Varför får man inte klippa manen?

Sv: Varför får man inte klippa manen?

Det är frågan om taskig moral när man inte visar hänsyn till vad en majoritet kommit överens om.
Att det sedan ser för djä..gt ut också är en annan sak.

Beskrivning enligt FIZO (FEIFs regler för Islandshästavel) Där står bl.a.
Exteriör
Exteriören kan variera betydligt, men en typisk islandshäst har en rektangulär
och kompakt byggnad. Typiskt för rasen är ett sluttande kors, en lång kraftig
man och svans samt en tjock skyddande vinterpäls.

Jag anser mig att ha rätt att påpeka för de personer som inte förstår att vi Islandshästägare generellt sätt är stolta över Islandshästens utseende och prestanda, att deras häst ser för djä..g ut när de klipper manen.

Vänligt men bestämt
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

jag klipper svansen,när den når marken..men skulle inte drömma om att börja saxa manen..

har ingen nån bild på den där "importfrisyren" från förr..den har jag inte hört talas om..

Sidan 4 inlägg 80 i den här tråden. I övrigt klipper jag själv svans när den blir för lång, inte skönt när de trampar på den och i sämsta fall sliter av den på ett fult sätt. Men jag klipper inte rakt utan klipper snett från ytter del mot inner, då syns det inte att den är klippt.

jag klipper svansen,när den når marken..men skulle inte drömma om att börja saxa manen..

har ingen nån bild på den där "importfrisyren" från förr..den har jag inte hört talas om..
Den förekom i Sverige och Danmark också under 60-talet och början av -70 talet.

Lämpligt är i alla fall för hästens skull att hålla efter svansen vinterhalvåret så att den inte når ända ner till marken. Isklumpar och lerklumpar är inte bra att ha i svansen. Och så trampar hästen ur strån ur svansen om den är för lång. Sunt förnuft får råda.

Man får klippa en islandshäst svans... hästen skalll må väl och man skall se till hästens bästa!

Trampar en islandshäst på svansen för den släpar i backen så kan hästen skada sig och jag anser att det är onödig risk som hästägare att ta.Och för mig är det oaktsamhet.

Då skall amn klippa svansen så den inte släpas i marken. sen om man vill klippa rakt eller snett är upp till var och en!

Jag klipper bkom öronen och det är för att Jorunn blir irriterad där annars hon gillar inte att ha en massa hår där och sedan ett träns.

Och jag har tävlat 2 ggr och hon har varit klippt där alla 2 ggr ingen ser det ens då måste man ta av tränset och vika i hennes man eftersom hennes man ligger över och döljer detta!

Och när jag var på tävlingarna såg jag många rakklippta svansar..

Här ser vi Jorunn när hon är nyklippt bakom öronen..Och inte syns det=)
Och här ser vi hennes raka man som ser klippt ut men det är den inte.

*kl*

Klart man får klippa svansen när det har en praktisk betydelse men man bör ju göra som Boj säger för att inte förstöra helhetsintrycket.

För att beskriva lite av den kraftfullhetsom jag menar kommer här en bild av en som jag tycker kan få fram kraftfullheten hos Islandshästen, Jón Leifsson:

Poetens-Framfart.jpg

Poetens Framfart (Jón Leifsson)

Rolle
IpL

Ja och idag är det precis tvärtom, möjligen finns det någon gammal bonde som håller fast i gamla på Island men annars är det oftast det jag hör att hästen antingen har för klen man och svans eller så är den ok. De gånger den har varit ok är när den går nedanför ögonen.

En av passryttarna på Landsmót 2004 hade som grej att klippa sina passhästar efter detta gamla mode. INTE snyggt i mina ögon, men verkar ju alltså vara tillåtet i vissa tävlingssammanhang på Island.

En av passryttarna på Landsmót 2004 hade som grej att klippa sina passhästar efter detta gamla mode. INTE snyggt i mina ögon, men verkar ju alltså vara tillåtet i vissa tävlingssammanhang på Island.

Islänningarna gör som de vill skulle jag tro.

Ja alltså det lyder ju inte under FIPO, det finns passryttare som rider barbacka också allt för att få så liten vikt som möjligt. Ej heller det är möjligt med FIPO som TR.

Lånad knapp.

Ja alltså det lyder ju inte under FIPO, det finns passryttare som rider barbacka också allt för att få så liten vikt som möjligt. Ej heller det är möjligt med FIPO som TR.

Lånad knapp.

Precis, men även inom FIPO-tävlingar är det möjligt att man på Island har ett eget tillägg, precis som vi har det svenska tillägget, där sådant kan regleras.

Det är frågan om taskig moral när man inte visar hänsyn till vad en majoritet kommit överens om.
Att det sedan ser för djä..gt ut också är en annan sak.

Beskrivning enligt FIZO (FEIFs regler för Islandshästavel) Där står bl.a.
Exteriör
Exteriören kan variera betydligt, men en typisk islandshäst har en rektangulär
och kompakt byggnad. Typiskt för rasen är ett sluttande kors, en lång kraftig
man och svans samt en tjock skyddande vinterpäls.

Jag anser mig att ha rätt att påpeka för de personer som inte förstår att vi Islandshästägare generellt sätt är stolta över Islandshästens utseende och prestanda, att deras häst ser för djä..g ut när de klipper manen.

Vänligt men bestämt
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag fick en önskan att köpa islandshäst och ge den en fräck stubb precis. Hur folk vill ha sina hästar klippta eller inte klippta har ingen att göra med, om det nu inte är tävling.

Köp en Fjording :cool: Så slipper du bli betraktad som respektlös, om det inte är det du vill förstås :devil:

Rolle
IpL

Precis, men även inom FIPO-tävlingar är det möjligt att man på Island har ett eget tillägg, precis som vi har det svenska tillägget, där sådant kan regleras.

Men galoppracen är inte FIPO reglerade, någon sådan tävling finns inte i FIPO.

oj gud..det såg ju rent förjättejävlit ut...(importfrisyren)
isisar ska se ut som isisar..

Åååå är det Snerra. Jag har ridit henne flera gånger innan du köpte henne:) Jag är bästa vän med Carolina som du köpte henne av. Ida... du borde vara överlycklig du äger världens underbaraste islandshäst.

Pussa och krama henne från mig och Carro :D

Köp en Fjording :cool: Så slipper du bli betraktad som respektlös, om det inte är det du vill förstås :devil:

Rolle
IpL

Dessutom står det i rasstandarden att fjordingen SKA ha manen stubbad ;)

I Estland verkar det vara mode att klippa kortkort stubb på tävlingsponnyer, jag prövade på min est men han såg ut som en klimp, blev så grov utan hängman. Hoppas de inte börjar snagga islänningarna också då den blir vanligare där.

Jag gillar stubbad man, men ALDRIG att jag snaggar en islänning, eller ens shettis eller någon av de andra raserna med kraftig nacke, fjording, halvblod/varmblod blir snygga om de är rätt klippta men islänningen, hujj :crazy:

anledningen till att man inte får klippa manen och liknande är att folk fick hästar att se helt konstiga ut tidigare på ex SM för att dom klippte, oljade och pudrade dom med allt möjligt. man ville se hästarna naturliga och därav regeln:)
är vad jag har jag hört iaf;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
27
· Visningar
2 380
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon