Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Tja det är ju som att släppa på bete.
Där ett lågproteinhö lugnar ner det hela i hästmagen.

Jag gick över litet för snabbt till mitt ensilage och med en kvot på 11 så blev det litet mycket för hästmagarna.

När jag har fodrat med torrhö och lusern har behövts, så tycker jag nog att hästarna har klarat omställnigen bättre.
Och att det har blivit diarre om jag har lagt till för mycket lusern.
Men om det visar på ett uppfyllt behov eller ej, det vet jag inte.

OK, jag visste inte om detta med mamman. Vet bara att hästen är mycket tunnare än när jag såg den sist o jag har sett att hon räknar o håller på...När denna häst stod hos tillridaren så åt den ALLT, men det slutade med korn+lusern + betfor för det blev billigast eftersom den skulle ha så mycket. Jag känner ju inte hon som har den nu MEN jag reagerade eftersom jag sett hästen tidigare. Jag VET att den är svårfödd.

Hästen äter korn nu men jag gillar inte korn och varför?? jo för att min häst nu får diare av det så hon får inte korn längre!.

Hon får 3 kg HippoAlfa
0.5 kg Linfrökaka
0.4 kg betfor
0.5 kg havre
Och ett analyserat hö fri tillgång!

Du kan gärna komma och hälsa på henne så får du se hur hon har det för övrigt!! Får du se om hon mår så fruktansvärt dåligt!

Hästen äter korn nu men jag gillar inte korn och varför?? jo för att min häst nu får diare av det så hon får inte korn längre!.

Hon får 3 kg HippoAlfa
0.5 kg Linfrökaka
0.4 kg betfor
0.5 kg havre
Och ett analyserat hö fri tillgång!

Du kan gärna komma och hälsa på henne så får du se hur hon har det för övrigt!! Får du se om hon mår så fruktansvärt dåligt!

Jag har aldrig sagt att du missköter din häst, bara att detta med räknande inte alltid stämmer eftersom din häst ser tunnare ut än när jag såg den sist. och det borde vara samma häst för enl ATG så ägs den av en som bor i samma ort som handlaren som ägde den aktuella hästen. Hur som helst, det är inte dig jag hoppar på utan räknandet som ändå inte stämmer o jag vet att du gett lite foder innan då jag läst flera av dina trådar. Om nu hästen är bättre idag så är ju det bra. Ser inte mager ut enl ditt sista kort men muskelfattig enligt mig ! Men det kanske är på väg åt rätt håll?

Jo visst är hon muskelfattig men det kan bero på att hon rids två gånger i veckan i bara skritt eftersom jag inte är ute efter varken träning eller nå tävling i vinter.

Oj måste göra en rättning. Hästen är korn men inte nu eftersom hennes mage inte tål det. Hon tycker om det men det är inget jag vill ge henne.

ja det är klart att det år fånigt att slaviskt följa uträknade foderstater då det är högst individuellt vad hästen behöver. Jag utgår mest från hullet, men brukar kolla lite så att inte Ca/p kvoten är heeelt åt hellsike eftersom det kan störa diverse kemisk balans och möjlighet att ta upp vissa vitaminer.

jag tycker knappast hästen i tråden är i underhull, bara inte särskilt musklad. Och det förklarades ju av lite träning.

En sak som jag tycker är helsjukt är detta idiotiska räknande av foderstater. Jag har haft MÅNGA hästar o alla har varit jättefina, har 3 tävlingshästar som går MSV/SVÅR klass hoppn nu och dom är superfina..
Har aldrig räknat på foderstater. Har fler bekanta som tävlar i högre klasser som heller aldrig räknar, man ger väl hästen det den behöver för att vara i bra hull/muskulatur o må bra. Det går inte att räkna sig till.
Om alla människor skulle äta samma mat, samma mängd, det skulle då inte funka, alla är olika o har olika ämnesomsättning osv..

Enl foderexperter skulle mina hästar( 170 cm+) ha 8 kg hö, 1 kg hel havre och 3 kg Krafft sport....(jag kör med krafft, har INTE frågat kraffts foderrådgivare)

Jag ger dom idag 9 kg hö, 5 kg krafft sport, 1 kg havre + betfor ( ca 4 liter) o dom kan definitivt inte gå på mindre.

Har provat med många olika sorters krafftfoder o kommit fram till att krafft är bäst.

Håller helt me dig.:bow:

Cardento!

Håller med dig om en del grejer - dock är det inte fel att ha koll på just Ca /p kvoten. Jag har provat bl a Hippocampus och gjort foderstater och enligt det programmet så ger jag alldeles för mycket av både energi och protein. Men jag kan inte ge mindre för då blir hästarna omusklade och bukiga(unghästar) så jag gör gärna en beräkning bara för att det är kul - men sen måste jag ju ändå fodra med "ögat". Men som sagt Ca/p känns lite viktigt för mig ändå.
Det hade varit jättekul om du ville lägga upp en bild på dina hästar? Eftersom du skriver att de är så välmusklade hade det ju varit jättekul att se.

Inte_Ung vad är det för typ av hästar du har som mår bra av Hippocampus foderstat? Jag har uppfattningen att mindre hästar bl a ponnyer kan fungera på uträknade foderstater men när det gäller storväxta halvblod och fullblod så räknar de alldeles för snålt! Vad har du för erfarenhet på det?
Jag hade förut en häst 50% fullblod som var 172 hög. Han reds hårt 5 dagar i veckan och gick på ca 7-8 kg hö 5-6 kg havre, lite soja och betfor och mineraler upptill. Han var otroligt musklad och såg nästan ut som en hingst. Jag gjorde aldrig någon foderstat på honom. Tävlade upp till msv.

Alla möjliga hästar.
Det gäller att hitta rutan "Beräkna arbete" annars så blir det fel.
Hippocampus fungerar om man fyller i formulären rätt.
Rätt vikt, rätt temperatur, rätt arbete, rätt sort o.s.v.

Alla möjliga hästar.
Det gäller att hitta rutan "Beräkna arbete" annars så blir det fel.
Hippocampus fungerar om man fyller i formulären rätt.
Rätt vikt, rätt temperatur, rätt arbete, rätt sort o.s.v.

Kan inte du kolla då hur mycket foder min ena häst ska ha???

175 cm hög, 680 kg, rids ca 4-5 dagar/v normalhårt.
Jag ger Krafft sport + havre+ betfor. Vad ska ha enl hippocampus ha???

Jag håller med dig om att man inte kan räkna fram en häst exakta behov utifrån en formel.

MEN om man vet vad hästen får i sig när den ser bra ut är det lättare att hålla samma nivå.

Jag har ett fullblod, svårfött. En vinter åt hon 11kg hö och 1,5 kg vanligt fullfoder.

Nu äter hon 10kg hö, 4 kg kraftfoder och jag kommer troligen peta i henne även 1kg lucern.

Låter som en stor skillnad men faktum är att hon idag får i sig samma mängd energi och protein som då. Så stor skillnad är det på höet. Visste jag inte det hade jag haft problem att hålla hästen jämn och fin i hullet.

Cardente, jag förstår inte riktigt vad du kritiserar. Du räknar ju också foderstater fast du gör det i huvudet i st för i tabeller? Sen är det ju alltid så att resultatet av beräkningen beror på vad man stoppar in för variabler i foderprogrammet eller i hjärnan. I ditt huvud kanske det vore bra att stoppa in mer mineraldata åtminstone när du ska fodra unghästar. Skulle du råka föda upp dem på ett fosforrikt kalkfattigt foder kan det bli väldigt fel.

Nackdelen med befintliga svenska foderprogram är å andra sidan att många är så hårt knutna till kvoter. Den som inte är så hemtam i att tänka vad hästen behöver kan då hamna fel i sina försök att nå en viss kvot i st för de individuella behoven.

En annan nackdel med både innehållsdeklarationer och foderberäkningsprogram är att man inte anger ungefärlig mängd stärkelse eller mängden protein som innehåller aminosyror som hästen kan ta upp.

Båda de uppgifterna finns på påsarna i många andra länder så det borde inte vara så svårt att ange. HH

115MJ och 700g smrp
Jag kollade med din foderstat.
10kg hö och 5kg Krafft sport 1,5kg havre och 3hg betfor.
Och det ligger ju långt över det i energin, 177MJ.
Men kvoten protein/energi är bara 5,6 vilket kan förklara det stora behovet.
Du ligger dock bara 6% över i protein, vilket är helt normal variation.
Det är vanligt med 10% variation beroende på hästens temperament.
Livliga hästar behöver mera mat.

Men så har vi det där med mineralerna och vitaminerna.
Utan en analys på grovfodrets mineraler så kan det där bli precis hur som helst.
Vilket också kan förklara den stora åtgången av foder.

Du borde rätta till din foderstat så att kvoten protein/energi blir åtminstone 6,5.
Och sedan se till att räkna på mineralerna.
Om du korrigerar detta, så kommer nog hästen att inte behöva ett överskott på 52MJ.

Proteinet som hästen får skall du däremot inte dra ner på.
Så du kan inte bara ta bort hö.
Eller ta bort något annat.
Men kanske gärna gå över till ett kraftfoder med mera protein och mindre energi.

Oj jag kan ha räknat fel.
Jag får fortsätta senare.

Senast ändrad:

Nämen nu tycker jag att du flippar ur lite...
Naturligtvis menar jag inte att man ändrar så mycket att hästen magrar av och blir sjuk:eek:
Vi tar hö på egna vallar och vet ungefär vad det innehåller beroende på tidpunkt höet är skördat.
Får jag en ny häst och jag inte fått analysen kör jag på föregående års värden. Hade jag inte haft tillgång till analys hade jag börjat med Kraft Grund eller Plus och havre, det brukar funka på de flesta hästar. Sen hade jag ridit ett tag och använt ögonen och några större justeringar brukar inte behöva göras...
Tycker det är för stor hysteri kring räknandet av foderstater, nu håller jag med Cardento mer och mer...:smirk:

Känns som att du missat en av de två stora delarna av foderstatsberäkning.
Även om man räknar ut siffrorna så kollar man ju fortfarande på hästen.
Inte så att man bara litar till siffrorna, men de ger en god grund att stå på!!

----- onödigt groll ------

Senast ändrad av en moderator:

Mitt hö är analyserat, det vill jag ha så jag vet vad jag ger, det är bra värden o bra balans mellan energi o protein så det är jag inte emot MEN det jag tycker är fånigt är allt räknande om dl o kg hit o dit.
Jag vill också veta värdena men jag ger hästarna det som behövs, inte dom kg som det enl uträkning ska vara....

Varför inte skriva detta från början. Att det är de små sakerna du "hatar".
Det hade ändrat det hela aningens...

"knapplån"

Förra året hade vi en kvot på drygt 13...
Innan vi fått analysen kompletterade jag med lucern till min nya häst som behövde "hulla upp sig". I själva verket sänkte jag kvoten med det lucernhack jag gav...
Snacka om att slänga pengarna i sjön....

I år har jag kunnat konstatera att det enda jag behöver ge i mineralväg är selen.

Jag vill slippa obehagliga överraskningar och underskott av sånt man inte ser med blotta ögat (mineraler) + att jag hellre lägger de slantar jag har på saker som faktiskt behövs.

Känns som att jag upprepar sånt andra sagt hur många gånger som helst nu men; Naturligtvis fodrar jag med ögat lika mycket som den som inte har nån analys, skillnaden är att jag inte behöver fodra för säkerhets skull. Vet jag att kvoten är bra och mineralbehovet uppfyllt så behöver jag bara laborera med energimängden. Och när jag kommit fram till hur mkt mina hästar behöver kan jag enklelt lägga mig på samma nivå året därpå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna