Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Visst, om då hästen sätter i sig 20 kg av ett hösilage som du inte vet vad det innehåller hur kan du vara så säker på att hästen verkligen får sina behov täckta. Grunden i hästens foderstat är just grovfodret, bäst är om den största delen av näringsintaget sker från grovfodret. men det kan du ju inte veta vad hästen får i sig om du inte vet vad det innehåller.

Vi har aldrig givit stora kraftfodergivor. Och de flesta som producerar hö för häst brukar inte ha så jättestor variation i sina värden.

Självklart skiljer det sig, men även andra faktorer spelar roll. Men intaget av Mj kan du ju inte känna till eftersom du inte använder dig av foderstater.

nej jag räknar inte, men det behöver inte betyda att jag inte vet vilket värde som finns :smirk:

Ibland är grovfodret så uselt näringsmässigt, att täcka behovet enbart med kraftfoder är absolut inte att rekommendera. Då kan det krävas en förstärkning av grovfodret, det är inte nyttigt för hästen att få i sig den största näringsintaget från kraftfoder utan bör istället vara tvärtom.

det är just detta som är grejen att värdet på hö inte skall vara så speciellt "bra" till en tävlande häst

Det blir bra mycket enklare att se vad som behöver ändras, för en foderstat är ett riktmärke och ingen vetenskap. Här kommer ögat in, man kan iofs även andra utan analys fast här blir det så mycket svårare eftersom man INTE vet hur mycket man behöver skjuta till samt vad sker med te x Ca/p kvoten. Får hästen i sig tillräckligt med mg? Detta borde ju vara intressant att veta för en hästägare som tävlar på elitnivå.:cool:

Det är ju inte lika med att man är helt blåst och pumpar i sin häst div olika saker utan att tänka på vad. Jag vet värdena på kraftfodret tex

Detta är bland det mest naiva jag har läst, snacka om att vara i händerna på en foderförsäljare. Rekommenderat intag av vaddå?

Om du läser mina inlägg igen om denna "foderförsäljare", som tillverkar sitt foder själv hemma på gården så hade du sett att jag absolut inte är i händerna på en oseriös perosn som vill sälja så mkt som möjligt. Utan jag tävlar och tränar HANS uppfödningar och han är väldigt mån om att det går bra. Så det resonemanget kan du glömma direkt.

Jag kan om jag vill bara ringa till honom så blandar han till mig efter mina hästars behov.

Sedan vill jag bara tillgägga att jag under alla dessa år jag ridit aldrig haft någon förslitningsskada eller kotledsinflammationer eller andra fysiska problem på mina hästar både när det gäller egna uppfödningar eller andra hästar ;)

En fråga till hur vanligt är det med foderrelaterade skador på tävlingshästar??

Senast ändrad:

Jamen då är det ju någon som har räknat redan på det här ÅT dig!
Vad händer den dan du inte kan fråga dom?

Knapplån

I vårt stall står 28 hästar. En del av hästägarna (ganska få) räknar helt hysteriskt på sina foderstater. Det är 2 ml hit och 0.5 dl dit, ska man blanda foder till dessa hästar får man hålla tungan rätt i mun... Då kan man undra, är det de hästarna som presterar bäst? Svar NEJ.
Det är dom som inte har tid att rida, de tror att de kan fodra till sig en snygg överlinje...:angel:

Naturligtvis ska man titta på sin häst, fodra med bra grovfoder och toppa med kraftfoder men allvarligt, hur många hästar här presterar i den klassen att de behöver 5 kg kraft per dag??

Tycker detta har blivit hysteriskt och de som skrattar sig hela vägen till banken är alla tillskottsleverantörer...

Mvh Malin

Jamen då är det ju någon som har räknat redan på det här ÅT dig!
Vad händer den dan du inte kan fråga dom?

Men snälla nån. Räkna kan jag göra själv det är inte speciellt svårt :angel:

men jag har aldrig behövt göra det. Och varje gånga jag gjort det har jag hamnat rätt, vilket jag tidigare skrivit i tråden.

Jag anser fortfarande inte att man behöver det om man har kunskap om hur en häst fungerar. Som jag skrivit innan jag har sett betydligt fler hästar som ser hemska ut som går på "räknade" foderstater

Sedan vill jag bara tillgägga att jag under alla dessa år jag ridit aldrig haft någon förslitningsskada eller kotledsinflammationer eller andra fysiska problem på mina hästar både när det gäller egna uppfödningar eller andra hästar

Nu vill jag påminna dig om en sak, frågan är bara om du vill bli påmind det lär visa sig.

För ett tag sedan hamnade du i diskussion ang djävulsklo, du använde det på dina tävlingshästar även fast de var tävlande. Motivationen du då gav var, att ibland kunde de stelna till i muskulaturen och att just djävulsklo var bra att ta till.
Har du skänkt tanken att detta med stela muskler faktiskt kanske kunde ha löst sig enklare än så, genom att säkerhetsställa intaget av magnesium som är livsviktigt för musklerna och brister ger just stela muskler. Framför allt kan man se detta efter hård träning, trots att man skrittat av hästen ordentligt efteråt kan den bli stel och kantig dag/arna efter träning/tävling.

Vi har aldrig givit stora kraftfodergivor. Och de flesta som producerar hö för häst brukar inte ha så jättestor variation i sina värden.

Ja de beror ju på vilka referenser man tillämpar, men skillnader mellan år 1 och 2 på samma vall i ett exempel. År 1 Mj 6,3 smrp 16 Ca 3,9 P 1,1 samt Mg 0,1. Samma vall år 2, Mj 8,8 smrp 62 Ca 2,5 P 1,3 samt Mg 0,3 detta per kg foder.

Du tycker inte dig se någon skillnad då?

Blodprov säger ingenting om om du ligger rätt i protein kalk o fosforgiva.

Eftersom ingen av de som påstår att de har läget under kontroll, ty de tar ju blodprov, svarar på frågan vad man kan se med det.
Så frågar jag nu dig.

Vad kan man se med de där omtalade blodproven?

Jag har ett sto som inte tar sig som hon borde på maten och funderar över om jag borde ta ett blodprov för att se att allt står rätt till.
För maten kan inte vara problemet.
Hon får samma som hon brukar må bra på.
Och de andra hästarna på samma mat är fina.

Ja magnesiumbrist brukar man kunna se, kaliumbrist också men normalt sett står hästar på ett överskott av kalium.
PL

Hade en gång min häst (fullblod) på i princip fri tillgång på ängshö. Hästen tunnade ur under hösten och jag började ge mera kraftfoder.
Han fick Groov 125, soja, betfor, olja och havre eller korn - många kg. INGET hände.

Gjorde analys och började räkna, tog hjälp bla här på Buke för att få kläm på kvoter och alla värden. Insåg att höet var katastrofalt dåligt.

Jättelåg proteinkvot. Räknade ut ett behov och la till extra.
Det slutade med fri tillgång på nämnda hö samt lite havre och proteinfodermedel (soja) för att få rätt kvot.

Någon vecka senare började resultatet synas och det märktes väl i plånboken också.

Har efter denna gång inte varit i närheten av den mängd kraftfoder jag gav då och hästen är jättefin idag.

En liten fråga bara! Hur gör man då hästen är på bete??

Man tar lämpligtvis en jordanalys och kompletterar med mineraler.
Till viss del kan man gissa utifrån jordarna och gödningen.

Jag vet att jag har kalkrika jordar.
För grannarna tar hö med 3-4 i Ca/P kvot.
Och så vet jag att jag inte sprider någon gödning som höjer fosforhalten och sänker kalkhalten.
Därför så ger jag bara selen som tillskott under betesperioden.

Sommarbete innehåller olika mängd protein beroende på gräsets längd.
Detta finns det tabeller för att gå efter.
Det gäller att stödfodra med protein om betet är övervuxet eller säsongen är sen på hösten.

Men just detta med bete, hästar är ju faktiskt anpassade att äta gräs så varför skall man eg behöva ge extra då??

Därför att du stänger in hästen på en begränsad yta så att den inte kan gå och säka upp vad den behöver på egen hand.
Det måste kompenceras genom att man ser till att ge hästen det som den behöver.

Nu vill jag påminna dig om en sak, frågan är bara om du vill bli påmind det lär visa sig.

För ett tag sedan hamnade du i diskussion ang djävulsklo, du använde det på dina tävlingshästar även fast de var tävlande. Motivationen du då gav var, att ibland kunde de stelna till i muskulaturen och att just djävulsklo var bra att ta till.
Har du skänkt tanken att detta med stela muskler faktiskt kanske kunde ha löst sig enklare än så, genom att säkerhetsställa intaget av magnesium som är livsviktigt för musklerna och brister ger just stela muskler. Framför allt kan man se detta efter hård träning, trots att man skrittat av hästen ordentligt efteråt kan den bli stel och kantig dag/arna efter träning/tävling.

Om du hade läst mig ordentligt vad jag skrev så skrev jag inte om muskler utan leder, lite skillnad!

Dessutom så skrev jag det angående häst som var stel av naturen. detta var INTE signifikant med alla mina hästar. Har dock 6st i stallet. Två st av dessa fick en liten mängd dk under korta perioder.

Har haft hästar under alla år som fått pris för fräschast dagen efter terrängen helt UTAN dk och utan foderstatsber. Mina hästar brukar dessutom vara en av kanske sammanlagt 6-10st felfria i banhoppningen dagen efter terrängen, detta också helt utan dk och foderstatsber

Magnesiumintaget är fullt säkrat genom kraftfodret ;)

Man tar lämpligtvis en jordanalys och kompletterar med mineraler.
Till viss del kan man gissa utifrån jordarna och gödningen.

Jag vet att jag har kalkrika jordar.
För grannarna tar hö med 3-4 i Ca/P kvot.
Och så vet jag att jag inte sprider någon gödning som höjer fosforhalten och sänker kalkhalten.
Därför så ger jag bara selen som tillskott under betesperioden.

Sommarbete innehåller olika mängd protein beroende på gräsets längd.
Detta finns det tabeller för att gå efter.
Det gäller att stödfodra med protein om betet är övervuxet eller säsongen är sen på hösten.

Du måste skämta :eek:

Ja de beror ju på vilka referenser man tillämpar, men skillnader mellan år 1 och 2 på samma vall i ett exempel. År 1 Mj 6,3 smrp 16 Ca 3,9 P 1,1 samt Mg 0,1. Samma vall år 2, Mj 8,8 smrp 62 Ca 2,5 P 1,3 samt Mg 0,3 detta per kg foder.

Du tycker inte dig se någon skillnad då?

Var detta hö eller hösilage??

Var detta hö eller hösilage??

Måste säga Olgaklara att jag tycker du verkar vara vettig o hästkunnig.
Är väldigt intresserad av vad du använder för helfoder??
Har du också krafft??

Har du gett djävulsklo ofta? Funderar på att ge mina flexijoint från equimins som det finns dk i inte för att dom har problem men för att det ska vara bra har jag hört. Märkte du skillnad??

Det har det mkt väl om man tagit hösilage eller hö på styckena

Det hjälper ju inte mig.
Hästen får absolut tillräckligt med magnesium.
Jag börjar med att fylla upp med mera mat så får jag se hur det artar sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 542
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp