Varför avliva hästen?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Pussel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 335
  • Visningar Visningar 23 591
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Fast då handlar det ju om uppenbart kriminella individer vilka borde kunna straffas.

Man kan ju heller inte hindra någon galning att sticka en kniv i hästen ute i hagen. Att ta upp sådana här extrema exempel visar ju bara att det handlar om dåliga svepskäl för att stilla sitt eget samvete.

De flesta som avlivar sina hästar gör det nog av snålhet. De vill helt enkelt inte lägga de pengar det kostar att låta hästen leva vidare. Sen finns det ju de som avlivar för att de ska köpa en ny och 'bättre' häst. I de fallen handlar det ju tragiskt nog om att man ser på sin häst ungeför som en mobiltelefon.

Så eftersom bara uppenbart kriminella, gör kriminella handlingar och man dessutom kan stämma dem för det så är det okej?

Får hästarna det bättre av att det är en kriminell handling? Hur ser en uppenbart kriminell människa ut, så jag kan undvika dem?

Vill man ordna en avlivning själv kan man nog ofta fixa det till ett lägre pris än vad veterinären tar för att komma ut med sprutan.

Men då borde det ju vara ännu fler hästar som inte hamnar på dessa slakttransporter om det är så billigt och enkelt att göra det själv?

Det är ju svårt att säga någon exakt gräns. Till sist blir det ju ohållbart ifall man inte har råd att ge sin häst mat t.ex.

Gränsen går långt innan dess, hästen behöver hovvård, försäkring (har man ont om pengar så har man definitivt inte råd med veterinärvård), hage, stall omvårdnad, mockat mm. Detta kan man inte ge avkall på, inte ens om man har råd till mat.

Ägaren behöver mat, kläder, bostad, tandvård, någon form av möjlighet att ta sig till hästen alternativt betala för omvårdnaden. Många har barn, dessa för illa om de inte får mat, kläder, kan följa med på lägerskola. De kan bli sjuka, behöva mycket tid och energi.

Du får nog omvärdera gränsen för hur långt det ska gå innan det är okej att ta bort hästen. Man bör förutom att ägaren ska ha råd att äta och ta hand om sina barn även titta på framtiden, hur stor chans är det att förhållandena ändras så man har möjligheter att ta hand om hästen. Det är inte seriöst och sätta gränsen till när man inte har råd att ge hästen mat, mest bara barnsligt och oövertänkt.

Tyvärr är inte fallet med den 14-åriga dottern som får den allra bästa hopphästen av sina curlande föräldrar alltför ovanligt. Eftersom ungen är van att få allt den pekar på tröttnar den snabbt på hästen och vill ha andra leksaker.

Fast vad har det med diskussionen att göra, vi vet alla att högt pris inte är någon garanti för god omvårdnad, men vi vet också att det ökar chansen. Man kan nästan tro att du anser att risken för vanvård ökar med priset på hästen.De flesta människor vill väl, somliga har bara inte råd...

Och de som inte vill hästarna väl bör ju inte få gratishästar dessutom, så de kan tjäna ännu mer på slakttransporter.

Fast det är ju ändå såpass ovanligt att ifall man skulle resonera som så skulle man ju inte våga ha häst alls eftersom det kan komma någon galning som sätter en kniv i den i hagen.

Att just skicka hästar man har på foder till slakt lär inte vara jättevanligt men räknar man in de hästar som säljs vidare (trots att de är på foder) och på annat sätt far illa så är det inte försumbart. Och risken för att hästen far illa är trots vad du vill förespegla betydligt större för en billig/gratis häst än för en dyr.

Tror du på allvar att det är en försumbar risk att sälja eller lämna ut en häst på foder?

För att lämna ut på foder krävs för övrigt att man har möjlighet att ta tillbaks hästen om det går snett, måste man göra sig av med hästen är det inte alltid ett alternativ.

Inte skickas till slakt, men som missköts, vanvårdas, försvinner, lider och en del slaktas här eller utomlands. Sammantaget är det så många fall att det inte går att blunda för risken. Den är stor för en viss kategori hästar.

Men förstår du inte? Lag har inget med hästens lidande att göra. Hästen lider ÄVEN om det är olagligt. Det hjälper inte HÄSTEN ett skvatt att det är aldrig så många kontrakt skrivna. Vakna. Lev i verkligheten.

Hur många billiga travare tror du det går på det fåtal 150 000 krs-hästar som vansköts? Jag vill gissa att det är många, många. Men det är OK att flertalet lider då, huvudsaken är att de lever och att säljaren har tillräckligt dimmig uppfattning om verkligheten för att vägra se sitt ansvar?

Läs gärna den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14358774#post14358774 - här finns verkligheten. Och det spelade nog inte roll för varken hästägare eller häst att/om det som sker är olagligt.

Gjort är gjort och kan aldrig göras ogjort. Hur tror du säljare känner sig, tror du de sover gott på natten med vetskap att deras hästar hamnat i klorna på fel människor? Tror du de ångrar sig bittert att de inte istället valde den svåra vägen - att ta bort hästen - hellre än att låta den gå ett så osäkert öde till mötes? Är det OK att hästen får lida innan den hamnar i himlen, är det då inte bättre att låta den komma till himlen UTAN att först få lida?

Det finns hur många vanskötta hästar som helst, och jag tänker inte låta mina tillbringa sin sista tid hos nån som kan tänkas behandla dem så.
Här är bara ett fåtal artiklar:

http://nlt.se/startsidan/essunga/1.647519-20-vanskotta-hastar-togs-fran-djuragare-i-essunga

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=37127

http://www.expressen.se/nyheter/1.105666/kvinna-strop-sin-egen-hast

Det handlar om en politiker och t.om en frälsningssoldat, som inte tar hand om sina djur. Hon ville inte avliva en häst full med cancersvulster osv. En häst hittades strypt.

Jag tror att de flesta tar hand om sina hästar efter bästa förmåga, men jag vill inte riskera mina hästars sista dagar med att hamna fel.
En trotjänaravlivning kostar 3 ggr mer än vad jag kan sälja mina hästar för, så det är inte av snålhet, utan av barmhärtighet gentemot mina vänner som gett mej mkt kärlek och underbara stunder.

Mina hästar är 13 och 18 och jag har inga planer på att avliva dem idag eller nästa vecka, men är medveten om att nån dag kan det behövas ett beslut, och hittar jag inga bra alternativ så det blir det avlivning. Hellre det än att chansa och hitta dem på Hästnet får 3000.

Mina hästar går före allt, förutom mina barn.

32034613.jpg

Senast ändrad:

Så eftersom bara uppenbart kriminella, gör kriminella handlingar och man dessutom kan stämma dem för det så är det okej?

Får hästarna det bättre av att det är en kriminell handling? Hur ser en uppenbart kriminell människa ut, så jag kan undvika dem?

Det är självklart inte OK. Det jag menar är att man inte kan skydda sig särskilt enkelt mot kriminella som vill sin häst illa.

Är de sådana att de tar och slaktar en foderhäst kan de ju lika gärna komma och hämta en slumpvis häst i en slumpvis hage och ta till slakt. Då skall man ju vara lika rädd för det, med följden att man omöjligen kan ha häst.

Gränsen går långt innan dess, hästen behöver hovvård, försäkring (har man ont om pengar så har man definitivt inte råd med veterinärvård), hage, stall omvårdnad, mockat mm. Detta kan man inte ge avkall på, inte ens om man har råd till mat.

Ägaren behöver mat, kläder, bostad, tandvård, någon form av möjlighet att ta sig till hästen alternativt betala för omvårdnaden. Många har barn, dessa för illa om de inte får mat, kläder, kan följa med på lägerskola. De kan bli sjuka, behöva mycket tid och energi.

Du får nog omvärdera gränsen för hur långt det ska gå innan det är okej att ta bort hästen. Man bör förutom att ägaren ska ha råd att äta och ta hand om sina barn även titta på framtiden, hur stor chans är det att förhållandena ändras så man har möjligheter att ta hand om hästen. Det är inte seriöst och sätta gränsen till när man inte har råd att ge hästen mat, mest bara barnsligt och oövertänkt.

Maten var bara ett exempel. Jag kunde lika gärna skrivit när man inte har råd att ha hästen uppstallad. Fast betalar man hästens mat direkt så kan det ju mycket väl vara så att när pengarna är slut märks det först på hästen att man inte har råd att köpa mat. Försäkringar betalar man ju ofta i förskott liksom hyror.

Men nu får du väl lägga ner varför dra upp extremfall som är väldigt ovanliga i en diskusiion som handlar om ett reellt problem. Att folk stjäl hästar i en hage och slaktar dem är extremt ovanligt. Att "värdelösa" hästar som säljs på tok för billigt råkar illa ut antingen hos en fattig ägare eller via enkelbiljett till Italien sker dagligen.
Att anse att gränsen för när man får slakta hästen går vid när man inte har råd med mat säger det mesta om hur dålig koll du har på hästhållning.

Nej, det är absolut inte samma sak att hämta en slumpvis häst i en slumpvis hage. Det är stöld och betydligt hårdare och lättare att komma tillrätta med, allmänt åtal.

När man lämnar ut hästen av egen fri vilja är det något helt annat och blir ofta civilrättsligt mål som tar tid och kostar pengar att driva. Det är ju därför hästskojarna gett sig in på den vägen.

Du blandar och ger hej vilt nu.

Man ska inte kasta klippblock när man sitter i glashus.

Berätta gärna för mig vad jag skrivit som motiverar denna kommentar. I det inlägg du kommenterade sänkte jag mig bara till samma nivå som den jag svarade redan sänkt sig till. Vad jag vet så har jag inte sysslat med nedsättande kommentarer om andra utan att de gjort det mot mig först.

Att vi har olika uppfattningar i trådämnet ska väl inte ge folk ursäkter att börja med 'slag under bältet'. Man kan faktiskt försöka hålla disussionen på en hyfsad nivå.

Det bästa sättet att undvika dena typ av inte alltför ovanliga aktiviteter är att sätta ett pris som är såpass högt att det inte lönar sig. Visst kan folk hämta en häst i en hage, det finns människor till allt, men menar du att det är ovanligt att man säljer vidare hästar till slakt (jag räknar då alla som tar hästar i olika former och säger att det är för ett livslångt hem) så är antalet stulna häatar som går till slakt försumbart.

Varför stjäla med all den risk det innebär, när det finns massor av gratishästar där ute?

Men fölston har ju en uppgift, de går med föl.

Jag tycker att fler borde ta sitt ansvar och ta bort sina hästar. Särskilt om de har lågt marknadsvärde, risken är mångdubbelt större att hästen hamnar i trubbel om den inte har något värde. Tyvärr.

Just nu uppdagas många, många fall där godtrogna människor lämnat ut på foder eller skänkt bort sina hästar, bara för att nu - en tid efter - upptäcka att de gått till slakt, slakttransporter eller helt enkelt inte har det bra. Det är jättesvårt att hitta bra ägare till billiga hästar.

Jag gråter när jag ser annonser på 27 åriga gamla fjordingar och 23 åriga halvblod.

När min mans häst inte orkade med dressyrträning vid 28 års ålder hade vi inga pengar till en ny häst. Hittade då en annons på en 21-årig gentleman som behövde ett nytt hem eftersom hästen hade mycket kvar att ge. Vi kände att detta kunde vara ett alternativ för oss + att ge en chans åt en en häst som behövde ett nytt hem. Har inte ångrat det en sekund (möjligtvis när han jagar mig ur hagen;-))!!!
Han är idag 23 år och min man och han far runt på dressyrträningar, ridlektioner på ridskolan och far runt på stubbåkrarna här omkring.

Han (hästen alltså) har ett hem hos oss så länge han mår bra av livet vilket även gäller den gamle som idag är 30 år.
Vill bara säga att det finns plats även för de som är lite gamla och skruttiga. Alla hästar måste inte vara i form för att tävlas för att ha en mening här i livet.

Förlåt att jag sänkte mig till din nivå, jag borde inte nappa på din otrevlighet att Mistral var otrevlig och du gillade att hon lämnade diskussionen av den anledningen. Nästa gång ska bara triangla när du är otrevlig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar