Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???
Vi har aldrig givit stora kraftfodergivor. Och de flesta som producerar hö för häst brukar inte ha så jättestor variation i sina värden.
nej jag räknar inte, men det behöver inte betyda att jag inte vet vilket värde som finns :smirk:
det är just detta som är grejen att värdet på hö inte skall vara så speciellt "bra" till en tävlande häst
Det är ju inte lika med att man är helt blåst och pumpar i sin häst div olika saker utan att tänka på vad. Jag vet värdena på kraftfodret tex
Om du läser mina inlägg igen om denna "foderförsäljare", som tillverkar sitt foder själv hemma på gården så hade du sett att jag absolut inte är i händerna på en oseriös perosn som vill sälja så mkt som möjligt. Utan jag tävlar och tränar HANS uppfödningar och han är väldigt mån om att det går bra. Så det resonemanget kan du glömma direkt.
Jag kan om jag vill bara ringa till honom så blandar han till mig efter mina hästars behov.
Sedan vill jag bara tillgägga att jag under alla dessa år jag ridit aldrig haft någon förslitningsskada eller kotledsinflammationer eller andra fysiska problem på mina hästar både när det gäller egna uppfödningar eller andra hästar
En fråga till hur vanligt är det med foderrelaterade skador på tävlingshästar??
Visst, om då hästen sätter i sig 20 kg av ett hösilage som du inte vet vad det innehåller hur kan du vara så säker på att hästen verkligen får sina behov täckta. Grunden i hästens foderstat är just grovfodret, bäst är om den största delen av näringsintaget sker från grovfodret. men det kan du ju inte veta vad hästen får i sig om du inte vet vad det innehåller.
Vi har aldrig givit stora kraftfodergivor. Och de flesta som producerar hö för häst brukar inte ha så jättestor variation i sina värden.
Självklart skiljer det sig, men även andra faktorer spelar roll. Men intaget av Mj kan du ju inte känna till eftersom du inte använder dig av foderstater.
nej jag räknar inte, men det behöver inte betyda att jag inte vet vilket värde som finns :smirk:
Ibland är grovfodret så uselt näringsmässigt, att täcka behovet enbart med kraftfoder är absolut inte att rekommendera. Då kan det krävas en förstärkning av grovfodret, det är inte nyttigt för hästen att få i sig den största näringsintaget från kraftfoder utan bör istället vara tvärtom.
det är just detta som är grejen att värdet på hö inte skall vara så speciellt "bra" till en tävlande häst
Det blir bra mycket enklare att se vad som behöver ändras, för en foderstat är ett riktmärke och ingen vetenskap. Här kommer ögat in, man kan iofs även andra utan analys fast här blir det så mycket svårare eftersom man INTE vet hur mycket man behöver skjuta till samt vad sker med te x Ca/p kvoten. Får hästen i sig tillräckligt med mg? Detta borde ju vara intressant att veta för en hästägare som tävlar på elitnivå.
Det är ju inte lika med att man är helt blåst och pumpar i sin häst div olika saker utan att tänka på vad. Jag vet värdena på kraftfodret tex
Detta är bland det mest naiva jag har läst, snacka om att vara i händerna på en foderförsäljare. Rekommenderat intag av vaddå?
Om du läser mina inlägg igen om denna "foderförsäljare", som tillverkar sitt foder själv hemma på gården så hade du sett att jag absolut inte är i händerna på en oseriös perosn som vill sälja så mkt som möjligt. Utan jag tävlar och tränar HANS uppfödningar och han är väldigt mån om att det går bra. Så det resonemanget kan du glömma direkt.
Jag kan om jag vill bara ringa till honom så blandar han till mig efter mina hästars behov.
Sedan vill jag bara tillgägga att jag under alla dessa år jag ridit aldrig haft någon förslitningsskada eller kotledsinflammationer eller andra fysiska problem på mina hästar både när det gäller egna uppfödningar eller andra hästar
En fråga till hur vanligt är det med foderrelaterade skador på tävlingshästar??
Senast ändrad: