Varför får man inte klippa manen?

Sv: Varför får man inte klippa manen?

kl*
Vi har en rasstandard som de flesta av oss ställer oss bakom och ska man värna om hästen som den naturliga och rubusta långhåriga häst som det är får man givetvis inte klippa man och lugg utom exempelvis vid risk för tramp på svansen eller av hälsoskäl. Om man inte bryr sig om Islandshästens rastypiska drag och tycker det är vikigt att bevara den typ av häst vi har kan man ju klippa som man vill.:eek:
De pållar i hagen som har lång lugg här hemma har bara nytta av det eftersom det skyddar mot flygfän och säkert mot starkt solljus också.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Som sagt, skall man tävla så bör man inte ponnyklippa hästen direkt, plus att det är sjukt fult XD
En kille på ett stall där jag jobbade innan skulle "göra om sin islänning till en SPORTSPONNY" och tävla han i hoppning & fälttävlan, han klippte ponnyklippning och jag har aldrig sett hästen så ledsen innan! Han blev rent utsagt mobbad av de andra hästarna och jag måste erkänna, han såg förskräckligt ful ut!
Folk tom skrattade när de såg han stackarn... :(
Sen tyckte han det var normalt att klippa hästen 2 dagar innan julafton med (den var inte klippt tidigare) och släppa ut den i minusgrader i enbart ett kallt ofodrat regntäcke, så ja killen var inte så smart jämt... (Självklart slängde jag på han ett av ridskolehästarnas tjockare täcken, stackarn stod och frös så han skakade :( )

Jag är allergisk mot manklippning själv, jag älskar lång fin tjock man :D Dessutom har lång man & svans en bra funktion, nämligen att vifta bort flugor och annan ohyra + skydda ansikte & ögon.

Snerra har ju jättefin och tjock man ju :p

Älskar också lång man och svans :love:
Problemet med min häst är att han har en så tunn pannlugg så man blir lite deppig när man ser den xD

Som Irpa skrev så har jag också fått klippa min hästs man då han kliade sönder den och det var långt på vissa ställen och kort på andra så jag klippte rakt av, men ändå så det såg hyffsat naturligt ut.:crazy:
Sen har jag även klippt lite i pannluggen med förhoppningar om att den ska växa mer, vilket den också gjort. :)

I övrigt så klipper jag svans, öron och under "hakan" eller vad man kallar det. Jag är lite orolig då det gäller öronen att de ska bli smutigt och kanske infekterat och det är inte speciellt kul. Under hakan klipper jag därför att jag inte vill att min häst ska se ut som en get;)

Men håller fast som dom felsta här i att man inte ska klippa man eller svans om man inte har en bra andledning. Tycker att deras manar och svansar gör hela hästen :)

fast de går ju å andra sidan ej att bevisa att hästen är klippt man akn ju hävda att hästen ser ut som den gör.

Min häst har väldigt rak man många frågar om jag klipper den eller rycker vilket jag ej gör.
Hennes man bara växer så fint och rakt endå:laugh:
Att klippa svansar när de är för långa är ju ett måste. gör ju ont å trampa på sin egna svans:crazy:

Vintertid klipper ajg min hästs svans till haserna för att slippa all lera som annars blir.. och jag tävlar inte så för min del gör det inge=)
I de grenar jag tävlar får man raka klippa å dona bäst man vill:D
(distans)

Oj, nu var det länge sedan jag var här och skrev!!

Nu har iaf snerras lugg växt ut igen och den är
mycket tjockare en vad den var innan! :D

Håller med många om att det är snyggast med
tjock man och svans men jag personligen
har inget problem med att man klipper sina hästar! :p

tack för alla svar!

Hej!

Jag har en fråga och det är varför får
man raka islandshästar men inte klippa
luggen eller manen?
Jag grunnar på detta efftersom jag och min mamma
toppade luggen på vår häst (jag pratar om en halv cm)
och fick skäll för det. Snälla, om det är en stor anledning
så skäll inte ut mig för mycket....!!

Kram
Snerra

Hej! Jag har ockås hört detta att man inte får de på just islandshäst tävlingar. Och jag ahr fått förklaringen att klippa gör man ju för hästens bästa, inte för att det ska vara snyggt, utan det ska vara så naturligt som möjligt, och därför får man då inte klippa lugg och man om man inte har någon särskild anledning. Jag vet en som ahr bivit diskad på en tävling p.g.a utav att manen var klippt "fel" och att när hon hade rakad pälsen på hästen hade hon klippt ut ett hjärta på bogen som var jätte sött, och då blev hon diskad för det också. =/ men man gör ju de för att hästen ska må bra, inte för att de ska vara snyggt. Fast jag tycker att man ska få göra vad man vill med sin egna häst! fast samtidigt tycker jag att dom har lite rätt:)

Hej! Jag har ockås hört detta att man inte får de på just islandshäst tävlingar. Och jag ahr fått förklaringen att klippa gör man ju för hästens bästa, inte för att det ska vara snyggt, utan det ska vara så naturligt som möjligt, och därför får man då inte klippa lugg och man om man inte har någon särskild anledning. Jag vet en som ahr bivit diskad på en tävling p.g.a utav att manen var klippt "fel" och att när hon hade rakad pälsen på hästen hade hon klippt ut ett hjärta på bogen som var jätte sött, och då blev hon diskad för det också. =/ men man gör ju de för att hästen ska må bra, inte för att de ska vara snyggt. Fast jag tycker att man ska få göra vad man vill med sin egna häst! fast samtidigt tycker jag att dom har lite rätt:)

Man klipper väl inte ut hjärtan i hästens päls för att den mår bra? Det gör man ju dör sin egen skull, inte för hästens.

Att klippa svansar när de är för långa är ju ett måste. gör ju ont å trampa på sin egna svans:crazy:

Jag klipper inte svansarna på mina hästar. De får slitas naturligt. Det värsta som finns är spikraka avklippta svansar.

Jag klipper inte svansarna på mina hästar. De får slitas naturligt. Det värsta som finns är spikraka avklippta svansar.

Visst är det fult om det är rakt avklippt men det går ju faktiskt att klippa så det ser naturligt slitet ut ;)

Själv personligen tycker jag de är töntig regel man har inom SIF att klipper du manen så får du inte tävla..Det är väl endå gångarterna man tävlar om och inte manen:confused:

Hår växer ut=)

Men de är ju bara min lilla pluttiga åsikt hihi:o

Själv personligen tycker jag de är töntig regel man har inom SIF att klipper du manen så får du inte tävla..Det är väl endå gångarterna man tävlar om och inte manen:confused:

Hår växer ut=)

Men de är ju bara min lilla pluttiga åsikt hihi:o

Det handlar om att värna om hästens naturliga utseende!

Sen så måste jag bara påpeka att reglerna bestäms på internationell nivå och är alltså gällande för alla länder! ;)

KL

Värna om rasens naturliga utseende är viktigt tycker jag, islandshästen är ingen sportponny. Likaså traditionen att man alltid döper isländska föl med isländska namn.

Såg en "stackars" islandshäst ute på annons i dag som hade klippt man, pannlugg och svans. Såg inte ens ut som en islänning...:rofl: Säkert inget hästen har ont av men är man stolt över att ha islandshäst så ska väl hästen se ut som en islandshäst också.

Nu måste ju jag såga mig själv.
Självklart skall man inte klippa en islandshästs man.
MEN, jag har klippt Yrpa av anledningen att hennes såg förskräcklig ut samt att hon har eksem, täcket kommer skava av manen och den kommer bli ännu fulare än vad den var innan jag klippte den. Nu får manen istället en möjlighet att växa ut jämnt och tjockt. Får hoppas på att det fungerar med.

Ja men tycker iaf att det är en dum regel..

Jag tycker också att man inte bör klippa en islandshäst man eller nordsvensk eller arab ja raser som "ska" ha långa manar=)

Men det tycker jag ska få vara upp till varje ägare att tycka om man ska ha eller inte ha.

Som sagt man tävlar ju gångarterna och inte en utställningstävling=)

En annan sak om man ska ställa ut sin häst och rasstandarden är lång man då kan man ju inte komma med kort å tro sig vinna=)

Jo, men då har du ju klippt pga en särskilld anledning, för hästens bästa. Klippa för klippandets skull är ju en annan sak.

Men det är ju ett fritt land, alla kan klippa som dom vill men att de har dessa regler vid tävling och så tycker jag är bra.

Ja men tycker iaf att det är en dum regel..

Jag tycker också att man inte bör klippa en islandshäst man eller nordsvensk eller arab ja raser som "ska" ha långa manar=)

Men det tycker jag ska få vara upp till varje ägare att tycka om man ska ha eller inte ha.

Som sagt man tävlar ju gångarterna och inte en utställningstävling=)

En annan sak om man ska ställa ut sin häst och rasstandarden är lång man då kan man ju inte komma med kort å tro sig vinna=)

Men islandshästtävlingar är ju också en stor reklampelare för rasen och då borde hästarna som tävlar vara rastypiska. Så jag tycker att reglerna är bra.

jag tycker oxå att reglerna är bra.
jag menar, det är ju inte så snyggt om man
rakat in hästens namn i pälsen....
eller typ skrivigt ICA... :p

Jag har ett väldigt bra svar på varför man inte får klippa islandshästars man och svans:rofl:

Dessa två herrar (far och son 20år, 25år gamla) ägs av en gammal isländsk bonde som varje vår ger sina hästar en extreme horse makover: han klipper manen svansen och skor hästarna (ja han verkar bara en gång/år:crazy:). Det var som sagt på mode förr att klippa hästarna så här:crazy:

Vad tycks:grin::eek:;)

30257383.jpg

30257385.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
27
· Visningar
2 394
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon