Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag ger ett foder som är fritt från snabb energi ....
Nu så blev jag nyfiken.
Det verkar ju jättebra ju.
Innehåller det då ingen spannmål alls och inget melass?
Jag gissar på lusern, betfiber och kanske litet olja.

Kan jag få veta mera?

Kommer man ner under ett visst intag av kraftfodret så mister man viktiga beståndsdelar som är nödvändigt för högpresterande hästar.

Vilka beståndsdelar?
Vad är det som finns där som inte finns i grovfodret?

Unghästarna växer så snabbt att man inte hinner med alls med ögat.
När man ser något så är det redan för sent liksom.

Och då så föder jag ändå upp en långsamt växande ras.

Jag har bara extensivbete för egen del.
Och dessa låter jag vila en säsong med jämna mellanrum.
Men mina foderleverantörer de har en nogrann växtföljd med år av träda, raps, spannmål och vallfoder.
Jag vet dock inte den exakta ordningen.
Men jag vet att de tar jordprover och gödslar efter markens behov.
Det blir visst billigast så.

Unghästarna växer så snabbt att man inte hinner med alls med ögat.
När man ser något så är det redan för sent liksom.

Det är den linjen jag också är inne på..När man ser att ungen tunnar ur så har man redan gjort skada..

OLGAKLARA:
Våra jordar "ändrar" sig allt eftersom.
Beten plöjs upp och blir havre/korn/veteåkrar..
Kornåkern blir träda..
Vallen (då hösilagevallar) blir beten efter nåt år..osv...osv..

AM

Nu så blev jag nyfiken.
Det verkar ju jättebra ju.
Innehåller det då ingen spannmål alls och inget melass?
Jag gissar på lusern, betfiber och kanske litet olja.

Kan jag få veta mera?

Jag ger ett "havrefritt" tävlingsfoder

Vilka beståndsdelar?
Vad är det som finns där som inte finns i grovfodret?

Olika extra vitaminer, aminosyror, electrolyter etc

Det är den linjen jag också är inne på..När man ser att ungen tunnar ur så har man redan gjort skada..

OLGAKLARA:
Våra jordar "ändrar" sig allt eftersom.
Beten plöjs upp och blir havre/korn/veteåkrar..
Kornåkern blir träda..
Vallen (då hösilagevallar) blir beten efter nåt år..osv...osv..

AM

Självklart vet jag detta. Men vi har sådan tur att jag använder samma grovfoder över 1,5år om du förstår vad jag menar? Dessa åkrar bli aldrig beten men självklart är det skifte på dem. Men absolut inte så ofta som varannat år

På din beskrivnng så låter det som om vi hade kunnat bo på samma ställe - gods som äger det mesta i trakten och inte vill sälja av nåt.
Vad jag menar är att man behöver inte odla sitt hö själv för att kunna få bra och analyserat grovfoder. Man behöver inte nödvändigtvis nöja sig med hö från olika partier.

Det kanske vi gör ;)

Snälla förklara skillnaden på att "titta på siffrorna" och att räkna.
Det ena är bara mer exakt än det andra. Du tittar på siffrorna och utgår från dessa = du räknar mer eller mindre noga ut hur du ska fodra dina hästar.

Jag menar att räkna gör man efter en mall, det har jag aldrig gjort. Men däremot så kan jag väl hålla med om att jag i så fall räknar på ett visst sätt genom att jag har koll så att de inte får för mkt av något. Iof går detta av bara av sig självt.

Så du har allstå lättfödda hästar som INTE står på flera kg kraftfoder om dagen utan klarar sig på bara ditt "lågvärdeshö"? Om inte, varför inte ha ett mer energirikt hö och dra ner på kraftfodret så kan de ha fri tillgång ändå...?

Därför att de behöver en hel del av de extra vitaminer, aminosyror och electrolyter som finns i kraftfodret för att orka gå en terrängbana. De behöver det där lilla extra.

Hade det inte behövts så hade iaf jag inte givit det. Du kommer till en punkt i träningen där du behöver ge extra för att komma över tröskeln

Jag ger ett "havrefritt" tävlingsfoder
Men inte fritt från kortare kolhydrater från ex.vis korn då?
Låter som Åsebro Cool.
F.ö. ett mycket bra foder.

Olika extra vitaminer, aminosyror, electrolyter etc
Men det kan man ju ge ändå.
Det finns ju i pulverform att blanda med t.ex. lusern och omelassad betfor/betfiber.
De aminosyror som behövs finns dessutom alldeles tillräckligt av i ett bra hö eller ensilage.

En sak som jag tycker är helsjukt är detta idiotiska räknande av foderstater. Jag har haft MÅNGA hästar o alla har varit jättefina, har 3 tävlingshästar som går MSV/SVÅR klass hoppn nu och dom är superfina..
Har aldrig räknat på foderstater. Har fler bekanta som tävlar i högre klasser som heller aldrig räknar, man ger väl hästen det den behöver för att vara i bra hull/muskulatur o må bra. Det går inte att räkna sig till.
Om alla människor skulle äta samma mat, samma mängd, det skulle då inte funka, alla är olika o har olika ämnesomsättning osv..

Enl foderexperter skulle mina hästar( 170 cm+) ha 8 kg hö, 1 kg hel havre och 3 kg Krafft sport....(jag kör med krafft, har INTE frågat kraffts foderrådgivare)

Jag ger dom idag 9 kg hö, 5 kg krafft sport, 1 kg havre + betfor ( ca 4 liter) o dom kan definitivt inte gå på mindre.

Har provat med många olika sorters krafftfoder o kommit fram till att krafft är bäst.

5 kilo krafft var mycket.. Varför inte öka på höet istället? bara en undran..

Kan vara en farlig inställning om man håller på med fölston och unghästar..
För på den växande unghästen så krävs ett jämt och bra intag av näring..
Det där "foderögat" du skriver om är något som få har i dagens hästsverige..

Därav femtioelva inlägg om magra fölston, magra föl, magra ettåringar, bukiga hästar, heta hästar..
Men värst av allt är "den smällfeta fölmärren som blev väldigt mager när fölet är tre månader"....
Eller "hur ska jag göra för att få upp hullet på ettåringen som ska gå snart ut på bete"...

Så..måhända att det är skitsamma med tävlingshästar inom ridning..
På travet är det annat..
Många stortränare och även mindre, har stenhård koll på vad pållarna får..

AM

Jag har haft en 1-åring som vägrade lägga på sig. Trots bra hö och senare bra bete. Hade en del inlägg om det. Fördelen med en analys då var att jag visste att det inte var höt som var dåligt och på det sättet kunde "vräka på" med bla olja, ännu mer protein osv. Hade ganska tät kontakt med bla SLU då jag misstänkte att det kunde vara någon annan orsak än fodret. Nu var det inte det (i alla fall som jag vet) och hästen är rund och fin nu. Jag har hela tiden mätt henne både på höjden och bredden just för att kunna veta när de kommer i en tillväxtfas (var svårt då jag såg henne varje dag och då ser man inte alltid när de börjar växa).

Så bara för att man har koll på höt så kan man ändå få problem. Men det är här ögonen kommer in. Hon hade fin överlinje och var inte på något sätt omusklad men hon var fruktansvärt mager över revbenen ett tag. Problemet är att ibland så går det så fort åt fel håll och väldigt långsamt åt rätt håll. Det tog runt 5 månader innan jag började bli nöjd med hullet. Nu har jag till och med dragit ner rejält på kraftfodret.

Det som vi hade tur med i år är att vi fick tag på en 3dje skörd i år men en kvot på 10 och perfekta kalk/fosfor kvot som ligger på 1,9. Fördelen med 3dje skörden är att stråna är mycket späda och hästarna får i sig mycket innan de blir mätta. Första skörden på den åkern ser helt annorlunda ut i konsistensen.

Så man kan faktiskt "mislyckas" med sin ettåring även om man har analys men skillnaden är att man famlar inte i blindo och kan fylla på med rätt sorts foder (i mitt fall en massa energi) eller så kan man ganska omgående börja fundera på om det är något annat som är fel.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Men inte fritt från kortare kolhydrater från ex.vis korn då?
Låter som Åsebro Cool.
F.ö. ett mycket bra foder.

Har ingen aning om vad det är för foder faktiskt. Jag ger ett annat foder ;) som också är mkt bra. Det är just därför de flesta tränarna gått över till det

Men det kan man ju ge ändå.
Det finns ju i pulverform att blanda med t.ex. lusern och omelassad betfor/betfiber.
De aminosyror som behövs finns dessutom alldeles tillräckligt av i ett bra hö eller ensilage.

Nej alla de aminosyror finns inte med det är därför man ger Myoplast till tävlingshästarna, detta är dessutom vetenskapligt bevisat att det ger effekt och säljs endast av veterinärer.

Jag är inte ett dugg intresserad av att blanda foder själv och eftersom jag inte vill ge havre eller rent korn och dessutom reser mkt med hästarna så är det inget alternativ. Betydligt besvärligare. Och jag har gjort det en gång i tiden och nej inte mer

Visst, koncentrat av viktiga aminosyror direkt efter träning vet man är mycket effektivt.
Som när man själv har tränat och dricker ett par glas mjölk efteråt (också vetenskapligt bevisat).
Men det betyder inte att de inte finns i resten av fodret.
Det skulle nog gå lika bra med soja eller fiskmjöl.

Du är inte intresserad av att blanda själv och du har ingen aning om vad du ger för foder.

Nu så misstänker jag starkt att ditt motstånd mot räknandet beror på att du tycker att det är svårt och krångligt.
Du vill nog bara slippa räkna helt enkelt och vill hitta ett bra argument för att det inte behövs.

Du är inte intresserad av att blanda själv och du har ingen aning om vad du ger för foder.

Nu så misstänker jag starkt att ditt motstånd mot räknandet beror på att du tycker att det är svårt och krångligt.
Du vill nog bara slippa räkna helt enkelt och vill hitta ett bra argument för att det inte behövs.

Eh???

Jag vet mkt väl vad jag ger för foder.

Det är väl självklart att jag vet det :mad:

Nu har du fått om bakfoten helt tycker inte att det är ett dugg svårt att räkna!

Om du hade läst vad jag skrev så har jag blandat själv förut, men nu har jag hästar som inte går på havre och jag föredrar värmebehandlade råvaror som är kontrollerade.

och

Jag måste nog säga att på de tävlingar jag är på så finns det ingen som blandar ihop foder själv med en massa olika tillskott. 90% ger fullfoder, dvs färdigblandat muslifoder. Praktiskt sett så ÄR det betydligt sämre att ta med sig ofärdigblandat foder på lång resa och betydligt jobbigare.

Vill du veta exakt vad som ingår i mitt foder så har du här (reservation för nya ändringar):

Råprotein 10,50%
Vatten 12%
Råfett 5%
Växttråd 7,50%
Aska 6%
Kalcium 0,73%
Fosfor 0,47%
Magnesium 0,36%
Energi enl SJV 11,5 MJ/kg

FODERTILLSATSER
Vitamin A 10500 IE
Vitamin D3 1050 IE
Vitamin E 490 mg/kg
Vitamin C 175 mg/kg
Vitamin K3 1,75 mg/kg
Vitamin B1 10 mg/kg
Vitamin B2 7 mg/kg
Vitamin B6 7 mg/kg
Vitamin B12 0,1 mg/kg
Järn (kelat) 92 mg/kg
Zink (sulfat/kelat) 106 mg/kg
Mangan (sulfat/kelat) 90 mg/kg
Koppar (sulfat/kelat) 35 mg/kg
Niacin 22 mg/kg
Pantotensyra 10,5 mg/kg
Folsyra 4.6 mg/kg
Jod (Kalciumjodat) 0,52 mg/kg
Kobolt (koboltsultat) 0,42 mg/kg
Selen (natriumselen/jäst) 0,4 mg/kg
Biotin 0,1 mg/kg

Korn (värmebehandlad) 34%
Majsflingor (mikroniserade GMO-fritt) 22%
Lusern 14%
Melass betor 8%
Melasserad pressmassa 6%
Vete (värmebehandlad) 5%
Vetekli 2,50%
Sojaolja (GMO-fri) 2%
Morötter 1,50%
Koksalt 1,50%
Linfrökaka 1,10%
Kalciumkarbonat 1%
Jäst (Diamond V) 0,50%
Monokalciumfosfat 0,50%
Magnesiumfosfat 0,40%
Magnesiumoxid 0,20%

Som antioxidant har tillsatts
BHT, Propylgallat och Citronsyra

Visst, koncentrat av viktiga aminosyror direkt efter träning vet man är mycket effektivt.
Som när man själv har tränat och dricker ett par glas mjölk efteråt (också vetenskapligt bevisat).
Men det betyder inte att de inte finns i resten av fodret.
Det skulle nog gå lika bra med soja eller fiskmjöl.

Jag litar på vissa saker och Myoplast ger effekt! Du får gärna fråga vilken veterinär som helst om detta tillskott så får du kanske redan på vad det är bra för

Här har du en som inte anser att aminosyratillskott i form av pulver behövs vid en bra utfodring o jag lovar att jag inte är ensam.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka