Varför får man inte klippa manen?

Sv: Varför får man inte klippa manen?

Du får ha rakad häst då det anses som ett hälsoskäl att klippa den, alltså pälsen, inget annat;)

Men då kan man vell lika väl saga: Jag klippte luggen för den fastnade i tränset och då blev den ojämn?
Det låter ju lite
sjukt...... :p

min polle klippte sin lugg själv :angel: vi snubblade till i tölten och gick omkull. Han hade på sig ett pannband med nitar och det klippte av pannluggen precis där :crazy:

Hur kommer man ens på att göra ngt sånt?:confused::crazy:
Förta gången jag hört faktiskt, trodde först bara man satt upp lite onödiga extraregler ifall att...Inte för att ngn faktiskt gjort ngt sånt.

Nejdå, jag har själv hört Nina K berätta om detta! Hon sa själv att hon på detta sätt fick högre poäng än vad hästens gångarter egentligen förtjänade - för att han såg så häftig ut. Och i en bedömningssport är det ju full möjligt - domare är ju också bara människor!

Klart man får.
Men en del av isisarnas image är liksom deras hår ;)
Tycker att det är horribelt fult att klippa av manen om man inte har någon anledning, typ eksem.

Jag var tvungen att klippa av min hästs man pga av mycket eksem!!
men det gick väll 1 vinter sen så var det mycket tjockare och längre igen! han kliade inte av den sommaren som kom heller så nu håller den faktist jätte bra.. så det kanske var bra att jag klippte den vem vet!?:D:D

självklart ska islandshästarna ha lång lugg man och svans..
Min är ju då ingen tävlingshäst så det gjorde ju inte så jätte mycket men det va ju hemskt fult o jag skämdes men det va för hans egen skull också!..:)

Jag är inte alls väl insatt i FIPO, men i Islandshästens rasstandard står det att den skall vara naturlig. Dessutom tror jag att det även är en bedömningspunkt inom avelsvisning där tagelförekomsten värderas. Rätta mig om jag har fel.
Att raka hästen är ju egentligen inte naturligt heller, men ibland nödvändigt för att kunna träna ordentligt när våra ulltottar har satt sin präktiga vinterpäls :smirk:
Att man behöver tippa av svanstaglet nertill är en nödvändig sak att göra för att skydda hästen från skada.
Ska man inte tävla eller visa sin häst, kan man väl frisera, klippa, rycka och fläta efter eget tycke:)

Jag är ganska ny i "islandsvärlden" och tyckte detta var en intressant diskussion....

Jag tillhör den skara som tycker att ALLA hästar ska ha lång man och svans. Men SJÄLVKLART skall man se till hästens bästa, som om hästen riskerar trampa på den skall man givetvis klippa den, men endast så mycket att hästen inte riskerar trampa på den mer.

Man och pannlugg tycker jag kan få vara lite ojämn, men detta är min åsikt.:)

Jag är ganska ny i "islandsvärlden" och tyckte detta var en intressant diskussion....

Jag tillhör den skara som tycker att ALLA hästar ska ha lång man och svans. Men SJÄLVKLART skall man se till hästens bästa, som om hästen riskerar trampa på den skall man givetvis klippa den, men endast så mycket att hästen inte riskerar trampa på den mer.

Jag är av samma åsikt som du:).

:bow:

10101010

Min islandshäst har jag klippt luggen på så att han SER. Jag har också rakat ca 5 cm under pannluggen eftersom han brukar bli väldigt svettig där. Det bortrakade området under luggen ser man inte men jag tror att han tycker att det är skönt. Manen ser jag till att den ser välskött ut och tar topparna då och då.

Tyvärr kan bla islandshästar se lite ovårdade ut eftersom ägarna inte borstar man + svans för att få den så lång och tjock som möjligt. Glöm inte också risken för ohyra.

Jag skulle nog aldrig gå loss med saxen på Draumur, möjligtvis om han trampar på svansen...
Men jag borstar igenom man & svans nästan varje dag och andvänder en del pälsglans/balsam.
I sommras tyckte han det var DÖLÄSKIGT när man kom med en sprayflaska, nu har han blivit härdad kan man säga :D

Hästen kan ju se välvårdad ut trots att den ser ut som ett litet troll tycker jag :)

....

)

Tack, va skönt att det är fler som tycker så.:bow:

Jag ska förhoppningsvis in på min första tävlingsesång nu så jag blev lite småorolig

Vi var TVUGNA att i princip snagga typ ett två centimeter brett område, en liiiiiiiten bit bakom öronen för att thynur har så EXTREMT tjock man! Nackstycket låg helt enkelt inte bra utan åkta åt alla håll för hans man växter både väldigt tätt och tjockt där. Men klippningen syns inte ett skit då tränset ligger och manen bakom och luggen framför täcker klippningen helt och hållet. Är detta något problem? :(

Nejdå :) det borde inte vara något problem. Om det nu är det så går det nog bra om du förklarar situationen.

Hej !

Manen på islandshäst är känslig om man tar en borste ex och drar kan massa man åka med. Man får va mycket försiktig och ev använda glansmedel tex och ej borsta för ofta. Pannluggen och manen har funktion för hästen och estetiskt värde. Att då klippa den kan många så klart reagera på. Nu var det väldigt lite i och för sig...

Hårstråna har vissa funktioner hålla undan insekter mm om håret klipps man pannlugg kan hästen få problem med flugor tex.

Sen kan man ju fundera på annat vatten som ska rinna av mm hur håren är uppbyggda funktionellt.

Jag fick raka under hakan och på bröstet för att få bort fästingar ur vinterpälsen trist men nödvändigt denna gång.

Om manen blir trist av olika skäl ex hästen kliat sig etc kan den säkert växa tillbaka bra efter en klippning som några också påpekat. Men varför vill du ev klippa ??

CarinaMargret.

jag ser inget fel i det sålänge det inte är en spikrak vågrät linje :D
(ser ju inte sådär jättesnyggt ut direkt:crazy:)

måste ju också berätta om min "total makeover" på min D-ponny (new forest/connemara). han hade oerhört lång och tjock man men jag ville ha en tunn och ryckt prydlig man så jag grabbade tag i en sax och satte igång... efteråt var han otroligt läcker ;) ca 5 cm lång man och jag hade tunnat ut den genom att snagga manen på båda sidorna så bara resten i mitten fanns kvar men just då syntes det inte för jag hade snaggat det så kort... några månader senare hade han till min stora fasa stubbman med en flod i mitten XD

man bråkar inte med hans man ostraffat :crazy:

Man får inte klippa/rycka hästens man när man tävlar. vet egentligen inte varför men så är det ^^ :P

Det är möjligt men isf gjorde även denna norska ryttare samma sak :p Det blev mkt rabalder i norge efter det... Hehe..
Men hästen skall se ut som den gör, man skall inte fiffla för mkt med dom tycker jag...

Jag tror att Brynjas ägare Lisa gjorde samma sak (dock inte på Brynja dådå :p) ;)! Hon ville mycket hellre ha en silversvart så hon blonderade sin svarta häst ^^,

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 452
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar