Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Hippocampus program påstod att min tunna lilla halvblodshäst bara skulle ha runt 60-70 mj!!

Hade du beräknat arbetet och vikten rätt då?
Vikten skall beräknas efter önskvärd vikt och inte vikt för tillfället.
Och jag tycker att man skall se Hippocampus som en absolut minimigiva att utgå ifrån.

Är hästen väldigt svårfödd, så får man väl låtsas att den väger mera och arbetar mera så går det nog ihop sig.
Jag brukar låtsas att mina arbetar mindre.
Annars så blir de feta.

Jo jag vet mkt väl skillnaden mellan en tävlingshäst på mellan o på elitnivå!

Nej jag tror inte det. Hur många har du stött på??

Jag vet också skillnaden på en bra foderstat där man så gott det går försöker täcka hästens behov och en foderstat där man inte bryr sig om detta. Självklart blir utfallet av ett aminosyratillskott beroende av vilket av dessa alternativ man fodrar efter så varför försöker du visa mig en massa bilder som inte säger ett dyft.

Bilder säger mer än ord, vet du inte det. och ser inte du någon skillnad på bilderna är det ganska konstigt :angel:

Med din inställning till utfodring är jag övertygad om att dina hästar drar stor nytta av den här typen av tillskott medans en hästmänniska som själv intresserar sig för vad hästen får i sig med fodret bara skulle behöva det i extremfallen.
PL

Jesus du är ju sanslös :crazy: Läsa kan du tydligen inte. Hur kunde du bli veterinär??

Vad exakt är MIN inställning till utfodring? Skulle vara väldigt intressant att veta hur du vet det!

Och om och om igen har jag skrivit att jag INTE FODRAR MINA HÄSTAR MED NÅGRA TILLSKOTT ALLS!!!!! Jag har gjort men gör det inte längre :smirk: sedan jag började med detta kraftfoder

Utan fri tillgång på hösilage och mellan 1-4kg kraftfoder beroende på vad de gör.

Vad är så svårt för dig att läsa innantill att denna häst jag visade bilder på fick detta tillskott endast för att han, vad jag tyckte inte musklade sig så som jag ansåg att han skulle. HAN VAR ETT EXTREMFALL!!!

Förlåt så mycket men jag tycker du är rätt gaggig som inte kommer ihåg vad jag skrivit i tidigare inlägg

Jag ber dig återigen att sluta anklaga mig för saker som inte är sanna och som du inte har en aning om.

Hade du beräknat arbetet och vikten rätt då?
Vikten skall beräknas efter önskvärd vikt och inte vikt för tillfället.
Och jag tycker att man skall se Hippocampus som en absolut minimigiva att utgå ifrån.

Är hästen väldigt svårfödd, så får man väl låtsas att den väger mera och arbetar mera så går det nog ihop sig.
Jag brukar låtsas att mina arbetar mindre.
Annars så blir de feta.

Lite nyfiken blir jag nu. Hur skall man kunna räkna på önskad vikt?? Är det då utan muskelmassa eller med :confused:

Vänd dig till:
http://www.boehringer-ingelheim.se/pr/subpages/veterinarprodukter.htm

Jag är väldigt tveksam till att ett medel som Myoplast som endast säljs av veterinärer/kliniker/djursjukhus skulle vilja stå för detta utan att ha torrt under fötterna

Och igen, ingen av de veterinärer jag talat med motsätter sig att det finns effekt av Myoplast

Jag har väldigt stor respekt för aminosyrekoncentrat. Man måste veta vad man gör för att inte riskera allvarliga tarminflammationer. Orsaken är att bakterier av släktet clostridium har vissa aminosyror som sin favoritmat. Kommer det ner många ”nakna” aminosyror i grovtarmen på en gång kan dessa bakterier växa till blixtsnabbt och ge allvarlig sjukdom. Dosen måste därför vara avpassad så att man kan vara säker på att den tas upp i tunntarmen och inte rinner ner i grovtarmen där clostridier kan ligga och vänta på mat. Baron von Gruff var en travare som gav namn till denna allvarliga, ofta dödliga sjukdom.

Jag påstår inte att man inte ska använda aminosyrekoncentrat, jag kan t o m tänka mig att göra det själv. T ex om en fölunge inte orkar äta så mkt foder att den får i sig sitt behov. Men jag skulle räkna noga på dosen så jag inte riskerade överrinning till grovtarmen och jag skulle vara noga med att bara ge en liten mgd mat och inget grovt foder samtidigt för att säker på att tarmpassagen inte gick för fort. Jag skulle också bara ge de aminosyror som det mest sannolikt var brist på alltså de som inte fanns i så stor mängd i det övriga fodret. Fanns det något annat alternativ att få i ungen aminosyror än i koncentrat skulle jag välja det.

Det är inte så konstigt att Myoplast uppfunnits i Tyskland. Där har man faktiskt sämst kvalite på foderkunskapen ute bland hästägare och tränare av alla europeiska länder tycker jag och begreppet balanserad foderstat är inte särskilt känt.

I informationen om myoplast på BIs hemsida står inget om hur mycket och vilka proportioner av olika aminosyror som ingår, inte heller några säkerhetsaspekter. Förhoppningsvis står det mera på förpackningen?

Av de ganska många vettar jag känner (också i skåne) som jobbar mkt med elittävlingshästar finns ingen som rekommenderar aminosyrekoncentrat annat än på väldigt speciella indikationer. Som en medicin inte ett foder. Kanske är Myoplast helt rätt för just din häst, för de flesta hästar är det dock bättre och säkrare att se till att totalfoderstaten innehåller högvärdigt protein med tillräckligt mycket av de essentiella aminosyrorna.

Dock saknas helt vetenskaplig dokumentation av Myoplast. Undersökningen på BIs hemsida är inte publicerad i ngn vetenskaplig tidskrift och redovisar inte aminosyreinnehållet i kontrollmaten eller ens vad den består av. Det är ju självklart att om man ger foder som saknar vissa aminosyror och sen tillsätter dessa i myoplast så utvecklas hästarna bättre. HH

Ett typiskt exempel på hur bra en häst utvecklas som får tillräckligt med mat.
Inklusive de proteiner som den behöver.

Men det är allt som det bevisar.
Det går lika bra med andra proteinkällor.

Bilderna ovan är hästen UTAN tillskottet Myoplast ;) På dessa bilder går han på fri tillgång hösilage och 2,5kg kraftfoder, inget annat tillsatt.

Jag har väldigt stor respekt för aminosyrekoncentrat. Man måste veta vad man gör för att inte riskera allvarliga tarminflammationer. Orsaken är att bakterier av släktet clostridium har vissa aminosyror som sin favoritmat. Kommer det ner många ”nakna” aminosyror i grovtarmen på en gång kan dessa bakterier växa till blixtsnabbt och ge allvarlig sjukdom. Dosen måste därför vara avpassad så att man kan vara säker på att den tas upp i tunntarmen och inte rinner ner i grovtarmen där clostridier kan ligga och vänta på mat. Baron von Gruff var en travare som gav namn till denna allvarliga, ofta dödliga sjukdom.

Jag håller fullt med. Det är bara att se vad som hände i början av 90-talet med alla selenfall

Det är inte så konstigt att Myoplast uppfunnits i Tyskland. Där har man faktiskt sämst kvalite på foderkunskapen ute bland hästägare och tränare av alla europeiska länder tycker jag och begreppet balanserad foderstat är inte särskilt känt.

Trots detta så vinner de varenda mästerskap hur enkelt som helst på hästar som ser hru fina ut som helst :crazy:

I informationen om myoplast på BIs hemsida står inget om hur mycket och vilka proportioner av olika aminosyror som ingår, inte heller några säkerhetsaspekter. Förhoppningsvis står det mera på förpackningen?

http://www.marstall.dk/Sider/Equitop%20Myoplast.html

Skall skriva av burken imorgon så skall du få veta vilka som ingår

Av de ganska många vettar jag känner (också i skåne) som jobbar mkt med elittävlingshästar finns ingen som rekommenderar aminosyrekoncentrat annat än på väldigt speciella indikationer. Som en medicin inte ett foder. Kanske är Myoplast helt rätt för just din häst, för de flesta hästar är det dock bättre och säkrare att se till att totalfoderstaten innehåller högvärdigt protein med tillräckligt mycket av de essentiella aminosyrorna.

Han är ett särfall anser jag, då var han det rättare sagt!

Dock saknas helt vetenskaplig dokumentation av Myoplast. Undersökningen på BIs hemsida är inte publicerad i ngn vetenskaplig tidskrift och redovisar inte aminosyreinnehållet i kontrollmaten eller ens vad den består av. Det är ju självklart att om man ger foder som saknar vissa aminosyror och sen tillsätter dessa i myoplast så utvecklas hästarna bättre. HH

Hur vet man då vilka aminosyror som man har i sitt foder, för så långt ner brukar man väl inte analysera. Eller har jag fel??

Då är det dåligt av dem för de hävdar att det är vetenskapligt bevisat att det har effekt:mad:

Hur skall man kunna räkna på önskad vikt??

Man bestämmer hur mycket som man vill att hästen skall väga i uppfodrat och uppmusklat tillstånd, och så räknar man näringsbehovet efter det.

Likadant när man bantar hästen.
Men tvärt om då.

Hur vet man då vilka aminosyror som man har i sitt foder, för så långt ner brukar man väl inte analysera.

Det finns tabeller på vilken sammansättning som aminosyrorna har i de olika fodermedlen.
Gammeln skrev ut några sådana här för några år sedan.
De finns säkert på SLU någonstans.

Bilder säger mer än ord, vet du inte det. och ser inte du någon skillnad på bilderna är det ganska konstigt :angel:

Jesus du är ju sanslös :crazy: Läsa kan du tydligen inte. Hur kunde du bli veterinär??

Vad exakt är MIN inställning till utfodring? Skulle vara väldigt intressant att veta hur du vet det!

Och om och om igen har jag skrivit att jag INTE FODRAR MINA HÄSTAR MED NÅGRA TILLSKOTT ALLS!!!!! Jag har gjort men gör det inte längre :smirk: sedan jag började med detta kraftfoder

Utan fri tillgång på hösilage och mellan 1-4kg kraftfoder beroende på vad de gör.

Vad är så svårt för dig att läsa innantill att denna häst jag visade bilder på fick detta tillskott endast för att han, vad jag tyckte inte musklade sig så som jag ansåg att han skulle. HAN VAR ETT EXTREMFALL!!!

Förlåt så mycket men jag tycker du är rätt gaggig som inte kommer ihåg vad jag skrivit i tidigare inlägg

Jag ber dig återigen att sluta anklaga mig för saker som inte är sanna och som du inte har en aning om.
Ursäkta men när du skriver att du ger myoplast till de hästar som tränas hårt så utgår jag från att du gör det! Läs gärna vad du sjäv skriver innan du beskyller mig för att inte kunna läsa mm.
Hur skall man kunna tolka dina inlägg på något annat sätt än att du anser foderstatsuträknande är onödigt?
På vilket sätt skulle detta innebära att jag inte är läskunnig.
Min huvudinvändning är fortvarande att det är fel o i vissa fall farligt att ge olika sorters specialtillskott innan man har full koll på foderstaten.
Vidare anser jag att det är synd att folk inte ifrågasätter tillverkarnas påståenden.
Att titta på bilderna är ointressant eftersom jag inte vet tillräckligt om utfodringen. Men visst om du får effekt av tillskottet så innebär det säkert att du har en brist, frågan är då om du inte hade kunnat täcka den med rätt typ av foder istället.
PL

Senast ändrad:

Man bestämmer hur mycket som man vill att hästen skall väga i uppfodrat och uppmusklat tillstånd, och så räknar man näringsbehovet efter det.

Likadant när man bantar hästen.
Men tvärt om då.

Det är i mina ögon ganska omöjligt då det är stor skillnad på muskelmassa hos olika hästar och man vet inte hur mkt det väger.

Hus gör man då med en häst som är fet och som skall tränas hårt och få muskler istället. Den borde inte ändra vikt m,en däremot muskelmassa

Ursäkta men när du skriver att du ger myoplast till de hästar som tränas hårt så utgår jag från att du gör det! Läs gärna vad du sjäv skriver innan du beskyller mig för att inte kunna läsa mm.
Hur skall man kunna tolka dina inlägg på något annat sätt än att du anser foderstatsuträknande är onödigt?
På vilket sätt skulle detta innebära att jag inte är läskunnig.
Min huvudinvändning är fortvarande att det är fel o i vissa fall farligt att ge olika sorters specialtillskott innan man har full koll på foderstaten.
Vidare anser jag att det är synd att folk inte ifrågasätter tillverkarnas påståenden.
Att titta på bilderna är ointressant eftersom jag inte vet tillräckligt om utfodringen. Men visst om du får effekt av tillskottet så innebär det säkert att du har en brist, frågan är då om du inte hade kunnat täcka den med rätt typ av foder istället.
PL

Du läser inte vad jag skriver, nej! Detta är citat från vad jag svarat dig och andra angående Myoplast:

Jo jag ger ett helt vanligt fullfoder utan havre. Det är det som fungerat bäst både ridmässigt och muskelmässigt. Myoplast har jag givit den stora tysken som haft svårare att muskla sig över bakdel liksom irländaren under igångsättningen och denna säsong efter hennes skador. Detta har jag gjort endast på en enda persons rek dvs Roffe.

Detta gäller hästar som har SVÅRARE att muskla sig. Jag har 6st hästar i stallet men bara EN av dem har svårt för att muskla sig så som jag anser att han borde.

Myoplast är till för hästar som antingen är i extrem hård träning, äldre hästar som ofta har svårare att sätta muskler, hästar under konvalacens samt hästar som har svårt att muskla sig i överlinjen. Det brukar här i Skåne rek av just djursjukhuset och andra kliniker.

Problemet är ju att de andra musklar sig väldigt bra, han gör det inte. Jag pratade med Roffe i falsterbo och då rek han mig att just ge det till honom. Jag provade och vips så musklade han sig som bara den. Det preparatet är till för hästar som har svårare att muskla överlinjen och det var exakt det som han gjorde.

Det är en relativt het häst och jag vill inte höja hans kraftfoder mer, fri tillgång får han redan av hösilaget

NEJ jag hade inga problem, han hade säkert kunnat gå vidare så som han såg ut och han får inte detta nu heller utan han fick det under en period då jag ville att han skulle gå vidare i kroppen. Har inget med några svårare problem att göra och många hade säkert nöjt sig med hur han såg ur muskulärt innan med.

Jag har skrivit gång på gång att jag inte har ngt emot att räkna, mne att jag inte gör det iaf inte enligt en färdig tabell där man fyller i siffror. Gå tillbaka och läs vad jag skriver så ser du det väldigt snabbt.

Nä jag anser dig inte läsa det som står utan det du vill att det skall stå i mina inlägg :crazy:

Och visst kan man se på en bild om en häst har ändrat sig i kroppen. Varför skulle man inte kunna göra det?? Det är för mig iaf underligt tänkt av dig.

Jag vet vad du anser om tävlingsryttare och tyvärr färgar det din inställning och dina svar alldeles för mycket.

Återigen på vilket sätt har du varit i kontakt med en elittävlande häst?? Och i vilken ridgren?? Detta har jag frågat om och om igen men inte får jag några svar på det??

Vad hände då?
Selen kan ges till 30ggr dagsdosen utan risk.

Det var många tävlingshästar och hobby hästar som blev selenförgiftade eftersom man bara gav selen och inte e-vitamin samtidigt.

Då skrevs Tokosel ut av vet till många hästar och jag tror att det då bara innehöll selen det drogs tillbaka och man tillsatte e-vitamin

P_L vet ju "allt" så han borde ju känna till detta då :smirk:

Det är i mina ögon ganska omöjligt då det är stor skillnad på muskelmassa hos olika hästar och man vet inte hur mkt det väger.
Man väger då hästen på en våg lämpligtvis.
Och så lägger man på för så många kilo muskler som man vill att hästen skall ha ytterligare.
Rätt vikt är ju en nödvändighet för att kunna beräkna en foderstat.
Gissa duger liksom inte där.

Hus gör man då med en häst som är fet och som skall tränas hårt och få muskler istället. Den borde inte ändra vikt m,en däremot muskelmassa
Beräknar efter den vikt som den har.
Och lägger kvoten på protein/energi högt.
Och kanske räknar på litet mindre arbete än vad den verkligen utför.
Till en fet häst så behövs det ett proteinrikt foder så att man kan hålla nere energin utan att det blir för litet proteiner.

Då skrevs Tokosel ut av vet till många hästar och jag tror att det då bara innehöll selen det drogs tillbaka och man tillsatte e-vitamin

Tokosel har alltid innehållit både E-vitamin och selen.
Det heter ju så.

Toko - från tokoferol, namnet på E-vitamin.
Sel - från selen.

Problemet är att det finns folk som gör så i verkligheten. De går endast efter det uträknade.

Fick en ponny som tränade för mig som var hur tjock som helst, den hade de minsan räknat till och den gick på 3kg havre :eek:

Självklart så hade de säkert räknat fel, men det är det jag vill flagga för och det är här hästkunnskapen kommer in. hade detta varit en kunnig hästmänniska så hade den omedelbart förstått att den räknat fel eller att något annat var fel men nu gjorde man inte det och ponnyn blev fetare och fetare.

Jo men för att dom gjorde det felet behöver man ju inte dra alla foderstatsräknare över en kamm, det kanske du inte gör heller men ändå.

När jag hade ponny så åt han 17 kg höensilage :eek:. Fråga mig inte hur han lyckades klämma i sig det men det gick och han var väll lite för rund under några år men han mådde bra iaf och det överskottet han fick att protein/energin jobbade han bort. Men då fick han såklart inge kraftfoder alls och räknade ja det gjorde jag inte heller för då hade jag inte ens lärt mig va det var för nåt :p

Det var många tävlingshästar och hobby hästar som blev selenförgiftade eftersom man bara gav selen och inte e-vitamin samtidigt.

P_L vet ju "allt" så han borde ju känna till detta då :smirk:

Vad pratar du om, Tokosel har alltid varit ett fodertillskott som innehåller E-vitamin och selen.
Men vissa hästar kan kräva extra E-vitamin samtidigt med Tokosel men då ger man endast halva dosen E-vitamin, just därför att Tokosel innehåller E-vitamin.

En bekant till mig missförstod veterinärens anvisningar när hon fick Tokosel utskriven, så hon gav hästen 1 mått Tokosel per dag. När burken var slut så ringde hon vet igen som höll på att svimma, han kom till hästen på 2 hjul i kurvan och man tog ett blodprov i tron om att pållen var selenförgiftad. Men icke då, å andra sidan så var dosen bara 7 ggr så stor kanske hade läget blivit annorlunda om hästen ätit mycket färdigfoder också som innehållit selen.

Jisses:o
Måtte veterinärkåren slippa sådana som du..:crazy:
Att ifrågasätta och diskutera är ju ok.
Men dina formuleringar är vidriga!! :mad:
Hör inte alls hemma på ett forum.

AM

Men icke då, å andra sidan så var dosen bara 7 ggr så stor kanske hade läget blivit annorlunda om hästen ätit mycket färdigfoder också som innehållit selen.

Ja då så hade dosen kanske blivit så stor som 10ggr dagsdosen.
Vilket fortfarande bara är en 3dje del av vad hästen kan äta utan att ta skada.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 542
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp