Varför avliva hästen?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Pussel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 335
  • Visningar Visningar 23 591
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Det håller jag helt med om. Men som jag sagt tidigare, det är alltid bra om man i slutet kan säga att man försökte allt. Oavsett det är att man försökte hitta en vän som kan ta hästen, om man försöker förändra sin egen situation eller om man väljer att avliva för att det är bäst i den specifika situationen.

Jag gissar på att alla i denna tråden som är emot avlivning är vegeterianer. Så måste det iallafall vara, för annars äter ni djur avlivats unga och friska.

Ett råd: generalisera inte på det sättet. Vegetarianism/veganism har antagligen ingenting med saken att göra. I min bekantskapskrets (nära vänner irl, och vänner och bekanta på nätet) skulle det vara rätt jämt med vegetarianer/veganer och köttätare på båda sidor i denna diskussion.

//Vegetarian ;)

Jo jag generaliserar, om man INTE tycker det är OK att avliva en frisk häst så varför i hela friden skulle det vara okej att avliva ett annat friskt djur?

Så är man köttätare och argumenterar för att hästar inte ska avlivas om de är unga o friska tycker jag man ligger inne med en rejäl dubbelmoral:grin:

Minstral - köttätare

Men det finns ingen regel att gå efter, det beror ju på situationen. Men minst enligt mig 1 år extra bör man räkna med om man ska få hästen såld om situationen är den att man helt enkelt bara inte vill ha den kvar.

Det är alltid svårt att sälja nästan oavsett pris på hästen, det är svårt att hitta rätt köpare, det tar tid och energi att sälja. Det är sånt man får räkna med när man skaffar hästen.

Skulle det krisa rejält för mig med pengar tex så har min häst sina sparade pengar som skulle räcka att behålla honom ett par månader utan problem. Det är sånt alla bör tänka på så man inte hamnar i en situation där man måste bli av med hästen snabbt och pga det måste göra mindre lyckade beslut.

Att äga och köpa en häst kräver lite framtidstänk, man kan inte tänka att just nu har jag råd och allt går bra, vad händer då när det krisar liksom.

Men då är frågan återigen, vad mer ska en hästägare behöva göra när en häst inte blir såld?
Jag har inga problem att försörja hästen men jag har full förståelse för att inte alla, i flera år, kan pytsa ut några tusenlappar per månad för en häst som man bestämt sig för att sälja.
En buffert är superbra men om jag räknar på 4' i kostnad per månad (till stor del taget ur luften, jag har ingen aning om vad mina hästar kostar mig) så blir det på ett år 48'. Då har jag inte heller räknat med vad det kan kosta att ha en skadad eller sjuk häst.
Det kan också vara så att man behöver sälja hästen pga ekonomiska problem, sjukdom, arbetslöshet, separation eller dylikt. Då försvinner en buffert rätt fort.

Håller fullkomligt med, det är hyckleri att vara köttätare och anse det vara fel att avliva friska djur.

Det är svårt nog att ta bort än vän som det är.

Ny tycker jag att hårddragningen börjar bli lite väl spridd.
Vart går då gränsen för ok slakt? Ni pratar om att om man äter kött ska man anse att det är ok att avliva häst för att ägaren anser det.
Men hur många av er säljer er häst till slakt så att hästen tas tillvara? Troligen få. Hade inte ökningen av hästkött som kommer från före detta välmående men avlivade hästar skapat större acceptans till att äta hästkött och därmed minskat slakten av andra djur?

Men ska man då istället jämföra ett avlivat djur som är fullt frist som INTE tas tillvara så kan vi ju koppla detta till små sommarkatter som avlivas när de inte är söta längre eller varför inte valpar som blir för gamla och busiga, eller en innekatt som inte vill vara det och river krukor? Skillanden är enligt mig rätt så stor mellan detta och slakt för livsmedel.
Och vem är den att avgöra att hästen inte funkar med någon annan? Har hästen varit problematisk med ägaren? Ja men är det då kanske ägaren som är problemet och hästen hade funkat kanon med en annan? Hur länge ska man behövt ha ägt en häst för att få bestämma att ingen annan skulle tycka om den förutom en själv? Är det lika ok att en ponny som någon lite tjej har köpt och inte funkar med, ska hon då få avliva hästen för att hon tycker att den är jobbig/aggressiv? Det vill säga hur kunnig måste man vara? Hur gammal ska hästen få vara innan man avgör att den inte kommer funka med någon annan? 5 år? 10? 15? om svaret är 15 och över så hade troligen många här aldrig fått sin första häst då läromästarna är i den åldern? Vem avgör om hästen är dömd? Får man inte sålt hästen under en lång tid, visst, det kan jag köpa. Men det går inte att tala så generellt som att bara för att man är köttätare ska man tycka att det är ok att avliva hästar. Det blir bara fel.
Ta inte det jag skriver som ren kritik utan tänk på det. Det flesta är specifika situationer där det är enda utvägen och som alla sagt är det ibland svårt att få sålt en häst och då kan jag förstå det. Jag äter kött men tycker ändå att man ska tänka efter en gång eller 1000 innan man bestämmer sig för att avliva en frisk häst.
//köttätare

Senast ändrad:

Det första jag tänker på när jag ser ditt inlägg är: Vad i hela fridens namn tror hon? Att folk avlivar sina vänner till höger och vänster och helt utan eftertanke? Jo det finns nog folk till allt, det finns säkert de som inte har respekt för livet, dessa fåtal kan vi bortse från här, en sak har väl så gott som alla Bukefalister gemensamt och det är kärleken till hästar. Att på Buke börja insinuera att folk inte tänker efter både en och 100 gånger innan de tar bort sin vän är direkt oförskämt, du kan nog lugnt utgå från att den absoluta lejonparten älskar sina djur lika mycket som du gör.

Jag anser inte att jag hårddrar när jag jämför med att avliva djur för att äta. En del är veganer av etiska skäl för att de inte kan tänka sig att utnyttja djur, till nöds kan man säga att man inte utnyttjar våra vänner när vi har dem som sällskap men att äta dem eller föda upp dem för att äta deras ägg och mjölk mm kan man inte ens med livlig fantasi få till något annat än utnyttjande. Kan man äta ett djur men inte tänka sig att ta bort ett annat för att det råkar vara en häst och hänvisar till någon form av etiska skäl bör man nog ta ett djupt andetag och begrunda sina värderinger. Vad är det som gör det så hemskt att ta bort en häst som haft ett gott liv i ett flertal år även om den råkar vara frisk om man kan tänka sig att äta ett annat djur som massproducerats enkom för att ätas upp? Vi människor kan överleva utan att äta djur, livet må bli tråkigare (åtminstone vid måltiderna) men så gott som alla människor överlever utan kött.

Du fortsätter inlägget med att moralisera och fråga vad för häst som är okej att ta bort med avseende på temperament och ålder. Det räcker väl med argumentet att vi tycker om /älskar våra vänner hästarna och önskar inget hellre än att de får ett fortsatt got liv. En del är starka och pålästa nog att göra bedömningen att min häst har nog små chanser till ett gott liv, det är bättre h*n får somna in. Andra är så måna om sina djur att de offrar allt för att hålla dem vid liv och få dem att må bra, det är mycket lovvärt. Det finns så många andra att kritisera som verkligen inte tar sitt ansvar, det är väl bättre att angripa dem än att försöka ge folk dåligt samvete för att de tagit ett tungt beslut i all välmening?

Senast ändrad:

Då har du missuppfattat hela mitt inlägg. Jag skriver inte inlägget för att kritisera utan för att man ska få något att tänka på (som jag skriver). Jag problematiserar vem och varför beslutet fattas och vilken skillnad det finns/kan finnas på slakt respektive avlivning som man kanske inte alltid tänker på. Inlägget är enbart i syfte att problematisera och starta en fundering kring just de personer som kanske (exemplet jag gav, den unga flickan som inte funkar med sin ponny) fattar beslutet och hur fel det ibland faktiskt kan bli och vad ni bukefalister tycker/tror är ok vad gäller beslutet att avliva. Huruvida det är ok med en 5åring respektive 15åring exempelvis. Vad som är avgörande för att det ska ske, är det för att hästen beter sig illa eller liknande. Som jag skriver i slutet är jag fullt medveten om att det ofta är just specifika situationer som gör att man fattar beslutet och det respekterar jag.

Ett problematiserande men olyckligt exempel på vem som fattar beslutet hörde jag från en vän vars kompis hade sålt en ponny till en familj för att bli deras dotters häst. Hon förvarnade dem om att ponnyn var lite tjurig och kunde sparkas ibland och de var medvetna om detta. Tyvärr hände en tragisk olycka då deras lilla 2 åriga son råkade stå bakom hästen när den sparkade vilket resulterade i en spark i huvudet. Han klarade sig helt utan men eller skador men familjen ville avliva hästen för att de inte ville ha den mer. Den förra ägaren ordna dock upp det. En tragisk olycka där ett barn är på fel plats vid fel tillfälle. Händelsen är hemsk men troligen inte avsiktlig från hästens sida.

Senast ändrad:

Jag gissar på att alla i denna tråden som är emot avlivning är vegeterianer. Så måste det iallafall vara, för annars äter ni djur avlivats unga och friska.

Jag äter kött och ser inget motsatsförhållande mellan det och åsikten att man aldrig ska avliva fullt friska husdjur.

De flesta köttätare i Sverige äter ju inte hundkött t.ex. Finns det någon annan logik i det än att man tycker att det är fel att äta sina husdjur.

När det gäller husdjur tycker jag att ägaren har ett ansvar att se till att djuret har det bra. Och på samma sätt som att det är fel att misshandla djuret tycker jag att det är fel att döda djuret ifall det inte är befogat av medicinska skäl.

Jag äter kött och ser inget motsatsförhållande mellan det och åsikten att man aldrig ska avliva fullt friska husdjur.

De flesta köttätare i Sverige äter ju inte hundkött t.ex. Finns det någon annan logik i det än att man tycker att det är fel att äta sina husdjur.

När det gäller husdjur tycker jag att ägaren har ett ansvar att se till att djuret har det bra. Och på samma sätt som att det är fel att misshandla djuret tycker jag att det är fel att döda djuret ifall det inte är befogat av medicinska skäl.

Men varför är det ok att avliva en frisk kalv men inte en frisk häst (som dessutom förmodligen haft ett bra liv jämförelse med kalven)

Enbart för att hästen hade tur att bli född till att vara ett husdjur?

Fast nu finns det ju inte tillräckligt med folk i sverige som kan ta hand om alla billiga, knasiga, trasiga hästar. Är det bättre att sälja den till vem som helst än att avliva den då? Är det bättre att dom hamnar på långa plågsamma transorter till italien, eller hos någon som är elak mot den? Hade alla ätit hästkött i sverige så hade det inte funnits några transporter utomlands, för då hade man fått bra betalt för köttet här hemma. Kött som kött.

Vid vilken ålder tycker du att det är legitimt att ta bort en häst som är frisk?

Varför denna åldersfixering? Så länge hästen är tillräckligt frisk finns det väl ingen anledning att döda den.

Tycker du att det är rätt att sätta ut en häst runt 25 år, på annons för billig peng?

Varför inte. Kan gärna gå under bortskänkes med. Men jag tycker att man ska lägga en hel del tid på att kolla upp att den nya ägaren verkar seriös.

" För hon har ju så mkt att ge fortfarande" som det brukar stå.. fast det i själva verket är att man inte vill vara den som ska behöva avliva eller hitta hästen död i hagen. För det kostar oxå pengar.

Här låter det ju mest som att du snackar om en riktig snåljåp.

Om du bara visste hur "seriösa" dom hästskojare jag träffat verkar..:crazy: Finns massor av bulvaner där ute som är hur gulliga som helst..Det går bara att lita på såna man KÄNNER. INGA andra. Tyvärr. Var inte så blåögd..

Nu snackar du som en tvättäkta fjortis. Jag har också varit blödig och gapat om att alla djur ska få leva..men jag växte upp. Samhället fungerar inte så..

Fast nu finns det ju inte tillräckligt med folk i sverige som kan ta hand om alla billiga, knasiga, trasiga hästar. Är det bättre att sälja den till vem som helst än att avliva den då? Är det bättre att dom hamnar på långa plågsamma transorter till italien, eller hos någon som är elak mot den? Hade alla ätit hästkött i sverige så hade det inte funnits några transporter utomlands, för då hade man fått bra betalt för köttet här hemma. Kött som kött.

Jag förutsätter att man kollar upp köparen noga. Annars verkar ju standardargumentet av de som vill avliva sina friska hästar just vara att de är övertygade om att den nya ägaren ska behandla hästen illa. Med det resonemanget borde man ju inte heller våga gå ut eftersom det finns elaka människor som kan råna/misshandla/mörda en ifall man går ut bland folk.

Finns det någon statistik om hur stor andel av de hästar som säljs för under säg 10 000 kronor som råkar ut för elaka ägare? Jag skulle tro att det handlar om under 10% och i så fall betyder det ju att över 90% av hästarna kommer till OK ägare. Med sådana odds tycker jag nog att de flesta borde vilja ge sin häst en till chans.

Om du bara visste hur "seriösa" dom hästskojare jag träffat verkar..:crazy: Finns massor av bulvaner där ute som är hur gulliga som helst..Det går bara att lita på såna man KÄNNER. INGA andra. Tyvärr. Var inte så blåögd..

Nu snackar du som en tvättäkta fjortis. Jag har också varit blödig och gapat om att alla djur ska få leva..men jag växte upp. Samhället fungerar inte så..

Exakt. I dom bästa av världar så skulle ju alla hästar få leva. I livslånga hem med den bästa skötseln. Men så är det ju inte nu.
Det är ju inte så att vi skiter i hästarna och avlivar till höger och vänster, utan man gör det ju för hästens skull.

Min erfarenhet är att de allra flesta människor är hederliga. Men vi kanske umgås i olika kretsar.

Sen tror jag inte det bästa sättet att sälja sin häst är att lägga ut en annons på internet. Det bästa är att annonsera på anslagstavlor i stall/ridskolor. Och är du misstänksam kan du ju låta köparen ta hästen på foder ett tag först. Folk som vill sälja vidare till slakt är nog inte så pigga på att betala för hästen i flera månader för då äts nog slaktvinsten upp fort.

Men varför är det ok att avliva en frisk kalv men inte en frisk häst (som dessutom förmodligen haft ett bra liv jämförelse med kalven)

Enbart för att hästen hade tur att bli född till att vara ett husdjur?

Ja, ungefär så. På samma sätt som att vi inte äter hundkött. Det kanske inte verkar helt logiskt, men mycket i våra liv är inte helt logiskt utan styrs av känslor.

Ja, ungefär så. På samma sätt som att vi inte äter hundkött. Det kanske inte verkar helt logiskt, men mycket i våra liv är inte helt logiskt utan styrs av känslor.

Men hästen avlivas ju för att slippa ev lidande. Det beslutet är ju också styrt av känslor.
tex så finns det ju massor av travare från 0-5000 kr som slumpas på blocket, det finns ju inte ens bra hem till alla dessa.
Sen finns ju alltid risken att hamna på en transport neråt i europa.

Det skulle jag aldrig vilja riskera. Mina hästar har betytt enorm mycket för mig.

Min sista häst, 6 årig arabvalack. Cystor i bägge bakknän.
Skulle ha sålts, men detta kom fram på röngen.

Nu stod jag med en häst som jag inte kunde ha kvar själv, men vägrade slumpa i väg honom till någon.
Veterinär dömde ut, men jag hade kunnat 'få' testa med op, dock med lång konvalecent och ett inte säkert positivt resultat.

Jag lät honom somna in.

Fel enligt dig då?

Det finns ju en chans att han hittat drömhemmet, men risken att han hamnat illa var för stor för att jag skulle ta risken.

Jag tycker om mina djur, absolut, men det är i mina ögon rätt osunt att tillmäta djuren samma värde som mina föräldrar, min fästman eller bebisen i min mage. Rentav makabert.

Du läser som du läser. Jag skrev i det närmaste familjemedlemmar. Jag skulle t.ex. inte döda min mamma ifall hon skadade sig allvarligt, men ett husdjur skulle jag kunna döda i en sådan situation.

Men hästen avlivas ju för att slippa ev lidande. Det beslutet är ju också styrt av känslor.

De flesta beslut styrs ju av känslor. Men varför avliva någon för att det finns en liten risk att den råkar illa ut. Varför inte istället glädja sig åt att hästen med största sannolikhet får ett antal extra lyckliga år.

tex så finns det ju massor av travare från 0-5000 kr som slumpas på blocket, det finns ju inte ens bra hem till alla dessa.
Sen finns ju alltid risken att hamna på en transport neråt i europa.

Att döda den friska hästen hemma är i min värld bara något bättre än att skicka den till slakt. Så att göra ett stort fel för att undvika ett större fel känns inte rätt. Varför inte ge hästen en chans.

Min sista häst, 6 årig arabvalack. Cystor i bägge bakknän.
Skulle ha sålts, men detta kom fram på röngen.

Nu stod jag med en häst som jag inte kunde ha kvar själv, men vägrade slumpa i väg honom till någon.
Veterinär dömde ut, men jag hade kunnat 'få' testa med op, dock med lång konvalecent och ett inte säkert positivt resultat.

Jag lät honom somna in.

Fel enligt dig då?

Det finns ju en chans att han hittat drömhemmet, men risken att han hamnat illa var för stor för att jag skulle ta risken.

När det är medicinska bedömningar är det ju alltid svårt att säga ifall det är rätt eller fel, fast tyckte veterinären att du kunnat testa operation så tycker jag nog du borde gjort det.

Varför var risken att han skulle hamnat illa så stor? Har du någon uppfattning om vad det är för procentsiffror du pratar om. Som jag sagt innan så kan man göra mycket för att kolla att de nya ägarna verkar vettiga och man kan ju låta dem ha hästen på foder i början för att sålla bort hästslaktare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar