J
Jeeves
Sv: Varför ej rottweiler som polishund?
...men de har säkert andra goda egenskaper.
...men de har säkert andra goda egenskaper.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Sen du som skrev att mallias inte var lika smidiga som schäfrar vill jag bara veta lite mer hur du menar? De är ju trots allt både mindre och smidare i kroppen."
Schäfer och Mallinois är vallhundar medan rottweilern är mera "stöddig vakthund" och det gör att den inte är riktigt lika förig som vallhundsraserna. Rottisen "kan själv" bara den har något att vakta och är mycket bra på det. Men den har bl.a kroppshyddan emot sig för att vara riktigt smidig i det påfrestande arbetet som en polishund och dess förare utför. En schäfer är oftast lättare att jobba med än både malle och rottis och går att "temperera lite efter föraren". En malle är så mycket kvickare i vändningarna och reagerar blixtsnabbt. Och alla förare hinner inte riktigt med där...
Sen tycker jag personligen efter att ha umgåtts mycket med alla 3 raserna att en schäfer oftast har mer självbevarelsedrift. Såg en skyddstränad malle kasta sig ut från en balkong för att en person sprang förbi nere på gatan. Och en rottis som flög på sonen i huset för att han kom först fram och låste upp mattes bil som han tyckte han skulle vakta. Men det finns schäfrar som är helt oxå, det gäller att hitta en bra individ som passar föraren.
DET var lite coolt faktiskt Boxrar har jag ju hört talas om att det fanns i tjänst för ett antal år sedan i a f. Undrar hur deras bett är? De har ju en lite annorlunda anatomi om man säger så.