Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Har sett massvis av medel som enbart sälj till veterinärer o kliniker o ändå inte har en hållbar dokumentation, detta är ett vanligt sätt att få folk att tro att det är dokumenterat.
Viist kan jag kontakt BI men det var inte det jag frågade efter.
PÅ mötet häromåret där de presenterade preparatet var det ingen som blev direkt imponerad av deras argument/dokumentation.
PL

Senast ändrad:

Det finns det säkert. Men jag har sett effekten själv och jag litar på Roffe fullt ut och ser dessutom på hans hästar hur de ser ut.

De jag frågat till råds om detta har alla sett effekt på hästar som gått på det i det syfte som jag nämnt tidigare

De kan säkert hjälpa dig med info och eftersom du jobbar som vet så är det nog lättare för dig att få tag i den infon, och när du fått tag i den så skicka den gärna till mig

Det är väl bara att mejla till BI.
Jag undrar fortvarande vad du menar med att använda hela min yrkeskår utom mig som referens utan att fråga.
Att någon som använder preparatet har fina hästar är totalt värdelöst som bevis eller dokumentation.
PL

De veterinärer jag pratat med dvs Djursjukhuset och samtliga kliniker här i Skåne. Har inte skrivit hela kåren.

Och varför skulle det vara värdelöst om de hästar som får detta blir bättre muskulärt. Är inte det ett bevis om något :confused:

Jo men ändå. En såkallad sporthäst måste ju kräva mer om den tränas riktigt hårt. Har man en fälttävlanshäst som tävlar upp till Elit så klarar väll inte den sig på ett foder som Åsebro cool eller?

Jo om grovfodret innehåller tillräckligt med protein.
En färdigmusklad häst behöver inte alls lika mycket protein som en häst som är i uppbyggnadsfas.
Det kan gå åt så mycket protein att man bara inte tror att det är sant då.

Du skrev "faktisk fråga vilken veterinär som helst" o då svarade jag vilket bevisade att din utsaga var falsk(enkel satslogik). O sen skrev du varenda vet i skåne!
Om hästarna blir bättre muskulärt är det en bra indikation på att proetinet i foderstaten inte är tillräckligt i mängd eller kvalite. Ytterligare ett argument för analys o uträknad foderstat.
Obs jag skrev inte att preparatet var värdelöst bara ditt försök till bevis.
PL

Senast ändrad:

Om det saknas aminosyror så blir det naturligtvis effekt om man tillför dem.
Men jag tror fortfarande att det går att fylla behovet med helt vanliga normala foder.

Men om man som du vill ha ett grovfoder med låga värden så kan det ju bli brist på protein, och självklart så har det då effekt.
Ditt kraftfoder har dessutom bara 10,50% råprotein, jag gissar att det är ungefär 85g smrp då mitt märke har det så.

Det vore mycket intressant att veta värdena på ditt grovfoder.

Hösilaget jag ger ser jag till att vara så som jag anser att hästar skall äta eller rättare sagt vad min erfarenhet lärt mig. Det får inte vara för blött eller för tunt, det går bort direkt. Jag får alltid siffrorna på det och är det inte stora skillnader i värde så brukar jag inte reagera så mkt på det.

Det vore intressant att få veta vilka siffror som du anser är bra för ett hösilage.
Jag har 62% ts, 65g smbrp, 5,8MJ, 5,5g Ca, 1,9g P, 1,4g Mg och 18.2g Kalium per kg foder.
Är det bra enligt vad du tycker?

Det passar i alla fall väldigt bra tillsammans med spannmål.

Jo det vet jag eftersom jag har en sån själv som måste äta upp sig.

Men är det inte bättre och sundare för tävlingshästen att få ett foder med mera protein/energi så slipper man ge en himla massa. Att klämma i en tävlinghäst 4-5 kg havre kan ju aldrig vara nyttigt för magen när man kanske kan ge ett annat foder som man bara behöver ge 2 kg kanske.

Jag har alltså inga hemligheter utan jag ser till att jag ger bra råvaror och ser till att fullfodret håller hög kvalite, dvs jag brukar åka och hämta säckar direkt på fabriken så de får helt färskt foder. Hösilaget kommer jag inte ihåg värdet på men jag har nämnt det för fodertillverkaren och eftersom han dessutom är uppfödare till två av mina hästar och haft dem i träning på bana så vet han vad de behöver. Den ena av dem hade som bäst formtal på 79 och har sprungit in en hel del pengar. Jag vet också att Jan Brink ger av detta foder och fodertillverkaren säger till mig att Briar äter detta foder också, det vill jag dock inte stå för eftersom jag inte är säker på det. Jag vet iaf så mkt att hans lilla foderfabrik som han startade eftersom han var missnöjd med kvaliten på råvarorna på många andra foder har expanderat betydligt mer än vad de någonsin kunde drömma om. Han utvecklar fodret hela tiden och han blandar gärna till mig om jag så vill ha det annorlunda.

Hösilaget jag ger ser jag till att vara så som jag anser att hästar skall äta eller rättare sagt vad min erfarenhet lärt mig. Det får inte vara för blött eller för tunt, det går bort direkt. Jag får alltid siffrorna på det och är det inte stora skillnader i värde så brukar jag inte reagera så mkt på det.

Summa sumarum tror jag att hästar som trivs och tränas på rätt sätt mår bra

Nu blir jag lite fundersam. Även om du inte räknar på kvoter så gör kanske din foderproducent det då du visar analysen för honom/henne. Sen om värdena är likvärdiga så finns det ju ingen anledning att ändra foderstaterna (om hästen ser fin ut). Så som jag tolkar det hela så använder du dig av uträknade foderstater fast du gör det inte själv som vi gör.

Så jag förstår inte varför du är motståndare till uträknade foderstater och liknade när du tydligen är inne på samma spår? Eller vill du hålla hemligheten till framgång för dig själv kanske :D?

Mvh

Tora

Nu blir jag lite fundersam. Även om du inte räknar på kvoter så gör kanske din foderproducent det då du visar analysen för honom/henne. Sen om värdena är likvärdiga så finns det ju ingen anledning att ändra foderstaterna (om hästen ser fin ut). Så som jag tolkar det hela så använder du dig av uträknade foderstater fast du gör det inte själv som vi gör.

Så jag förstår inte varför du är motståndare till uträknade foderstater och liknade när du tydligen är inne på samma spår? Eller vill du hålla hemligheten till framgång för dig själv kanske :D?

Mvh

Tora

Jag är inte motståndare till uträknade foderstater. var har jag skrivit det??

Köpa halvblod ;)

Jag försökte ge lucern ett tag till det ena fullblodet men då blånekade han att äta. Han är också väldigt långsam när det gäller hösilaget och han ratar hellre. Det enda foder han bråkar om är det jag ger nu. Provade att ge Marstall ett tag, nobben totalt. Trots att det skulle vara smakligt :crazy: Han går på mest kraftfoder i stallet idag och han kan få upp till 4kg när han tävlas, men å andra sidan så gör han av med mkt också.

Min vägrar äta höet om hon får mer än 4 kg kraftfoder. Och det är precis vad hon får nu om man räknar ihop allt.

Hon får ju en jävla massa energi så det är inte klokt. Räknade foderstaten igår för jag ville vara helt säker på vad hon fick och hon går på 137 Mj :eek: och ja hon har ju börjat gå uppåt i vikt. Sen äter hon en massa hö och höensilage. Men jag är inte sån som räknar hysteriskt. Om hästen inte funkar på den räkningen man gör behöver man ju inte räkna igen. Funkar inte det jag ger till fullblodet, om hon går ner i vikt så höjer jag bara linfrökakan eftersom det är den jag tror hon gått upp av.

Lusern vägrar hon äta, klippt hö varför äta det för :p

Du skrev "faktisk fråga vilken veterinär som helst" o då svarade jag vilket bevisade att din utsaga var falsk(enkel satslogik). O sen skrev du varenda vet i skåne!
Om hästarna blir bättre muskulärt är det en bra indikation på att proetinet i foderstaten inte är tillräckligt i mängd eller kvalite. Ytterligare ett argument för analys o uträknad foderstat.
Obs jag skrev inte att preparatet var värdelöst bara ditt försök till bevis.
PL

Ursäkta men vad är det som är så svårt att förstå??????????

Detta gäller hästar som har SVÅRARE att muskla sig. Jag har 6st hästar i stallet men bara EN av dem har svårt för att muskla sig så som jag anser att han borde.

Din teori om att det har med uträkning av foderstaten att göra stämmer ju inte i ett sådant fall. Om de andra 5st hästarna musklar sig bra så borde det ju inte vara fel på fodret eller då "uträkningen" av det!

Myoplast är till för hästar som antingen är i extrem hård träning, äldre hästar som ofta har svårare att sätta muskler, hästar under konvalacens samt hästar som har svårt att muskla sig i överlinjen. Det brukar här i Skåne rek av just djursjukhuset och andra kliniker.

En stilla undran på vilket sätt försökte jag bevisa tillskottets effekt??

genom att skriva att jag litar på Roffe eller för att jag visade en häst där det hade verkat. Jag berättade varför jag ger det och hur jag fått effekt av det. Det är inte att värdelöst försöka bevisa ngt

Om det saknas aminosyror så blir det naturligtvis effekt om man tillför dem.
Men jag tror fortfarande att det går att fylla behovet med helt vanliga normala foder.

Men om man som du vill ha ett grovfoder med låga värden så kan det ju bli brist på protein, och självklart så har det då effekt.
Ditt kraftfoder har dessutom bara 10,50% råprotein, jag gissar att det är ungefär 85g smrp då mitt märke har det så.

Det vore mycket intressant att veta värdena på ditt grovfoder.

Problemet är ju att de andra musklar sig väldigt bra, han gör det inte. Jag pratade med Roffe i falsterbo och då rek han mig att just ge det till honom. Jag provade och vips så musklade han sig som bara den. Det preparatet är till för hästar som har svårare att muskla överlinjen och det var exakt det som han gjorde.

Det är en relativt het häst och jag vill inte höja hans kraftfoder mer, fri tillgång får han redan av hösilaget

Och nej när du kommer till ett visst stadie så behöver hästen mer än vad en normal foderstat visar. Det kan man aldrig räkna fram den sista biten vid elitprestation utan där är det orken som visar om man måste ge mer eller inte

En sak som jag tycker är helsjukt är detta idiotiska räknande av foderstater. Jag har haft MÅNGA hästar o alla har varit jättefina, har 3 tävlingshästar som går MSV/SVÅR klass hoppn nu och dom är superfina..
Har aldrig räknat på foderstater. Har fler bekanta som tävlar i högre klasser som heller aldrig räknar, man ger väl hästen det den behöver för att vara i bra hull/muskulatur o må bra. Det går inte att räkna sig till.
Om alla människor skulle äta samma mat, samma mängd, det skulle då inte funka, alla är olika o har olika ämnesomsättning osv..

Enl foderexperter skulle mina hästar( 170 cm+) ha 8 kg hö, 1 kg hel havre och 3 kg Krafft sport....(jag kör med krafft, har INTE frågat kraffts foderrådgivare)

Jag ger dom idag 9 kg hö, 5 kg krafft sport, 1 kg havre + betfor ( ca 4 liter) o dom kan definitivt inte gå på mindre.

Har provat med många olika sorters krafftfoder o kommit fram till att krafft är bäst.

Nu har inte jag någon egen häst, men skulle jag ha köpt någon så skulle jag definitivt ha en uträknad foderstat. Och jag hade ju märkt sedan vad som behövdes läggas till. Detta eftersom att jag inte har någon större kunskap i hur foderstaten skall ställas. Den jag skulle komponera skulle nog inte täcka hästens behov.

Så för alla okunniga i fodervärlden är en uträknad foderstat nog något att sträva efter, det kan ju bli mer fel om man börjar grejsa själv. :smirk:

Citat
Jag har aldrig räknat på foderstat och har aldrig haft problem med hästar som faller ur, inte musklar etc.
Ser jag som ett argument mot det här med foderstater! Nu visar det sig att du HAFT problem där du blivit tvungen att ge extra aminosyratillskott!
PL

Du har fortvarande inte förklarat vad du menar med:fråga vilken vet som helst!
Jag acceperar att man ibland kan behöva ett extra tillskott men då är det lämpligt att först ha koll på foderstaten vilket du uppenbarligen tycker är onödigt.
PL
PL

Problemet är ju att de andra musklar sig väldigt bra, han gör det inte. Jag pratade med Roffe i falsterbo och då rek han mig att just ge det till honom. Jag provade och vips så musklade han sig som bara den. Det preparatet är till för hästar som har svårare att muskla överlinjen och det var exakt det som han gjorde.

Det är en relativt het häst och jag vill inte höja hans kraftfoder mer, fri tillgång får han redan av hösilaget

Men eftersom han svarar på aminosyratilskottet så tyder ju det på att han får för lite protein. Kankse att han behöver en högre protein/MJ-kvot än de övriga 5 i stallet? Om du haft högre kvot i grovfodret hade du kanske inte behövt ge tillskott. Det är ju detta du vet om du har en uträknad foderstat, hur mycket gick han på förra året vad gäller MJ och kvot och så lägger du dig på samma nivå året efter. Att vissa hästar har svårare att sätta muskler/kräver högre kvot är väl knappast nån nyhet, men troligen nåt som tillverkaren av dessa preparat tjänar pengar på.
Läkemedelsföretag är knappast några välgörenhetsinrättningar.

Jag har aldrig räknat på foderstat och har aldrig haft problem med hästar som faller ur, inte musklar etc.

jag rider fälttävlan där det krävs väldigt mkt av hästens kondition.

Jag använder ögonen till att se hur de är och känner hur de är att rida.

man märker väldigt fort om en häst inte får det den behöver

Vi tar även regelbundna blodprover för att se status.

Jag har tävlat i över 25år nu och om man betänker att förr i tiden då vi hade "riktiga" uthållighetsprov som kunde vara upp till 3mil så fanns det inget som hette räkna på foderstat. Analys fanns inte att tillgå så lätt. Jag tror att man idag räknar för mkt och fodrar för lite med sina ögon.

Självklart beror det på vad för slags häst man har också och vad man gör med dem. Men nej jag har faktiskt aldrig behövt räkna. Dessutom få alla våra hästar fri tillgång till hösilage och de skall äta tills de är mätta.

Kraftfoder fodrar vi självklart till en viss del genom att se på vad som rek av leverantören (sedan känner vi fodertillverkaren så lite tips får jag där) men det är konditionmässigt och orkesmässigt som avgör hur mkt kraftfoder de får.

Kan ju säga att den hästen som går högsta klassen får ca 3-3,5kg kraftfoder och då fri tillgång till hösilaget

Här skriver du ioförsig att du aldrig har räknat själv men tydligen så har ju din foderleverantör antagligen räknat åt dig (eller du visade i alla fall analysen på grovfodret för denna person). Så om jag skall vara ärlig så förstår jag inte riktigt din argumentation men det kanske är jag som har missat något. Förklara gärna i så fall.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka