst och karlar slet fruktansvärt ont på den tiden träden höggs med yxa och handsåg och drogs fram med häst. Det gällde att få fram timmer så man tjänade ihop tillräckligt för att betala skulder och helst få lite över. Ett tips: låna Timmerhästens bok av Yngve Ryd på biblioteket. Den handlar just om skogskörning "förr i tiden" på ont och gott.

Men jag har som sagt sett en del deras hästhållning i praktiken efter "avhästningen".
Min tur att fråga, vem är du, är du uppvuxen med hästar eller bara en westernryttare från US som flyttat till sverige o när?
PL

Nej jag var inte direkt uppväxt med häster, växt upp i in small stad, det var mormor som sätt mig upp på sin mule när jag var liten, efter det vär jag med på min gudfars gård och hjälp till, fick hålla i tummerna och han lärd mig att kör tracktor efter han sålt hästerna.
kompiser hade häster som jag rid, vid 16 var jag med och rid in mustanges som kom in från BLM. Sko min första häst då.
Kom till Sveriga 72 och hamnad upp i Varmland 74 där grän gubben var en gamla häst karl, sålt sin sista häst 65 för en tracktor, jag fråger om han kunde lära mig skågs körning, han sa visst, tyckt det var konstig men rålig en yanker vill sånt, så han hjälp mig hitta en bra häst, selar och kälka hade han och så bär vi vägg till skågen.
Det gick seg för gamla gubben, men säker, jag sog han hade ett van händ med häster.
Han vissa mig plojning, att hävra, så, slåtern....
Jag kunna skriva en bok om vad han lär´d mig, och jag fick inte lära mig tillräklig innan hanim gick bort.
Jag minns när vi gick på primieringer, och han kunde peka utt första pris hä.st var enda gång, han kunde tala om vad den hästen dugg till, och den häst bara dugga till hund mat.
Jag gick hovslager skolen i Skara 76
Fick känna en del militar gubber som var ridskol bosser.
Du behöva inte mitt lives historia.
Just know I´v been around some of the best.
Az

NEJ MEN!!!!!!!!!
Har du läs den boken Timmerskågen oxå????????
Small World :bump:
Az

hmm..det där med att hästgubbarna var så bra kan nog i vissa fall vara lite överdrivet och romantiserat. ..

På "hästgubbarnas" tid fanns många hästar i Sverige som främst var ett arbetsredskap. Det var mest kallblodstyper, de är ofta inte lika livliga i sitt temperament som vissa andra hästraser. De arbetades nästan jämt.

I dag fyller hästen en helt annan funktion. I dag är hästen en tävlings/hobby/fritidssysselsättning. Andra hästraser. Man har hästen i stall ofta tillsammans med flera andra hästar där det måste fungera för alla ägare etc. Man har inte längre hästen ensam, en eller två stycken, tillsammans med ett gäng kor. .

Vad är det som är så fel med dagens hästhållning? Exakt vilka kunskaper är det som kommer gå förlorade? .. Så klart finns det tusen svar på dessa frågor.. Men det känns som att bilden av "hästgubben" är lite överdriven...

Många hästägare borde som sagt inte ha häst överhuvudtaget, men så var det även då. Och har alltid varit.

Ridskolorna borde få MER BIDRAG AV KOMMUNERNA så att de kan bedriva bättre kvalitativ verksamhet! Teori borde ju ingå i ridlektionerna?... Det gjorde det när jag var knatte och gick på ridskolan, det är ju max 10-13 år sedan..:crazy:

Att ha häst på trägolv är i sanning hemskt! :eek: :)

*Kl*
Självklart fanns det exempel på dålig hästhållning förr. Varför skulle dom varit immuna? Dom exempel på extremt dålig hästhållning som redovisas i tråden tar jag med en stor nypa salt. Även om dom funnits, så var dom sannerligen inte utmärkande för dåtidens hästhållning.

Vad menas egentligen med gamla hästgubbar? Jag fick aldrig något svar på till vilken tid man räknar dom.
Men från vilka områden då? Där fanns hästar i lant och skogs-bruk, som vagnshästar fr a i samhällen, inom försvaret samt i mindre omfattning som vagns och rid-hästar hos "överheten". Vilken av dessa kategorier talas det om här?

Det torde ha varit stor skillnad på både hanterandet och kunskaper mellan dom olika grupperna. Sämst misstänker jag att städernas vagnshästar hade det, bäst dom hos "överheten". Men inte sjutton misskötte bönder och skogsfolk sina hästar. Därtill var dom alltför viktiga, ja nödvändiga, för ägarnas uppehälle och möjlighet att leva. Därmed inte sagt att allt var till det bästa för hästarna.

Det är här skillnaden i förutsättningar mellan dåtid och nutid kommer in. Då, levde "alla" bönder (största delen av landets innevånare bodde på landsbygden) med sina hästar, kunskap kom automatiskt som en del i utvecklingen under uppväxten, inte minst hästhanterandet. Detta existerar inte idag annat än i undantagsfall. Att man träffar en gammal "hästgubbe" ibland och får hans erfarenheter till livs betyder tyvärr inte att man får all den kunskap som man fick förr.

LIA

Enligt mig är svaret enkelt. Det handlar om TID.

Man behöver inte gå många år tillbaka för att inse att tiden har blivit en bristvara. Man måste umgås med hästen för att lära sig hur den fungerar. Eftersom de flesta inte ägnar sin häst så mkt tid måste man gå clinics och kurser och läsa en massa böcker om hantering istället för att tillbringa tiden med just hästen.
Sen ska man inte underskatta alla kommersiella krafter, alla som tjänar pengar på att få dig att känna dig okunnig. Det gäller att stå emot dessa, känn efter själv, lita på din känsla.

Jag ser så många leda in hästen, borsta, sadla, rida, lämna av den i hagen och så åker man hem. De umgås inte med hästen. Jag klandrar inte folk utan bara konstaterar att efter ett heltidsjobb köra några mil till sin häst som står i ett inackorderingsstall, mocka, rida, förbereda foder, sen finns inte tiden kvar att utveckla känslan för hästen.

/Gg

Gamla Gubber:devil:
Man kan säjer att för mig som läraling 2år-? (I´m still learning and have forgotten 1/2 of what I learned :idea:) de gamla häst folk var dom på min farfars och fars tid innon NH kom, 1880 - 1980, rör sig om 2 generation häst folk.
För vissa här kan det rör sig om häst folk från 1940-nu.
Mitt fars generation är snärt slut, och nu bli det mitt generation som för kallas Gamla Sur Gubber :mad:
Az

Vad menas egentligen med gamla hästgubbar? Jag fick aldrig något svar på till vilken tid man räknar dom.
För egen del, 60- till 80-talet, människor som dels kört häst inom lantbruket, dels fött upp remonter.

Men inte sjutton misskötte bönder och skogsfolk sina hästar. Därtill var dom alltför viktiga, ja nödvändiga, för ägarnas uppehälle och möjlighet att leva. Därmed inte sagt att allt var till det bästa för hästarna.
Om man hade kontrakt på ett visst antal kubik eller man var mitt uppe i skörden och häst eller kusk var knackig så fick man jobba ändå. Därav alla fiffiga sätt att kunna sela en häst med tryck, bland annat.

"De gamla hästgubbarna" har varit på utdöende så länge jag hållit på med hästar, alltså sedan sextiotalet. De finns fortfarande, men numera har jag stött på dem bland amatörtravtränare och islandshästfolk.:)

NEJ MEN!!!!!!!!!
Har du läs den boken Timmerskågen oxå????????
Small World :bump:
Az

Den står i min bokhylla, inköpt på bokrea för några år sen.;) En både intressant och sorglig läsning. Och en påminnelse om att livet var hårt för både djur och människor för inte alls länge sen här i Sverige.

Att ha häst på trägolv är i sanning hemskt! :eek: :)

*Kl*
Självklart fanns det exempel på dålig hästhållning förr. Varför skulle dom varit immuna? Dom exempel på extremt dålig hästhållning som redovisas i tråden tar jag med en stor nypa salt. Även om dom funnits, så var dom sannerligen inte utmärkande för dåtidens hästhållning.

Ja,trägolv är hemskt när ingen avrinning fanns och väldigt dåligt med strö.
Var tror du urinen samlades?
Och i vad tror du bakhovarna stod?

Stallet var helstängt under vintern, när dörren öppnades gick det knappt, p.g.a. fukten att se där inne, ingen ventilation.

Och jag tror mycket av det jag beskrivit faktiskt var utmärkande...hästarna stod inne, dygnet runt under vinterhalvåret...många av betten var väldigt skarpa....och hästarna fick när de arbetade många gånger lida väl så ont som idag.

Du skulle knappast kalla någon idag för en redig hästkarl om hästen under vintern fick stå inne dygnet runt och utan ventilation, och det var vanligt förr, förstår inte varför du blundar för det?

Den står i min bokhylla, inköpt på bokrea för några år sen.;) En både intressant och sorglig läsning. Och en påminnelse om att livet var hårt för både djur och människor för inte alls länge sen här i Sverige.

Ja visst, det var tuff för alla då.
Läs du om dom stackärs Pitio bo, fick inte klar bass vägg och fick åka hem tumhänt.
Tyckt mycket att läsa om kör kärler och han hovslagern som åkt runt till alla koj.
Hon kände bra hon kokerskan.
Tro inte det är månge häster och hästfolk som skulla klara av ett sånt liv, hade inte varit för deras plåga hade inte non av oss funnits till idag
Och det är just det alla har glomt av.
Az

Fast hur långt tillbaka i tiden tittar du nu?!

Jag må vara "gammal", men inte några hundra år - som verkar vara den tidsaspekt som du har på hästhanteringen!

Mina "hästgubbar" arbetade med sina hästar på 30-70-talet!
Ingen av dem hade någon ståltråd som bett!
Hästarna gick ute året om, dock mer i skogshagar på vintern där snön inte ligger lika djup!
De klipptes inte utan efter att ha varit ute och arbetat på kalla vinterdagar så promenerades de torra täcka med armé-filtar (torvfiltar) som fylldes med halm under!
Stallen var inga våta, amoniakstinkande lokaler utan relativt kalla, välventilerade dito med boxar.

Var har du sett dina skräck-stall och skräck-hanteringar någonstans?!
Eller är det än en gång en "jag har hört att..."-historia?

/Swat

Har också upplevt den tiden, på gott och ont.

Det onda var att hästarna inte alltid fick vara ute i hage och att flera blev illa slagna.

Men man kunde läsa hästarna, hästvett var något naturligt och inte så tillkrånglat som nu. För mig är NH för folk som inte har naturlig hästkänsla utan istället vill ha ett "facit"... har sett så mycket tokerier från de som läst i böcker eller hört från andra hur hästen ska hanteras och bete sig för att visa att den minsann är människan underlägsen.

Sen ifrågasätter man kunskap som arbetats fram genom århundraden. Hästar ska inte ha sadel med bom, vara barfota, o s v. Känns som att många är historielösa och inte förstår vad som lett fram till att det ser ut som det gör idag. Jag tycker absolut att det är sunt att ifrågasätta det som anses som sanningar men man ska också lyssna på svaren.

Håller med i allt. Men ang. NH så tyckte jag förr att det var lite flummigt och betyder så olika för olika människor. Nu har jag tagit en del NH lektioner med min häst och det är snarare olika övningar för olika ändamål, tex. flytta bakdelen för att minska flyktinstinkt. Men den bästa "övningen" eller vad man ska kalla det är zonövningen, att hästen ska respektera människans egen zon sas. Egentligen är mycket av NH bara sunt förnyft, men många är rädda för att kräva sin plats, eller tar till våld eller skriker och det är jag helt emot. Tycker att min tränare är riktigt duktig på hästar, både från marken och uppsuttet, hon hjälper andras sk. problemhästar och är väldigt bra på att veta hur hon ska göra mot just den individen som hon arbetar med.

Fast hur långt tillbaka i tiden tittar du nu?!

Jag må vara "gammal", men inte några hundra år - som verkar vara den tidsaspekt som du har på hästhanteringen!

Var har du sett dina skräck-stall och skräck-hanteringar någonstans?!
Eller är det än en gång en "jag har hört att..."-historia?

/Swat

Jag skrev förut när det var. Jag är född på sextiotalet, så sextiotalet o till slutet på sjuttiotalet.
Och jag har periodvis bott där själv, då min mor föddes på ett boende och kom dit som fosterbarn i späd ålder och räknade det som sitt föräldrahem.

Gården var välbärgad före min tid, alltså på 30, 40 o 50-talet, men hästhållningen densamma, och stallet.

Och betten jag nämde har jag hängandes i sovrummet, på väggen,jag bad om att få några när sista hästen försvann.
Mäter, den tunnaste tråden på dubbelbettet, saxen, är knappt 3 mm diameter, den tjockaste, på enkelbettet är ca 4 mm.Trådarna är på båda betten tvinnade, snurrade, vilket gör bettet tjockare.

Hästarna arbetades, men när jag växte upp försvann sommararbetet och det blev bara skog, och det oregelbundet.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv