Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag är fortfarande mest förvånad över att du som är Civilingenjör inte tycker att det är roligt att räkna.
Det känns så väldigt märkligt.

Staten - ATG?
Aktiebiolaget Trav och Galopp = Staten?

Vad är det som du surrar om nu?

Senast ändrad:

Jag är fortfarande mest förvånad över att du som är Civilingenjör inte tycker att det är roligt att räkna.
Det känns så väldigt märkligt.

Men du har väl hört den..skomakarens dotter..osv

Själv kan jag förstå om vissa tycker att "räknandet" kan andra syssla med..
I mångt och mycket så har det hela blivit lite väl stort på så sätt att dom ovana litar för mycket på siffrorna..

Men i detta fall så får i alla fall jag en känsla av "smygreklam" på varor som, argument 1A..kändisar använder därav superbra..:crazy:

Den teorin håller inte..
Liksom TS i tråden säkerligen är sponsrad av Krafft..i alla fall om man kollar inläggen.

Sedan kan man ju tro att bara för att man är en hejare på att rida så är man bra människokännare..ganska fel..
Brukar i stället brista på social kompetens på så sätt att man VILL hävda att man hoppar si och så högt, att man känner "roffe"
och att man åker och hämtar häst i Europa..
Därav håller inte argumentet "toppryttare som jag känner använder preparat G därför att det är världsbäst"..

AM

Senast ändrad:

Men i detta fall så får i alla fall jag en känsla av "smygreklam" på varor som, argument 1A..kändisar använder därav superbra..:crazy:

Jag är mest chockad över att en välutbildad Civilingenjör går på sådana argument utan att kontrollräkna.
Civilingenjörsutbildningen är bl.a. en forskarutbildning och borde medföra att man vill kontrollera den vetenskapliga sanningen i dylika påståenden.

Och jag skall inte sticka under stol med att jag väldigt gärna själv hade haft en Civilingenjörs-examen/utbildning.
Jag tog mig aldrig igenom utbildningen.
Hoppade av - läste Fysik.
Blev sjuk - fick AMS-utbildning - fick jobb som mjukvarutestare.
Och nu så har det gått 20 år och jag skall leva enkelt på min gård i stället för att Ingenjöra.

Nu så känns det litet sent.

Men du har väl hört den..skomakarens dotter..osv

Själv kan jag förstå om vissa tycker att "räknandet" kan andra syssla med..
I mångt och mycket så har det hela blivit lite väl stort på så sätt att dom ovana litar för mycket på siffrorna..

Den teorin håller inte..
Liksom TS i tråden säkerligen är sponsrad av Krafft..i alla fall om man kollar inläggen.

Sedan kan man ju tro att bara för att man är en hejare på att rida så är man bra människokännare..ganska fel..
Brukar i stället brista på social kompetens på så sätt att man VILL hävda att man hoppar si och så högt, att man känner "roffe"
och att man åker och hämtar häst i Europa..
Därav håller inte argumentet "toppryttare som jag känner använder preparat G därför att det är världsbäst"..

AM

Kan inte låta bli.

Roffe och min syster levde tillsammans i ca 14år därav känner jag honom. Inget konstigt med det. Det vet alla som vet vem jag är. Jag litar fullt ut på vad han säger om en produkt. Det hade jag kanske inte gjort om det var någon jag inte kände så pass väl!

Mina resultat är du så välkommen att kolla upp om du vill :smirk:

Jag har skrivit vad mina hästar heter och har visat både filmer och bilder på dessa.

Om du vill veta min livshistoria så kan du få mitt telefonnummer så du kan kolla upp mig ordentligt.

Inte_Ung kan även prata med sin fälttävlansreferens och fråga om mig om hon vill.

Och ja jag har köpt tre häster i Danmark, två i Tyskland och en i England.

Löjligt att skriva som du gör i ditt inlägg ovan, för med det resonemanget så skulle man ju i så fall kunna tvivla på att tex P_L är veterinär eller om han säger sig bara vara det :crazy:

Tro vad du vill

Jag har aldrig räknat på foderstat och har aldrig haft problem med hästar som faller ur, inte musklar etc.

Jag har skrivit gång på gång att jag inte har ngt emot att räkna, mne att jag inte gör det iaf inte enligt en färdig tabell där man fyller i siffror.

När en häst elittränas så kräver den mer än vad en uträknad
foderstat erbjuder och jag ser inget konstigt i det för alla tränar sina hästar olika för att få dem att orka mentalt och prestera.

En foderstat räknas/provas ju ut utifrån hästens behov. Om den behöver det ena eller andra för att "orka mentalt och prestera" så är det ju DET som man får se till att ge den = man lär sig vad ens häst behöver och ger den det. = man ha en genomtänkt foderstat utifrån hästen behov.
nej jag räknar inte, men det behöver inte betyda att jag inte vet vilket värde som finns

Men snälla nån. Räkna kan jag göra själv det är inte speciellt svårt
men jag har aldrig behövt göra det. Och varje gånga jag gjort det har jag hamnat rätt, vilket jag tidigare skrivit i tråden.

Hur bedömer du vad som är "rätt" när du väl räknar då?

Jag personligen frågar den jag köper kraftfoder av Så komponerar han ihop det så det passar just mina hästar.
Han verkar räkna på din foderstat ganska noga...

Nej jag räknar inte har aldrig gjort det heller utan vi ger det vi tycker är det mest förnuftiga och vi tittar självklart på siffrorna men vi räknar inte för det.
Okej, ni tittar på siffrorna men räknar inte...

Jag räknar inte foderstat, ger fullfoder extra av b-vitamin och electrolyter vid hårdare tävling. Ger Myoplast till de som tränas mkt men i övrigt inget utöver det fullfodret jag ger.

Vad är så svårt för dig att läsa innantill att denna häst jag visade bilder på fick detta tillskott endast för att han, vad jag tyckte inte musklade sig så som jag ansåg att han skulle. HAN VAR ETT EXTREMFALL!!!

"Vid dessa större tävlingar är enda gången jag dessutom ger extra tillskott förutom Myoplasten som de får under hela tävlingsperioden/igångsättningen."

Verkar som att du har flera extremfall i stallet...

Detta gäller hästar som har SVÅRARE att muskla sig. Jag har 6st hästar i stallet men bara EN av dem har svårt för att muskla sig så som jag anser att han borde.
Eller hur var det nu...?

Och om och om igen har jag skrivit att jag INTE FODRAR MINA HÄSTAR MED NÅGRA TILLSKOTT ALLS!!!!! Jag har gjort men gör det inte längre sedan jag började med detta kraftfoder.
Man blir ju riktigt förvirrad...

Och nej när du kommer till ett visst stadie så behöver hästen mer än vad en normal foderstat visar. Det kan man aldrig räkna fram den sista biten vid elitprestation utan där är det orken som visar om man måste ge mer eller inte
Det är väl just det som är en individuellt anpassad foderstat... Sen vet man ju till nästa år/tävlingsperiod hur mkt hästen behöver för att prestera max...

Tvekar inte på att dina hästar mår utmärkt och att du är en mkt duktig ryttare. Men varför säger du emot dig själv hela tiden?

Senast ändrad:

Du har missat vad problemet är och vad kritiken handlar om.

Det är ditt sätt att presentera dina åsikter på som är besvärliga.
Åsikterna och fakta som du uttrycker och pekar på säger emot sig själva hela tiden.

Jag får nästan känslan av att du vill få folk att sluta räkna foderstater för att sedan få dem att köpa dyra tillskott.
Och så skall du sitta där och le i mjugg medan du listigt räknar ut den perfekta foderstaten till dina egna hästar.

Vad söt du var på bilden föresten.

Oj, oj, oj.. Du anar inte vilken öm tå du trampar på när det gäller foderstatsberäkning..

Jag tillhör nog som som inte räknar foderstater, men har kunnit hästfolk att rådfråga om det skulle behövas.. Jag fodrar med ögat och principen: Mycket hö och den kraftfodret som dom får vill jag SE vad det är jag ger, inget pelletsskräp.. Fodrar enl gamla traditioner, havre, korn och vete. Betfor i liten mängd, bryggerijäst och tillskott av E-vit och selen. Här har dom mer eller mindre fritillgång på, vilket gör att dom äter 20-25kg hö/dag och (ardenner)häst..

Mycket proteiner och lite kolhydrater till unghästar och tvärt om till gamla..

Då är den intressanta följdfrågan hur vet du tex att de får mycket/lite proteiner?

Mvh

Tora

klippp ut det ur sitt sammanhang så ser du inget mönster.

Jag har redan erkänt att mina hästar mår förgävligt men jag bryr mig inte för det är bara rosetter som gäller

Ok?

ge upp :smirk:

Med 20-25kg hö och ett antal kg kraftfoder kan dom inte få för lite proteiner.. Dom har lagom hull, är blanka och fina i pälsen och växer som dom ska.. Så jag är inte orolig.. Se bilder på grundutbildning och Hur långt har ni kommit med era -04: or.. Dock är hästarna smutsiga och fotona tagna i pissit ljus.

Vid dessa större tävlingar är enda gången jag dessutom ger extra tillskott förutom Myoplasten som de får under hela tävlingsperioden/igångsättningen."
Verkar som att du har flera extremfall i stallet...

Förstår inte varför det är så svårt för folk att läsa innantill???? Detta du tagit i luften gäller när man är ute och RESER med hästen dvs vi kan åka 400mil ner till österrike eller Frankrike eller södra Tyskland och tävlar. Eller att man åker runt i Sverige med en unghäst som aldrig gjort det förut. DET är extremfallet INTE hästarna!

Och om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag givit två av hästarna Myoplast unghästen och den gamla som efter lång skada sattes igång. Hon är betydligt äldre och en häst som stått så länge med de skadorna och var i det skicket som hon var i när jag hämtade hem henne var jag väldigt fundersam på om det skulle kunna gå att få henne bli normal igen. Detta har jag dock skrivit innan och det är bara att läsa det igen. Jag tänker INTE ta upp henne och diskutera på detta forumet eftersom det finns intressekonflikt runt henne i samband med att jag hämtade hem henne från fodervärden/köparen. Fråga inte för jag kommer inte svara nu innan allt är klart.

Och läser du ännu mer så ser du att jag började ge Myoplasten i år i våras och har således inte givit det innan.

Att man ger andra tillskott när man är ute och reser med hästarna är en helt annan sak och har inte med foderstatus att göra :smirk:

Här är orginalinlägget så blir det kanske betydligt lättare att veta vad jag menade med den meningen du klippte ur :angel:

Mitt föregående inlägg:

Just för att de flesta vill kunna ge fri tillgång på hösilage och ändå fullfodra för tävling

Inte_Ung svarade på det så här:

Visst visst.
Det förstår jag också.
Men varför måste ett sådant ensilage ha låga värden?

Det verkar ju hela tiden som att problemet är att få i hästarna tillräckligt med mat.
Och ett hösilage med höga värden borde ju underlätta det.
Du måste ju hålla med om att feta tävlingshästar sällan är ett problem.

Om de får vad de behöver från hösilaget så är väl det bara bra?
Eller hur?

Jag svarade på det nedan och det är där du klippt ur min mening

Beror på VAD du tävlar för något och vilken typ av häst.

Kraftfodret är det jag måste kunna ändra om jag behöver lite mer stuns i hästen, liksom kunna sänka det om jag inte vill. Eftersom jag har olika typer av hästar dvs fullblod och väldigt lättfödda halvblod så vill jag ha ett hösilage som inte har så höga värden för att kunna anpassa det till alla.

Vi har ju olika typer av tävlingar o0ch när vi åker utomlands så måste vi höja träningssekvensen och således kraftfodret innan eftersom de då kanske går en terrängritt på över 4km jämfört med 3km här hemma. Och man måsdte tex räkna på att de tappar en held el på resan och att vara borta en vecka också tar på dem. Där måste jag anpassa kraftfodret annorlunda på fullbloden jämfört med irländaren/halvbloden.

Vid dessa större tävlingar är enda gången jag dessutom ger extra tillskott förutom Myoplasten som de får under hela tävlingsperioden/igångsättningen.

Jo jag har problem med att hålla en bra vikt på vissa av dem, för det är förödande för benen att rida runt i ett högt tempo upp och ner i backar med för mkt vikt. Dessutom blir de ofta tröttare till sista dagen.

End!!

Oj, oj, oj.. Du anar inte vilken öm tå du trampar på när det gäller foderstatsberäkning..

Jag tillhör nog som som inte räknar foderstater, men har kunnit hästfolk att rådfråga om det skulle behövas.. Jag fodrar med ögat och principen: Mycket hö och den kraftfodret som dom får vill jag SE vad det är jag ger, inget pelletsskräp.. Fodrar enl gamla traditioner, havre, korn och vete. Betfor i liten mängd, bryggerijäst och tillskott av E-vit och selen. Här har dom mer eller mindre fritillgång på, vilket gör att dom äter 20-25kg hö/dag och (ardenner)häst..

Mycket proteiner och lite kolhydrater till unghästar och tvärt om till gamla..

Lycka till i denna tråd med den inställningen. För det är ju förkastligt att inte räkna och du är säkert som jag en djurplågare :angel:

Undrar hur hästarna överlevde förr i tiden då innan man räknade???

Jag vet inte en enda person som räknade för en sådär 20år sedan trots det så föddes det upp friska hästar och tävlingshästar som lyckades prestera hur bra som helst. Inte speciellt många skador på den tiden heller.

Men men jag har väl antagligen fel igen då

Usch ja! Var precis ute och matade mina stackars krakar! ;)

Om det vore så fel, hur kan han jag lärde mig av få fram diplomston, godkända hingstar osv, samtidigt som dom jobbar i skogen?? Han har fött upp över 80 föl under iaf 25års tid. Ardennern, allra helst, har en tillväxt som är som ett köttdjur eller kanske något mera.. Dom behöver mycket mat och då hjälper det inte om man räknar foderstaten, dom behöver mera än mängden för att överleva. Periodvis växer dom eller om dom går dräktiga eller jobber i skogen, så behövs en buffert. Går en häst ner sig i hull är det klippt omöjligt att få tillbaka det förrän ett bra sommarbete med mycket mat(gräs,grovfoder)..

Problemet som jag ser det nu är att man ger hästarna alldeles för lite grovfoder! Och för mycket tillsatser här och där.. Vilket det gärna blir om man går efter "en normal shablon häst" Hästarna är individer och det är det som gör foderstatsberäkningen så svår! Det kanske fungerar på ett "normalt hullat halvblod", men resten då?

Hur kan du avgöra att hästarna har fått de mineraler som de behöver och i den balans som de behöver.

Problemet som jag ser det nu är att man ger hästarna alldeles för lite grovfoder! Och för mycket tillsatser här och där..
Men det är inte räknandets fel.
Sedan jag började med att räkna så kan jag minska antalet olika fodermedel.
Jag vet ju vad de får i sig och behöver inte dutta i ditten och datten "för säkerhets skull".

Vilket det gärna blir om man går efter "en normal shablon häst" Hästarna är individer och det är det som gör foderstatsberäkningen så svår! Det kanske fungerar på ett "normalt hullat halvblod", men resten då?

Man får ta och räkna efter den individuella hästen.
Det är ett bra sätt att kunna ge hästen samma näring olika år även om grovfodret blir olika.
Sådant här är extra viktigt ett år då höskörden blir svår.

Hur kan du avgöra att hästarna har fått de mineraler som de behöver och i den balans som de behöver.

Jag ger mineraler i "grus form" Behöver dom det så, äter dom upp, gör dom det inte så, ger jag dom inget..

Men det är inte räknandets fel.
Sedan jag började med att räkna så kan jag minska antalet olika fodermedel.
Jag vet ju vad de får i sig och behöver inte dutta i ditten och datten "för säkerhets skull".

Man får ta och räkna efter den individuella hästen.
Det är ett bra sätt att kunna ge hästen samma näring olika år även om grovfodret blir olika.
Sådant här är extra viktigt ett år då höskörden blir svår.

Dom flesta jag känner som räknar foderstater frenetiskt, ger så mycket av allt annat, att hästarna inte får så mycket grovfoder.

Jag har mina på lösdrift och det kan vara mycket svårt att ge "exakt" även om jag skulle räkna för då skulle en gama i sig det mesta av maten och den lågrangade, få i sig för lite.

Ska jag kunna räkna foderstat måste jag analysera hö från flera gärden och skördetillfällen(ingen vits att analysera ett medelvärde eftersom det skiljer sig så pass) , rågvetet, havren och kornet. Och all halm, havre och vetehalmen som dom sätter i sig.

Men dom flesta är inte så duktiga och kan räkna efter den individuella hästan. Jag känner iaf ingen!

Lycka till i denna tråd med den inställningen. För det är ju förkastligt att inte räkna och du är säkert som jag en djurplågare :angel:

Jag vet inte en enda person som räknade för en sådär 20år sedan trots det så föddes det upp friska hästar och tävlingshästar som lyckades prestera hur bra som helst. Inte speciellt många skador på den tiden heller.

Men men jag har väl antagligen fel igen då

Skillnaden är ganska stor på förr och nu..
Och det borde du ju veta som har levt i hästfamilj..

• Idag avlar man annorlunda på en mer snabbväxt tävlingshäst..
  • Idag ställs mycket större krav på våra hästar prestationsmässigt, även i övrigt..
  • Idag är det många som äger häst men borde på sin höjd äga en vandrande pinne..
  • Idag vet ungdomen ALLT och lyssnar inte på dom äldre som vet bättre.
  • Idag finns det också en stor oseriös marknad som säljer preparat till mindre kunniga ägare

Hela sättet att handha häst idag är ljusår från det som var förr..

Så var så snäll att inte dra den jämförelsen..

AM

Det blev olika bra olika år.
Man talade ofta om de olika "årgångarna".
Vissa årgångar var mycket bättre än andra.
Och det berodde till största delen på hur bra grovfodret var det året.

Detta "årgångande" där vissa årgångar var förlorade, det är inget som vi vill ha tillbaka.
Utan nu i modern tid så kompencerar vi för det genom att räkna ut vad fölen behöver och ge dem det även ett besvärligt höår.

Jag vet inte en enda person som räknade för en sådär 20år sedan trots det så föddes det upp friska hästar och tävlingshästar som lyckades prestera hur bra som helst.

Det räknades för fullt för 20 år sedan.
Min första lilla bok om foderstater heter "Hästens utfodring" och är av Christina Planck.
Det är utgiven av LTs förlag år 1974.
Mitt exemplar är tryckt 1979.

Det har alltså funnits en liten populärvetenskaplig bok för allmänheten redan 1974.
1979 så var den tryckt i sammanlaggt 20 000 exemplar.
Jag gissar att det innebär att i alla fall så många var intresserade av att räkna foderstater då.

Det är 32år resp 28år sedan.

Inte_Ung - gammal.

Jag ger mineraler i "grus form" Behöver dom det så, äter dom upp, gör dom det inte så, ger jag dom inget..

Det fungerar tyvärr inte så.

Du kan ju inte veta om dessa mineraler skall vara med hög eller låg Ca/P kvot utan att ha räknat vad resten av fodret ger för kvot.
Det kan ju bli mycket dumt om du ger ett mineral med Ca/P 5 om du har ett grovfoder med Ca/P 3.

Mitt grovfoder ligger i år högt på kalk och lågt på fosfor.
Då så behöver ju hästarna ett mineral som har låg kvot på Ca/P och därmed mycket fosfor.

Förra året så behövdes bara kalk.
Så då gav jag bara kalk.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025