Varför avliva hästen?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Pussel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 335
  • Visningar Visningar 23 591
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Att vi inte äter hundkött beror inte bara på att det är ett husdjur, i västvärlden tycker vi överlag inte om kött från rovdjur. Hästen som oxå är ett husdjur i Sverige äter vi ju faktiskt.

Björn verkar ju kunna ätas utan problem så det där tabuet mot att äta rovdjur verkar inte gälla alla. Köttätande fiskar och fåglar äts ju också.

Hästkött är ju inte särskilt populärt i Sverige. Anledningen till det är säkert att hästen oftast setts mer som ett husdjur/arbetskollega än kor och grisar.

Ditt resonemang är mycket omoget och det håller inte. Jag resonerade likadant i mina unga tonår, av erfarenhet vet jag att då är allt svart eller vitt. I den verkliga världen är det inte så.

Du gör ditt bästa för att dra ner debatten till sandlådenivå. Själv tycker jag att det är omoget att inte ta sitt ansvar och istället avliva ett friskt djur för att man tröttnat eller inte anser sig ha råd med det.

Du utgår fortfarande inte utifrån hästens bästa utan vad som är bäst för de mänskliga känslorna och samvetet. Du verkar öht inte förstå att hästen inte kan leva mer än i nuet och inte ens då med de känslor och tankar som vi människor har.

De flesta djur har en stark överlevnadsinstinkt. Och jag tror att de flesta djur hellre överlever och har lite småskavanker än dör. Jag har en katt i bekantskapskrestsen som blev av med ett ben vid lite för mycket närkontakt med en bilmotor. Den katten kämpar på och visar en underbar livslust.

Förmågan att leva i nuet skiljer väl inte mellan människor och djur.

Själv tycker jag att det är omoget att inte ta sitt ansvar och istället avliva ett friskt djur för att man tröttnat eller inte anser sig ha råd med det.

Det är väl ingen som tror att man avlivar ett djur för att man tröttnat på det? Är det verkligen vad du tror?!

Har man inte råd ska man inte ansvara för ett djur. Det leder ju till problem med lidande om man inte har råd med veterinärvård, hovvård, rätt foder, rätt utrustning.

Jag tycker du tar dig väldigt stora friheter när du anser att folk avlivar sina djur för att de tröttnat på dem. Är det inte att vara oerhört svart/vit i sitt tänkande?

Att lämna på foder med kontrakt och koll innan, hjälpte inte dessa hästar och ägare

http://na.se/nyheter/2.2212/1.1158219-ytterligare-sju-hastar-gick-till-slakt

Fast då handlar det ju om uppenbart kriminella individer vilka borde kunna straffas.

Man kan ju heller inte hindra någon galning att sticka en kniv i hästen ute i hagen. Att ta upp sådana här extrema exempel visar ju bara att det handlar om dåliga svepskäl för att stilla sitt eget samvete.

De flesta som avlivar sina hästar gör det nog av snålhet. De vill helt enkelt inte lägga de pengar det kostar att låta hästen leva vidare. Sen finns det ju de som avlivar för att de ska köpa en ny och 'bättre' häst. I de fallen handlar det ju tragiskt nog om att man ser på sin häst ungeför som en mobiltelefon.

Men förstår du inte? Det är inget extremfall. Det är ett av många exempel på vad som händer när man inte tar ansvar för var hästen hamnar.

Det är ju inte någon slump att hästskojare av alla sorter dykt upp i parti & minut de senaste åren. Folks ekonomi har barkat åt skogen och de skänker bort sina hästar - och då finns det en marknad för hästskojare. Hade folk istället vägrat att förse det här klientelet med hästar hade "branschen" varit självsanerande.

Det är väl ingen som tror att man avlivar ett djur för att man tröttnat på det? Är det verkligen vad du tror?!

Jag känner till fall där hästar avlivats för att man vill köpa en ny häst som är 'bättre' att rida på. Tror du på allvar att inte det är ett ganska vanligt öde för hästar som börjar närma sig pensionsåldern?

Har man inte råd ska man inte ansvara för ett djur. Det leder ju till problem med lidande om man inte har råd med veterinärvård, hovvård, rätt foder, rätt utrustning.

Jag tycker du tar dig väldigt stora friheter när du anser att folk avlivar sina djur för att de tröttnat på dem. Är det inte att vara oerhört svart/vit i sitt tänkande?

De i min omgivning som dödat sina hästar de senaste åren är alla sådana som har råd. De har t.ex. inga problem att varje år lägga mer än 40 000 kronor på semesterresor. Så pengar finns. Det handlar snarare om slit och slängmentalitet.

Handlar det om sjukdom så kan jag förstå dödandet, men att döda fullt friska hästar som man haft som husdjur, det är bara fel.

Nu måste du nog lyfta blicken lite. Det handlar inte om de i din omedelbara närhet.

Världen ser ut så här: det finns hästskojare som drar nytta av folks dålig förutsättningar att hålla häst. Den generella rekommendationen från räddningsaktioner, djurräddningar etc är att ALDRIG sälja en häst för under 10 000 kr. Har man en häst som inte är värd 10 000 kr - då ligger man pyrt på det om man AV NÅGON ANLEDNING ANSER SIG OFÖRMÖGEN ATT BEHÅLLA HÄSTEN.

Vem kan döma någon annan i dennes belägenhet? "Du är inte tillräckligt fattig för att få göra av med din häst" - vem avgör det? När är man så fattig att det är OK att ta bort sin häst på ekonomiska grunder - enligt dig? Ska du utfärda förkunnande för alla hästägare i landet, när de anser sig tvingade att ta bort hästen?

Eller ska vi helt enkelt låtsas att detta inte är ett problem - att folk förser hästskojare med hästar p g a att de inte själva orkar/vill ta ansvar för sitt djur genom att avliva det?

Men förstår du inte? Det är inget extremfall. Det är ett av många exempel på vad som händer när man inte tar ansvar för var hästen hamnar.

Att en fodervärd slaktar hästen för att tjäna pengar kallar jag extremfall. Hade det varit vanligt hade det vimlat av rättegångar mot dessa.

Det är ju inte någon slump att hästskojare av alla sorter dykt upp i parti & minut de senaste åren. Folks ekonomi har barkat åt skogen och de skänker bort sina hästar - och då finns det en marknad för hästskojare. Hade folk istället vägrat att förse det här klientelet med hästar hade "branschen" varit självsanerande.

Fast om man lägger ner lite tid på att kolla ägare och låta hästen gå på foder kanske 6 månader först så kan man nog som hästägare klara sig undan dessa bedragare. Sokm med allt annat kan man så klart aldrig vara säker. Men med den inställningen skulle man ju aldrig ge sig ut i trafiken t.ex.

Återigen: ser du inte vad vi pratar om? 6000 olika extremfall bildar ett mönster. Det är OTROLIGT många som på kort tid börjat försörja sig på att lura hästar av andra.

Vad hjälper det att ha ett kontrakt på 6 månader om hästen är slaktad eller flyttad? Du kan inte göra ett skit som hästägare.

IGEN: det handlar om riskbedömning. Risken är oerhört stor att en billig häst hamnar fel. Den risken är vida större än risken att råka illa ut i trafiken - bedömt efter procent.

Det är tack vare blåögda människor som dig som det fortfarande finns så många hästar som hamnar fel. Inga hästar skulle lida om ALLA tog beslutet att avliva framför att lämna hästen till fel händer.

Fast så kan man inte resonera heller, man kan omöjligt veta oavsett pris på hästen vad det är för männska som köper den eller hur hästen kommer att ha det. Det är alltid en chansning att sälja en häst, man kan aldrig lite på någon i sånna lägen. Finns ju ingen vettig som medvetet säljer hästen till fel människa. Sen finns det alltid dom giriga som säljer hästen för så mycket som möjligt till första bästa som går att lura.

Om man investerar 150 000 kr är sannolikheten liten att man missköter den investeringen. Väldigt liten. Vem vill förlora de pengarna?

Fast då handlar det ju om uppenbart kriminella individer vilka borde kunna straffas.

Jo visst ska de kunna straffas men innan det kan ske är det ju någon stackare (minst en häst som råkar illa ut alltså många gånger flera innan detta uppdagas) som lämnat sin häst till vad man tror är ett gott hem till och med som i artikeln besökt det nya hemmet och skrivit kontrakt men ändå blivit blåst.

Och har man långt till ett nytt hem så har man inte möjlighet att besöka så ofta och just denna kvinna hade ju blåljugit ägaren rätt upp i ansiktet om att hästen hade det bra trots att den var slaktad sen länge. En del människor är ju synnerligen duktiga på att ljuga alltså tar det lång tid innan sanningen uppdagas och fler hinner bli lurade

Sådana här scenarion har ju förekommit titt som tätt de senaste åren så det är nog inte så lustigt att folk inte vågar lämna ut sina hästar på foder alternativt skänka bort dom om man inte är säker till 110 procent att hästen verkligen får det bra.

Sen kostar det ju en hel del att ta bort sin häst också om man anlitar lantbrukstjänst, det är inte gratis direkt. Om man vill gräva ner hästen själv så kräver det en hel del jobb och några slantar också. Så de som betalar för att se sin häst somna in tar väl på sätt och vis ett större ekonomiskt ansvar än de som försöker få in några tusenlappar på att sälja hästen till ett okänt öde?

Senast ändrad:

Nu måste du nog lyfta blicken lite. Det handlar inte om de i din omedelbara närhet.

Man kan få en ganska bra uppfattning av sin omgivning. Jag skulle tro att den är hyfsat representativ för landsbygden.

Världen ser ut så här: det finns hästskojare som drar nytta av folks dålig förutsättningar att hålla häst. Den generella rekommendationen från räddningsaktioner, djurräddningar etc är att ALDRIG sälja en häst för under 10 000 kr. Har man en häst som inte är värd 10 000 kr - då ligger man pyrt på det om man AV NÅGON ANLEDNING ANSER SIG OFÖRMÖGEN ATT BEHÅLLA HÄSTEN.

Vem kan döma någon annan i dennes belägenhet? "Du är inte tillräckligt fattig för att få göra av med din häst" - vem avgör det? När är man så fattig att det är OK att ta bort sin häst på ekonomiska grunder - enligt dig? Ska du utfärda förkunnande för alla hästägare i landet, när de anser sig tvingade att ta bort hästen?

Det är ju svårt att säga någon exakt gräns. Till sist blir det ju ohållbart ifall man inte har råd att ge sin häst mat t.ex.

Sen tror jag inte att de flesta friska hästar som avlivas i dag har ägare som är så fattiga att de inte med en del uppoffringar skulle kunnat ha kvar hästen.

Eller ska vi helt enkelt låtsas att detta inte är ett problem - att folk förser hästskojare med hästar p g a att de inte själva orkar/vill ta ansvar för sitt djur genom att avliva det?

Som jag sa i förra inlägget så kan man ju åtminstone vidta åtgärder för att minska risken för att råka ut för hästskojare. Sen finns det säkert en massa hästägare som mer eller mindre medvetet säljer till hästskojare eftersom de genom det löser ett problem.

Om man investerar 150 000 kr är sannolikheten liten att man missköter den investeringen. Väldigt liten. Vem vill förlora de pengarna?

Nja, jag har sett för många hästar köpta för 90 000 och uppåt bli misskötta för att tycka det är en större garanti att hästen får det bra.

Sen framförallt när man träffat på alla dessa otroligt oseriösa som kommer och tittar på hästarna även för den summan. Många som tar lån och har ostadig ekonomi och grejer.

Fördelen med dom lite "fattigare" är att dom ofta har en väldigt bra koll på ekonomin för att få det att gå ihop, ofta är det mer planerade inköp.

Du läser andras inlägg som fan läser bibeln.

Det är inte konstigt att man måste ta ner diskussionen på sandlådenivå när du diskuterar utifrån ett barns kunskap och intellekt.

Kanske kan diskutera med dig igen om typ 10-15 år när du växt upp.

Tackar för mig i denna diskussion!

Återigen: ser du inte vad vi pratar om? 6000 olika extremfall bildar ett mönster. Det är OTROLIGT många som på kort tid börjat försörja sig på att lura hästar av andra.

Menar du på allvar att 6000 hästar har skickats till slakt av sina fodervärdar. Jag tror faktiskt inte ett ögonblick på den siffran.

Vad hjälper det att ha ett kontrakt på 6 månader om hästen är slaktad eller flyttad? Du kan inte göra ett skit som hästägare.

Så du menar att det är lagligt för en fodervärd att skicka hästen till slakt? Var har du fått det ifrån?

IGEN: det handlar om riskbedömning. Risken är oerhört stor att en billig häst hamnar fel. Den risken är vida större än risken att råka illa ut i trafiken - bedömt efter procent.

Skulle du kunna ge en procentsiffra på vad du uppskattar denna oerhört stora risk till. Handlar det om 1%, 10% 70%?

Du läser andras inlägg som fan läser bibeln.

Det är inte konstigt att man måste ta ner diskussionen på sandlådenivå när du diskuterar utifrån ett barns kunskap och intellekt.

Kanske kan diskutera med dig igen om typ 10-15 år när du växt upp.

Tackar för mig i denna diskussion!

Som du kör med personliga påhopp så lär ju inte jag sakna dig i diskussionen.

Tyvärr är inte fallet med den 14-åriga dottern som får den allra bästa hopphästen av sina curlande föräldrar alltför ovanligt. Eftersom ungen är van att få allt den pekar på tröttnar den snabbt på hästen och vill ha andra leksaker.

Jo visst ska de kunna straffas men innan det kan ske är det ju någon stackare (minst en häst som råkar illa ut alltså många gånger flera innan detta uppdagas) som lämnat sin häst till vad man tror är ett gott hem till och med som i artikeln besökt det nya hemmet och skrivit kontrakt men ändå blivit blåst.

Fast det är ju ändå såpass ovanligt att ifall man skulle resonera som så skulle man ju inte våga ha häst alls eftersom det kan komma någon galning som sätter en kniv i den i hagen.

Sen kostar det ju en hel del att ta bort sin häst också om man anlitar lantbrukstjänst, det är inte gratis direkt. Om man vill gräva ner hästen själv så kräver det en hel del jobb och några slantar också. Så de som betalar för att se sin häst somna in tar väl på sätt och vis ett större ekonomiskt ansvar än de som försöker få in några tusenlappar på att sälja hästen till ett okänt öde?

Vill man ordna en avlivning själv kan man nog ofta fixa det till ett lägre pris än vad veterinären tar för att komma ut med sprutan.

knapplån

Har läste lite andra inlägg av dig nu, förstår nu att det är helt omöjligt att föra en diskussion med dig, då du faktiskt inte vill se något annat än din lilla värld:grin:

Din inställning är otroligt barnslig och naiv..Du är väldigt svår att diskutera med eftersom du hakar upp dig hela tiden. De flesta förstår vad jag menar, men du vill inte få in det alls..Du är lite konstig..Ja ja..jag är glad att fler och fler tar rätt beslut och inte låter billiga/skadade/knasiga hästar hamna var som helst. Hoppas att fler ansluter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI