Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Håller fullkomligt med om att sunt förnuft och erfarenhet i generationer ger en sundare och bättre hästhållning i de allra flesta fall. Tyvärr är det egenskaper som håller på att försvinna i vår tid. Allt ska moderniseras och göras på ett komplicerat sätt av folk som "tror sig vara experter". Kan bara inte låta bli att dra en paralell till dagens barnuppfostran. Det gås på kurser, anlitas psykologer, daltas och curlas... Förr var barnen en naturlig del av familjen som fick rätta sig efter vuxna och lära sig respekt. Nu styr de samhället i många fall och var och varannan unge saknar all form av social kompetens och respekt.
Jag tycker mig se ett klart samband mellan de få vettiga hästmänniskor som inte har problemhästar och de dito föräldrar som inte har problembarn... Samma uppfostringsmetoder, dvs sunt förnuft, fast hand och tydligt ledarskap. Därmed inte sagt att kärlek inte ska ingå!!!

Jag menade bara att man inte visste allt som man vet idag för 50 år sedan. Då visste man kanske inte precis hur man förebygger korsförlamning, kanske man tyckte att så är har vi gjort i alla tider och det är så man gör? Den veterinären upplevde iallafall att korsförlamningarna minskat i takt med att ett annat omhändertagande av hästarna blivit vanligare. Upplysning helt enkelt.

Nej, självklart är kunskapen långt mer utvecklad nu, det är väl därför man uppfattar det som komplicerat.. Höanalyser, träckprover m.m.. Hästar har mått bra utan det förut, men nu blir man ihjälsågad här om man inte gör alla dessa saker. Men hästar överlever utan! :idea:

En annan sak jag tänkt på är att man enligt folk måste vara så himla överutbildad för att ens få titta åt ett djur. Självklart är det väl ens ansvar att ha en trygg grund att stå på, alt ha en kunnig i närheten. Men en trygg grund att stå på liknar mer en veterinär/hovslagar/tandläkar/massör/foderutbildning än sunt förnuft..

De senaste tio åren har jag sluppit se hästar som inte får komma ut dagligen. Jag har inte heller sett någon häst som blivit uppspöad, förutom på en tävling där ryttaren förstås blev anmäld.

Tänker du kanske på en episod på det aktuella stallet där en viss A.S spöade upp sin dressyr häst så till den milda grad...inför ögonen på ridskolebarn och andra ;)

Jag hade häst på detta stallet (tror jag) under en period i min ungdom och har i vuxenålder funderat över hur det var möjligt att år efter år bedriva en sådan verksamhet som gjordes där.

Men korsförlamning förebygger man ju inte genom att slänga på hästen en filt!
PL

Sen håller jag med Peter Lundin att man ska inte måla upp en alltför idyllisk bild. Jag har träffat gamla hästkarlar som inte tyckte det var märkvärdigt att hästarna fick stå på stall - i smala spiltor - under vinterhalvåret. De hästar som arbetade gjorde det kanske mindre för, men det vart inte helt ovanligt att fölston och unghästar fick stå inne. I alla fall när det var blött i marken, de fick inte trampa sönder vallarna. Sen fanns och finns det en del där man kan misstänka att hästarna blir bedövade av brännvindångorna från hästgubben...:devil:

Visst finns det duktigt hästfolk idag också, men det är med dem som med de gamla gubbarn - de gör inget väsen av sig.

Eller de gubbarna som utfodrade med 5 kg havre per dag och några tussar hö och inte reagerade på att hästen vävde och när den agerade utåt av frustation så fick den en knytnäve på mulen. Och sedan så skötte sig den ju mycket riktigt med dessa gubbar men resten fick akta sig. :crazy:
Finns dåliga exempel nu som då, man ska inte romantisera så mycket.
Det sista håller jag med dig om, fanns så klart mycket kunnigt folk då men även idag. Grejen är väl den att hästsporten har blivit mycket mer populär/utbredd och då kommer det givetvis fler avarter på köpet.

Senast ändrad:

Jag håller med. Tycker det där med "kloka hästgubbar" är vida överskattat.

Jag menade bara att man inte visste allt som man vet idag för 50 år sedan. Då visste man kanske inte precis hur man förebygger korsförlamning, kanske man tyckte att så är har vi gjort i alla tider och det är så man gör? Den veterinären upplevde iallafall att korsförlamningarna minskat i takt med att ett annat omhändertagande av hästarna blivit vanligare. Upplysning helt enkelt.

Idag finns fortfarande korsförlamning men på en annan typ av hästar...:grin:

Vad är så konstigt?
Du påstod att hästar mådde bra innan parasitprover o foderanalys. Jag menar att så inte alltid var fallet.
Är det så svårt att förstå?
PL

Men din häst kanske går i hage på dagarna? Du kanske värmer upp i början av ridpasset? Sådant var inte läget alltid "förr", man tog hästen från stallet där den stått i spilta sen igår, eller flera dar, och gick sedan ut och tog i för kung och fosterland direkt.

Hmm ja för vägen TILL jobbet kan inte räknas som uppvärmning, de flesta hade nog jobbet precis utanför dörren:grin: nåja både och säger jag och många gör så ännu idag. Men det var ju knappast så att hästarna gick hårt en timme om dagen och sedan stod resten. De drog hela dagarna med vilopauser mellan varje plogfåra och harv tag. En skogshäst står mer tid än den drar.

Vad är så konstigt?
Du påstod att hästar mådde bra innan parasitprover o foderanalys. Jag menar att så inte alltid var fallet.
Är det så svårt att förstå?
PL

Mitt svar var fullt ironiskt, jag antog att du var kapabel att förstå det.
Jag har aldrig skrivit att så alltid var fallet..
Är din hobby att vrida på folks ord?
Jag menar, om jag hade skrivit att inga hästar var sjuka och dog innan dessa proverna hade jag förstått, men nu är det ju inte så.

Nu vet jag av tidigare erfarenheter med dig att du fortsätter att vrida mina ord fastän jag citerar mina tidigare meningar som visar hur jag skrev. Detta är för mig urbota dumt och väldigt irriterande så jag väljer att inte svara dig mer, om du inte har något vettigt att komma med det vill säga.

:bow: Tack för att det finns fler och inte bara jag som tänker så!
Börjat vara rädd att jag var ensam.

Tyvärr så tror jag att du har rätt... fast samtidigt så tror jag endel bara bytt namn ;)

Sunt förnuft tror jag numera kan kallas NH ;)

Det är ju samma sak man är ute efter... bara andra ord och kanske lite andra metoder, jag kan ju inte se morfar veva med ett leadrope... men han hade stenkoll på sina hästar. Han arbetade i skogen med sina hästar och lydde inte hästarna var det ju enat med livsfara för han, andra och hästarna!

Jag fick en underbar dvd av mamma och pappa i julklapp "Arbetshästen DÅ och NU"
Inte sett alla 6 filmer som finns på, men endel av dom får mig verkligen att inse att jag är född under fel årtionde =( Fast hade jag varit född då hade jag nog aldrig fått arbeta som kvinna i skogen ändå men men... you get my point

Hmm ja för vägen TILL jobbet kan inte räknas som uppvärmning, de flesta hade nog jobbet precis utanför dörren:grin: nåja både och säger jag och många gör så ännu idag. Men det var ju knappast så att hästarna gick hårt en timme om dagen och sedan stod resten. De drog hela dagarna med vilopauser mellan varje plogfåra och harv tag. En skogshäst står mer tid än den drar.

Stämmer väl överens med de få tillfällena jag sett med egna ögon.

Av vad jag vet, men det vet jag av mormor, så var god djurvård A och O iaf för min morfar. Hade du en bra häst så var den guld värd! För inte hade du råd eller tid att fixa en ny hur som helst! Och du var tvungen att arbeta för att få pengar så hästen gick före dig själv!

Om du är skogskörare så tar du väll hand om din maskin? Om vi nu ska försöka se det till dagens samhälle.

Sen så har jag det gamla stallet som han hade hästar i och även om vi tagit bort spiltorna och satt in boxar så var stallet UA när dom hade kontroller för några år sedan. :)

Men visst finns det alltid rötägg tyvärr...

:bow:
Tyvärr så tror jag att du har rätt... fast samtidigt så tror jag endel bara bytt namn ;)

Sunt förnuft tror jag numera kan kallas NH ;)

Läste precis i föreningen Skogshästens medlemstidning (där maken är medlem). Där intervjuades en erkänt duktig hästkarl som blandannat ger kurser i hästhantering han sa:

"många jämför det med s.k NH men vi har hanterat hästar på ett kunnigt sätt här i Sverige också, det blir inte finare bara för att det kommer från USA!!!"

:angel: Tänkvärt.

Hur skall jag veta att du var ironisk o inte tillhör den stora skaran som anser att dagens hjälpmedel är helt onödiga, inget i ditt inlägg talade för ironi!
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka