Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

"Vid dessa större tävlingar är enda gången jag dessutom ger extra tillskott förutom Myoplasten som de får under hela tävlingsperioden/igångsättningen."

Ok, jag läser innantill:

förutom Myoplasten som DE får under HELA tävlingsperioden/igångsättningen.

Så jag (eller nån annan) ska behöva läsa alla dina andra inlägg för att försöka luska ut att du bara har gett det sen i våras och bara till två hästar, samtidigt som du i nåt inlägg skriver att du gett det till EN häst som var ett EXTREMFALL samtidigt som du här skriver att DE (mer än en iallafall) får myoplast under hela tävlingsperioden/igångsättningen, vilket i mina öron låter som att du ger det på rutin.
Lite luddigt och ganska inkonsekvent, har inget med att göra att meningen är tagen ur sitt sammanhang.

Du behöver inte bli sur på mig för att du uttrycker dig oklart.

Dom flesta jag känner som räknar foderstater frenetiskt, ger så mycket av allt annat, att hästarna inte får så mycket grovfoder.
Jag räknar mycket noga.
Mina hästar går på lösdrift och får hösilage.
Bara.
Enligt analysen på hösilaget så finns där allt som de behöver.
Men det ligger litet lågt på fosfor
Selen måste man dessutom alltid tillsätta, då det inte finns i Svenskproducerat foder p.g.a. att våra jordar inte innehåller det.

Så hästarna får ett mineral med mycket selen och rikt på fosfor.
Som köldtillägg så kommer de att få havrehalm att äta.

Ska jag kunna räkna foderstat måste jag analysera hö från flera gärden och skördetillfällen
Ja det måste man ju göra, annars så kan det ju variera oerhört på vad hästarna får i sig.
Och sådana variationer är inte riktigt bra.
Jag brukar kunna köpa foder med likadana värden i även om det kommer från olika leverantörer.

, rågvetet, havren och kornet. Och all halm, havre och vetehalmen som dom sätter i sig.
Rågvetet har jag inte sett någon analys på.
Men det andra finns det färdiga tabeller för, och det varierar så litet att man kan gå efter dem.
Rågvetet behöver du nog bara ta en analys på en gång, sedan så kan du använda det värdet hela tiden.

Men dom flesta är inte så duktiga och kan räkna efter den individuella hästan. Jag känner iaf ingen!
Konstigt, jag känner massor som är duktiga på det.

Med 20-25kg hö och ett antal kg kraftfoder kan dom inte få för lite proteiner..

Jodå, det kan de.
Det beror på vad grovfodret innehåller.

De kan också få alldeles för mycket proteiner helt i onödan.
Om de åt 20-25 kg av mitt hösilage så skulle de inte behöva något kraftfoder alls.

Det har en kvot på protein/energi på 11.
Lika bra som bete alltså.

*knapplån*

Efter alla diskussioner här fick ni mig intresserad av att kolla mina foderstater på mina hästar.:)
Jag har ju höanalysen så jag matade in alla uppgifter på freefarm.
De äter i genomsnitt c:a 14 kg hösilage, krafft grund eller plus, havre, e+selen.
Jag hamnade ganska bra på alla hästar, lite över på alla. Men det kanske inte är bra?
(ca/p-kvoten i höt är bra) så där behöver jag inte lägga på något.
Nu undrar jag; om krafft grund och plus är ett värdelöst foder, varför hamnade jag rätt?
Om hästarna är fina i hull, musklar sig bra, presterar på tävling, är blanka i pälsen - ska jag verkligen byta foder då?:confused:
Mvh Malin

Selen måste man dessutom alltid tillsätta, då det inte finns i Svenskproducerat foder p.g.a. att våra jordar inte innehåller det.

Stämmer verkligen detta? Var en foderleverantör som sa till mig att de nuförtiden tillsätter selen i många färdigfoder.
Jag har inte kollat dock.
Jag tillhör den skaran som ger ett mått Tokosel i veckan + extra e vid hård ansträngning :eek: fy på mig :eek:

Efter att ha läst igenom alla inlägg skrivna i denna tråd blir jag lite nedstämd......Vuxna människor som inte kan diskutera utan att hoppa på varandra osv osv osv.....

Aja det får ju stå för en själv.

Åter till ämnet.
Jättebra länk föresten som någon lagt in!

Att räkna foderstat, låt dom som vill -göra det! Och vill man inte- så STRUNT I DET!

Jag visste inte ens om att man brukade räkna ut foderstater tills för ngt år sedan....då hade vi föreläsning på stallet. Det var intressant.
Och jag antar att det är MÅNGA med mig som INTE vet om det..

Det som var lite intressant var däremot att den foderstat jag gav min häst inte behövde ändras överhuvudtaget....

Jag vill tolka det lite som att man SJÄLV "ser" ungefär vad ens egen häst behöver för att må bra....

Som med ALLT i livet ska man ta information som "RIKTLINJER"...sedan får man ju anpassa den information efter sig själv & sitt eget liv & få det att fungera!

Jag säger varken bu eller bä.
Jag säger:
-Låt dem som vill beräkana foderstater göra det.
-Vägled dem som inte gör det men acceptera deras svar

Tror ingen har påstått att Krafft är värdelöst här..
Däremot är den inte allsmäktig.

Vissa tror ju att om man bara fodrar med Krafft så spelar det ingen roll vad dom har för grovfoder..

Andra tror ja att om dom bara fodrar med Krafft så är allt OK.

Och frågar man varför den eller den använder den eller den sortens Krafft så blir svaren ganska vaga...
-Ööhhh...använder Breed därför att märra är dräktig
Eller
-JAg använder Grov därför allt finns med..

Sedan ska man ju komma ihåg att det faktist finns andra foderproducenter som är lika bra..till en billigare penning..:idea:

AM

Jag hamnade ganska bra på alla hästar, lite över på alla. Men det kanske inte är bra?
Om hästarna ser bra ut så är det bra.
Om alla kvoter är korrekta och hästarna ser bra ut, så är det rätt.

Nu undrar jag; om krafft grund och plus är ett värdelöst foder, varför hamnade jag rätt?
Därför att du har ett bra grovfoder.
Du skulle nog lika gärna kunna fodra med bara hösilage, havre och mineraler och få ett lika bra resultat.

Krafft Grund och Krafft Pluss är ett onödigt dyrt sätt att få i hästen mineraler på.

Prova att köra foderstaten igen.
Men utan Krafft denna gång.
Öka på hösilaget och havren i stället.

Undrar hur hästarna överlevde förr i tiden då innan man räknade???

Jag vet inte en enda person som räknade för en sådär 20år sedan trots det så föddes det upp friska hästar och tävlingshästar som lyckades prestera hur bra som helst. Inte speciellt många skador på den tiden heller.

Men men jag har väl antagligen fel igen då

Om hur det var med räknande för 20 år sen har du nog rätt i. Då hade redan jordbruk och hästhållning skilts åt. Inte många hästägare hade satt sig in i foderlära. Skadefrekvens och hållbarhet över decennierna har jag inte sett ngn statistik på, tror det är svårt att uttala sig om.

Om man går tillbaka bortåt 100 år beräknade dock många hästbönder maten noggrant för sina djur. Ibland var det missväxt och de fick inte till det i alla fall men de försökte.

I min farmorsfars anteckningar från 20talet kan man läsa vad viktigt han tyckte det var att att komplettera moderstonas och unghästarnas klöver- och timotejhö med havre, kokt potatis, drank, linfrö och solroskakor för att ge som han skriver ”alla sorters äggvita” Med det menade han säkert de essentiella aminosyrorna fast han nog inte kunde det ordet. Han var en oskolad bonde från de hälsingska skogarna men inhämtade på något sätt kunskaper för att sköta sina djur bra. När det inte fanns klöverhö utan bara gräshö gav han krita till fölmärrar och unghästar för kalk/fosforbalansens skulle. Han skriver också att han gav arbetshästarna – nordsvenskar- 17 kg torrsubstans vid riktigt hårt arbete så att de ”måtte orka hela dagen”.

1938 skrev Joel Lundbladh en foderlärobok som står sig väl än idag.

Helt off topic så ärvde jag en annan bok av farmorsfar också. John Vennerholms Svenska jordbrukets bok fråm 1920. Om hovens sjukdomar skriver han att fång utlöses ffa av råg, vete och korn särskilt om den är obehandlad och att en akut åtgärd är att ställa hoven i kallt vatten. Detta har väl inte slagit igenom än snart 100 år efteråt även om Pollit häromåret redovisade en studie som visade att fångförloppet lindrades av kylbehandling. HH

Senast ändrad av en moderator:

Tror det var Inte_Ung som beskrev K GRUND som ett "värdelöst" foder.
Jag beredd att hålla med. Det är att kasta pengar i sjön.
Det går nämligen lika bra att ge havre eller korn, som är mycket billigare.. Det är i princip samma värden. Sedan kompletterar man med fosfor eller kalk, övriga mineraler eller extra protein - efter behov beroende på höets värden.

Ett ganska onödigt foder alltså.

Tycker för övrigt att diskussionen känns lite snedvriden, det är väl inte räknandet I SIG som är fel, eller hur?
Det är sättet man tillämpar beräkningarna på.

Litar man blint på ett foderstatsprogram är man ju väldigt fel ute.

Men en höanalys och en uppfattning om hästens behov är grunden.
Sedan tillkommer kunskap om olika fodermedel och kvoter.
Och sist eller först så tittar man på djuret.

Stämmer verkligen detta? Var en foderleverantör som sa till mig att de nuförtiden tillsätter selen i många färdigfoder.
Ursäkta, jag skulle ha skrivit Svenskodlat.
Inte Svensktillverkat.
Jo det är selen tillsatt i princip i alla färdigfoder.

Jag tillhör den skaran som ger ett mått Tokosel i veckan + extra e vid hård ansträngning :eek: fy på mig :eek:
Det är helt ofarligt, ev. är det bra.
Kanske så är det onödigt.

Ta och räkna på Hippocampus så får du veta.

-Vägled dem som inte gör det men acceptera deras svar

Tyvärr så kan man inte acceptera svar som är klara faktafel.
Det skulle ge helt fel signaler.
Och detta till men för många hästar som inte får den mat som de behöver.

Utan oftast en helt annan mat av en välmenande men okunnig ägare.

Jo, de va något liknande jag försökte säga i inledningen i tråden...
Men efter allt tjafs blev jag lite intresserad av att ta reda på om programmen hade något nytt att säga mig, kanske mina foderstater låg helt åt h-sike?
När det skrevs att det foder jag matar med är värdelöst trodde jag att jag skulle hamna snett i programmet, som att mata med luft ungefär.:rofl:
Nu visar det sig att det bara var den vanliga "jag har rätt och ni andra har fel"-diskussionen som infunnit sig här samt "jag kan mest och ni kan minst".
Mvh Malin

Krafft är ofta dyrt och onödigt.
Men inte vare sig skadligt eller värdelöst.

Det är ofta som pelletterat bättre hö med litet mineraler i till dubbla priset.

Hittar inte det programmet, var finns det?

som att mata med luft ungefär.:

Nej men att som att mata med hö och havre ungefär, men till dubbla eller trippla priset.

Det är inte prisvärt för vad man får.
För ekonomin så är det bättre att köpa hö, havre och mineraler för pengarna.
För hästen så går det på ett ut.

Tack tack, ska prova det också.
God Jul!
Mvh Malin

Det fungerar tyvärr inte så.

Du kan ju inte veta om dessa mineraler skall vara med hög eller låg Ca/P kvot utan att ha räknat vad resten av fodret ger för kvot.
Det kan ju bli mycket dumt om du ger ett mineral med Ca/P 5 om du har ett grovfoder med Ca/P 3.

Mitt grovfoder ligger i år högt på kalk och lågt på fosfor.
Då så behöver ju hästarna ett mineral som har låg kvot på Ca/P och därmed mycket fosfor.

Förra året så behövdes bara kalk.
Så då gav jag bara kalk.

Om man ska försöka hålla hästarna så naturligt som möjligt.. Går dom ute så äter dom sand osv. Såg jag på min bruna som jag köpte i höstas. Behöver dom det inte så äter dom det inte..

Här finns det nästan inget kalk alls. Därmed väljs ett lokalproducerat avelsmineralfoder med, just det kalk..

Om det inte fungerar, varför äter hästarna hellre mineralerna på hösten än när dom fått det under vintern och sen börjar rata det?

Okej, det fungerar litet grand.
Men inte helt och fullt ut.

Hästarna äter mineraler när de behöver mineraler.
Men det gäller att man erbjuder rätt sorts mineraler.
Och för att kunna göra det så måste man ju räkna.

Du har räknat på att ditt grovfoder ligger lågt på kalk och erbjuder därför kalk.
Räknat ock klart alltså.

De där växlingarna i hästarnas ätande som du ser är växlingar i behovet.
På vintern så får de ofta mycket foder så de har då täckt sitt behov.
På höstarna med magert bete och en päls som skall sättas så behövs det mera mineraler.

MEN!!!!!
Om hästarna äter för litet av kalken på vintern, så kan deras balans mellan kalk och fosfor bli fel och intaget av selen för lågt.
De kan reglera mänden men inte balansen.

Och du, det är farligt om hästarna äter sand.
De kan få kolik av det.
Och sandkolik är i princip hopplöst att lösa upp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025