Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Beror på VAD du tävlar för något och vilken typ av häst.

Kraftfodret är det jag måste kunna ändra om jag behöver lite mer stuns i hästen, liksom kunna sänka det om jag inte vill. Eftersom jag har olika typer av hästar dvs fullblod och väldigt lättfödda halvblod så vill jag ha ett hösilage som inte har så höga värden för att kunna anpassa det till alla.

Vi har ju olika typer av tävlingar o0ch när vi åker utomlands så måste vi höja träningssekvensen och således kraftfodret innan eftersom de då kanske går en terrängritt på över 4km jämfört med 3km här hemma. Och man måsdte tex räkna på att de tappar en held el på resan och att vara borta en vecka också tar på dem. Där måste jag anpassa kraftfodret annorlunda på fullbloden jämfört med irländaren/halvbloden.

Vid dessa större tävlingar är enda gången jag dessutom ger extra tillskott förutom Myoplasten som de får under hela tävlingsperioden/igångsättningen.

Jo jag har problem med att hålla en bra vikt på vissa av dem, för det är förödande för benen att rida runt i ett högt tempo upp och ner i backar med för mkt vikt. Dessutom blir de ofta tröttare till sista dagen.

Islandshäst.
4-gång och tölt - så det räknas väl inte.
Vi på raggsockor är väl inga "riktiga ryttare" kan jag förstå.

Det är inte jag som är den nedvärderande i mina trådar det är du ;)

Men du har rätt konditionsmässigt så kan man inte jämföra det med fälttävlan och det hade jag skrivit även om du tävlat OS i dressyr :D

Just för att de flesta vill kunna ge fri tillgång på hösilage och ändå fullfodra för tävling

Och varför behövs det?
Det är väl bara att fodra på ändå.
Om hästen får vad den behöver så gör den ju det.

Jag tror inte att ridhästar är annorlunda mot travare där faktiskt.
Problemet brukar vara att hästen skall kunna få i sig allt som den behöver.
Och att den inte lyckas med det även på fri tillgång.

Men är du den genomsnittlige hästägaren?
nej, det tror jag inte.

Så att säga att ingen behöver analysera sitt foder för att du har dessa förutsättningar känns lite.. skevt.

Det har jag aldrig skrivit att man inte skulle. Men att många som gör det gör kanske inte det på bästa sätt och glömmer bort att titta på sin häst samtidigt.

Jag anser inte att det är ett måste, men självklart är det bra om man kan sas.

Som jag skrivit tidigare i tråden så har jag sett hästar som ser hemska ut i kroppen, väldigt mkt här på buke, som får fullt uträknad foderstat och som själva inte reagerar att hästen är muskelfatting, oglansig och smal utan att allt skall vara bra för vi räknar minsan

Och varför behövs det?
Det är väl bara att fodra på ändå.
Om hästen får vad den behöver så gör den ju det.

Jag tror inte att ridhästar är annorlunda mot travare där faktiskt.
Problemet brukar vara att hästen skall kunna få i sig allt som den behöver.
Och att den inte lyckas med det även på fri tillgång.

Mest för att undvika tarmrelaterade sjukdommar som tex tarmvred.

Jag anser att en häst behöver fri tillgång på hösilage/hö. Så länge de äter så är de hungriga. Detta tankesätt är nog betydligt vanligare i bland fälttävlansryttare än andra eftersom höet är en väldigt viktig del för hästen att behålla en bra vätskenivå i samband med tävlingar. Vi är väldigt beroende av att de inte "tar slut" och får mjölksyra under tex terrängen. Mkt viktigare var det förr då vi red "riktiga" uthållighetsprov. Då drog vi även ner på kraftfodret samma dag som det för att hästen skulle äta mer hö.

De flesta ger sina tävlingshästar fri tillgång eller rättare sagt så mkt som de vill äta och klarar av att äta. Vi ger även hösilage före kraftfoder ca 1 timme före för att de skall kunna tillgodose sig kraftfodret på rätt sätt. De får hösilage även vid kraftfodergivan också. Vi (läs mamma) ger hästarna hösilage under hela dagen.

En bidragande orsak är ju faktiskt att dessa hästar inte har sådan utevistelse som de borde ha och det skiljer sig säkert från andra. Inte så att de står inne men våra hagar är inte de största gräshagarna precis :crazy:

Men det är ju inte pa räknandet utan pga ägaren då.

De hade antagligen inte lyckats oavsett räknande eller ej.
Där saknas ju nåt annat, typ sunt förnuft och ett bra hö.

Det kräver mera konditionsmässigt av hästen än vad dressyr gör.
Men mindre än fälttävlan.
De som tävlar i 5-gång, tölt och pass de är jämförbara med fälttävlan.
3-5 dagar med full fart, det är hårt.

Sedan så stämmer inte dina teorier överens med andra fälttävlansryttare som jag känner heller.
Ni har liksom olika ideér som ni håller stenhårt på.

Jag är liksom inte ensam om mina åsikter.
Utan SLU, veterinärer, foderexperter, tävlingsryttare (även fälttävlan), travtränare och andra är av samma åsikt som jag.
Så jag kan inte se dig som en representant för tävlingsryttare i allmänhet.

Det kräver mera konditionsmässigt av hästen än vad dressyr gör.
Men mindre än fälttävlan.
De som tävlar i 5-gång, tölt och pass de är jämförbara med fälttävlan.
3-5 dagar med full fart, det är hårt.

Jag tror inte att man kan jämföra ngt av ovanstående med fälttävlan faktiskt. Hoppas du inte tror på det själv. Vad har du för erfarenhet av fälttävlan som gör att du drar de paraleller??

Sedan så stämmer inte dina teorier överens med andra fälttävlansryttare som jag känner heller.
Ni har liksom olika ideér som ni håller stenhårt på.

Vilka teorier?

Jag är liksom inte ensam om mina åsikter.
Utan SLU, veterinärer, foderexperter, tävlingsryttare (även fälttävlan), travtränare och andra är av samma åsikt som jag.
Så jag kan inte se dig som en representant för tävlingsryttare i allmänhet.

Ursäkta men jag vet faktiskt inte vad dina åsikter är.

Och på vilket sätt skiljer sig mina teorier?

Jag förmedlar endast teorier som kommer från tex Jan Jönssons samtliga landslagssammandrabbningar och allt man får från dem dsv SVRF. Mark Todd, Verginia Leng, Lucinda Green, Karen Reuters mfl och du jag tror nog att de som är/var bäst i världen borde veta hur man fodrar en fälttävlanshäst för elitprestation

Men det är ju inte pa räknandet utan pga ägaren då.

De hade antagligen inte lyckats oavsett räknande eller ej.
Där saknas ju nåt annat, typ sunt förnuft och ett bra hö.

Visst men så ser verkligheten ut.

Jag har även på skoj vänt mig till alla de otaliga foderrådgivare som rep "sitt" foder i butik och bett om en foderstat och i alla fall har de alla sagt olika vad mina hästar (eller rättare sagt den hästen) skulle ha för värden för att kunna prestera och få i sig det som den behöver :confused:

Det kanske är så att ingen sanning är universell?
Att alla har sin åsikt?

Sen vill självklart foderförsäljarna kränga saker, det är deras jobb.

Jo, men nu sitter du inte och diskuterar på nätet med andra från Hushållningssällskapet och förmodligen sitter här inte så många leverantörer heller...hästägare och medryttare är de du pratar med nu (en del av oss tar hö för egna stallets behov).
Gör inte saker så komplicerat, det tjänar inte du, vi eller hästen på...

Mest för att undvika tarmrelaterade sjukdommar som tex tarmvred.

Men det där är ju inget unikt för just fälttävlan.
Så gör ju även distansryttare och de som tävlar i körning.
Det behövs ju vid tävlingar som sträcker sig över flera dagar.

Jag och många med mig har dock stora och bra hagar.
Eriksunds travstuteri t.ex. de har ju bra hagar.
Och Jim Frick.

Vad har du för erfarenhet av fälttävlan som gör att du drar de paraleller??
Och vad har du för erfarenheter av Islandshäst-tävlingar för att tro att parallellerna är felaktiga?

Vilka teorier?
Ursäkta men jag vet faktiskt inte vad dina åsikter är.
Och på vilket sätt skiljer sig mina teorier?
Att det är bra att räkna och att man kan ge ett grovfoder med högre värden för att på så vis tillgodose hästens näringbehov från grovfodret till en ännu större del.
Vilket då kräver att man både har analys och sedan räknar, för annars så blir det fel.

Jag förmedlar endast teorier som kommer från tex Jan Jönssons samtliga landslagssammandrabbningar och allt man får från dem dsv SVRF. Mark Todd, Verginia Leng, Lucinda Green, Karen Reuters mfl och du jag tror nog att de som är/var bäst i världen borde veta hur man fodrar en fälttävlanshäst för elitprestation
Det tror jag också.
Och jag är övertygad om att det stämmer också.
Men inte att det innebär att man inte skall räkna eller inte kan ge ett grovfoder med ett högre värde som man dessutom har analyserat.
Utan tvärt om så tror jag att man kan ge ännu mera grovfoder om man inte behöver ge kraftfoder för näringsinnehållets skull.

Men det där är ju inget unikt för just fälttävlan.
Så gör ju även distansryttare och de som tävlar i körning.
Det behövs ju vid tävlingar som sträcker sig över flera dagar.

Jag och många med mig har dock stora och bra hagar.
Eriksunds travstuteri t.ex. de har ju bra hagar.
Och Jim Frick.

Jag har väl inte skrivit att det skulle vara unikt för just fälttävlan??? DET var en av orsakerna till att JAG ger fri tillgång på hösilage och det gör jag även till hopphästarna

Ja ni är lyckligt lottade, här nere får man vara väldigt glad om bönderna släpper till den minsta lilla bit mark :crazy:

Du har fortfarande inte svarat på dessa frågor.

"Hur gör du om du ett år får ett hö med 25g smbpr och 7,9MJ och ett annat år ett hö med 57g smbpr och 7,5MJ?
Fodrar likadant ändå?

Eller om grovfodret ena året har en Ca/P på 3 (mitt i år) och andra året en Ca/P på 1,1 (mitt i fjol)?
Fodrar likadant ändå?"

Jag vill gärna ha ett svar på det.
Detta är nämligen anledningen till att jag anser att man skall räkna.

Och vad har du för erfarenheter av Islandshäst-tävlingar för att tro att parallellerna är felaktiga?

Min moster håller på med islandshästar :smirk: Och ja det går inte att jämföra konditionsmässigt att rida 4km och hoppa uppåt 40st språng varav många kombinationer och dessutom rida en distans innan på ca 4-6km. Att sedan man rider både dressyr och banhoppning dessutom gör det ju inte mindre konditionskrävande.

Jag har haft insikt i banhoppning på absoluta världsnivå och nej inte ens där är hästarna så i så hög kondition som fälttävlanshästarna.

Får jag fråga hur ni tränar till detta?? rent konditionsmässigt??

Att det är bra att räkna och att man kan ge ett grovfoder med högre värden för att på så vis tillgodose hästens näringbehov från grovfodret till en ännu större del.
Vilket då kräver att man både har analys och sedan räknar, för annars så blir det fel.

Och det har ni ju redan kommit fram till att jag indirekt gör. Jag har ALDRIG motsatt mig att man kan räkna på foderstat, bara det att jag anser att många gör det fel!

Det tror jag också.
Och jag är övertygad om att det stämmer också.
Men inte att det innebär att man inte skall räkna eller inte kan ge ett grovfoder med ett högre värde som man dessutom har analyserat.
Utan tvärt om så tror jag att man kan ge ännu mera grovfoder om man inte behöver ge kraftfoder för näringsinnehållets skull.

Återigen dessa ryttare som jag nämnde ger sina hästar fri tillgång på just hösilage/hö

och visst de har säkert gjort en massa tabbar i form av felfodring, men jag vet också att dessa och många andra världsryttare ligger till grund för många sätt att räkna på

Ja ni är lyckligt lottade, här nere får man vara väldigt glad om bönderna släpper till den minsta lilla bit mark :crazy:

Vi har löst det så att vi har köpt vår egen mark.
Både Jim Frick, Larssons på Erikssund och jag, vi äger våra gårdar.
Deras dock betydligt mycket större än min.
Men vi finns i samma område.
De andra "Stora" häromkring äger också sina gårdar.
Såsom Haags på Ledingenäs, Magdalena Skatt, Anna Jansson (SLU Foder) och Karin Wrange (SLU).
Bönderna här håller också hårt i sin mark så man får vackert "lätta på lädret" och köpa egen.

Min moster håller på med islandshästar
På vilken nivå?

Och ja det går inte att jämföra konditionsmässigt att rida 4km och hoppa uppåt 40st språng varav många kombinationer och dessutom rida en distans innan på ca 4-6km. Att sedan man rider både dressyr och banhoppning dessutom gör det ju inte mindre konditionskrävande.
5-gångare tävlar i 3-5 dagar.
De går 2 uttagningar, en i tölt och en i 5-gång och kanske 2 av 4 pass-försök på fredagen.
Varje uttagning är som en hopprunda ungefär i ansträngning.
Och pass är kapplöpning på 150m eller 250m av pass + full fart i galopp och nedtagning.
Sedan så är det finaler och de är ungefär lika ansträngande som ert uthållighetsprov.
Och så 2-4 passlöp till.
Hästarna är små och ryttarna tunga och vägen lång.

Jag har haft insikt i banhoppning på absoluta världsnivå och nej inte ens där är hästarna så i så hög kondition som fälttävlanshästarna.
Det håller jag med om.

Får jag fråga hur ni tränar till detta?? rent konditionsmässigt??
Vi tränar ungefär som ni och som travet och som dressyrryttare.
Mycket dressyr för styrkan och så intervaller och sådant så som travet gör.
När jag tävlade som mest, så tog jag råd från tränare i Jim Fricks travstall.
Och så tog jag råd av en internationell fälttävlansryttare i våra trakter.
Det är ju lätt att beskriva på en enkel fråga.
Så jag frågade och så fick jag svar och så gjorde jag så.

Och det har ni ju redan kommit fram till att jag indirekt gör. Jag har ALDRIG motsatt mig att man kan räkna på foderstat, bara det att jag anser att många gör det fel!
Och där så kan jag bara hålla med fullt ut.
Räkna fel blir ju så fel.
Och titta och känna det måste man också göra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka