W
walkyria
Jag har funderat lite...
Varför ger vi kraftfoder egentligen?
Logiskt sett borde väl hästarna klara sig på hö, gräs, ensilag etc?
Eller det kanske dom inte gör eftersom dom utför mer "arbete" än i frihet?
Det görs ju mkt foderstats beräkningar osv nu också. Men hur "vet" man att hästarna behöver si och så mkt av det ena och det andra?
Jag menar vissa hästar behöver ju mer "energitillskott" än andra trots att de utför lika mkt arbete, tar dom med i sina beräkningar?
Och varför är det så, iofs är väl hästar olika, på samma sätt som människor?
Jag kom i dom här tankarna eftersom jag har lite problem med att sätta ihop en foderstat åt min pålle.
Han har tävlat på trav tidigare i sitt liv, och när han var i full tävlingskondition åt han "endast" 2l krafft grund per dag.
Jag tycker det låter lite, "uppväxt" bland hästfolk som proppar i sina hästar energi..
Men dock verkar han ju klarat sig fint på det!
Jag tycker ju bara det bra att inte proppa i honom så mycket.
Men hur ska det vara egentligen?
Jag tycker det är lite läskigt med folk som proppar i sina hästar 5-6kg krafft, havre etc om dagen. Och sen trippar dom på tårna
Behöver dom verkligen så mkt?
Jag vill ju att min häst ska må bra, men det känns konstigt att trycka i min häst foder som är "rekommenderat" när han är i fint hull, pigg och bygger muskler på knappt hälften av det..
Tankar ? Ideer?
Varför ger vi kraftfoder egentligen?
Logiskt sett borde väl hästarna klara sig på hö, gräs, ensilag etc?
Eller det kanske dom inte gör eftersom dom utför mer "arbete" än i frihet?
Det görs ju mkt foderstats beräkningar osv nu också. Men hur "vet" man att hästarna behöver si och så mkt av det ena och det andra?
Jag menar vissa hästar behöver ju mer "energitillskott" än andra trots att de utför lika mkt arbete, tar dom med i sina beräkningar?
Och varför är det så, iofs är väl hästar olika, på samma sätt som människor?
Jag kom i dom här tankarna eftersom jag har lite problem med att sätta ihop en foderstat åt min pålle.
Han har tävlat på trav tidigare i sitt liv, och när han var i full tävlingskondition åt han "endast" 2l krafft grund per dag.
Jag tycker det låter lite, "uppväxt" bland hästfolk som proppar i sina hästar energi..
Men dock verkar han ju klarat sig fint på det!
Jag tycker ju bara det bra att inte proppa i honom så mycket.
Men hur ska det vara egentligen?
Jag tycker det är lite läskigt med folk som proppar i sina hästar 5-6kg krafft, havre etc om dagen. Och sen trippar dom på tårna
Behöver dom verkligen så mkt?
Jag vill ju att min häst ska må bra, men det känns konstigt att trycka i min häst foder som är "rekommenderat" när han är i fint hull, pigg och bygger muskler på knappt hälften av det..
Tankar ? Ideer?