Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

KL.
Foderstatsmotståndarna visar som vanligt att de inte har en aning om vad foderstater handlar om. Låt de som känner vsig osäkra o vill räkna på gram hålla på med det så länge de bedömmer energibehovet med ögat, men använd för gods skull inte konstigheter i den vägen som argument mot att räkna!
PL

Hade jag inte haft tillgång till analys hade jag börjat med Kraft Grund eller Plus och havre,

Krafft Grund - ett tämligen meningslöst foder.
Som havre med en skvätt kalk på.
Något som man kan använda för att skinna de som som inte räknar foderstater på pengar med.

Krafft Pluss - som havre med mineraler på.

Jag har aldrig hittat någon användning för de foderna.

Senast ändrad:

Krafft Grund - ett tämligen meningslöst foder.
Som havre med en skvätt kalk på.
Något som man kan använda för att skinna de som som inte räknar foderstater på pengar med.

Krafft Pluss - som havre med mineraler på.

Jag har aldrig hittat någon användning för de foderna.

Jag skulle fortfarande vilja veta exakt vad du skulle ge min häst i stället för det jag ger, om du räknar ut foderstaten enl ditt sätt.

Krafft Grund är INTE meningslöst så länge man ger tillräckligt av det. Om man räknar på kvoter o dyl o beräknar att hästen ska klara sig på typ 2 kg DÅ blir man nog besviken för en fullstor häst klarar sig INTE på det oavsett hökvalitet. Om det då inte är en väääldigt lättfödd häst o den går på fri tillgång hö då... Men det jag har märkt är att ger man för mycket hö, oavsett värde så får man en bukig häst. Jag föredrar att ge minsta möjliga hö o mycket krafftfoder för då blir hästarna finare och sätter muskler lättare. Men det är MIN åsikt, alla tycker olika.

Jag ger mina hästar efter ögonmått. Jag vet ungefär vad jag ska ge även med en ny häst, man ser på hästen hur den är byggd och om den är muskelfattig osv. En muskelfattig häst ser jag till att få i mycket proteiner + e vitaminer, lämpligtvis krafft groov 125 OAVSETT om höet är kanon ! Jag ger då inga 2-3 kg utan ger krafftfoder 4 ggr/dag o då 2 kg/gång, det låter mycket men ska det hända nåt relativt snabbt så är det det som gäller. Sen finns det dom som tycker att det inte är bra att fodra på så men jag har aldrig haft magproblem hos häst och heller aldrig kolik. Tar inte heller bort nåt foder vid vila, hästarna håller sig då mycket finare och tappar inte lika mycket.

Så skulle jag "räkna" på foderstater skulle det visa helgalet troligen..
Har faktist aldrig haft hästar som tappat vikt för jag ger inte så lite mat men skulle det hända då är det bara att öka fodergivan, svårare är det inte.

Men som sagt, alla tycker olika. Det är intressant att höra olika resonemang, det var det jag var ute efter från början.

Om man har en så pass låg kvot på grovfodret och dessutom ger ett kraftfoder av typen Grund eller Pluss som inte heller ger så hög kvot, ja då så behövs det ju mycket kraftfoder, det förstår jag.
De enda som blir glada är Granngården som skrattar hela vägen till banken.

Jag skulle ge lusernpellets med 122g smrp och till det havrekross och mineraler uträknat efter höets mineraler, de som du inte har analys på.
Och på det viset försöka att få upp proteinmängden och därmed kvoten.

Med mitt grovfoder, hösilage med en kvot på 11 och litet för hög kvot på Ca/P, så skulle jag ge så mycket av det som hästen orkade äta.
Sedan krossad havre eller krossat korn till det, för att få upp energi och fosfor.
Om det inte räckte så skulle jag hälla litet olja på sädkrossen.
Till det så behövs endast Tokosel en gång i veckan.

15-20kg hösilage kanske (62% ts) och 3-4kg havre och några dl olja.
Garanterat billigare än 5kg Krafft Grund i alla fall.

Hösilaget 1,40/kg + moms
Havre 1,70/kg + moms
Rapsolja 10:-/liter inklusive moms
Tokosel till hästens behov - några hundralappar om året.

Jag kan hålla med dig med att det kan vara fjantigt med exakta gram hit och dit. Och nej tabellerna funkar inte för alla hästar men man har ett hum iallafall. Skulle jag följa tabellerna hade min häst sett ut som ett spjälstaket, får alltid lägga till minst 10Mj och omkring 100Smrp extra och då har jag redan lagt till tillägg för mager och svårfödd. Och då håller han sig normalhullad, dock brukar jag ändå få höja upp det lite till mot senvinter/vår för säkerhetsskull.

Skulle aldrig fodra en häst utan att kollat på höanalysen och provräknat med lite olika foderstater. Nu känner jag min häst så nu räcker det att jag sett analysen sen vet jag vad som funkar i foderstaten och hur mkt, brukar dock räkna på mineralerna för veta att speciellt mg och selenet är täckt. Ca/p kvoten brukar alltid bli rätt.

Ett hö blir aldrig detsamma varje år. Vi har en toppbonde som kan odla fram vilka värden han vill oavsett väder i princip men analyserar ändå. Har alltid fått bra värde, men detta året blev det bara 3.5 MJ och 19 SMRP TS var bara 43% och den har tidigare alltid legat på 59-61%:crazy: :eek: Dock ska vi ta en ny analys för vi misstänker analysföretaget gjort fel för hösilaget känns inte alls så blött, för han hade varit jättenoga med att få bra värde detta året trots vädret. Men jag har en känsla av att det stämmer för hästen börjar bli tunn, trots han äter mkt mer hösilage detta året än vad han nånsin gjort. Äter 13-14 kg nu och har tidigare inte velat ha merän 9-10kg max. Kanske har att göra med att TS är så låg.. Sen får han ju även lusern, korn, olja, linfrökaka och mineraler.

Senast ändrad av en moderator:

[/quote]

Krafft Grund är INTE meningslöst så länge man ger tillräckligt av det. Om man räknar på kvoter o dyl o beräknar att hästen ska klara sig på typ 2 kg DÅ blir man nog besviken för en fullstor häst klarar sig INTE på det oavsett hökvalitet. Om det då inte är en väääldigt lättfödd häst o den går på fri tillgång hö då... Men det jag har märkt är att ger man för mycket hö, oavsett värde så får man en bukig häst. Jag föredrar att ge minsta möjliga hö o mycket krafftfoder för då blir hästarna finare och sätter muskler lättare. Men det är MIN åsikt, alla tycker olika.
[/QUOTE]

Seriöst? Krafft Grund är rena bluffen, det är som havre men i pelletsform. De jag vet som köpt det är totalt okunniga om foder och har köpt det för enligt säcken är det är till för hästar som arbetar lätt-normal träning, och då trott på allvar om det. Likaså som GROOV är till för avels och unghästar. Tänl om foder hade varit så lätt som att bara läsa på en säck..:smirk:
Och jo en fullstor häst kan konstigt nog bara klara sig utan krafft grund om höet har bra värde.
Har eget bevis i stallet (eller hade, har flyttat nu). Den hästen tränade upp till MSV dressyr flera dagar i veckan varvat med hårda konditionspass och styrketräning. Den åt ett hö med en kvot på 7 och åt väl 12-14 kg per dag plus en del halm, fick en skvätt betfor som krubbskrammel bara med minerlaer i. Den hästen var i perfekt hull och rejäla muskler. Ett grovt halvblod på 650 kg och 165 cm typ. Han var inte så lättfödd snarare normal. Och nej inte det minsta bukig, hade lika rejält med bukmuskler som ryggmuskler. En riktig snygging och vilket kraftpaket:love:

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju också svara på denna fråga då.
Hur gör du om du ett år får ett hö med 25g smbpr och 7,9MJ och ett annat år ett hö med 57g smbpr och 7,5MJ?
Fodrar likadant ändå?

Jag har aldrig räknat på foderstat och har aldrig haft problem med hästar som faller ur, inte musklar etc.

jag rider fälttävlan där det krävs väldigt mkt av hästens kondition.

Jag använder ögonen till att se hur de är och känner hur de är att rida.

man märker väldigt fort om en häst inte får det den behöver

Vi tar även regelbundna blodprover för att se status.

Jag har tävlat i över 25år nu och om man betänker att förr i tiden då vi hade "riktiga" uthållighetsprov som kunde vara upp till 3mil så fanns det inget som hette räkna på foderstat. Analys fanns inte att tillgå så lätt. Jag tror att man idag räknar för mkt och fodrar för lite med sina ögon.

Självklart beror det på vad för slags häst man har också och vad man gör med dem. Men nej jag har faktiskt aldrig behövt räkna. Dessutom få alla våra hästar fri tillgång till hösilage och de skall äta tills de är mätta.

Kraftfoder fodrar vi självklart till en viss del genom att se på vad som rek av leverantören (sedan känner vi fodertillverkaren så lite tips får jag där) men det är konditionmässigt och orkesmässigt som avgör hur mkt kraftfoder de får.

Kan ju säga att den hästen som går högsta klassen får ca 3-3,5kg kraftfoder och då fri tillgång till hösilaget

jag tycker knappast hästen i tråden är i underhull, bara inte särskilt musklad. Och det förklarades ju av lite träning.

Men är verkligen detta rätt?

En häst som inte är i träning behöver inte vara helt muskelfattig för det.

Titta på denna:
STILL0052.jpg

Har har stått i BOX sedan 3 augusti och inte rört sig ett enda dugg. Jag tycker inte att han är speciellt muskelfattig. JO om jag jämför hur han ser ut när han är i tävlingsmässigt skick.

Jag kan visa många fler hästar som inte är i träning som ändå har muskler. De rör sig ju iaf i hagen så helt omusklade borde de inte vara då måste man fundera lite på vad som saknas

Jo om man är uppmärksam och kan, så känner man ju på hur musklerna arbetar om något fattas.
Men hur många tror du kan det?
Och jag vill dessutom inte ens komma dithän att jag ens känner något.
Då så tycker jag att jag har misslyckats.

Vad exakt visar dessa omtalade blodprover?
Jag har tagit det en gång på gammelhästen, och han hade järnbrist p.g.a. en infektion.
Jag har nu ett sto som inte svarar på fodret och funderar på om ett blodprov skulle ge någon ledning i frågan.
Alla andra utom hon ser ut som gödkalvar på det fodret.

Jag tror att man idag räknar för mkt och fodrar för lite med sina ögon.
Jag tror då att man BÅDE räknar för litet och fodrar för litet med sina ögon.
Att man helt enkelt är ganska så kassa på att utfodra.
När jag räknar och visar och pekar, så är det liksom lättare att "bevisa" att en för tunn häst _faktiskt_ får för litet mat.
Det är svårare att peka på hästen och säga "för tunn - mata mera" när folk tycker att hö-högen är gigantisk.

Dessutom få alla våra hästar fri tillgång till hösilage och de skall äta tills de är mätta.
........
Kan ju säga att den hästen som går högsta klassen får ca 3-3,5kg kraftfoder och då fri tillgång till hösilaget
Det där är intressant.
Vi kommer till samma foderstat även om vårt angrepps-sätt är olika.
Så mycket grovfoder så att de är mätta och så mycket kraftfoder på det att de håller hullet och sätter muskler.

Man kan ju ärligt undra hur svårt som det egentligen kan vara?

Men hur gör du med Ca/P?
Jag skulle oroa mig något alldeles förskräckligt om jag inte hade räknat på det.

Jag håller helt med om att alla dess foderstats beräkningar som finns visar på alldeles för lite grovfoder o för mkt kraftfoder. Erfarenhet är den bästa kunskapen. Har dock inga svårklasshästar i mitt stall men mkt unghästar som är underuppbyggnad, i åldrar fr 1-5 o några äldre.
Det som är viktigt för det första, är att hästen inte får ett stort mål om dagen eller två, utan ge hästen i små mängder, som magen är gjord för. Till min 4 åring som går hoppning i tävlingskond.(den mängd träning för den avs. åldern), ger jag ca 11 kg hösilage 2kg havre, 1/2 kg betfor, 1 kg lusern, kalk o Chevinal. Han är superfin i hullet o magen fungerar bra. Överdosera inte med kraftfoder.

Jag har aldrig räknat på foderstat och har aldrig haft problem med hästar som faller ur, inte musklar etc.

jag rider fälttävlan där det krävs väldigt mkt av hästens kondition.

Jag har tävlat i över 25år nu och om man betänker att förr i tiden då vi hade "riktiga" uthållighetsprov som kunde vara upp till 3mil så fanns det inget som hette räkna på foderstat. Analys fanns inte att tillgå så lätt. Jag tror att man idag räknar för mkt och fodrar för lite med sina ögon.

Självklart beror det på vad för slags häst man har också och vad man gör med dem. Men nej jag har faktiskt aldrig behövt räkna. Dessutom få alla våra hästar fri tillgång till hösilage och de skall äta tills de är mätta.

Kraftfoder fodrar vi självklart till en viss del genom att se på vad som rek av leverantören (sedan känner vi fodertillverkaren så lite tips får jag där) men det är konditionmässigt och orkesmässigt som avgör hur mkt kraftfoder de får.

Håller HELT med dig. Precis som jag gör. Du slår huvudet på spiken när du säger att det fodras för lite med ögat.

Men är verkligen detta rätt?

En häst som inte är i träning behöver inte vara helt muskelfattig för det.

Titta på denna:
STILL0052.jpg

Har har stått i BOX sedan 3 augusti och inte rört sig ett enda dugg. Jag tycker inte att han är speciellt muskelfattig. JO om jag jämför hur han ser ut när han är i tävlingsmässigt skick.

Jag kan visa många fler hästar som inte är i träning som ändå har muskler. De rör sig ju iaf i hagen så helt omusklade borde de inte vara då måste man fundera lite på vad som saknas

Precis vad jag är ute efter. En häst behöver ju INTE tappa för att den står om den får rätt sorts foder. Det är ingen ursäkt att säga att hästen är inte riden o därför muskelfattig. Dom behöver inte se ut som spjälstaket !

Nej vem har sagt det?

Jag har fullblod, många anser att fullblod ska vara tunna.
"den kan ju inte äta hur mycket som helst".
Då tycker jag det är ypperligt att kunna visa siffervägen att trots att hästen äter stora mängder mat får den knappt i sig någon näring. (ofta har de dåligt hö).

Sen är det skillnad mellan er som har eget stall och oss som står inackorderade. Vi har i regel inte fri tillgång på hö och kan inte heller välja om vi vill ha bra eller sämre hö. Vi får det som serveras, då gäller det att ha koll för att inte hamna fel.

Hej!
Jag har aldrig tagit en foderstatsräknig..
Har alltid räknat själv;) ..
Förstår inte varför man ska behöva att foderstater...
Man ser väl på sin häst hur mycket den behöver och vad...
Aja alla har sitt eget sätt att se och göra...
:D

Nej vem har sagt det?

Jag har fullblod, många anser att fullblod ska vara tunna.
"den kan ju inte äta hur mycket som helst".
Då tycker jag det är ypperligt att kunna visa siffervägen att trots att hästen äter stora mängder mat får den knappt i sig någon näring. (ofta har de dåligt hö).

Sen är det skillnad mellan er som har eget stall och oss som står inackorderade. Vi har i regel inte fri tillgång på hö och kan inte heller välja om vi vill ha bra eller sämre hö. Vi får det som serveras, då gäller det att ha koll för att inte hamna fel.

Nej, det kan ju inte vara lätt att stå inackorderad o vara tvungen att använda det foder som finns. Då kanske jag kan hålla med om att det är bra att bevisa att hästen får för lite mat, MEN enligt tabellerna ska ju fullblod klara sig på MYCKET mindre mat än vad dom borde ha. Så det går ju inte riktigt heller.
Det gör ju inte så mycket om höet är dåligt bara hästen får tillräckligt med krafftfoder. Jag fodrar ju hellre med ett dåligt hö för att kunna ge mer krafftfoder. Vill inte ha feta hästar heller.

Jag har aldrig tagit en foderstatsräknig..
Har alltid räknat själv ..
Förstår inte varför man ska behöva att foderstater...

Men vad är det då du räknar ut om inte en foderstat?:confused:
Alla hästar som öht äter något slags foder -och det gör ju verkligen alla, annars skulle de ju svälta ihjäl- har en foderstat, det är liksom hästens meny, matsedel eller vad man nu kan kalla det.
Det hästen äter varje dag är foderstaten, oavsett vad den består av eller hur man kommit fram till den.:idea:

Om du inte förstår varför man ska ha en foderstat är du kanske direkt olämplig som djurägare, för man måste ju självklart mata sina djur!;)

Jag tror att alla pratar om varandra här och blandar ihop begreppen.
Vissa säger att de absolut inte räknar ut en foderstat, men ändå analyserar de grovfodret och kompenserar för bristerna. Om det inte är en uträknad foderstat, vad är det då? Man har tagit reda på förutsättningarna och använt sig av siffror för att se (ungefärligt eller exakt, det spelar ingen roll) vad hästen ska äta = räknat på foderstaten. Sluta upp att förneka!:p

Det man kan uppröras över är möjligen att man räknar ut en foderstat exakt efter tabellerna och den inte passar hästen, men inget görs åt saken.
Men allvarligt mina vänner, hur vanligt är det egentligen?
Det känns nästan som att det är vanligare att man istället för att räkna om foderstaten i det fallet struntar helt i att räkna och fodrar på måfå.
Och även då har man kanske analyssiffrorna kvar i bakhuvudet och vet att höet innehåller lite protein och kompenserar för det. Och då har man plötsligt ändå inte fodrar helt utan uträkning...;)

Senast ändrad:

Typiskt hästmänniskor!

"det jag gör är alltid rätt"

Att proppa i en häst en massa kraftfoder är inget jag skulle göra och varför?.Jo för gjorde jag så, alltså gav min höst 5-6 kg kraftfoder skulle jag bara få i henne 5-6 kg hö och det är inget jag önskar. Hade jag en häst som orkade äta 5-6 kg kraftfoder och 12 kg hö så kanske jag hade tagit det alternativet men då ska höet jag fodrar med vara extremt dåligt och det är inte det höet jag fodrar med.

Vad exakt var det som blev bättre när du bytte FRÅN krafft?
Mitt sto fick Dynavena 3 mån innan föln, och ca 3 efter, sen gick hon över till krafft, som jag f.ö fodrar alla mina hästar på. De mår utnärkt och är i bra hull. Som sagt, om man nu säger att alla hästar behöver olika foder, kan man ju inte säga att krafft är värdelöst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025