Varför ger vi kraftfoder?

W

walkyria

Jag har funderat lite...

Varför ger vi kraftfoder egentligen?

Logiskt sett borde väl hästarna klara sig på hö, gräs, ensilag etc?
Eller det kanske dom inte gör eftersom dom utför mer "arbete" än i frihet?

Det görs ju mkt foderstats beräkningar osv nu också. Men hur "vet" man att hästarna behöver si och så mkt av det ena och det andra?

Jag menar vissa hästar behöver ju mer "energitillskott" än andra trots att de utför lika mkt arbete, tar dom med i sina beräkningar?
Och varför är det så, iofs är väl hästar olika, på samma sätt som människor?

Jag kom i dom här tankarna eftersom jag har lite problem med att sätta ihop en foderstat åt min pålle.
Han har tävlat på trav tidigare i sitt liv, och när han var i full tävlingskondition åt han "endast" 2l krafft grund per dag.
Jag tycker det låter lite, "uppväxt" bland hästfolk som proppar i sina hästar energi..
Men dock verkar han ju klarat sig fint på det!
Jag tycker ju bara det bra att inte proppa i honom så mycket.
Men hur ska det vara egentligen?

Jag tycker det är lite läskigt med folk som proppar i sina hästar 5-6kg krafft, havre etc om dagen. Och sen trippar dom på tårna
Behöver dom verkligen så mkt?

Jag vill ju att min häst ska må bra, men det känns konstigt att trycka i min häst foder som är "rekommenderat" när han är i fint hull, pigg och bygger muskler på knappt hälften av det..

Tankar ? Ideer?

Sv: Varför ger vi kraftfoder?

Kraftgoder ger man EGENTLIGEN för att fylla ut brister i ens grovfoder.

MEN det är det ytterst få som vet och gör eftersom många inte ens analyserar sitt grovfoder.

Många hakar upp sig på kraftfoder utan att ens reflektera över att grovfodret är basen.

Och att en del foder är REKOMMENDERAT...det handlar ju enbart om att sälja sitt foder.

jo de är ju så att en vanlig promenadhäst, eller en som inte gör så mycke jobb behöver ju ofta inte mer än grovfoder egentligen.
och som sagt, inte många som vet tyvärr.. uatn många hästar tillå med far illa pga för mkt kraftfoder..:eek:

men ibland kan de va ett dåligt år och grovfodret får kanske jättedåliga värden. då behöver man kanske komplettera de lite med grovfoder.

eller om man har ett dräktigt eller digivande sto, då är de hemskt viktigt att den får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler..så då behöver man kanske också ge lite extra mat.:smirk:

men visst är de obehagligt när folk som inte vet nåt egentligen ger för mycke eller fel sorts mat..

Men det är minst lika obehagligt när folk inte ger sina hästar kraftfoder när de behöver det! Jag hade varit glad om mina hästar klarat sig på enbart grovfoder - men det gör de helt enkelt inte.

Det gäller i så fall att ha ett bra grovfoder och en häst med bra aptit.
Har senaste åren haft lyckan att ha ett bra grovfoder och inte ens de mest svårfodrade hästarna i stallet behöver några direkta tillskott. Men har man ingen analys på grovfodret har man ju ingen aning om vad man ger sin häst och då är det väl fullständigt ointressant vilka tillskott man ger?

Kraftgoder ger man EGENTLIGEN för att fylla ut brister i ens grovfoder.

MEN det är det ytterst få som vet och gör eftersom många inte ens analyserar sitt grovfoder.

Många hakar upp sig på kraftfoder utan att ens reflektera över att grovfodret är basen.

Och att en del foder är REKOMMENDERAT...det handlar ju enbart om att sälja sitt foder.

Aha!
Tack för ditt inlägg =)

jo de är ju så att en vanlig promenadhäst, eller en som inte gör så mycke jobb behöver ju ofta inte mer än grovfoder egentligen.
och som sagt, inte många som vet tyvärr.. uatn många hästar tillå med far illa pga för mkt kraftfoder..:eek:

men ibland kan de va ett dåligt år och grovfodret får kanske jättedåliga värden. då behöver man kanske komplettera de lite med grovfoder.

eller om man har ett dräktigt eller digivande sto, då är de hemskt viktigt att den får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler..så då behöver man kanske också ge lite extra mat.:smirk:

men visst är de obehagligt när folk som inte vet nåt egentligen ger för mycke eller fel sorts mat..

Hej.
Ja det känns ju lite som att en "normal" ridhäst borde klara sig på grovfodet ( om det är ett bra). Man märker ju om hästen börjar gå ner i vikt osv....

Dock tror jag man skulle få många konstiga blickar och frågor om man slutade ge dem kraftfoder av andra i stallet.....

Men det är minst lika obehagligt när folk inte ger sina hästar kraftfoder när de behöver det! Jag hade varit glad om mina hästar klarat sig på enbart grovfoder - men det gör de helt enkelt inte.

Hej
"Hur" vet man att dem enbart klarar sig på grovfodret?
Och hur bemöter man människor som anser sig veta att hästar behöver kraftfoder ???

Det gäller i så fall att ha ett bra grovfoder och en häst med bra aptit.
Har senaste åren haft lyckan att ha ett bra grovfoder och inte ens de mest svårfodrade hästarna i stallet behöver några direkta tillskott. Men har man ingen analys på grovfodret har man ju ingen aning om vad man ger sin häst och då är det väl fullständigt ointressant vilka tillskott man ger?

Sant.
Vi har en analys, som jag dock inte förstår något av.:crazy:
Just nu ger jag dock lite havre och betfor mest för syns skull, och han är pigg, matglad och fin i hullet!

Tror du att te.x kraffts foderstatsberäkningar skulle kunna resultera i en foderstat på enbart grovfoder???

Förra årets hösilage de hade i stallet var av så bra kvalite att egentligen behövde inte ens tävlinghästarna mer än mineraler till.

Det görs ju mkt foderstats beräkningar osv nu också. Men hur "vet" man att hästarna behöver si och så mkt av det ena och det andra?
För att beräkna en foderstat, så behövs en analys av grovfodret. När man har den, så finns TABELLVÄRDEN att utgå ifrån för första summeringen. Då man fodrar efter denna första foderstat får man givetvis kolla vad som händer med hästen, och justera givorna efter INDIVIDEN. Men håller man koll på vad man ökar/ minskar, så får man ju fram lite grundsiffror som talar om vad som funkar för just den hästen.

Det finns mycket forskning och bra böcker om ämnet foder. Rekommenderar dig att läsa någon sådan eftersom det är ett väldigt "rikt" ämne. På webben finns också en hel del läsvärt:
http://hippocampus.slu.se/ är ett exempel.

Christina Planck har skrivit ett foderhäfte som kan köpas från SLU. Detta tar upp "basics" om hur man räknar och inte minst läser av analyspappret. Här t ex:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?Call=bibliotek

Logiskt sett borde väl hästarna klara sig på hö, gräs, ensilag etc?
Nix. Inte ens logiskt sett; det beror på hur skörden har varit. Och visst anar eller vet man om det är ett bra år eller inte, jag har dock inte dom kunskaperna om odling, gödsling och allt + att jag inte ser mitt hö innan det är balat så ett papper med svaren är välkommet :)
Vi har haft värden i höet från 20-55 gram smältbart råprotein. Våra hästar behöver runt 250-300 gram och ger man då 6 kg hö fick de ena året 120 gram smb rp, och ett bra år 330 gram. Det blir skillnad! I ett sånt fall kan det vara smart att balansera bristen med kraftfoder - och garanterat att INTE ge något när man har ett bra grovfoder ;)

Det som man omöjligt kan se är dock mineralinnehållet, eller eventuell brist/ överskott hos hästen. Syns väldigt väl om man tar en analys.

Om du söker här på forumet finns en jättebra tråd om varför man "ska" räkna.

Man räknar ut hästens behov utifrån storlek, arbete etc, och via tabeller, som exempelvis finns i den utmärkta boken "Hästens utfodring och näringsbehov" (som innehåller otroligt mycket intressant o nuttigt om foder). Eller så gör man det "the easy way" via hemsidan http://hippocampus.slu.se . Där fyller du i analysresultaten och uppgifter om hästen samt förslag på vad o hur mkt du vill ge, och så räknar de ut om du ligger rätt eller om du behöver ändra något.

OBS, att det ska tas som fingervisning, självklart är det viktigast att ge akt på hästens allmäntillstånd. Mineralbrister etc kan dock vara svårt, om inte t o m omöjligt, att se.

Om en"vanlig ridhäst" klarar sig på enbart grovfoder går inte att säga utan analysresultat. Om inte annat brukar man behöva korrigera mineralbalansen.

Lycka till!

Själv ger jag mitt fullblod kraftfoder för att hon inte klarar sig på enbart grovfodret. Om hon nu enbart skulle gå på bara grovfoder så skulle det behöva ha höga värden, runt 80-90 protein eller mer och 10,5 mj och ett sånt hö är väldigt svårt att få tag på här iaf.

Hon har gått på ett grovfoder med 86 g smältbart råprotein och den funkade inte, hon var tunn endå.

Min häst som är väldigt lättfödd och inte arbetar så mycket klarar sig jättebra på bara grovfoder (analyserat såklart:) ).

Jag ger min travare kraftfoder för att han behöver det för energi och det när han går så hårt som han gör.

Stoet som är promenadhäst får pytte bara för att dom andra får nåt och för att hon inte äter mineralerna annars.

För att beräkna en foderstat, så behövs en analys av grovfodret. När man har den, så finns TABELLVÄRDEN att utgå ifrån för första summeringen. Då man fodrar efter denna första foderstat får man givetvis kolla vad som händer med hästen, och justera givorna efter INDIVIDEN. Men håller man koll på vad man ökar/ minskar, så får man ju fram lite grundsiffror som talar om vad som funkar för just den hästen.

Det finns mycket forskning och bra böcker om ämnet foder. Rekommenderar dig att läsa någon sådan eftersom det är ett väldigt "rikt" ämne. På webben finns också en hel del läsvärt:
http://hippocampus.slu.se/ är ett exempel.

Christina Planck har skrivit ett foderhäfte som kan köpas från SLU. Detta tar upp "basics" om hur man räknar och inte minst läser av analyspappret. Här t ex:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?Call=bibliotek

Nix. Inte ens logiskt sett; det beror på hur skörden har varit. Och visst anar eller vet man om det är ett bra år eller inte, jag har dock inte dom kunskaperna om odling, gödsling och allt + att jag inte ser mitt hö innan det är balat så ett papper med svaren är välkommet :)
Vi har haft värden i höet från 20-55 gram smältbart råprotein. Våra hästar behöver runt 250-300 gram och ger man då 6 kg hö fick de ena året 120 gram smb rp, och ett bra år 330 gram. Det blir skillnad! I ett sånt fall kan det vara smart att balansera bristen med kraftfoder - och garanterat att INTE ge något när man har ett bra grovfoder ;)

Det som man omöjligt kan se är dock mineralinnehållet, eller eventuell brist/ överskott hos hästen. Syns väldigt väl om man tar en analys.

Om du söker här på forumet finns en jättebra tråd om varför man "ska" räkna.

Tack för ditt utförliga svar =)
Ska genast kolla upp vår analys.

Man räknar ut hästens behov utifrån storlek, arbete etc, och via tabeller, som exempelvis finns i den utmärkta boken "Hästens utfodring och näringsbehov" (som innehåller otroligt mycket intressant o nuttigt om foder). Eller så gör man det "the easy way" via hemsidan http://hippocampus.slu.se . Där fyller du i analysresultaten och uppgifter om hästen samt förslag på vad o hur mkt du vill ge, och så räknar de ut om du ligger rätt eller om du behöver ändra något.

OBS, att det ska tas som fingervisning, självklart är det viktigast att ge akt på hästens allmäntillstånd. Mineralbrister etc kan dock vara svårt, om inte t o m omöjligt, att se.

Om en"vanlig ridhäst" klarar sig på enbart grovfoder går inte att säga utan analysresultat. Om inte annat brukar man behöva korrigera mineralbalansen.

Lycka till!

Nu förstår jag lite mer, det beror på vad analysen av grovfodret säger=)
Ska genast kolla upp den!

enligt mig finns det två förklaringar till varför man ger kraftfoder och andra tillskottsfoder(protein/energifoder).

Näringsbalansen
grovfodret har inte rätt näringsbalans som behövs för att hästen ska må bra, fattas protein eller energi tillsätter man det via kraftfodret..

Mängden näring
om man har ett grovfoder som är bra i näringsbalansen men som inte innehåller tillräckligt med näring så ger man istället heller maximalt med hö och resterande näring i form av kraftfoder. Kraftfodret innehåller mer lätttuggade och lättsmält näring än grovfodret, varför man oftast till gamla hästar sänker grovfodergivan från max och ger kraftfoder istället. Hellre en välmående pensionär som går på 50/50 grovfoder/kraftfoder än en tanig stackare som får allt i grovfoder..

Alla ger ju inte kraftfoder ur egentlig näringssynpunkt heller, utan av andra orsaker.

Jag hade t ex en bekant som "laddade" sin annars ganska loja halvblodsvalack med havre för att få mer "go" i honom. Han stod på analyserad foderstat och var fin i hull och muskulatur f.ö. Men just havre gjorde honom till en lite hetare häst än han annars var. Vilket hans matte uppskattade på dressyrbanan.

Själv har jag haft en häst som blev fullständigt skogstokig av 0,25 kg havre men det är ju en annan historia.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 594
Senast: Buck
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 260
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist