Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Är bara 21 så jag missade den otroligt mysiga del du pratar om, men det är ju verkligen så jag skulle vilja ha det. Det är nästan så jag saknar det fastän jag aldrig upplevt det :o Lät ju helt :love:

Håller fullständigt med ts,tyvärr har hästmänniskorna med kunskap och känsla
ersatts med ridmänniskorna som harvar runt och tror att hästen är en maskin..

Och det är hästarna/ponnyisarna som får lida.:eek:

Jag har oxå växt upp på samma sätt, hjälpte till på grannens bondgård varje sommar, har ridit, skött o kört Ardenner, jag fick tom hjälpa tlll att köra arbets redskapen med häst (de hade ingen traktor, skötte allt själva, som hästmannen!)
Hemma hängde jag jämt på ridskolan, hjälpte till med allt möjligt, och det spelade ingen roll om jag fick rida- att bara sköta var underbart! Vart har de genuina hästtjejerna tagit vägen? Idag vill ingen sköta o de inte får rida verkar det som.

Sen tror jag inte att allt var bättre för, man har ju forskat mer, upptäckt mer m.m så man ska nog försöka att mixa ihop det hela, ta russinen ur kakanliksom, glöm bara inte att hästar vill vara hästar o inte maskiner!

Så var det kanske, men jag tror det finns minst lika många olämpliga hästägare nu som då!

Det fanns inte samma minimimått för stallarna eller diverse tillskottsfoder, men känslan för hästen som djur var säkerligen bättre i många fall.

/Swat

Jag tro det rör sig mer om dom grund kundskap som vi fick lära oss som stallsköter, praktikant på bond gård där hästen fanns i bruk eller som på cattle ranches där vi rid in och sen änvant hästen.

Jag är rädd att dagens häst folk har blivit "Klinik Junkies" där dom skaffa häst, gå en kurse, hem och träna, upptack att den inte fungera sen gå till non annan guru´s kurse och prova med den som inte funker eller, så dom hämna på dessa häst site och fråge dom oinvigd.

Dom vet inte hur dom ska uttfodra hästen utan att gå på ett Foderstätt Kurs, och sen kan man läsa att hästen är sjuk :confused:

Och sen har vi ett attitid problem, STOLTHET, "jag kan själv".
Az

Håller med dig. De gamla "hästkarlarna" som fanns här och där förr var fantastiska. Tyvärr finns inte många kvar av dem nu. Jag har också haft turen att fått lära känna några av den sorten och jag har verkligen lärt mig massor av dem. Det är synd att deras kunskaper inte lever vidare. Visst finns det de som för det vidare till den yngre generationen, men jag tror mycket av kunskaperna tyvärr dör med dessa gubbar. Det saknas ett system för att föra det vidare. Nu lär sig de flesta ridning och häst på ridskolan och hur många ridskolor har kontakt med en riktigt gammal hästkarl?
Tror många upplever det som svårt och krångligt att umgås med hästar just för att de inte lär sig på något naturligt sätt längre.

*kl*

Nä?
Vilka är dessa gubbar? Hade inte de behövt riktlinjer för hur stor en box ska vara eller hur högt det bör vara i tak för att garantera bra luft? Eller lite utfodringsråd för att undvika måndagssjukan?

SÅ bra var det ju inte precis förr heller, inte vad gäller utfodring (ok, det var hö och havre som gällde, säkert bättre än dagens miljoner alternativ), stallmiljö eller vård.

Däremot så var nog allt "onödigt" avskalat och som ts skriver kan hästhanteringen i många fall ha varit bättre; bättre uppfostran och kanske rimligar krav. Inte en krimskramsprylar, tillskott. Jobb där hästen måste funka.

När jag var liten var man så oändligt glad för att mocka och borsta - i timtals. Ungar som kommer hit och vill "hjälpa till" vill bara rida, möjligen fläta pannluggen. Egen häst är kanske för lättillgängligt, tempot för högt.

KL: Finns de där gamla hästgubbarna fortfarande? Att vi borde ta vara på deras kunskaper innan de dör har jag hört sen sjuttiotalet, de verkar vara seglivade...;)

Skämt åsido, jag tror att det som fattas är just att alldeles för få har den där bakgrunden när man hängde i stallet all ledig tid, vare sig det var ett ridskolestall, en bondgård eller ett privatstall med tävlingshästar. Att hantera hästare tar tid och övning, plus att man har en vettig förebild att lära sig av. Visst är ridningen kronan på verket, men det finns ju så mycket annat som egentligen är viktigare.

Aveln har gett oss nervigare hästar, men å andra sidan finns inte så många människoätande tuffingar som var vanliga på kavalleriets tid. Hästgubbarna kunde hantera båda sorterna - men de var inte främmande för att ta i med hårdhandskarna när det behövdes. Nu behövdes det inte så ofta, men ändå.

Sen håller jag med Peter Lundin att man ska inte måla upp en alltför idyllisk bild. Jag har träffat gamla hästkarlar som inte tyckte det var märkvärdigt att hästarna fick stå på stall - i smala spiltor - under vinterhalvåret. De hästar som arbetade gjorde det kanske mindre för, men det vart inte helt ovanligt att fölston och unghästar fick stå inne. I alla fall när det var blött i marken, de fick inte trampa sönder vallarna. Sen fanns och finns det en del där man kan misstänka att hästarna blir bedövade av brännvindångorna från hästgubben...:devil:

Visst finns det duktigt hästfolk idag också, men det är med dem som med de gamla gubbarn - de gör inget väsen av sig.

Håller med dig till 100%.
Tillhör också generationen som tillbringade hela dagarna på en halmbal lycklig över att få vara med hästarna och ta del av "gubbarnas" kunskap. Jag red också på ridskola i 10 år och även där var det personal av den gamla stammen. Inte bara att hästarna hade respekt för människan, även människan fick veta var skåpet skulle stå. Om man inte red på ett sätt som var bra för hästen fick man helt sonika hoppa av eller på sin höjd skritta runt och jobba på sina brister.
Nu har jag efter många (och då menar jag verkligen många) herrans år köpt häst igen. En fin,fin halvblodsmärr där dressyr blod pumpar runt i de delikata ådrorna. Så nu återstår för mig att inse att det behövs 10 olika täcken, helst 7 lager med lindor ( varav minst 2 lager består av något högteknologiskt material med trollerikrafter), mössa (tydligen fryser dom förfärligt om öronen) samt riktigt många hjälptyglar och ännu fler olika bett.
Jag kommer också ha fullt upp med att analysera hur mycket och vad den lilla raringen ska äta för att inte drabbas av diverse brist eller för mycketsjukdomar. Förmodar att hö och kraft inte är att tänka på. Nej det blir nog till att skaffa foderkammare av labratoriekaraktär där allt förvaras i tydligt uppmärkta bingar så man inte råkar ge för lite eller för mycket av något.
Verkar som jag har en del att lära. Tur för mig att mina tidigare hästar inte dött i öroninflamation eller täckesbrist.
Min nya pärla får nog roa sig själv för jag har nog bara tid att pyssla med alla materiella ting som dagens hästar tydligen måste utrustas med för att inte duka under.

SÅ bra var det ju inte precis förr heller, inte vad gäller utfodring (ok, det var hö och havre som gällde, säkert bättre än dagens miljoner alternativ), stallmiljö eller vård.

Delvis KL

Nu vill jag inte ha massa bråk och diskussioner med elaka kommentarer, utan detta var bara en tanke jag ville ventilera.

Är det bara jag som får intrycket av att hästarna var friskare förr? Eller nämns aldrig skadorna i sådana här sammanhang? Inga följdsjukdomar pga den "dåliga" maten osv? Dom fick all motion dom behövde, fick arbeta, röra sig, vila, bli omskötta och ordentligt med mat. Det vore kul att bolla lite!

Sen håller jag med Peter Lundin att man ska inte måla upp en alltför idyllisk bild. Jag har träffat gamla hästkarlar som inte tyckte det var märkvärdigt att hästarna fick stå på stall - i smala spiltor - under vinterhalvåret. De hästar som arbetade gjorde det kanske mindre för, men det vart inte helt ovanligt att fölston och unghästar fick stå inne. I alla fall när det var blött i marken, de fick inte trampa sönder vallarna. Sen fanns och finns det en del där man kan misstänka att hästarna blir bedövade av brännvindångorna från hästgubben...:devil:

Ja, det är också viktigt att betona. Bara för att det fanns bra stallar förr så var ju långt ifrån alla stallar bra! Så där har väl inget ändrat sig till nutiden..

Delvis KL

Jag tror inte att allt var bättre förr. För några hundra år sedan fick ju djuren stå inne i lagård/stall hela vintern utan desto mer mockning. Dvs på våren så tog öronen i taket för att det var så mkt skit att stå på, hur hälsosamt kan det ha varit? Ladugårdarna var lägre i tak för att vara lättare att värma upp, man täppte till alla hål så gott det gick för att inte släppa ut värmen, hur blev luften där inne då?

Sen tror jag att hästarna inte hann få så mkt följdsjukdomar, de blev helt enkelt inte så gamla. Med den luften, stillaståendet på vintern, hårda arbetet och (evt) dåliga maten så tror jag inte att de höll speciellt länge. Men det måste ju sättas in i sammaperspektiv som att att medellivslängden för människan också var kortare. I förhållande till hur gamla människor blev så kanske hästarna också sågs som gamla.

Vad gäller maten så varierade det ju, missväxt blev det ju då som nu. Skillnaden är ju att förr var inte importen lika stor och grödorna inte lika domesticerade som idag och gav inte lika hög avkastning. Tog maten lut under vintern så gjorde den ju det, en unghäst i växtfas den vintern kan ju inte ha fått så bra förutsättningar för ett framtida liv som arbetshäst.

Det beror nog på hur långt tillbaka man menar om man pratar om för i tiden. Så gammal är inte jag att jag levde på 1700-1800 -talet. Men jag håller med dig då var det ju helt andra villkor än vad det är nu.
Men då var det väl ganska ovanligt med hästar i och för sig? Det var väl knappast ngt som fanns överallt?

Men om vi inte backar riktigt så långt tillbaka så såg stallen ut ungefär som idag om man sedan jämför med ännu äldre stall. Sedan är kanske hanteringen av hästarna en diskussion för sig?

Här är en till som är uppväxt med dessa "hästgubbar". Jag håller så fullkomligt med dej om allt du skriver!:bow:
Allt är så komplicerat nu. Tror att vi gör det svårare än det i verkligheten är.
Lite sunt bondförnuft kommer man jättelångt med.:grin:

Nej jag tror att det är lika komplicerat nu, men folk vill inte lära sig. Det är svårt fortfarande, läs bara alla trådar här på Buke om allsköns problem. Lite bondförnuft kommer av lång erfarenhet. Och det vill inte alla ta tiden till , det ska vara snabba fixar.
Sen är det ju så att när man är 15 år då vet man allt, när man är 55 vet man att man inte vet.
.

Snarare var det ju vanligare på ett sätt, de flesta bönder hade en häst för att ha till hjälp i jordbruket. Antalet hästar jämfört med idag var nog mindre men sett i proportion till befolkningen kanske fler. Jag är inte helt säker, det var ett tag sedan jag tentade på det.

Stallen förr, om vi pratar sekelskiftet 18-1900 var nog ungefär som många gamla ladugårdar som står kvar än idag. Lågt i tak, små "rum" för att hålla värmen. Spiltor för att få in så många hästar på så liten yta som möjligt för att hålla värmen. Egentligen kan man nog säga att boxar har blivit standard först under andra halvan av 1900-talet.

Hanteringen var nog som PL skriver, minst lika många som var duktiga var inte det. Var man beroende av hästen så var man ju, alla är inte duktiga på att meka med bilar idag fast vi är "beroende" av dem. Hur bra sköttes de hästar som ägdes av bruken eller skogsbolagen som sedan hyrdes ut till de som körde malm/timmer? Då var det ju ackord som gällde och mängd det man fick betat efter. Ny häst att hämta så fort den förra inte höll längre. De som körde med egen häst skötte nog dem bättre för att de skulle hålla även nästa vinter för att trygga inkomsten.

Delvis KL

Jag tror inte att allt var bättre förr.

Nej, det tror verkligen inte jag heller, och vad jag förstått det som så gör nog ingen i denna tråden det heller. Och jag tänkte inte på för 100 år sedan, snarare 50 i sådana fall, max!

Av en veterinär som började sin yrkeskarriär kring 1940-talet så fick jag veta att korsförlamningarna var mkt vanligare förr, dvs i början av veterinärens karriär. Kanske beroende på att man då helt enkelt visste mindre? Dessutom var ju inte hagar något som användes i samma utsträckning som idag, dvs svettig och "nyarbetad" häst ställdes in i stallet och fick kanske korsförlamning. Öht har ju forskningen gått framåt och vi vet mer om sjukdomar idag än då. Något som så inte uppfattades som en sjukdom kanske gör det idag och därmed har ju sjukdomarna ökat.

Även aveln har ju gått framåt eller iaf åt ett annat håll. Förr var nog hållbarheten det främsta kriteriet (kanske det enda) och aveln gick efter den principen. Idag vill vi kanske ha något mer eller annat och hållbarheten är inte lika viktig.

Jag har inte läst alla inlägg men jag TROR delvis att mycket beror på stress.

Många har bråttom, vill ha resultat fort. Sunt förnuft, lugn att titta och "se varje häst" tror jag försvinner lätt då.

Sedan fanns hästar näst intill på varje gård och det blev naturligt att få ta del av hästvärlden och lära sig i tidig ålder. Tittade på pappa, farfar och tittade på "hästkarlar" och lärde sig.

Detta är bara vad jag TROR som kanske bidragit till detta att krångla till hästägande.:)

Senast ändrad:

Har också upplevt den tiden, på gott och ont.

Det onda var att hästarna inte alltid fick vara ute i hage och att flera blev illa slagna.

Men man kunde läsa hästarna, hästvett var något naturligt och inte så tillkrånglat som nu. För mig är NH för folk som inte har naturlig hästkänsla utan istället vill ha ett "facit"... har sett så mycket tokerier från de som läst i böcker eller hört från andra hur hästen ska hanteras och bete sig för att visa att den minsann är människan underlägsen.

Sen ifrågasätter man kunskap som arbetats fram genom århundraden. Hästar ska inte ha sadel med bom, vara barfota, o s v. Känns som att många är historielösa och inte förstår vad som lett fram till att det ser ut som det gör idag. Jag tycker absolut att det är sunt att ifrågasätta det som anses som sanningar men man ska också lyssna på svaren.

svettig och "nyarbetad" häst ställdes in i stallet och fick kanske korsförlamning.

Många hästar torkades också torrt med halm eller hö.

Min häst kan ställas in i en box efter en svettig ridtur utan att få korsförlamning. Jag hängde inte riktigt med där *känna sig dum* :angel:

Det onda var att hästarna inte alltid fick vara ute i hage och att flera blev illa slagna.

Där ser jag inte skillnaden från då och nu faktiskt.
Tyvärr är det ibland så att ju mer pengar och ära ägaren tjänar på sin häst, desto mindre tid i hagen/mindre hage blir det..

En vän jobbade vid ett stall i England där hästarna inte fick komma ut om det duggade ens en gång. Hästarna kunde bli inne veckor i sträck.

I ett stall som jag jobbade i så fick hästarna heller inte komma ut i för mycket regn, dock hade dom åtminstone stora hagar (och 3-dubbla täcken)
Detta var i Sverige, lycka till att undvika regn ^^

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka