Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Du har fortfarande inte svarat på dessa frågor.

"Hur gör du om du ett år får ett hö med 25g smbpr och 7,9MJ och ett annat år ett hö med 57g smbpr och 7,5MJ?
Fodrar likadant ändå?

Eller om grovfodret ena året har en Ca/P på 3 (mitt i år) och andra året en Ca/P på 1,1 (mitt i fjol)?
Fodrar likadant ändå?"

Jag vill gärna ha ett svar på det.
Detta är nämligen anledningen till att jag anser att man skall räkna.

Jag personligen frågar den jag köper kraftfoder av :p Så komponerar han ihop det så det passar just mina hästar. Vi brukar dessutom få andra eller tredje skörden och där brukar det inte vara så jättehöga värden.

Innan så gjorde jag inget utan fodrade efter prestation :angel:

Har du med värdena på ditt grovfoder dit då?

Jag blandar ju och komponerar själv.
Och bökar med foderfabriken så mycket att de till slut gjorde en ny produkt med utgångspunkt från mina beställningar.
Den säljer visst rätt bra.

Vi har löst det så att vi har köpt vår egen mark.
Både Jim Frick, Larssons på Erikssund och jag, vi äger våra gårdar.
Deras dock betydligt mycket större än min.
Men vi finns i samma område.
De andra "Stora" häromkring äger också sina gårdar.
Såsom Haags på Ledingenäs, Magdalena Skatt, Anna Jansson (SLU Foder) och Karin Wrange (SLU).
Bönderna här håller också hårt i sin mark så man får vackert "lätta på lädret" och köpa egen.

Men serru det är inte speciellt lätt att köpa ut mark av de stora godsen :angel:

De äger redan alla gårdar på flera mils avstånd och styckar av dem eftersom utan mark.

Jag bor i ett områda där en av de största eller om det är den största markägaren i vartfall Skåne äger i princip allt du kan se. De släpper endast ut mark på arrende och inte mer än ett par ha.

De bönder runtomkring som äger sin mark själv är oftast ärvda gårdar sedan flera generationer. Annars är det mest arrendegårdar från slottet som finns här.

Vi har bott här i över 10¨år nu och försökt att köpa loss den lilla markbit vi arrenderar i lika lång tid. Det är en totalt värdelös bit som är långsmal och inte går att odla på för dem iaf eftersom de inte kommer in med sina maskiner. Men om vi inte vill arrendera den så planterar de genast skog på den och sälja finns inte i förvaltarens ordlista :crazy:

kanske blir det möjlighet för oss som har hästar här runt att köpa loss när han går i pension.

kan ju säga att de dessutom river gårdar som de inte kan sälja för de priser de vill ha :mad:

Ja jag nämner de

Men oftast behöver vi inte göra så stora förändringar efetrsom det inte skiljer så mkt i värde

knapplån

Vill bara inflika att det kanske är rätt många andra saker som spelar roll för att ens häst ska må bara än att man just räknar foderstaten.

En tjej i mitt stall är helt nopprig med att räkna forerstaten till sin häst. Men när hon rider den så går den så sjukt mycket på bogarna att den ALDRIG kommer att hålla i sina framben. Hon använder sig av en hovslagare som hon tycker skor strålande och det kan jag säga är han inte. Jättelånga tår och låga trakter. Not good. Sen har hon en sadel som ligger skit på hästen. Skulle inte bli ett dugg förvånad om den fick (eller redan har!) ont i ryggen.

Summa sumarum: mår hennes häst bra då för att hon räknar foderstaten? Jag säger inte att det är DÅLIGT att räkna fodrerstaten, men det är många, många andra faktorer som spelar in också. Om hennes häst hade ridits bättre, varit bra skodd och haft en sadel som passade så tror jag inte att ex lite proteinöverskott hade varit nåt att orda om....

Nu så skall jag ut och avmaska hästar.
En hel kartong med Noromectin går det åt.

nej men mår den sämre för att hon räknar?

Nej, nej, det är klart att den inte mår sämre av räknandet. Men hästens ägarinna håller på och messar om att hon är så jävla duktig och räknar foderstaten och att vi andra hästägare är SÅÅÅÅÅ dåliga som inte gör det. Man vill helst säga till henne "lär dig rida för fan och skaffa en vettig hovslagare!".

Man kan väl egentligen se till sig själv. Jag äter förmodligen inte alls det som är bäst för mig, men har väl en hyfsad kost. Skulle någon räkna på min egen "foderstat" så skulle det säkert innebära förändringar. Men för den sakens skull så fungerar jag bra i arbete, på gymet, när jag rider etc. Kanske långsökt att dra parallellerna till sig själv, men jag tror inte att det är så farligt att fodra sin häst med ögat och ett uns sunt förnuft. Detta, i kombination med god ridning på vettigt underlag, anpassad utrustning, bra hovslagare och veterinär ger en förmodligen en hållbar och trevlig häst i bra hull och med glansig hårrem.

Jag har väl inte skrivit att det skulle vara unikt för just fälttävlan??? DET var en av orsakerna till att JAG ger fri tillgång på hösilage och det gör jag även till hopphästarna

Ja ni är lyckligt lottade, här nere får man vara väldigt glad om bönderna släpper till den minsta lilla bit mark :crazy:

Jag bor "här nere" och har hästen inackordera. Vi har analyserat hösilage med höga värden. Varför skulle man inte kunna ha det för att man inte odlar sitt eget hö?
Jag vill ha mina hästar på ett vettigt ställe där man tar analys, så enkelt är det, skulle inte kunna tänka mig att stå nån annanstans.
Dessutom arrenderar stallägaren flera hektara hagar vilket är ett annat skäl till att jag väljer att stå här. Väldigt bra för hästarna helt enkelt.

Sen tycker jag att hela ditt resonemang haltar. Du (eller nån i din närhet) har uppenbarligen koll på vad du stoppar i hästarna på ett ungefär (även om du och denna person inte verkar tycka att mineralkvoterna är nåt att bry sig om...) så varför påstår du att du inte räknar? Fast det verkar ju som att du svängt lite och faktskt tycker att det är ok att ha koll på vad hästarna äter.

Varför skulle inte större delen av energin kunna få komma från grovfodret och mindre från kraftfodret? Skulle du kunna förklara hur det fungerar rent fysiologiskt?

men jag tror inte att det är så farligt att fodra sin häst med ögat och ett uns sunt förnuft. Detta, i kombination med god ridning på vettigt underlag, anpassad utrustning, bra hovslagare och veterinär ger en förmodligen en hållbar och trevlig häst i bra hull och med glansig hårrem.

Men om man lägger ner tid och energi och skaffar sig kunskap om hovar (för att kunna bedöma vad som är en bra hovslagare), ridning (krävs mycket jobboch tid), utrustning (mkt pengar), veterinär (där måste man också vete an hel del för att kunna göra en kritisk bedömning) etc. VARFÖR då inte räkna på hästens foder?

Allt detta jobb och så fodrar man på måfå.... Varför är man inte intresserad av foderstaten? Är det svårt att räkna? -NEJ! Finns info om hur man räknar och varför lättillgängligt? JA!

Det är en sak om man måste stå inackorderad på ett ställe som tar olika partier och inte vill analysera men har de ett parti och ändå inte vill analysera så kan man faktiskt ta en egen analys, så himla dyrt är det inte.

Varför lägga ett helt pussel men vägra att peta dit de sista bitarna?

Jag bor "här nere" och har hästen inackordera. Vi har analyserat hösilage med höga värden. Varför skulle man inte kunna ha det för att man inte odlar sitt eget hö?
Jag vill ha mina hästar på ett vettigt ställe där man tar analys, så enkelt är det, skulle inte kunna tänka mig att stå nån annanstans.
Dessutom arrenderar stallägaren flera hektara hagar vilket är ett annat skäl till att jag väljer att stå här. Väldigt bra för hästarna helt enkelt.

:confused: Jag förstår faktiskt inte ett dugg vad du menar med det du skriver ovan??? Det har inget med det du citerar mig att göra.

Det jag skrev om som du citerade var att HÄR där JAG bor finns det väldigt dåligt med möjlighet att få mark och att jag inte har så speciellt bra hagar. Var du får in att ta eget hö eller värdena på höet idet jag skrev om vet jag inte riktigt:confused:

Sen tycker jag att hela ditt resonemang haltar. Du (eller nån i din närhet) har uppenbarligen koll på vad du stoppar i hästarna på ett ungefär (även om du och denna person inte verkar tycka att mineralkvoterna är nåt att bry sig om...)

Eh?? Det har jag väl aldrig skrivit att jag inte tycker!

så varför påstår du att du inte räknar? Fast det verkar ju som att du svängt lite och faktskt tycker att det är ok att ha koll på vad hästarna äter.

Var har jag skrivit att jag inte tycker det är ok att hålla reda på vad hästarna stoppar i sig?? Nej jag räknar inte har aldrig gjort det heller utan vi ger det vi tycker är det mest förnuftiga och vi tittar självklart på siffrorna men vi räknar inte för det.

Varför skulle inte större delen av energin kunna få komma från grovfodret och mindre från kraftfodret? Skulle du kunna förklara hur det fungerar rent fysiologiskt?

Vi vill ha långsam energi och koll på sockerhalten. Jag ger hellre ett hösilage med låga värden och anpassar sedan krafftfodret. Inget konstigt med det och jag har i tidigare inlägg förklarat varför. Men återigen jag har flera olika typer av hästar, lättfödda och svårfödda och för att dessa skall kunna gå på samma hösilage så är det bättre att ge ett hösilage med lägre värden eftersom jag vill att hästarna skall stå på fri tillgång av detta. Skulle jag ha ett hösilage med höga värden så skulle jag få problem med de hästar som är lättfödda.

Det är betydligt lättare att korrigera kraftfodergivan än grovfodergivan. Och jag vill inte ha en häst som står och är hungrig hela tiden vilket de som är lättfödda är om jag skulle minska hösilaget för att anpassa det till kraftfodret.

Vi vill ha långsam energi och koll på sockerhalten.
Men grovfoder har ju mycket långsammare energi än vad kraftfoder har.
Spannmål har mycket kortare kolhydratkejor än vad gräs har.
Och färdigfoder innehåller dessutom ofta melass.
Vilket har ännu kortare kedjor.
Så här får jag över huvud taget inte ihop ditt resonemang.

Korta kedjor - snabb energi.
Långa kedjor - långsam energi.

Skulle jag ha ett hösilage med höga värden så skulle jag få problem med de hästar som är lättfödda.
.....
Och jag vill inte ha en häst som står och är hungrig hela tiden vilket de som är lättfödda är om jag skulle minska hösilaget för att anpassa det till kraftfodret.

Det är ju bara att minska på kraftfodret och ge halm att äta.
Hästen behöver definitivt inte gå hungrig för det.
Vem vill ha en hungrig häst med magsår och grejjor?
Nej mätta skall de vara.

Men grovfoder har ju mycket långsammare energi än vad kraftfoder har.
Spannmål har mycket kortare kolhydratkejor än vad gräs har.
Och färdigfoder innehåller dessutom ofta melass.
Vilket har ännu kortare kedjor.
Så här får jag över huvud taget inte ihop ditt resonemang.

Korta kedjor - snabb energi.
Långa kedjor - långsam energi.

Jag ger ett foder som är fritt från snabb energi och det är en av orsakerna till att jag dessutom vill ge fri tillgång av hösilage

Det är ju bara att minska på kraftfodret och ge halm att äta.
Hästen behöver definitivt inte gå hungrig för det.
Vem vill ha en hungrig häst med magsår och grejjor?
Nej mätta skall de vara.

Kommer man ner under ett visst intag av kraftfodret så mister man viktiga beståndsdelar som är nödvändigt för högpresterande hästar. Liksom på tävlingar när vi är borta en vecka så finns det ofast inte halm att tillgå och man kan tyvärr inte ta med sig hur mkt som helst

Halm står de på redan :p

Tack.
Bra inlägg.
Något liknande har jag försökt säga men du uttryckte det mycket bättre, jag hade nästan gett upp...:angel:

Inte alls.
Det kallas för jordbruk det där.
Och är sådant som grovfoder- och spannmåls-producenter gör.
Det finns anställda på Hushållningsällskapen som har som enda uppgift att åka runt och ta jordprover.
Jag tror att även mjölkbönder och köttproducenter gör det på sina beten.
Med tanke på att det behöver veta det för att gödsla betena på rätt sätt.

Snyggt förklarat för stadsborna..:bow:
Ett annat namn för proverna är mark-kartering.
En stor hjälp för att kunna driva jordbruk på bättre sätt.
Och på sikt även styra vallar och beten..

AM

men jag tror inte att det är så farligt att fodra sin häst med ögat och ett uns sunt förnuft.

Kan vara en farlig inställning om man håller på med fölston och unghästar..
För på den växande unghästen så krävs ett jämt och bra intag av näring..
Det där "foderögat" du skriver om är något som få har i dagens hästsverige..

Därav femtioelva inlägg om magra fölston, magra föl, magra ettåringar, bukiga hästar, heta hästar..
Men värst av allt är "den smällfeta fölmärren som blev väldigt mager när fölet är tre månader"....
Eller "hur ska jag göra för att få upp hullet på ettåringen som ska gå snart ut på bete"...

Så..måhända att det är skitsamma med tävlingshästar inom ridning..
På travet är det annat..
Många stortränare och även mindre, har stenhård koll på vad pållarna får..

AM

:confused: Jag förstår faktiskt inte ett dugg vad du menar med det du skriver ovan??? Det har inget med det du citerar mig att göra.

Det jag skrev om som du citerade var att HÄR där JAG bor finns det väldigt dåligt med möjlighet att få mark och att jag inte har så speciellt bra hagar. Var du får in att ta eget hö eller värdena på höet idet jag skrev om vet jag inte riktigt:confused:

Eh?? Det har jag väl aldrig skrivit att jag inte tycker!

Var har jag skrivit att jag inte tycker det är ok att hålla reda på vad hästarna stoppar i sig?? Nej jag räknar inte har aldrig gjort det heller utan vi ger det vi tycker är det mest förnuftiga och vi tittar självklart på siffrorna men vi räknar inte för det.

Vi vill ha långsam energi och koll på sockerhalten. Jag ger hellre ett hösilage med låga värden och anpassar sedan krafftfodret. Inget konstigt med det och jag har i tidigare inlägg förklarat varför. Men återigen jag har flera olika typer av hästar, lättfödda och svårfödda och för att dessa skall kunna gå på samma hösilage så är det bättre att ge ett hösilage med lägre värden eftersom jag vill att hästarna skall stå på fri tillgång av detta. Skulle jag ha ett hösilage med höga värden så skulle jag få problem med de hästar som är lättfödda.

Det är betydligt lättare att korrigera kraftfodergivan än grovfodergivan. Och jag vill inte ha en häst som står och är hungrig hela tiden vilket de som är lättfödda är om jag skulle minska hösilaget för att anpassa det till kraftfodret.

På din beskrivnng så låter det som om vi hade kunnat bo på samma ställe - gods som äger det mesta i trakten och inte vill sälja av nåt.
Vad jag menar är att man behöver inte odla sitt hö själv för att kunna få bra och analyserat grovfoder. Man behöver inte nödvändigtvis nöja sig med hö från olika partier.

Snälla förklara skillnaden på att "titta på siffrorna" och att räkna.
Det ena är bara mer exakt än det andra. Du tittar på siffrorna och utgår från dessa = du räknar mer eller mindre noga ut hur du ska fodra dina hästar.

Så du har allstå lättfödda hästar som INTE står på flera kg kraftfoder om dagen utan klarar sig på bara ditt "lågvärdeshö"? Om inte, varför inte ha ett mer energirikt hö och dra ner på kraftfodret så kan de ha fri tillgång ändå...?

En liten fråga off topic:
Om man har koll på vad man behöver tillföra o vad man tillför, så får man väl efter ett tag även koll på vad man för ut i jorden och vad som "försvinner". Alltså får man bättre koll på miljöpåverkningarna...?

Ni som har jordbruk:
Låter ni vallarna stå i träda också?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka