Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Här skriver du ioförsig att du aldrig har räknat själv men tydligen så har ju din foderleverantör antagligen räknat åt dig (eller du visade i alla fall analysen på grovfodret för denna person). Så om jag skall vara ärlig så förstår jag inte riktigt din argumentation men det kanske är jag som har missat något. Förklara gärna i så fall.

Mvh

Tora

Mina argument är att det finns många personer som räknar febrilt på foderstatus men har hästar som ser fö**liga ut ändå. Då måste man se till hästen i första hand och inte lita till att man räknat rätt.

En gång i tiden hade vi ett halvblod som var som ett fullblod att fodra, hon var dessutom fruktansvärt het och tappade hur mkt som helst när vi reste med henne. Hon presterade trots detta väldigt bra men jag tyckte hon var för tunn.

Denna häst beräknades foderstatus på och det gick käpprätt åt helsike, den blev etter värre att rida och tappade på så sett ännu mera. Jag skall tillgägga att jag inte räknade själv utan en "foderexpert" gjorde det åt mig. Men det hade säkert stämt på ett annat halvblod, men inte på henne som individ.

Jag anser inte att det är fel att räkna men jag tycker mig se att det finns fler och fler med sämre hästkänsla som bara ser till foderstatusen och glömmer bort hästen

Men är det inte bättre och sundare för tävlingshästen att få ett foder med mera protein/energi så slipper man ge en himla massa.

Jo det är det ju definitivt.
Problemet brukar dock vara att få i den allt som den behöver.
Och då så är ju kraftfoder mera näringstätt och lättätet.
För en fullmusklad tävlingshäst i full kondition så brukar det vara dock vara energibehovet som är svårt att täcka och inte proteinerna.
Och i det läget så kan man hamna på t.ex. majs och olja.

Linfrökaka är mycket bra mat.
I fjol så gav jag kokt linfrö.
Jag ville ha kombinationen av proteinet, fettet och den förebyggande effekten mot kolik.

Lusern vägrar hon äta, klippt hö varför äta det för :p
Pellets uppblött i melassvatten och sedan blandat med spannmålskross då?
Det brukar vara helt oemotståndligt.

Men när man räknar en foderstart så ska man ju räkna utefter individen och inte efter en tabell som säger detta SKA gälla för alla hästar av denna typen.

Man får ju själv räkna utefter om hästen är lättfödd/svårfödd, hur mycket arbete den utför etc.

Citat
Ser jag som ett argument mot det här med foderstater! Nu visar det sig att du HAFT problem där du blivit tvungen att ge extra aminosyratillskott!
PL

NEJ jag hade inga problem, han hade säkert kunnat gå vidare så som han såg ut och han får inte detta nu heller utan han fick det under en period då jag ville att han skulle gå vidare i kroppen. Har inget med några svårare problem att göra och många hade säkert nöjt sig med hur han såg ur muskulärt innan med.

Nu pratar du äpplen och päron och du föstår återigen inte skillnaden mellan att elittävla och tävla. Skillnaden kroppsligt där mellan.

Detta är en 6åring som matchades för Falsterbo ocvh gick mkt hårt under denna tiden han är dessutom stor och är säkert senare i kroppen än andra

Så här såg han ut då innan han fick Myoplast, helt normal för en 6åring på 130cm nivå:

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/IJ2W2410.jpg

Så här ser han ut nu när han inte går på det heller:

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/lbb4.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/lbb5.jpg

Att jämföra med när han kom till mig för ett år sedan:
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/lbb1.jpg

Man kan tydligt se skillnaden och det vågar jag sticka ut hakan och säga själv

Men när man räknar en foderstart så ska man ju räkna utefter individen och inte efter en tabell som säger detta SKA gälla för alla hästar av denna typen.

Man får ju själv räkna utefter om hästen är lättfödd/svårfödd, hur mycket arbete den utför etc.

Det är detta du skriver som jag menar :bow:

Jag tror att soja, linfrökaka, Krafft Protein eller fiskmjöl hade fungerat lika bra.
Eller ett betydligt högre värde på proteinet i hösilaget.

Linfrökaka är mycket bra mat.
I fjol så gav jag kokt linfrö.
Jag ville ha kombinationen av proteinet, fettet och den förebyggande effekten mot kolik.

Pellets uppblött i melassvatten och sedan blandat med spannmålskross då?
Det brukar vara helt oemotståndligt.

Kokt linfrö är det enda jag lyckats få i mitt fullblod. Och vi kokte både linfrö och helt korn och gav på den tiden vi blandade kraftfoder själva. Jobbigt men de gillade det

Försökte med både melass och uppbött, men lucern ätar han inte i någon form :crazy:

Men då förstår du väl också varför det är BRA att räkna ut foderstat till hästen? Då vet du exakt vad den får i sig och kan göra korrigeringar (öka/minska protein, energi mm.) efter hur hästen ser ut.
Tillsist hittar man en foderstat som funkar bra och vet vilken kvot hästen behöver. Då är det mycket lättare att göra korrigeringar om man får ett hö med andra värden en det förra.

Jag anser inte att det är fel att räkna men jag tycker mig se att det finns fler och fler med sämre hästkänsla som bara ser till foderstatusen och glömmer bort hästen

Det är ingen som har ansett en foderstat som en hel vetenskap heller, endast som ett riktmärke var man ska börja och sen utifrån det justera efter behovet.

Lika bra som Myoplasten eller??

Har givit allt det du räknar upp förutom fiskmjöl.

Hade det varit högre proteinvärde i hösilaget så hade jag haft problem med de andra istället som hade varit betydligt svårare att reglera eftersom jag då hade varit tvungen att ta bort en del hösilage till dem. Och det vill jag inte. jag vill att de skall ha fri tillgång

Det är ingen som har ansett en foderstat som en hel vetenskap heller, endast som ett riktmärke var man ska börja och sen utifrån det justera efter behovet.

Problemet är att det finns folk som gör så i verkligheten. De går endast efter det uträknade.

Fick en ponny som tränade för mig som var hur tjock som helst, den hade de minsan räknat till och den gick på 3kg havre :eek:

Självklart så hade de säkert räknat fel, men det är det jag vill flagga för och det är här hästkunnskapen kommer in. hade detta varit en kunnig hästmänniska så hade den omedelbart förstått att den räknat fel eller att något annat var fel men nu gjorde man inte det och ponnyn blev fetare och fetare.

Ofta är det ju inte så enkelt att bara lägga till "svårfödd" och hur mycket hästen arbetar- det stämmer inte på långa vägar ändå. Hippocampus program påstod att min tunna lilla halvblodshäst bara skulle ha runt 60-70 mj!! Hon får 107 och går sakta upp i vikt. Då tillade jag ändå att hon är mager fast hon bara är lite tunn. Det borde nog funnits fler variabler att välja mellan om man ska få det att stämma.

Det var det jag ville ha fram! :bow:

Jo jag vet mkt väl skillnaden mellan en tävlingshäst på mellan o på elitnivå!
Jag vet också skillnaden på en bra foderstat där man så gott det går försöker täcka hästens behov och en foderstat där man inte bryr sig om detta. Självklart blir utfallet av ett aminosyratillskott beroende av vilket av dessa alternativ man fodrar efter så varför försöker du visa mig en massa bilder som inte säger ett dyft. Med din inställning till utfodring är jag övertygad om att dina hästar drar stor nytta av den här typen av tillskott medans en hästmänniska som själv intresserar sig för vad hästen får i sig med fodret bara skulle behöva det i extremfallen.
PL

Vad är det som gör att man MÅSTE räkna då??

Jag kan förstå det om hästen inte ser bra ut på den foderstaten man har, MEN om hästen ser bra ut OCH presterar bra på elittävlingar så behöver man ju inte räkna för den hästen.

Jag har faktiskt aldrig stött på en häst som avviker markant från "normal" fodergiva dvs jag ger inte större variationer mellan hästarna.

Fullbloden får en sorts foderstat och de brukar inte skillja sig mellan speciellt mkt. Halvbloden får sin. Hopphästarna går på likaratad medan de som går fälttävlan går på en annan typ.

Jag räknar inte foderstat, ger fullfoder extra av b-vitamin och electrolyter vid hårdare tävling. Ger Myoplast till de som tränas mkt men i övrigt inget utöver det fullfodret jag ger.

Mina får fri tillgång till hösilage och har alltid fått det. De skall vara mätta och inte behöva gå hungriga pga att en foderstatsberäkning säger att min häst skall ha si och så mkt hö.

Ingen av mina hästar se "dåliga" ut oavsett om de står helt, som den hästen jag visade på bild här ovan. Han har stått stilla helt i box sedan den 3 augusti pga en fraktur, men har inte tappat sin muskelmassa eller förlorat sin glans i pälsen. Självklart har han tappat men inte allt.

Inte ens de fullblod jag haft som har vilat en längre tid har tappat allt.

Förstår inte varför det skulle vara så fel att inte beräkna foderstat så länge man klarar av att hålla sina hästar i bra trim??

Tycker det är betydligt värre att se alla hästar här på buke och irl som man faktiskt beräknar foderstat på som ser ut som muskelfattiga benrangel :crazy:

Men här skriver du att du aldrig stött på en häst som avviker markant från normal fodergiva, samntidigt som du skriver att fullbloden fodras på ett sätt, halvbloden på en annan. och i ett av dina senaste inlägg skriver du följande:

"En gång i tiden hade vi ett halvblod som var som ett fullblod att fodra, hon var dessutom fruktansvärt het och tappade hur mkt som helst när vi reste med henne. Hon presterade trots detta väldigt bra men jag tyckte hon var för tunn."
Då har du ju att du faktiskt haft problem nån gång.... Du har olika foderstater för fullbloden och halvbloden = du anpassar ju efter behov (räknar/gör överslag i huvudet).

Och varför inte räkna ut vad det är hästen ser så bra ut och presterar så bra på för att lätt kunna ge samma näring nästa år?

Det är väl ingen här som sagt att man inte ska titta på hästen?
Finns alltid folk som inte vet vad de håller på med, det är väl bara att konstatera att många behöver bättra på sina kunskaper, knappast specifikt för foderlära, även om det ofta haltar synnerligen ofta där.

Och du har ju en någorlunda uträknad foderstat så varför förnekar du det och säger att du aldrig räknat?
Det enda du inte verkar vilja ha koll på är Ca/p kvoten.

Senast ändrad:

Mina argument är att det finns många personer som räknar febrilt på foderstatus men har hästar som ser fö**liga ut ändå. Då måste man se till hästen i första hand och inte lita till att man räknat rätt.

En gång i tiden hade vi ett halvblod som var som ett fullblod att fodra, hon var dessutom fruktansvärt het och tappade hur mkt som helst när vi reste med henne. Hon presterade trots detta väldigt bra men jag tyckte hon var för tunn.

Denna häst beräknades foderstatus på och det gick käpprätt åt helsike, den blev etter värre att rida och tappade på så sett ännu mera. Jag skall tillgägga att jag inte räknade själv utan en "foderexpert" gjorde det åt mig. Men det hade säkert stämt på ett annat halvblod, men inte på henne som individ.

Men nu förstår jag ännu mindre. För det är ingen här som är för foderberäkning som har skrivit här som påstår att man skall gå blindt efter tabeller. Det som man försöker få fram är att man skall börja med medelhästen och sen får man titta för att se om/hur man skall korrigera för att det skall passa hästen. Fördelen är att när man vet hur hästen skall ligga så behöver man inte hålla på och justera hela tiden utan man vet direkt vad man skall ge hästen så fort man har analysen på grovfodret.

Sen att folk har en uträknad foderstat och inte fattar att man måste justera en sån också vid behov. Ja de har helt enkelt inte fattat det här med uträknad foderstat. Skillnaden mellan att räkna och inte räkna är att när man räknar så vet man vad man skall minska/höja och behöver inte gissa. En mycket stor fördel är precis som de flesta har påpekat är att man har koll på kalk och fosfor kvoter då det är det enda som man absolut inte kan se med ögonen. En häst som får för lite protein eller för mycket/lite enerig syns efter några månader.

Mvh

Tora

Men här skriver du att du aldrig stött på en häst som avviker markant från normal fodergiva, samntidigt som du skriver att fullbloden fodras på ett sätt, halvbloden på en annan. och i ett av dina senaste inlägg skriver du följande:

Nej det har jag inte heller men att jämföra fullbloden med halvbloden går ju liksom inte. Och enl alla tabeller så jämför man inte dem heller och då är det väl självklart att de får olika foderstater. Eller är det konstigt???

"En gång i tiden hade vi ett halvblod som var som ett fullblod att fodra, hon var dessutom fruktansvärt het och tappade hur mkt som helst när vi reste med henne. Hon presterade trots detta väldigt bra men jag tyckte hon var för tunn."
Då har du ju att du faktiskt haft problem nån gång.... Du har olika foderstater för fullbloden och halvbloden = du anpassar ju efter behov (räknar/gör överslag i huvudet).

Återigen så var det JAG som tyckte hon var för tunn!

Och resa 200mil med en häst är vad jag kallar iaf extremfall och det brukar man ju inte göra till vardags precis

Och varför inte räkna ut vad det är hästen ser så bra ut och presterar så bra på för att lätt kunna ge samma näring nästa år?

Det är väl ingen här som sagt att man inte ska titta på hästen?
Finns alltid folk som inte vet vad de håller på med, det är väl bara att konstatera att många behöver bättra på sina kunskaper, knappast specifikt för foderlära, även om det ofta haltar synnerligen ofta där.

Men ni missar något väldigt väsentligt i det jag skriver! Jag har inte skrivit någonstans att NI som svarar här inte säger så. Jag skriver gång på gång att det finns folk som litar blint på foderstater och det är det jag vänder mig emot!!!

Förstår inte varför det är så svårt att förstå att det är min åsikt och det jag möter allt som ofta i verkligheten!

Och du har ju en någorlunda uträknad foderstat så varför förnekar du det och säger att du aldrig räknat?
Det enda du inte verkar vilja ha koll på är Ca/p kvoten.

Jag är int ett dugg motvilligt till något :smirk: Men nej jag anser mig inte räkna foderstat så som många gör, dvs efter ett färdigt program

Hade det varit högre proteinvärde i hösilaget så hade jag haft problem med de andra istället som hade varit betydligt svårare att reglera eftersom jag då hade varit tvungen att ta bort en del hösilage till dem. Och det vill jag inte. jag vill att de skall ha fri tillgång

Varför hade du varit det?
Dels så är inte protein från grovfodret någon fara att överutfodra.
Och dels så hade du kunnat ge fri tillgång på hösilage och toppa energimässigt med majs som inte har så högt på proteinerna och olja som är fritt från protein.
Eller fyll på med ett sent skördat hö eller gräsfröhalm.

Ett typiskt exempel på hur bra en häst utvecklas som får tillräckligt med mat.
Inklusive de proteiner som den behöver.

Men det är allt som det bevisar.
Det går lika bra med andra proteinkällor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka