Varför får man inte klippa manen?

Sv: Varför får man inte klippa manen?

Haha de ser ganska roliga ut;) Men det är en hemskt gammal tråd du hittat;) Senaste inlägg var i Maj 2008.

Och jag tycker tvärtom.. att det är superfint med tjock svans som är klippt rakt=):d

Bättre det än att skapa en ny;)

Är du SERIÖS att du tycker de är snyggt klippta Niela?:eek:

Islandshästar???är du säker på att det inte är två rumpmasar på väg till Ludvika:D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Det där är nog det roligaste jag sett på länge :rofl::rofl: Stackars hästar! Blir säkert mobbade i hagen :p

Ja jag håller med, undrar vilken potta eller kastrull som fick agera mall här.:D

Vansinnigt fult, det som gör det så fult tror jag beror på att att islandshästen har en så tilltagen man och svans och det tycker jag man ska rätta sig efter också.

Det är väl helt upp till var och en om man vill klippa man och lugg.:eek:
Personligen skulle jag ALDRIG göra det, för det ser inte klokt ut.
Däremot svansen måste man ju klippa då och då.

Du får väl rycka manen på din häst så mycket du vill. Bara för att det inte är vanligt bland islandshästar med ryckt man betyder ju inte det att det är förbjudet. Gör som du vill tycker jag. (fast ryck manen istället för att klippa. Klippt man är inte snyggt)

Du får väl rycka manen på din häst så mycket du vill. Bara för att det inte är vanligt bland islandshästar med ryckt man betyder ju inte det att det är förbjudet. Gör som du vill tycker jag. (fast ryck manen istället för att klippa. Klippt man är inte snyggt)

Nej man gör som man vill med sin häst, så länge man inte beger sig ut på tävlingsbanan eftersom i FIPO är det inte ok.

Enligt det tävlingsreglemente som gäller för islandshästtävlingar får man inte ändra på man och svans. Du får alltså varken klippa eller rycka manen på en islandshästsom ska tävla.

delvis *kl*

Det är också en fråga om respekt. Man har för att värna om rasen gjort en rasbeskrivning om hur den ursprungligen ser ut så man låter bli att avla och modifiera hästen till något annat. Men om man inte bryr sig om vad andra tycker så finns det inget juridiskt som kan förbjuda det, det är bara moraliskt ytterst tveksamt.:crazy:

Det är ju också ett av Islandshästens mest framträdande företräden, en stor man och svans och uttrycker en kraftfullhet värdig gudarnas häst.:cool:

Så med respekt för hur rasen ska se ut bör man följa det. Om man inte kan ställa upp på det, tycker jag som värnar om rasens bevarande, att man kan skaffa sig en hästras där det inte är emot rasstandarden. :cool:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Hur ser det ut med reglementet på island idag då?
Jag menar förr verkar ju gustav vasa och hans pottklippta maskompisar fått härja vilt på tävlingsbanorna?:d:angel:

Jag trycker man kan göra som man vill, det är att visa respekt för reglerna att inte frisera hästen inte respekt mot hästen och moral hör inte riktigt hemma i sammanhanget så länge man inte snaggar hästen till den grad att den blir mobbad i hagen. Så länge man friserar med måtta så är jag övertygad om att hästen är likglitlig eller tom uppskattar det. Det finns vissa hästar som har så pass mycket man/panlugg/svans att det faktiskt stör. Vill man tävla så får man hålla sig till tävlingsreglementet, men där räcker det att det ser naturligt ut, de är svårt att påvisa diskret frisering.

Jag gillar själv hästar med gott om man och svans och skulle inte ge mig på att klippa/rycka i första taget men det är för att jag vill ha det så inte av respekt för rasstandard.

KL*

Undra vad reglerna säger om (onaturligt) lockig man? det är ju så enkelt att dan innan visning eller tävling bara göra en fläta och vips så har man förmodligen höjt helhetsintrycket på en annars ganska "tråkig" häst :P:grin:

Hur ser det ut med reglementet på island idag då?
Jag menar förr verkar ju gustav vasa och hans pottklippta maskompisar fått härja vilt på tävlingsbanorna?:d:angel:

Det förekom inte särskilt mycket tävlingsridning då. Hästarna var för det mesta brukshästar och klippningen ansågs vara praktisk om hästen hade mycket man och svans.
Alltför lång man var ivägen och alltför lång och tjock pannlugg gjorde att hästen inte kunde se så bra.

Ja och idag är det precis tvärtom, möjligen finns det någon gammal bonde som håller fast i gamla på Island men annars är det oftast det jag hör att hästen antingen har för klen man och svans eller så är den ok. De gånger den har varit ok är när den går nedanför ögonen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
27
· Visningar
2 394
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon