Varför avliva hästen?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Pussel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 335
  • Visningar Visningar 23 591
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

De flesta beslut styrs ju av känslor. Men varför avliva någon för att det finns en liten risk att den råkar illa ut. Varför inte istället glädja sig åt att hästen med största sannolikhet får ett antal extra lyckliga år.

Att döda den friska hästen hemma är i min värld bara något bättre än att skicka den till slakt. Så att göra ett stort fel för att undvika ett större fel känns inte rätt. Varför inte ge hästen en chans.

När det är medicinska bedömningar är det ju alltid svårt att säga ifall det är rätt eller fel, fast tyckte veterinären att du kunnat testa operation så tycker jag nog du borde gjort det.

Varför var risken att han skulle hamnat illa så stor? Har du någon uppfattning om vad det är för procentsiffror du pratar om. Som jag sagt innan så kan man göra mycket för att kolla att de nya ägarna verkar vettiga och man kan ju låta dem ha hästen på foder i början för att sålla bort hästslaktare.

Eftersom hästen skulle säljas så kunde ju inte jag ha den kvar.
Så lämna ut på foder går inte eftersom jag inte hade möjlighet att ta tillbaka den om det skulle bli aktuellt.

Sen är det minst ett år av konvalecens så jag kunde heller inte operera hästen, utan det hade fallit på nya ägaren.
Och vilken vettig människa skulle köpa en sådan häst?
Skulle möjligtvis blivit av med honom om jag skänkte honom och hur stor är risken att han hamnat hos någon med kunskapen och plånboken att göra honom frisk.
Vet inte om du har en aning om hur rehabiliteringen och så går till för en häst opererad för cystor. Dessutom i bägge knän. Men kan iaf berätta att det krävs enormt mycket kunskap för att få igång en sådan häst igen, massor av tid, pengar och känslor, risk dessutom för att han inte blir bra.

Nej, min älskade häst förtjänade bättre än det.

Att döda den friska hästen hemma är i min värld bara något bättre än att skicka den till slakt. Så att göra ett stort fel för att undvika ett större fel känns inte rätt. Varför inte ge hästen en chans.

Du vet uppenbarligen ingenting om slakttransporterna ner i europa. Hela resan är ett stort djurplågeri.

Du vet uppenbarligen ingenting om slakttransporterna ner i europa. Hela resan är ett stort djurplågeri.

Jag känner mycket väl till att det är rent djurplågeri. Det var av den anledningen jag skrev att det var ett större fel.

Ska vi översätta till människobrott så handlar det om att jämföra ett mord (= stort fel) med en grov misshandel som senare följs av ett mord (= större fel).
Tolka nu inte detta som att jag likställer dödande av hästar med dödande av människor.

Eftersom hästen skulle säljas så kunde ju inte jag ha den kvar.
Så lämna ut på foder går inte eftersom jag inte hade möjlighet att ta tillbaka den om det skulle bli aktuellt.

Sen är det minst ett år av konvalecens så jag kunde heller inte operera hästen, utan det hade fallit på nya ägaren.
Och vilken vettig människa skulle köpa en sådan häst?
Skulle möjligtvis blivit av med honom om jag skänkte honom och hur stor är risken att han hamnat hos någon med kunskapen och plånboken att göra honom frisk.
Vet inte om du har en aning om hur rehabiliteringen och så går till för en häst opererad för cystor. Dessutom i bägge knän. Men kan iaf berätta att det krävs enormt mycket kunskap för att få igång en sådan häst igen, massor av tid, pengar och känslor, risk dessutom för att han inte blir bra.

Nej, min älskade häst förtjänade bättre än det.

Jag skrev ju att det var svårt när det handlar om medicinska skäl. Att sälja/ge bort en häst som kräver mycket vård ser jag som orealistiskt att kunna räkna med.

Fast vad var anledningen att du inte kunde ha hästen kvar ett år? Hade du haft möjlighet rent ekonomiskt att ha kvar hästen tills den tillfrisknat så tycker jag nog att du borde haft kvar hästen tills den gick att sälja/ge bort. Det kanske innebär att man får glömma semesterresa det året eller göra någon annan uppoffring.

Jag skrev ju att det var svårt när det handlar om medicinska skäl. Att sälja/ge bort en häst som kräver mycket vård ser jag som orealistiskt att kunna räkna med.

Fast vad var anledningen att du inte kunde ha hästen kvar ett år? Hade du haft möjlighet rent ekonomiskt att ha kvar hästen tills den tillfrisknat så tycker jag nog att du borde haft kvar hästen tills den gick att sälja/ge bort. Det kanske innebär att man får glömma semesterresa det året eller göra någon annan uppoffring.

För min egen del hade jag gärna offrat alla semesterresor som finns för den hästen.
Varför jag inte kunde ha den kvar är inte relevant.
Älskade den hästen och att ha honom kvar var tyvärr inte ett alternativ.
Sen är det inte bara det året efter, rehabiliteringen är längre än så.

Vill tillägga också
När det gällde min häst så ansåg jag också att han fick förmånen att slippa lidandet som en operation och rehab innebär ändå. Bara tanken på att låta den hästen boxvila under lång tid, nej usch.

Men det var ju för det inte ett lätt beslut. Men jag gjorde det som jag ansåg bäst för min häst.

Bara att du skriver ett inlägg i syfte att få folk att tänka gör att du i praktiken talar om för folk att de inte tänker, och det om ett beslut som vanligen är otroligt svårt att fatta, som får folk att ligga vakna på nätterna. Det är ungefär i klass med om jag ber någon med barn att tänka över om varför deras barn far illa. Alltså en ren anklagelse och förolämpning.
Du formulerar dig så generellt, inte att vissa kanske kunde tänka en gång till, nej alla ska göra det, som om inte merparten har ångest över beslutet och har ägnat merparten av sin vakna tid att fundera.

Tror du på allvar att folk inte tänker över beslutet?

Och sedan kommer uppmaningen från en köttätare som dagligen bidrar till att friska djur avlivas, tänker du igenom ditt köttaätande varje måltid du äter kött? Vad är skilnaden?

Att vi inte äter hundkött beror inte bara på att det är ett husdjur, i västvärlden tycker vi överlag inte om kött från rovdjur. Hästen som oxå är ett husdjur i Sverige äter vi ju faktiskt.

Ditt resonemang är mycket omoget och det håller inte. Jag resonerade likadant i mina unga tonår, av erfarenhet vet jag att då är allt svart eller vitt. I den verkliga världen är det inte så.

Du utgår fortfarande inte utifrån hästens bästa utan vad som är bäst för de mänskliga känslorna och samvetet. Du verkar öht inte förstå att hästen inte kan leva mer än i nuet och inte ens då med de känslor och tankar som vi människor har.

Min erfarenhet är att de allra flesta människor är hederliga. Men vi kanske umgås i olika
Min erfarenhet är också att de flesta är hederliga, dock består min bekantskapskrets inte av folk som tar emot hästar som annars riskerar slakt. de flesta har ingen större glädje av hästar som är svårsålda, det finns liksom ett skäl att de inte har något ekonomiskt värde.

Nu sätter du egna antaganden som jag ej har uttalat. Jag har inte på något sätt uttalat att det skulle vara ett lätt beslut. Jag ställer bara frågor. Bara för att jag ställer frågor för att väcka tankar är verkligen inte samma sak som att inte anse att folk tänker. Jag har inte påstått att alla människor här skulle vara elaka och avliva sin häst på minuten. Många här får det ju dock att låta som att ingen borde sälja sin häst för att man inte kan lita på någon. Jag har ingen relation till djuret jag äter. Det har jag till min häst. Så det är inget problem för mig.

Tack för mig.

Men du om du håller med om att det är et svårt beslut och att folk i allmänhet har stora kval när de tar det, vad fyller det då för funktion att att försöka väcka de tankar folk uppenbarligen redan har?

Och vem har sagt att man ska äta sin egen häst, du har väl ingen relation till min eller? Jag äter gärna hästkött och annat kött, det är gott så att äta andras hästar (och kossor/grisar/kaniner mfl) är helt okej.

Personligen anser jag att det finns en hel del som bör överväga att ta bort hästar, som dövar sitt samvete genom att skänka bort hästen. Betänk att antalet bra hem för hästar utan ekonomiskt värde inte minskar av att man tar bort en häst, den som är seriös och vill ha exv en varmblodstravare för promenadridning tar sig troligen an en annan häst och räddar kanske den från slakttransport eller att bli vandringspokal. De hem som verkar bra men skickar hästar till slakt som ofta kan svälja fler bara hästarna är billiga nog. Jag månar även om andras hästar inte bara min.

Visst, och då sitter väl jag på höjden av dubbelmoral då: jag äter inte djur, jag ser inget fel i att avliva ett djur. Jag är emot stora delar av köttindustrin rent principiellt, men använder läder.
Vegetarianism har inget med den här diskussionen att göra. Och angående äta husdjur eller inte; vi vet inte vad de andra (utöver oss själva) i diskussionen har för kulturell bakgrund - i en hel del länder äter man hund.

Jag lämnar diskussionen.

Jag håller med, det fungerar inte att jämföra rovjduren hund och katt som vi inte äter alls i Sverige, med hästar. Det är rimligare att jämföra med kor, grisar och kaniner. Jag medger att man inte skickar lilla Pelle eller Nina till slakt för att få köttet, men Pelle och Nina väger kanske runt ett kg så det funkar dåligt att få in Pelle och Nina i livsmedelsproduktionen av ren praktiska skäl.

Ja men hela tråden handlar ju om att diskutera huruvida det är rätt? Därför problemateserar jag det. Jag uppmanar ingen att äta sin Egen häst.
Jag lämnar den här diskussionen.

Senast ändrad:

kl
Problemet är att vissa personer inte kan se vad dessa hästar råkar ut för. Det är lätt att säga att om man försöker tillräckligt länge så kommer man hitta ett hem. Frågan är då hur länge och hur stpra krav ska man ställa på hemmet? Mäniniskor kan lätt haman i situationer där de inte kan ha kvar hästen och det oavsett hur hårt de drar in på annat. Finns inte pengarna där eller hälsan så finns de inte. Det är när folk som inte har råd/hälsa inte kan sälja och inte vill slakta som många djruksyddsfall uppstår. Man kan hamna i en situation där det handlar om att slakta hästen eller låta barnen svälta ihjäl.
Angående leta hem så om det finns 1000 hästar utan egentligt ekonomiskt värde (pga ras, sjukdom, personlighet osv) så finns det kanske 50 vettiga hem (kunskap och pengar), det finns sisådär 300 icke vettiga hem (brist på antingen kunskap eller både kunskap och pengar) till det kommer skojarna som ger hästen en enkelbiljett till varmare breddgrader. Jag förstår inte att vissa inte kan se den här verkligheten. Kan ni tala om var vi ska göra av dessa 650 hästar som inte ens kan få ett icke vettigt hem? Jag ska ärligt säga att det resonemang ni för är rent och skärt uppmuntrande av grovt djurplågeri. Vakna vi lever inte i en my little pony värld vi lever i en krass verklighet där det alltid har rört sig om survival of the fittiest.
Jag högaktar de som klarar av att ta det svåra beslutet istället för att skicka iväg dessa hästar till en mycket oviss framtid. Visst kanske just den individen hade kunnat få det bra men det hemmet försvinner inte utan det hamnar en annan av alla dessa ”oönskade” hästar där, så i slutändan så är det en häst mindre som lider.

Min erfarenhet är att de allra flesta människor är hederliga. Men vi kanske umgås i olika kretsar.

Sen tror jag inte det bästa sättet att sälja sin häst är att lägga ut en annons på internet. Det bästa är att annonsera på anslagstavlor i stall/ridskolor. Och är du misstänksam kan du ju låta köparen ta hästen på foder ett tag först. Folk som vill sälja vidare till slakt är nog inte så pigga på att betala för hästen i flera månader för då äts nog slaktvinsten upp fort.

Att lämna på foder med kontrakt och koll innan, hjälpte inte dessa hästar och ägare

http://na.se/nyheter/2.2212/1.1158219-ytterligare-sju-hastar-gick-till-slakt

*kl*

Det bästa med allt det här är att som hästägare är det ytterst du själv som har ansvaret, både moraliskt och ekonomiskt, för den häst du har i din ägo. Det är ditt och bara ditt beslut att ta bort en häst eller inte som är rätt så länge som hästen inte vanvårdas (då kan ansvaret övergå på ngn annan).

Har du inte de ekonomiska förutsättningarna för att klara av att sköta foder, skoning och veterinärkostnader så är det ofta en anledning till vanvård av hästar.
Men har du inte förutsättningar att sköta hästen pga andra brister som t ex tid, så kan ju hästen se ut att må bra för att den får allt som håller den frisk. Men hur bra mår en ensam häst helt utan socialt umgänge?

Att rädda allt som räddas kan för att det känns fel att avliva är att lura sig själv.
Det är inte ett lätt beslut att ta bort en frisk häst, det gör ont långt efteråt. Men rent krasst så är det bättre att VETA hur hästen har det än att i efterhand få reda på att en kär vän har vanvårdats och sen fått nödslaktas (har hänt nära vänner till mig). Det här är ett svek mot hästen och gör ont SÅÅ mkt längre än vetskapen om att man själv tog bort en frisk och glad häst!

kan bara svara för mej själv, men jag tycker inte det var ett konstigt beslut. Jag hade nog tagit samma beslut om hästen bott hos mej hela sitt liv och jag av någon anledning inte kunde ta hand om den längre.
Tycker det var en klok och ansvarsfull ägare, dessutom modig, det är ett tungt beslut att ta, men ibland faktiskt det enda rätta.

Återigen måste du känna personen väl om du ska lämna ut på tex livstidsfoder. Det var tidigare ett bra alternativ, nu dyker det upp fler och fler som trots att dom bara har hästen på foder lämnar den till slakt och tar pengarna själv. Sen är det ju så att om du skänker bort din häst eller säljer den billigt så hamnar den ofta hos folk med lite pengar, deras situation kan ändras snabbt och då är hästen ute på marknaden igen. Människor i svår ekonomisk knipa har inte råd att bry sig om vart djuret hamnar i många fall. Och så går det fel väg ändå. Jag skulle inte kunna leva med att min häst i slutändan hamnade på en slakttransoprt till italien. Jag skulle hellre avliva den själv. HAR man ett jättebra alternativ för hästen, så visst. men personligen innebär det för mig att jag bara skulle lämna bort den till någon jag känner eller litar på till 100% på foder med ett väldigt bra kontrakt. (tex vite på mycket pengar om hästen försvinner utan anledning) Annars skulle jag hellre avliva den själv. En död häst lider inte. Verkligheten för tex travare idag är hård. Jag ser det varje dag. Det är långt över 10% som hamnar hos hästhandlare eller andra oseriösa. Jag kanske har sett mer av den verkliga världen än vad du har. Jag känner många hästhandlare (inte goda vänner, utan av andra anledningar) och jag har träffat massor av oseriösa hästmänniskor. Jag fick till slut avskärma mig helt från flera vänner och andra för att jag inte klararde att se och höra om deras affärer. Det gjorde för ont. Jag har idag lärt mig att blunda och glömma. Annars skulle jag inte kunna sova en natt utan piller. DET är dagens verklighet..VAKNA!

Det är tack vare blåögda människor som dig som det fortfarande finns så många hästar som hamnar fel. Inga hästar skulle lida om ALLA tog beslutet att avliva framför att lämna hästen till fel händer.

Det här är inte personligt riktat mot någon här i tråden utan rent generellt... men alltså.. ni som tycker det är mycket bättre att sälja "Brunte 25 år, travare" för 3000 kr på blocket än att låta honom somna in trots att han ser fullt frisk o kry ut.... ni låter som de galna religionsextremister som finns. "Min gud existerar, du MÅSTE lyssna på min gud, min gud har alltid rätt och han kommer att straffa dig om du inte lyssnar!" Jaha, men har du bevis på att han finns? "JA!" Kan vi få se honom eller bevisen då? "Nej, de syns bara om man tror på dem..." like wtf?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI