Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Här har du en som inte anser att aminosyratillskott i form av pulver behövs vid en bra utfodring o jag lovar att jag inte är ensam.
PL

Du har inte en aning om vilket jag pratar om eftersom du säger pulver :angel:

Inte en enda veterinär här nere i skåne delar din uppfattningen om detta preparat och det är ju ganska konstigt tycker jag :devil: Då pratar jag om våra landslagsveterinärer

Vad jag reagerar mot är, att du skrivar saker som, fråga varenda vet o inte en enda vet tycker sau jag. Samtidigt som du tydligen talar om några stycken. Jo jag vet att Myoplast är kulor men jag uttryckte mig mer allmänt. Jag vet att det finns gott om veterinärer som är tillräckligt insatta i utfodring för att reagera mot marknadsföringen av den här typen av preparat som ersättning för en bra utfodring , samtidigt finns det förstås tillfällen där de är motiverade.
Du verkar vara typexemplet på en hästägare som hellre köper en burk än sätter dig in i hästens utfodring.
PL

Var har jag skrivit att jag inte vet det???

Däremot vet jag INTE vilket foder som I_U hänvisade till. DET fodret har jag aldrig hört talas om.

Aha, missförstånd.
Jag trodde du skrev att du inte visste vad du gav, och att du även gav ytterligare ett bra foder.
Men jag var tydligen inte ensammen om att tro det.

Det verkar ju bra.
Men det är väldigt likt Åsebro Cool.
Korn, majs, vete och melass har dock korta kolhydrater som ger snabb energi,
Så det stämmer ju inte med ditt påstående om att du vill ha långsam energi.

Det är f.ö. inte så unikt foder alls.

Du får gärna fråga vilken veterinär som helst om detta tillskott så får du kanske redan på vad det är bra för
Vilken som helst?
Okej, jag börjar med SLUs samlade kunskapsbank nästa gång som jag skall vaccinera.
Och så fortsätter jag därifrån och vidare.

Räknas peter_lundin, eller går han bort som varandes Bukefalist?

Jag som bor mitt i "Foderexpert-Land" skall ta och fråga dem också.
Men de brukar ju alltid bara säga "Bra grovfoder, bra grovfoder" som ett mantra.
Så det gör de väl även med detta.

Vad jag reagerar mot är, att du skrivar saker som, fråga varenda vet o inte en enda vet tycker sau jag. Samtidigt som du tydligen talar om några stycken. Jo jag vet att Myoplast är kulor men jag uttryckte mig mer allmänt. Jag vet att det finns gott om veterinärer som är tillräckligt insatta i utfodring för att reagera mot marknadsföringen av den här typen av preparat som ersättning för en bra utfodring , samtidigt finns det förstås tillfällen där de är motiverade.
Du verkar vara typexemplet på en hästägare som hellre köper en burk än sätter dig in i hästens utfodring.
PL

Ursäkta mig men jag är så j****la trött på din konstanta spydiga kommentarer till mig. Tycker att du som veterinär borde hålla lite lägre profil i dina uttryck mot folk här på buke. Hoppa på dem här som visar sin magra omusklade hästar än mig hela tiden , där har du kanske lite du kan påverka för mina hästar mår inte det minsta dåligt. Hoppa på dem som ger flera kg kraftfoder och inget hö istället. Eller de som inte tar ut veterinär till sina sjuka hästar etc etc

Du har inte den blekaste aning om vad för slags hästgägare jag är och jag betackar mig för dina ibland väldigt dumma OCH jätteokunniga kommentarer om hästar och speciellt tävlingshästar.

Tycker att du borde sätta dig in i det innan du kastar omkring dig saker som i andras ögen är ganska löjliga.

Visst sätt dig upp mot några av sveriges/Europas bästa veterinärer på häst och säg att dom är dumma i huvudet, liksom ryttare som Rolf-Göran Bengtsson, Bearbaum etc som faktiskt rek just Myoplast till tävlingshästar.

Nu finns det VETENSKAPLIGA bevis för att Myoplast fungerar och visst sätt dig emot det också. Du gör dig själv bara dum i den frågan.

Och ja jag litar betydligt mer på landslagsveterinärerna och de som faktiskt håller på med just tävlingshästar och deras åsikter väger betydligt mkt tyngre än dina påståenden som går emot de flesta i hela Europa.

Vad jag vet så marknadsförs inte Myoplast speciellt mkt och det säljs endast genom veterinärer och kliniker!! Det sälj dessutom INTE som ersättning för något annat utan som komplement/tillskott.

Jag tycker att du är en väldigt oförskämd person och när du inte har något att komma med så går du till personangrepp. Dåligt förfarande!!

Speciellt när jag inte har utnämnt mig till foderexpert eller säger emot räkning av foderstatus!!

Jag har aldrig räknat på det sättet folk gör idag och jag har inga skadade eller har hästar som ser förgävliga ut trots det! Du kan ju bara titta på den hästen som haft boxvila sedan 3 augusti. Han ser ut som de flesta hobbyhästar som visas här på buke trots att han inte rört sig en meter under så lång tid. Men visst jag är ju en hästägare som inte sätter mig in i vad hästarna äter, jag bara tävlar för att få rosetter och bryr mig inte så mkt om hur :mad:

Vilken som helst?
Okej, jag börjar med SLUs samlade kunskapsbank nästa gång som jag skall vaccinera.
Och så fortsätter jag därifrån och vidare.

Räknas peter_lundin, eller går han bort som varandes Bukefalist?

Jag som bor mitt i "Foderexpert-Land" skall ta och fråga dem också.
Men de brukar ju alltid bara säga "Bra grovfoder, bra grovfoder" som ett mantra.
Så det gör de väl även med detta.

Myoplast har en annan användning än att ersätta grovfoder, kanske skall ta med det när man frågar :angel:

Jag säljer inte Myoplast jag vet bara att det hjälper hästar som har lite svårare att muskla sig oavsett grovfoder

P_L räknar jag inte med efter alla hans otrevliga nedvärderande dömmande kommentarer

Det verkar ju bra.
Men det är väldigt likt Åsebro Cool.
Korn, majs, vete och melass har dock korta kolhydrater som ger snabb energi,
Så det stämmer ju inte med ditt påstående om att du vill ha långsam energi.

Det är f.ö. inte så unikt foder alls.

Har jag skrivit någonstans att det är ett unikt foder :confused:

Det fodret har betydligt långsammare energi än sport versionen av samma märke och det är där jag jämför

Nu så börjar du bli svår att få grepp på.
Du liksom både räknar och inte räknar.
Du både tyckar att det är fel att räkna och rätt att räkna.
Samtidigt!

Du visar dina välmående hästar och man får liksom dra ur dig vad de får att äta.
Och till slut visar det sig att de får ett helt vanigt havrefritt fullfoder avsett för tävlande hästar.
Samt några spännande tillskott.

Du skriver att du inte vill ha snabb energi till hästarna och ger dem ett fullfoder baserat på korta, snabba kolhydrater.

Jag får inte ihop det.
Du säger emot dig själv.

Hästarna verkar dock må alldeles utmärkt.
Och jag hoppades att det skulle gå att få fram vad de fisk att äta för att må så bra.
Det kan ju vara lärorikt för oss andra.
Och genom att presentra innehållsförteckningar och analyser så kan du förmedla till oss vad de får.
Och jag kan då få nytta av den erfarenhet som du har.
Eftersom jag till vis del då kan kopiera ditt koncept.
Jag kan med hjälp av siffror då mata med dina ögon.

Det stod att det kunde vara bra till hårt tränande, sjuka och gamla hästar.
Så jag tänkte fråga på det viset.
Om gamla och sjuka eller övertränade hästar kan ha hjälp av detta för sitt välmående.
De är ganska så intresserade av Geriatrik på häst där inne på Ulltuna.

Har jag skrivit någonstans att det är ett unikt foder :confused:
Jag fick den uppfattningen på din beskrivning.

Det fodret har betydligt långsammare energi än sport versionen av samma märke och det är där jag jämför

Men jag jämförde med grovfoder.
För det var det som jag tyckte att man kunde öka för att minska intaget av kraftfoder.
Olja är annars en bra långsam energikälla.

Åsebro Cool gav jag 2 kg av i sommras och det hände ingenting! Så jag bytta till HippoAlfa som faktiskt funkar på min häst, högre kvot som min häst ska ha och linfrökaka som också funkar.

Förstår inte varför TS säger att det inte funkar att bara ge dom 2-3 kg kraftfoder. Det har väl inte med hur mycket kraftfoder och vad för kraftfoder jag väljer det har väl med vad som finns i kraffodret.

ger hellre ett kraftfoder med mer protein/energi än ger ett kraftfoder med lite energi/protein för då måste man ju atomatiskt ge mer om man har ett dåligt hö.

Och till TS: Jag har gett min häst Krafft groov 3 kg. Hon åt inte nånting av det. Det enda som hände var att jag fick kasta hela säcken och köpa ett annat foder, det blev bara dyrt. Sen har hon gått på Fibergi, ca 3 kg och soja. Hände ingenting då heller och hon slutade äta när jag höjde givan. Vad ska man göra då? Trycka i dom?

Åsebro Cool gav jag 2 kg av i sommras och det hände ingenting! Så jag bytta till HippoAlfa som faktiskt funkar på min häst, högre kvot som min häst ska ha och linfrökaka som också funkar.

Hippo Alfa är mera av ett uppbyggnadsfoder än vad Åsebro Cool är.
Åsebro Cool är ett bra underhållsfoder för en sporthäst.

Du räknas tydligen inte.
Jag undrar vilka andra som då inte heller räknas?

De räknas väl antagligen bort vartefter att jag frågar dem.

Jo men ändå. En såkallad sporthäst måste ju kräva mer om den tränas riktigt hårt. Har man en fälttävlanshäst som tävlar upp till Elit så klarar väll inte den sig på ett foder som Åsebro cool eller?

Beror ju på ioförsig vad det är för häst man har. Har man en ponny som tränas och tävlas kanske man inte ens behöver ge ett kraftfoder, men det har ju ioförsig med att göra vilket hö man har?! Och vad det är för sorts ponny man har.

Ja detta blev ju ett bra inlägg ;) :P

Jag tycker att det jag gör är att inte räkna, men vissa tycker kanske att jag gör det ändå. Vad vet jag!?

Jag har aldrig sagt att jag ger några underkurer eller konstiga foder.

Jo jag ger ett helt vanligt fullfoder utan havre. Det är det som fungerat bäst både ridmässigt och muskelmässigt. Myoplast har jag givit den stora tysken som haft svårare att muskla sig över bakdel liksom irländaren under igångsättningen och denna säsong efter hennes skador. Detta har jag gjort endast på en enda persons rek dvs Roffe.

Sedan har jag själv pratat med veterinärer (ca 8st) oberoende av varandra om just Myoplast och alla har haft samma åsikt om det. Att det faktiskt verkar hjälpa de hästar som har svårare. Sedan är det väldigt dyrt och jag ger iaf inte det till vilken häst som helst utan till den hästen som jag vet kommer att få gå hårt under en kortare period.

Jo jag såg stor skillnad på tysken i musklemassa, inte lika stor skillnad på irländare.

Irländaren har dessutom fått extra Biosynov eftersom hon hade kotledsinflammationer båda fram för snart ett år sedan(För att inte P_L skall kunna hoppa på mig nu så fick hon kotledsinflammationerna när jag inte hade henne!!)

Jag ger dessutom den lilla tysken med frakturen noni juice har faktiskt inte det minsta aning om det hjälper men det var ett halmstrå att greppa för att få frakturen att läka så bra som möjligt.

Irländaren och det ena fullblodet går dessutom på Fiber plex periodvis. Fullblodet har en tråkig "stressmage" från banan och blir helt symptomfri med det. Irländaren kan i samband med brunst bli lite lös i magen och då hjälper det med.

Jag har alltså inga hemligheter utan jag ser till att jag ger bra råvaror och ser till att fullfodret håller hög kvalite, dvs jag brukar åka och hämta säckar direkt på fabriken så de får helt färskt foder. Hösilaget kommer jag inte ihåg värdet på men jag har nämnt det för fodertillverkaren och eftersom han dessutom är uppfödare till två av mina hästar och haft dem i träning på bana så vet han vad de behöver. Den ena av dem hade som bäst formtal på 79 och har sprungit in en hel del pengar. Jag vet också att Jan Brink ger av detta foder och fodertillverkaren säger till mig att Briar äter detta foder också, det vill jag dock inte stå för eftersom jag inte är säker på det. Jag vet iaf så mkt att hans lilla foderfabrik som han startade eftersom han var missnöjd med kvaliten på råvarorna på många andra foder har expanderat betydligt mer än vad de någonsin kunde drömma om. Han utvecklar fodret hela tiden och han blandar gärna till mig om jag så vill ha det annorlunda.

Hösilaget jag ger ser jag till att vara så som jag anser att hästar skall äta eller rättare sagt vad min erfarenhet lärt mig. Det får inte vara för blött eller för tunt, det går bort direkt. Jag får alltid siffrorna på det och är det inte stora skillnader i värde så brukar jag inte reagera så mkt på det.

Summa sumarum tror jag att hästar som trivs och tränas på rätt sätt mår bra

Jag fick den uppfattningen på din beskrivning.

Det enda unika är att jag kan få det innehållet jag vill i det om jag så önskar

Men jag jämförde med grovfoder.
För det var det som jag tyckte att man kunde öka för att minska intaget av kraftfoder.
Olja är annars en bra långsam energikälla.

Mina får ju redan fri tillgång på hösilage så där kan jag knappast göra något. Jag baserar allt fodrande på hösilaget och fodrar med kraftfoder efter vad de skall prestera

Jag är tacksam för en länk till den vetenskapliga dokunentationen!
Är även tacksam om du i fortsättningen inte använder hela veterinärkåren som referens när du tydligen menar ett par veterinärer i skåne. Att du undantar just mig räcker inte riktigt
I övrigt anser jag att även en tävlingshäst i första hand skall ha en balananserad foderstat, så långt möjligt baserad på ett bra grovfader o att det är först när man vet att detta inte räcker som man kan bli tvungen att ta till specialtillskott. Eftersom du själv refererar till våra tidigare diskussioner så anser jag även att en tävlingshäst bör klara sig utan antiinflammatoriska medel utom i samband med skador od.
Allt detta är givetvis baserat på min totala okunnighet om tävlingshästar o deras problem!
PL

Senast ändrad:

Förstår inte varför TS säger att det inte funkar att bara ge dom 2-3 kg kraftfoder. Det har väl inte med hur mycket kraftfoder och vad för kraftfoder jag väljer det har väl med vad som finns i kraffodret.

ger hellre ett kraftfoder med mer protein/energi än ger ett kraftfoder med lite energi/protein för då måste man ju atomatiskt ge mer om man har ett dåligt hö.

Och till TS: Jag har gett min häst Krafft groov 3 kg. Hon åt inte nånting av det. Det enda som hände var att jag fick kasta hela säcken och köpa ett annat foder, det blev bara dyrt. Sen har hon gått på Fibergi, ca 3 kg och soja. Hände ingenting då heller och hon slutade äta när jag höjde givan. Vad ska man göra då? Trycka i dom?

Köpa halvblod ;)

Jag försökte ge lucern ett tag till det ena fullblodet men då blånekade han att äta. Han är också väldigt långsam när det gäller hösilaget och han ratar hellre. Det enda foder han bråkar om är det jag ger nu. Provade att ge Marstall ett tag, nobben totalt. Trots att det skulle vara smakligt :crazy: Han går på mest kraftfoder i stallet idag och han kan få upp till 4kg när han tävlas, men å andra sidan så gör han av med mkt också.

Jag är tacksam för en länk till den vetenskapliga dokunentationen!
Är även tacksam om du i fortsättningfen inte använder hela veterinärkåren som referens när du tydligen menar ett par veterinärer i skåne.
PL

Vänd dig till:
http://www.boehringer-ingelheim.se/pr/subpages/veterinarprodukter.htm

Jag är väldigt tveksam till att ett medel som Myoplast som endast säljs av veterinärer/kliniker/djursjukhus skulle vilja stå för detta utan att ha torrt under fötterna

Och igen, ingen av de veterinärer jag talat med motsätter sig att det finns effekt av Myoplast

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka