Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Du måste skämta :eek:

Inte alls.
Det kallas för jordbruk det där.
Och är sådant som grovfoder- och spannmåls-producenter gör.
Det finns anställda på Hushållningsällskapen som har som enda uppgift att åka runt och ta jordprover.
Jag tror att även mjölkbönder och köttproducenter gör det på sina beten.
Med tanke på att det behöver veta det för att gödsla betena på rätt sätt.

Men nu så börjar du ju dutta med olika tillskott också.
Vilken grej.

Vi struntar i att ge hästen en väl balancerad foderstat - vi ger den antiinflammatoriska medel i stället.
Lysande!

Jag har ett sto som inte tar sig som hon borde på maten och funderar över om jag borde ta ett blodprov för att se att allt står rätt till.
För maten kan inte vara problemet.
Hon får samma som hon brukar må bra på.
Och de andra hästarna på samma mat är fina.

Säkert en retorisk fråga ;) men har du tagit träckprov, funderade på ev inälvsparasiter....

Rolle
Islandshästar på lösdrift

I våras så hade inga hästar mask enligt träckprov.
Men jag har sett styngflugor i trakten och skall nu avmaska hela gänget i alla fall.
Så jag tänkte faktiskt skippa träckprovet och bara se om hon tar sig efter avmaskningen i stället.
Hösten har ju varit så mild och konstig så vad paraciterna hittar på då vet man ju inte.

Men unghästarna i samma hage ser dock bra ut.
Vilket talar mot paraciter.
Unghästar brukar ju bli värst angripna.

Har du gett djävulsklo ofta? Funderar på att ge mina flexijoint från equimins som det finns dk i inte för att dom har problem men för att det ska vara bra har jag hört.

Den innehåller inte Dk, så om du letar efter ett sådant innehåll bör du leta efter något annat.

Ja den här hösten/vintern har varit lite annorlunda. Jo, det brukar vara unghästarna som har svårast att hålla parasittrycket nere. Vi tog träckprov senast nu i höstas (oktober) och då var alla på 0 epg (0 epg i våras också, även detta sto) utom ett 18 års sto som vi fick avmaska.
Om man ska kolla uppkomsten av bandmask måste man väl ta blodprov har jag för mig.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Det är väl iaf inte samma värden på hö och hösilage. Eller på första skörd eller andra skörd eller tredje skörd

Tävlingshästar skall inte ha ett hösilage med höga värden

Numera så går det att kolla även bandmask i bajset.
Men efter en incident med bandmask så avmaskar jag mot det varje vår.
Dubbel dos Banminth är inte så farligt för miljön.

Men nu så börjar du ju dutta med olika tillskott också.
Vilken grej.

Vi struntar i att ge hästen en väl balancerad foderstat - vi ger den antiinflammatoriska medel i stället.
Lysande!

Men det är ju detta som är så himla roligt :D

Att ALLTID när du svarar på något så drar du till med något som inte stämmer med verkligheten utan du gillar att frossa i att tävlingsryttare ger sina hästar extra tillskott för att kunna hitta ngt litet att klanka ner på.

men en liten fråga bara, har du någonsin tränat och tävlat på elitnivå??

Just för att de flesta vill kunna ge fri tillgång på hösilage och ändå fullfodra för tävling

Visst visst.
Det förstår jag också.
Men varför måste ett sådant ensilage ha låga värden?

Det verkar ju hela tiden som att problemet är att få i hästarna tillräckligt med mat.
Och ett hösilage med höga värden borde ju underlätta det.
Du måste ju hålla med om att feta tävlingshästar sällan är ett problem.

Om de får vad de behöver från hösilaget så är väl det bara bra?
Eller hur?

Jag litar på honom eftersom jag tävlar och tränar två av hans uppfödningar ;)

Lucern finns i fodret redan och jag får specielblandat om jag så önskar. jag har dessutom varit en av testpersonerna på fodret och han som tar fram det är en mkt kunnig person både inom foderproduktion och hästar i allmänhet. Fodret håller mkt hög kvalite och även en av de allra bästa dressyrhästarna här i sverige (och världen) får det.
Jag lovar dig att finns det någon person jag skulle lita på när det gäller denna bransch så är det den familjen.

Men just detta med bete, hästar är ju faktiskt anpassade att äta gräs så varför skall man eg behöva ge extra då??

Men är du den genomsnittlige hästägaren?
nej, det tror jag inte.

Så att säga att ingen behöver analysera sitt foder för att du har dessa förutsättningar känns lite.. skevt.

Undrar jag också - speciellt som SLU nyligen haft en studie som till viss del motsäger detta. Kan dock inte hitta länken på hippocampus nu :(

Islandshäst.
4-gång och tölt - så det räknas väl inte.
Vi på raggsockor är väl inga "riktiga ryttare" kan jag förstå.

Knapplån

I vårt stall står 28 hästar. En del av hästägarna (ganska få) räknar helt hysteriskt på sina foderstater. Det är 2 ml hit och 0.5 dl dit, ska man blanda foder till dessa hästar får man hålla tungan rätt i mun... Då kan man undra, är det de hästarna som presterar bäst? Svar NEJ.
Det är dom som inte har tid att rida, de tror att de kan fodra till sig en snygg överlinje...:angel:

Naturligtvis ska man titta på sin häst, fodra med bra grovfoder och toppa med kraftfoder men allvarligt, hur många hästar här presterar i den klassen att de behöver 5 kg kraft per dag??

Tycker detta har blivit hysteriskt och de som skrattar sig hela vägen till banken är alla tillskottsleverantörer...

Mvh Malin

Min häst knaprar i sig 4kg kraftfoder per dag. Trots att hon inte tävlar utan bara hobbyrids.

Detta gör jag inte för att jag tycker det är kul utan för att hon är svårfödd och att höet är gjort för tävlingshästar som ska kunna äta mycket hö OCH mycket kraftfoder.

Jag är en helt vanlig enhästarsägare som står inackorderad. Det är bara att gilla läget, jag har ingen åker att plocka eget hö från.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka