Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jo det kan man säga.
Eftersom vissa av sorterna i Kraffts sortiment inte fyller någon annan funktion än vad havre gör.
Mer än att vara dyrare och därmed hjälpa Krafft och Granngården att tjäna pengar.

För att se vad en häst behöver måste man först låta den bli antingen tjock "oj den behöver mindre" eller smal "oj den behöver mer".

jag vill inte pendla så. Därför räknar jag så jag VET vad hon ska ha och när jag behöver höja/sänka. men det beror också på hur känslig häst man har, vissa faller ur/tjockar på sig lättare än andra.

hur ser du en mineralbrist?

Nänä det är klart de inte ska rasa och se ut som pjälstaket bara för att det inte är träning, men det tycker jag inte att den hästen gjorde. Men alla hästar har olika förutsättningar och vissa kan se kralliga ut utan träning.

En människa som slutar träna tappar muskler oavsett vad den äter om musklerna inte används, så det borde gälla även hästar tycker man. Inte nödvändigtvis vikt, men muskler.

En häst som går i hage och rör på sig varje dag ska förstås se vämående ut oavsett träning.

*lånar*

Jag måste säga att jag är imponerad av er alla som fortfarande orkar försöka förklara och argumentera mot okuninghet. Samma argument hela tiden och alla dessa mer eller konstiga påstående.

En stor :bow: till er som försöker sprida kunnade i fodervärlden angående analyser och foderstatsberäkning.

Hur många gånger har man inte fått läsa: så har man alltid gjort och jag har gjort så i 100 år. Mina hästar är minsan runda och fina i pälsen osv. Hästarna förr i tiden klarade sig minsan utan några uträknade foderstater och analyser osv. Samma "argument" kommer upp igen och igen och lika tålamodigt försöker ni förklara var/hur och varför.

Men en person har ni i alla fall lyckats "omvända" (mig alltså). Jag var själv för bara några år sedan en analysmotståndare. Förstod inte alls meningen med analyser och kvoter hit och dit. Men så efter att ha läst här så såg jag ljuset. Nu fattar jag inte varför jag var så anti uträknade foderstater. Antagligen för att det kändes lite nytt och skrämande (typiskt människor när det gäller nya ideer). Förstår nu i efterhand hur dumma och okunninga alla argument mot foderstatsberäkning lät. Men trots det så var det ingen som skrattade utan förklarade igen och igen istället tills jag äntligen fattade vad det hela gick ut på.

Så fortsätt att kämpa på för ibland så går det faktiskt att lära en gammal hund att sitta.

Mvh

Tora

Man kan skydda sina muskler med rätt kost så att de överlever även perioder av inaktivitet.
Jag använder själv B-vitaminer, Selen och E-vitamin till det.
Och jag är biffig utan större träning.

Det är en mycket enkel drivkraft bakom.
För varje varv så får man med sig en eller annan till som förstår.
Och det gör att ytterligare några hästar får bättre förutsättningar till att må bra och prestera bra.

Så i detta fallet är mitt tålamod oändligt.
Och jag har aldrig påstått att det är lätt.
Det är ganska så mycket matematik och många parametrar.

Men vad är det då du räknar ut om inte en foderstat?:confused:
Alla hästar som öht äter något slags foder -och det gör ju verkligen alla, annars skulle de ju svälta ihjäl- har en foderstat, det är liksom hästens meny, matsedel eller vad man nu kan kalla det.
Det hästen äter varje dag är foderstaten, oavsett vad den består av eller hur man kommit fram till den.:idea:

Om du inte förstår varför man ska ha en foderstat är du kanske direkt olämplig som djurägare, för man måste ju självklart mata sina djur!;)

Jag tror att alla pratar om varandra här och blandar ihop begreppen.
Vissa säger att de absolut inte räknar ut en foderstat, men ändå analyserar de grovfodret och kompenserar för bristerna. Om det inte är en uträknad foderstat, vad är det då? Man har tagit reda på förutsättningarna och använt sig av siffror för att se (ungefärligt eller exakt, det spelar ingen roll) vad hästen ska äta = räknat på foderstaten. Sluta upp att förneka!:p

Det man kan uppröras över är möjligen att man räknar ut en foderstat exakt efter tabellerna och den inte passar hästen, men inget görs åt saken.
Men allvarligt mina vänner, hur vanligt är det egentligen?
Det känns nästan som att det är vanligare att man istället för att räkna om foderstaten i det fallet struntar helt i att räkna och fodrar på måfå.
Och även då har man kanske analyssiffrorna kvar i bakhuvudet och vet att höet innehåller lite protein och kompenserar för det. Och då har man plötsligt ändå inte fodrar helt utan uträkning...;)

När man RÄKNAR på en foderstat så räknar man ju ut hur mycket hästen ska ha, det gör INTE jag. Däremot så får ju självklart hästarna lika mycket foder varje dag o det står uppskrivet, det kallar jag också foderstat...
Om jag ger mina hästar, låt oss säga 8 kg hö och 5 kg krafft. Tunnar hästen ur eller blir fet eller känns trög el annat så ger jag antingen mindre eller mer krafftfoder , MEN jag räknar inte ut varken i huvudet eller på datan hur mycket av det o det som hästen ska ha i protein eller energiväg, jag vet i allafall vad som behövs. Men självklart så köper jag det fodret som passar hästen bäst men jag kollar inte kvoter o annat. Har ingen aninig om hur mina hästars foderstat ser ut enl uträkning...

vad är det i våra inlägg du inte förstår?

vi ändrar också.
men som sagt. tidigare har mitt fullblod funkar på 1,5kg krafft. nu behöver hon 4kg. hade tagit ett tag och troligen en rejäl viktminskning innan jag hade hunnit förstå hur mycket som krävdes just nu.

*lånar*

Jag måste säga att jag är imponerad av er alla som fortfarande orkar försöka förklara och argumentera mot okuninghet. Samma argument hela tiden och alla dessa mer eller konstiga påstående.

En stor :bow: till er som försöker sprida kunnade i fodervärlden angående analyser och foderstatsberäkning.

Hur många gånger har man inte fått läsa: så har man alltid gjort och jag har gjort så i 100 år. Mina hästar är minsan runda och fina i pälsen osv. Hästarna förr i tiden klarade sig minsan utan några uträknade foderstater och analyser osv. Samma "argument" kommer upp igen och igen och lika tålamodigt försöker ni förklara var/hur och varför.

Men en person har ni i alla fall lyckats "omvända" (mig alltså). Jag var själv för bara några år sedan en analysmotståndare. Förstod inte alls meningen med analyser och kvoter hit och dit. Men så efter att ha läst här så såg jag ljuset. Nu fattar jag inte varför jag var så anti uträknade foderstater. Antagligen för att det kändes lite nytt och skrämande (typiskt människor när det gäller nya ideer). Förstår nu i efterhand hur dumma och okunninga alla argument mot foderstatsberäkning lät. Men trots det så var det ingen som skrattade utan förklarade igen och igen istället tills jag äntligen fattade vad det hela gick ut på.

Så fortsätt att kämpa på för ibland så går det faktiskt att lära en gammal hund att sitta.

Mvh

Tora

Vad är det som gör att man MÅSTE räkna då??

Jag kan förstå det om hästen inte ser bra ut på den foderstaten man har, MEN om hästen ser bra ut OCH presterar bra på elittävlingar så behöver man ju inte räkna för den hästen.

Jag har faktiskt aldrig stött på en häst som avviker markant från "normal" fodergiva dvs jag ger inte större variationer mellan hästarna.

Fullbloden får en sorts foderstat och de brukar inte skillja sig mellan speciellt mkt. Halvbloden får sin. Hopphästarna går på likaratad medan de som går fälttävlan går på en annan typ.

Jag räknar inte foderstat, ger fullfoder extra av b-vitamin och electrolyter vid hårdare tävling. Ger Myoplast till de som tränas mkt men i övrigt inget utöver det fullfodret jag ger.

Mina får fri tillgång till hösilage och har alltid fått det. De skall vara mätta och inte behöva gå hungriga pga att en foderstatsberäkning säger att min häst skall ha si och så mkt hö.

Ingen av mina hästar se "dåliga" ut oavsett om de står helt, som den hästen jag visade på bild här ovan. Han har stått stilla helt i box sedan den 3 augusti pga en fraktur, men har inte tappat sin muskelmassa eller förlorat sin glans i pälsen. Självklart har han tappat men inte allt.

Inte ens de fullblod jag haft som har vilat en längre tid har tappat allt.

Förstår inte varför det skulle vara så fel att inte beräkna foderstat så länge man klarar av att hålla sina hästar i bra trim??

Tycker det är betydligt värre att se alla hästar här på buke och irl som man faktiskt beräknar foderstat på som ser ut som muskelfattiga benrangel :crazy:

Detta har folk försökt förklara i tråd efter tråd: Det som gör att man bör räkna är dels balansen o dels att man skall kunna ge samma med ett annat foder. Man räknar inte ut hur mycket energi hästen behöver utan här provar man sig fram, om det är en ny häst så kan man ta vägledning av standardvärdena för energibehov.
PL

Det är ganska lätt att överutfodra dyrt protein utan att det märks. Har man lite fler hästar kan man spara massor av pengar på att undvika överutfodring. Räknar man ut foderstaten så förhindrar man att hästen står och pissar ut pengar till ingen nytta.:o

Fattar verkligen inte vitsen med denna tråd, varför klanka ner på de som dubbelkollar?

"Varför sikta, man märker väl om man träffar?":idea:

Vad är det som gör att man MÅSTE räkna då??

Hur gör du om du ett år får ett hö med 25g smbpr och 7,9MJ och ett annat år ett hö med 57g smbpr och 7,5MJ?
Fodrar likadant ändå?

Eller om grovfodret ena året har en Ca/P på 3 (mitt i år) och andra året en Ca/P på 1,1 (mitt i fjol)?
Fodrar likadant ändå?

Jag ger fullfoder och blandar inte själv.

Hösilaget får de alltid fri tillgång på.

Eftersom jag inte räknar på foder så kan jag inte svara på det du frågar. Däremot så har jag väldigt bra kontakt med fodertillverkaren eftersom jag köpt två av hans uppfödningar (fullblod)

Fodret jag ger skall allt det som en häst behöver i hård träning finnas med.

Jag skall fråga honom om detta faktiskt.

Detta har folk försökt förklara i tråd efter tråd: Det som gör att man bör räkna är dels balansen o dels att man skall kunna ge samma med ett annat foder. Man räknar inte ut hur mycket energi hästen behöver utan här provar man sig fram, om det är en ny häst så kan man ta vägledning av standardvärdena för energibehov.
PL

Nu finns det ju faktiskt rek dagligt intag på fodret som jag (iaf) köper. Följer man dessa rek så borde det ju faktiskt inte vara något problem.

Mina hästar får ALLTID fri tillgång av hösilage och den biten kommer jag aldrig någonsin att frångå. Kraftfodret ger jag efter ansträgning och då rek mängd från tillverkaren +- sas

Energibehovet beror väl på VAD du gör med din häst, eller?

Vad menar du med kunna ge samma med annat foder?? Vi byter aldrig foder på hästarna utan ger samma kraftfoder till dem hela tiden.

Hur kan man vara helt säker på att hästen får i sig det som den behöver trots att man räknar på det?? Det är väl rätt individuellt och vet verkligen folk vad som menas med hårt resp normalt arbete.

Du köper rek daglit intag som står på säcken men inte en uträknad foderstat som tar hänsyn till allt du ger hästen????
Men du har inte samma grovfoder från år till år.
Ja visst energibehovet beror bla på vad man gör med hästen o dess basala ämnesomsättnig vilket jag påpekat x antal gånger det är därför man inte kan ta det ur ngn tabell annat än som en ledtråd att utgå från när man inte vet ngt annat.
Det finns en stor forskning om hästens behov som ligger bakom foderstatsberäknandet.
Blodprov säger ingenting om om du ligger rätt i protein kalk o fosforgiva.
PL

Det som jag ser som skrämmande med dessa uttalanden, inte bara det som du redan påpekat. Men som kvoten mellan Ca och P, vet man då ens vad en sådan kan ställa till med under ett långvarigt felaktigt intag?
Även de sk elithästarna kan ju drabbas av det, pålagring eller urkalkning för att man fodrar med rekommenderat intag av kraftfoder utan att ha en blekaste susning om vad grovfodret innehåller?:confused:

Sen utan att detta är riktat till dig PL, det ligger väl i allas intressen att fodra hästen på ett balanserat sätt för att få en hållbar och frisk häst. En annan bit som man bör titta på med ödmjuka ögon är ekonomin, inte bara den direktverkande biten i plånboken utan även den mera långsiktiga biten.

Jag ger fullfoder och blandar inte själv.

Hösilaget får de alltid fri tillgång på.

Visst, om då hästen sätter i sig 20 kg av ett hösilage som du inte vet vad det innehåller hur kan du vara så säker på att hästen verkligen får sina behov täckta. Grunden i hästens foderstat är just grovfodret, bäst är om den största delen av näringsintaget sker från grovfodret. men det kan du ju inte veta vad hästen får i sig om du inte vet vad det innehåller.

Energibehovet beror väl på VAD du gör med din häst, eller?

Självklart skiljer det sig, men även andra faktorer spelar roll. Men intaget av Mj kan du ju inte känna till eftersom du inte använder dig av foderstater.

Vad menar du med kunna ge samma med annat foder?? Vi byter aldrig foder på hästarna utan ger samma kraftfoder till dem hela tiden.

Ibland är grovfodret så uselt näringsmässigt, att täcka behovet enbart med kraftfoder är absolut inte att rekommendera. Då kan det krävas en förstärkning av grovfodret, det är inte nyttigt för hästen att få i sig den största näringsintaget från kraftfoder utan bör istället vara tvärtom.

Hur kan man vara helt säker på att hästen får i sig det som den behöver trots att man räknar på det?? Det är väl rätt individuellt och vet verkligen folk vad som menas med hårt resp normalt arbete.

Det blir bra mycket enklare att se vad som behöver ändras, för en foderstat är ett riktmärke och ingen vetenskap. Här kommer ögat in, man kan iofs även andra utan analys fast här blir det så mycket svårare eftersom man INTE vet hur mycket man behöver skjuta till samt vad sker med te x Ca/p kvoten. Får hästen i sig tillräckligt med mg? Detta borde ju vara intressant att veta för en hästägare som tävlar på elitnivå.:cool:

Nu finns det ju faktiskt rek dagligt intag på fodret som jag (iaf) köper. Följer man dessa rek så borde det ju faktiskt inte vara något problem.

Detta är bland det mest naiva jag har läst, snacka om att vara i händerna på en foderförsäljare. Rekommenderat intag av vaddå?

Du köper rek daglit intag som står på säcken men inte en uträknad foderstat som tar hänsyn till allt du ger hästen????
Men du har inte samma grovfoder från år till år.
Ja visst energibehovet beror bla på vad man gör med hästen o dess basala ämnesomsättnig vilket jag påpekat x antal gånger det är därför man inte kan ta det ur ngn tabell annat än som en ledtråd att utgå från när man inte vet ngt annat.
Det finns en stor forskning om hästens behov som ligger bakom foderstatsberäknandet.
Blodprov säger ingenting om om du ligger rätt i protein kalk o fosforgiva.
PL

Eftersom jag inte får hösilage från samma åkrar utan det varierar en hel del så är det ganska svårt att räkna på det. Dessutom så ger jag ett foder som är anpassat för just den typen av häst som jag har.

Och ja jag litar på fodertillverkaren att det som finns i fodret skall täcka hästens dagliga intag vad det gäller vitaminer och mineraler.

Mina hästar behöver den kraftfodergivan de får för att orka träna och tävla på den nivån. Jag ger fri tillgång av hösilaget och det täcker jag inte ändra på.

Ger jag den rek fodergivan för det foder som jag fodrar med skall det täcka det dagliga intaget av vad de behöver.

Jag vet att hästar behöver ca 6 g smrp per MJ och Ca/P kvoten bör ligga mellan 1,2 och 1,8. Fodertillverkaren vet vad mina hästar presterar och han är själv en av de stora i galoppen och fött upp och tränat löphästar under månag år framgångsrikt. Är det något jag undrar över så frågar jag honom.

Dessutom så de gånger jag väl använt mig av en foderstatsanalys så har värderna legat helt ok, dvs då jag vet vilket fält jag fått från.

En liten fråga bara! Hur gör man då hästen är på bete??

Eftersom jag inte får hösilage från samma åkrar utan det varierar en hel del så är det ganska svårt att räkna på det. Dessutom så ger jag ett foder som är anpassat för just den typen av häst som jag har.

Och ja jag litar på fodertillverkaren att det som finns i fodret skall täcka hästens dagliga intag vad det gäller vitaminer och mineraler.

Mina hästar behöver den kraftfodergivan de får för att orka träna och tävla på den nivån. Jag ger fri tillgång av hösilaget och det täcker jag inte ändra på.

Ger jag den rek fodergivan för det foder som jag fodrar med skall det täcka det dagliga intaget av vad de behöver.

Jag vet att hästar behöver ca 6 g smrp per MJ och Ca/P kvoten bör ligga mellan 1,2 och 1,8. Fodertillverkaren vet vad mina hästar presterar och han är själv en av de stora i galoppen och fött upp och tränat löphästar under månag år framgångsrikt. Är det något jag undrar över så frågar jag honom.

Dessutom så de gånger jag väl använt mig av en foderstatsanalys så har värderna legat helt ok, dvs då jag vet vilket fält jag fått från.

En liten fråga bara! Hur gör man då hästen är på bete??

Problemet uppstår om tu tex har ett väldigt fosforrikt hö - visst, du kanske täcker behovet, men kvoten blir helt fel och ev urkalkning av skelettet som effekt.

Då räknar du uppenbarligen ibland eftersom du vet vad vissa partier innehåller.

När hästen är på bete ger man mineraler som på ett ungefär passar de jordar hästen går på - vi hr snadgjordar - ganska mineralfattigt.
Sen ser man till att man vet vad hästen får i sig resten av året när man faktiskt KAN kontrollera intaget.

Klart du ska ge så mkt kraftfoder som möjligt, DET har väl ingen här ifrågasatt. Problem kan ju dock uppstå om du har ett hö med dåliga värden - lucern kanske skulle behövas som komplement då.

Ifrågasätter inte att dina hästar är fina och presterar bra, men varför chansa med nåt som man investerar så mycket i både känslomässigt och ekonomiskt.

Och varför är det lättare att lita på en foderproducent än att ta reda på fakta själv, då kan man ju faktiskt vara en kritisk konsument - bättre för plånboken och hästarna, och mer tillfredställande.

Jag litar på honom eftersom jag tävlar och tränar två av hans uppfödningar ;)

Lucern finns i fodret redan och jag får specielblandat om jag så önskar. jag har dessutom varit en av testpersonerna på fodret och han som tar fram det är en mkt kunnig person både inom foderproduktion och hästar i allmänhet. Fodret håller mkt hög kvalite och även en av de allra bästa dressyrhästarna här i sverige (och världen) får det.
Jag lovar dig att finns det någon person jag skulle lita på när det gäller denna bransch så är det den familjen.

Men just detta med bete, hästar är ju faktiskt anpassade att äta gräs så varför skall man eg behöva ge extra då??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 542
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp