Varför avliva hästen?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Pussel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 335
  • Visningar Visningar 23 590
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Jag tycker om mina djur, absolut, men det är i mina ögon rätt osunt att tillmäta djuren samma värde som mina föräldrar, min fästman eller bebisen i min mage. Rentav makabert.

Men det är ju vad du tycker, man kan aldrig säga till någon annan att det är makabert att älska sina djur som familjemedlemmar.

Tycker snarare det är mera osunt att säga till folk att nej, så ska man inte känna och det och det stämmer inte för så tycker inte jag.

För vissa är hästar och djur bara saker som finns där som man utnyttjar när man känner för det, och för vissa betyder dom allt. Det är olika. Folk är olika, varför inte testa att respektera det istället.

Jag försöker faktiskt t.o.m ge bort på livstids foder min häst. Dock inte till en vilt främande människa. Det har jag gjort med kontrakt och allt och den hästen vanvårdades sönder och fick avlivas p.g.a sina kroniska smärtor. Han blev bara 9 år. Det tog fodervärden 8 mån att sänka en fullt frisk 6-åring. Inga kontrakt i världen kunde laga honom. Det tog mig och den nya ägaren 3 år av pengar och energi och kärlek att försöka rädda honom. Inte ens den bästa veterinärvården kunde rädda honom. Alla som tar bort sina hästar ger inte upp lätt.

Min nuvarande häst har jag pumpat in pengar och tid i för att hon ska vara det hon är idag. Det var heller ingen kul resa i början. Nu har vi nått målet men då vill ingen ha henne. :confused:

Hoppas på ett ekonomiskt mirakel innom de närmsat 5 månaderna.....

Jag försöker faktiskt t.o.m ge bort på livstids foder min häst. Dock inte till en vilt främande människa. Det har jag gjort med kontrakt och allt och den hästen vanvårdades sönder och fick avlivas p.g.a sina kroniska smärtor. Han blev bara 9 år. Det tog fodervärden 8 mån att sänka en fullt frisk 6-åring. Det tog mig och den nya ägaren 3 år av pengar och energi och kärlek att försöka rädda honom. Inte ens den bästa veterinärvården kunde rädda honom. Alla som tar bort sina hästar ger inte upp lätt.

Min nuvarande häst har jag pumpat in pengar och tid i för att hon ska vara det hon är idag. Det var heller ingen kul resa i början. Nu har vi nått målet men då vill ingen ha henne. :confused:

Hoppas på ett ekonomiskt mirakel innom de närmsat 5 månaderna.....

Men jag har inte sagt någonting om din situation, jag har inte sagt vare sig att det är rätt eller fel beslut, det kan bara du avgöra. Det är ändå alltid ägaren till djuret som får avgöra om den ger upp eller inte ger upp för lätt.

När man som ägare känner att man inte kommer ätas upp av ens eget samvete så är det antagligen rätt beslut. Och vet man att man gjort allt så bör man inte heller ha dåligt samvete för att man tagit bort hästen. Det är ju upp till än själv att känna. Och är det verkligen rätt beslut så är man också helt tillfreds på det sättet att man inte har en tanke på att man kunde ha gjort mer.

Det jag tycker är fel rakt igenom är när man inte ens överväger säljandet, när man inte ger det en chans utan tar bort hästen för säkerhets skull innan man har sökt nytt hem till den för att den ev kanske kan hamna i fel händer.

Senast ändrad av en moderator:

Skall man avliva sina katter eller hundar med

Ja. Har man inte möjlighet att ta hand om sitt djur, och det av någon anledning inte är lämpligt att omplacera eller går att finna ett nytt hem, gör jag ingen skillnad på djur och djur. Skillnaden är väl att en hund, t.ex., kostar betydligt mindre per månad i fasta och oundvikliga utgifter än en häst gör, och således är chansen större att man rent ekonomiskt har råd att lägga fler månader på att leta efter lämpligt hem.

Men det är ju vad du tycker, man kan aldrig säga till någon annan att det är makabert att älska sina djur som familjemedlemmar.

Tycker snarare det är mera osunt att säga till folk att nej, så ska man inte känna och det och det stämmer inte för så tycker inte jag.

För vissa är hästar och djur bara saker som finns där som man utnyttjar när man känner för det, och för vissa betyder dom allt. Det är olika. Folk är olika, varför inte testa att respektera det istället.

Det var därför jag skrev "i mina ögon". Mycket tydligare än så kan det inte göras, enligt mig.
Det är väl ingen som har påstått att de som inte avlivar en häst de inte blir av med gör fel? Däremot är det några som påstår att de som gör det agerar fel, vem är det då som inte respekterar andras åsikter?

Det var därför jag skrev "i mina ögon". Mycket tydligare än så kan det inte göras, enligt mig.
Det är väl ingen som har påstått att de som inte avlivar en häst de inte blir av med gör fel? Däremot är det några som påstår att de som gör det agerar fel, vem är det då som inte respekterar andras åsikter?

Det som är fel är när folk hittar alla möjliga anledningar till att inte sälja. Att hästen är 15 år och aldrig flyttat är tex ingen anledning att ta bort den.

Är hästen frisk så finns det alltid en god chans till ett bra hem, det är få hästar som är såpass svåra tex att ingen klarar av dom utom just nuvarande ägaren och att dom därför inte bör säljas, och det är få hästar som faktiskt inte klarar av en flytt övht. Dom flesta hästar klarar det bättre än man tror. Folk pratar som att hästar aldrig ska säljas som varken sällskap eller till lättare ridning eller för billigt etc för att dom kan säljas till fel. Det är det som folk tycker är fel.

Det är nog ingen som tycker det är fel när ägaren gjort allt, när dom lagt ner mycket tid på försäljningen och haft det inräknat redan när dom köpte hästen att det kan ta tid innan man får den såld. Nästan alla jag känner som sålt sin häst har fått annonserat ett par månader minst innan rätt hittats. Det får man räkna med. Man får ha det inräknat i hästens budget helt enkelt att den kan bli kvar längre än väntat.

Min situation är bara min. Men grejjen är med ditt och andras resonemang är, att ni faktiskt inte verkar förstå att bakom varje avlivad häst finns en historia. En anledning. Men ni vill inte se den eller tro den. Det verkar på er, tack vare era ordval och tonfall i diskusionen, som om alla hästägarna är elaka hjärtlösa, skitstövlar. Oftast finns det enormt mycket smärta och ångest bakom bestlutet. Men det finns också en tanke att försöka ge sin häst det bästa. Och tyvärr så är inte livet alltid det bästa. Det handlar om att hästen ska få mer än mat och tak över huvudet och lite kärlek. Det handlar om att hela hästens personlighet och behov skall tillgodoses. Dessa hästar vi nu pratar om är ofta de hästarna som det inte finns många hem till. Kunskaperna är inte tillräckliga för att ta hand om en udda häst alla gånger. Att en häst är fullt frisk är inte tillräklig anledning för att den ska hitta ett hem och få det bra. Den kan ha psykiska saker med sig i bagaget. Min häst tex tar ca 6 mån innan hon landar och mår bra på ett nytt ställe. Innan är hennes mage i uppror och hon är tuff som tusan i humöret. Ska man utsätta en 19 år gammal häst för det bara för den är frisk? Hästen förstår ju inte varför den ska må dåligt, för det är ju det hon gör psykiskt under denna tid.

Den tråkiga sanningen är att det finns faktiskt inte hem till alla hästar i sverige. Jag känner flera som har haft ute hästar på annonser i upp till åratal ibland. Och hela tiden väller det in nya hästar över gränserna. I samma takt går slakttransporterna ut till europa. En liten andel hästar har tur och får bli sällskapshäst el likande. Detta är ingen situation som vi hästägare med udda hästar önskar precis. Men läget är som det är. Och när man står där och allt skiter sig och ett beslut måste tas så väljer många att ta det skonsammaste beslutet för hästen. Det är verkligen inte det skonsammaste beslutet för en hästägares hjärta.

Jag skulle vilja be er som ser så fördömmande på oss som tar dessa beslut att försöka öppna upp era sinnen för vad vi kanske går igenom. Det kan vara väldigt lätt att dömma andra innan man själv har suttit i den sittsen.

Därmed lämnar jag denna diskusion // Mvh Voff

Men är det en gammal häst som alltid har bott på samma ställe och aldrig åkt transport i hela sitt liv, är det då ändå hästens bästa man tänker på om man väljer att skicka den vidare för att låta den leva?
Jag skulle aldrig sälja min gamla häst vidare bara för att låta henne ha ett extra år att leva. För mig är det själviskt. Det är jag som ägare som har ansvaret för att se till att min gamla trotjänare får avsluta sina dagar i trygghet inte skicka henne vidare för att slippa ta det hemska beslutet när det är dags för henne att vandra vidare. Är man mån om sin gamla häst vill man veta vart den är och hur den mår. Så i mina ögon är det inte den lätta vägen som ägaren gör utan den mest omtänksamma.

Jag håller med dig till viss del. Jag är dock otroligt tacksam för att mannen som hade min häst innan mig inte gjorde som du anser. Hästarna han ägde var två helbröder som var 12 respektive 14 år, nordsvenskar. Inte inridna och som var väldigt dåligt uppfostrade och hade en rätt så knapphändig skötsel. De hade bott hos honom, på samma ställe, bara blivit hanterade av honom, verkade av honom sedan de togs från sin mamma. Han valde att antingen skänka bort dem tillsammans eller avliva. Som tur var hittade vi honom innan han avlivade och tog över hästarna. De står nu tillsammans och tillsammans med andra hästar. Vi har lagt ner blod svett och tårar och hela vår själ i att ta hand om dem och rida in dem. Och nu mår de suuperbra och är bortskämda rid och körhästar. Oavsett man tror det eller inte så finns det goda själar där ute so fortfarande älskar och gör allt för hästar oavsett vilket arbete det är. Vi vill inte sälja dem vidare utan de får gå hos oss tills de blir gamla, om annat så får vi hitta en annan eldsjäl.

Självklart förespråkar jag inte dem som låter hästen gå tills den stupar själv, avlivning är en bra utväg när ingen annan säker utväg finns. Men man ska anstränga sig först. Man ska alltid kunna säga att man gjorde allt man kunde.
Själv anser jag att man, om man är osäker på om hästen kommer få det bra på ett nytt ställe, först lägger ett fodervärdsavtal för enare försäljning eller skriver att man har rätt att köpa tillbaka hästen om köparen ej är nöjd och kan avliva den i så fall. Man måste iaf kämpa lite tycker jag. Det är ju trots allt tack vare det som jag har min häst idag. :)

Senast ändrad:

Några månader är inget att bråka om. Jag har en häst som varit till salu i flera år. Inte alltid aktivt men då och då. Inga som helst fel på hästen, fullt frisk, fullt ridbar, i full kondition. Men hon är idag 19 år gammal och så gamla hästar tycks inte vara intressanta. Hon är dessutom inte så stor som köpare tycks vilja ha hästarna. Hon är kvar och hon rids och sköts om på samma sätt som alltid. Men jag har full förståelse för att inte alla kan behålla en häst under så lång tid bara för att den inte blir såld.
Jag tycker att det är sorgligt att en fullt frisk och ridbar häst inte blir såld men jag kan inte göra mycket mer. Priset kan jag inte sänka mer och då är hästen redan nu billig.

Enligt vissa uttalanden i den här tråden så tycks det alltid vara fel. En del av frågorna som ställts har heller inte fått raka svar än om hur länge en häst måste behållas osv.

Min situation är bara min. Men grejjen är med ditt och andras resonemang är, att ni faktiskt inte verkar förstå att bakom varje avlivad häst finns en historia. En anledning.
En anledning finns det alltid, frågan är ju om det är en vettig sådan.
Men ni vill inte se den eller tro den. Det verkar på er, tack vare era ordval och tonfall i diskusionen, som om alla hästägarna är elaka hjärtlösa, skitstövlar.
Tonfall kan man nog övht inte ha på ett forum. Man väljer hur man vill läsa orden. Ingen har påstått i tråden vad jag sätt att man aldrig ska ta bort en häst och att man ska hålla liv i den tills den självdör. Är det ens någon i tråden som kommenterat din anledning? Inte vad jag sett iallafall.

På en del låter det som att är hästen billig, gammal, sällskapshäst eller aldrig flyttat eller har några problem som lika gärna kan bero på nuvarande ägaren, så ska hästen aldrig säljas.
Inget av det är någon bra anledning till att inte försöka hitta ett bra hem åt den.

Det handlar om att hästen ska få mer än mat och tak över huvudet och lite kärlek. Det handlar om att hela hästens personlighet och behov skall tillgodoses. Dessa hästar vi nu pratar om är ofta de hästarna som det inte finns många hem till. Kunskaperna är inte tillräckliga för att ta hand om en udda häst alla gånger.
Som sagt så tror jag det är få hästar som är rätt behandlade som är såpass svåra att dom inte bör säljas. Alla hästar har sina egenheter.

Hästens behov för dom flesta hästar är att ha en bra hage, bra med hästkompisar och nöjer sig oftast med lättare kontakt med trevliga människor. Det gör dom flesta hästar nöjda. Men som min häst som faktiskt kräver en viss träning för att må bra och trivas med livet, honom tänker jag aldrig låta bli en sällskapshäst för han skulle inte funka som det.

Den tråkiga sanningen är att det finns faktiskt inte hem till alla hästar i sverige.
Jag tror faktiskt alla i tråden vet om det, det handlar om att ge hästen en chans till ett liv. Det är det enda det handlar om för dom flesta.

Jag skulle vilja be er som ser så fördömmande på oss som tar dessa beslut att försöka öppna upp era sinnen för vad vi kanske går igenom. Det kan vara väldigt lätt att dömma andra innan man själv har suttit i den sittsen.

Det är ingen som dömmer, det är ni som anser att vi som faktiskt gör allt i vår makt för att hitta ett bra hem till hästen vi inte kan behålla som dömmer. Anser att det handlar om pengar och att vi inte kan ta bort hästen själva etc, det är inte så det är.

Enligt vissa uttalanden i den här tråden så tycks det alltid vara fel. En del av frågorna som ställts har heller inte fått raka svar än om hur länge en häst måste behållas osv.

Men det finns ingen regel att gå efter, det beror ju på situationen. Men minst enligt mig 1 år extra bör man räkna med om man ska få hästen såld om situationen är den att man helt enkelt bara inte vill ha den kvar.

Det är alltid svårt att sälja nästan oavsett pris på hästen, det är svårt att hitta rätt köpare, det tar tid och energi att sälja. Det är sånt man får räkna med när man skaffar hästen.

Skulle det krisa rejält för mig med pengar tex så har min häst sina sparade pengar som skulle räcka att behålla honom ett par månader utan problem. Det är sånt alla bör tänka på så man inte hamnar i en situation där man måste bli av med hästen snabbt och pga det måste göra mindre lyckade beslut.

Att äga och köpa en häst kräver lite framtidstänk, man kan inte tänka att just nu har jag råd och allt går bra, vad händer då när det krisar liksom.

OK, då ponerar vi att hästen skadar sig och det visar sig att du inte får ut något på veterinärvårdsförsäkringen. Du får ta av dina hästsparade pengar. Och sedan blir du av med jobbet och hyran höjs i stallet. Din boendekostnad rusar iväg.

Vad gör du då? Det är trots allt inget omöjligt scenario.

Behöver man bli av med hästen fort men inte vill avliva så skänk bort den. Ha villkor som fodervärdarskap i början innan köp eller att man har första rätt att få tillbaka hästen. Det finns folk som vill ta sig an hästar och betala för dem varje månad och allt som krävs men som inte har den stora engångssumman att köpa. Jag har fördomen att man hittar bättre folk när man skänker bort än när man säljer för någon tusing. Det blir en mer välgörenhetsgrej att ta sig an en bortskänkt häst. Tror jag iaf, om inte annat kan väl folk tänka sig att ta sig an en bortskänkt häst som sällskap på lösdrift, som man annars inte hade "köpt". Som sagt, bara vad min känsla säger.

kan ju erkänna att jag tog mig an min häst för att jag inte hade hjärta att låta bli när jag visste att han skulle bli avlivad annars, och det blev jättebra. :) Jag äger honom tillsammans med en vän för att vi alltid ska ha råd oavsett vad som händer

Senast ändrad:

Ja, det finns massor av människor som tar emot sådana hästar. Många av dem säljer dem vidare, slaktar dem, sätter dem på slakttransporter - ja, titta bara vad som ligger i topp på den här sidans nyheter.

Att skriva in förköpsrätt i avtalet kan man givetvis göra, men inte ens med vitesklausul är det säkert att de efterföljs. När man skrivit över ägandeskapet på hästen är den bortom påverkan.

Här är ju ett av många exempel som inte alls är så ovanligt som vissa vill låtsas om: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1098205

Givetvis är det som du säger. Alla är inte uppriktiga eller för den delen känslomässigt bundna. Men jag vill ändå tro att det finns många som är det. Men om det nu är så att man väljer att skänka bort hästen så tycker jag att man ska ha mycket kontakt och bo nära. Så är det i vårt fall. Även om vi inte direkt gillar mannen som ägde vår häst tidigare i och med att hästen for illa så vill vi ändå visa att vi uppskattar att vi fick den. Han får komma så ofta han vill, med eller utan förvarning. Vi väntade ett halvår innan vi skrev över oss som ägare, för vi ville se att vi kunde använda hästen och se om det funkade över huvud taget. På den tiden har man även (oftast) hunnit skaffa en relation till hästen. Men som du säger, självklart är det inte alltid så och man ska vara försiktig. Men det som du säger kan ju hända även om man säljer den för en tusing eller två och jag kan förstå att man ibland kan känna att risken är för hög och därför väljer att avliva, det är ju beroende av enskilda omständigheter och det säger jag inget om. Jag är bara tacksam för att vissa ger det en chans. :).

Jag kände mig fast besluten att hästen skulle få ett bättre liv, även om det sedan skulle visa sig att han inte skulle hålla och måste avlivas, eller ej.

Naturligtvis kan man ha tonfall även i text. Det handlar om långt mer än om hur orden läses och tolkas av läsaren - det är även en fråga om formulering.

Jag uppfattar en svängning i dina inlägg. Du skrev tidigare att det är ägaren som avgör vad som är rätt och fel. Sedan dömer du andras orsaker att avliva som "inte vettiga".

*delvis KL*

Även om man har en buffert med pengar som räcker några månader om alla kostnader måste betalas därifrån, så är det ett oundvikligt faktum att dessa pengar kommer att ta slut. Och idag kan en häst ta betydligt mer än ett par månader att sälja. När det kommer till ekonomi, kan precis allt gå fel. Och det kan ske i princip utan förvarning.

Ponera följande: X studerar och har så gjort i fyra år. Under denna tid är det extrajobb och CSN som gäller, och även om det är tufft både ekonomiskt och psykiskt så går det ihop. X har sedan tio år en travare, som nu är runt 19år gammal. En månad senare tar X examen. H*n går arbetslös i två månader, jobbar kvar på extrajobbet men det blir inte mycket pengar: lever på pasta och ketchup, yoghurt, knäckebröd och vatten, har en låg hyra och inga lyxutgifter utöver mobil (kontantkort, 100:-/månaden) och billigt mobilt bredband. Som nyutexaminerad får X inte A-kassa, då hon inte arbetat annat än per timme (arvodist). Hästen står på lösdrift, billigast möjliga och X går eller cyklar 5km enkel väg dagligen, eftersom det inte finns pengar till att åka buss etc. Hovslagaren kostar en tusenlapp var 6e vecka, försäkringen är endast veterinärvård, ny utrustning inköps endast då det verkligen behövs - och då oftast begagnad.
Efter två månader får X jobb - trettio mil bort. H*n lyckas efter om och men hitta ett boende i ungefär samma prisklass som innan, men närmsta stall med plats för hennes häst ligger nästan 8km bort och kostar ett par tusenlappar i månaden. X flyttar sig och hästen, och jobbar i åtta månader. Livet går bra, men X väljer att bo kvar i sin billiga lägenhet. H*n unnar sig dock att köpa kort så att h*n kan åka kollektivt till stallet - det tar ett bra tag att cykla och med nästan trettio minusgrader är det både kallt och potentiellt farligt pga trafiken vintertid. I övrigt lever X så billigt det går, ungefär som under tiden som arbetslös. Men nu går företaget X arbetar för i konkurs, och h*n förlorar arbetet med omedelbar verkan.
X kämpar på i fyra månader. Arbetslös. Hästen är på annons, men är nu 20år gammal och trots att prislappen bara är en tusenlapp (inkl all utrustning) och hästen är mycket lätthanterad, hör ingen lämplig köpare av sig. X är inte kräsen eller har några krav på framtida kontakt eller att få köpa tillbaka hästen, men hästen behöver ridas lugnt men dagligen för att må bra psykiskt och inte stelna till fysiskt, och bör därför inte gå som sällskapshäst. Kostnaderna är kapade så långt det går, men pengarna börjar ta slut och nu börjar X:s läkare dessutom tala om risken för psykisk utbrändhet pga den ständiga stressen...

Detta scenario kan låta extremt. Men för många är det verklighet - med eller utan häst.

Jag tycker att det beror lite på situationen. Finns det ingen tid att göra en vettig försäljning är det i min värld bättre att avliva. Precis som att jag tycker det är vansinnigt att hålla en sjuk häst vid liv bara för att ha den vid liv, istället för att låta den slippa sina krämpor och smärtor och allt som krävs av den under en lång rehabilitering.

Jag ser inget fel i den här situationen, hästen har levt ett långt, bra liv och riskerar inte att bli en vandringspokal under slutet av sin karriär. Dessutom stod hästen utan sällskap nu och man ville inte köpa ytterligare en, en försäljning kan ta evigheter vilket för den här hästen skulle innebära en lång tid av ensamhet.

En av mina hästar här hemma kommer aldrig att säljas vidare, hon är 19 och har förmodligen en drös bra år kvar, men skulle jag bli tvungen att göra mig av med henne är det de eviga gröna ängarna som gäller. Hon har sett nog med elände i sitt liv helt enkelt.

knapplån

Jag gissar på att alla i denna tråden som är emot avlivning är vegeterianer. Så måste det iallafall vara, för annars äter ni djur avlivats unga och friska.

Det ni diskuterar i denna tråden är MÄNNISKANS känslor och vilja. HÄSTEN lever i nuet och har inget ont av att tas bort.

Att skänka en häst eller sälja för under 10 000 är inget som någon rekommenderar. Det är att smita undan sitt ansvar, det tunga beslutet man tar när man låter en fin häst somna in. Respektera de människor som tar det beslutet. OM man inte känner någon väldigt väl som kan ta hästen. Att skriva kontrakt hjälper föga. Många här lever i en drömvärld, det funkar inte så, man får anpassa sig efter verkligheten.

Man ska vara försiktig innan man dömer andra utan att veta något om dennes speciella situation.

Man får heller inte glömma att djur inte är människor, de tänker inte som vi.
Behandla dem väl när de är i livet, ta bort dem på ett lugnt och smärtfritt sätt, när detta sker spelar väl ingen roll.

Jag dömer ingen som väljer att avliva sin häst. Jag säger bara att jag är tacksam för att det faktiskt finns de som försöker hitta någon som vill ta hand om deras häst när de är fullt friska och kan ha många år kvar. För det är så som jag fick min häst. För att han stod mellan att bli bortskänkt eller avlivad. Jag är fruktansvärt lycklig för att mannen trodde att någonstans finns någon som vill ta hand om min oinridna 12 och 14 åring. För det fanns det. Men jag säger inte att det är något alla måste göra eller som alltid slutar bra.

Nä men det finns andra i tråden som dömer:grin:.

Jag är inte för att hästar ska vara slit o släng prylar och avlivas till höger och vänster, men man måste ta ett beslut som är bäst för hästen. Att skänka bort eller sälja billigt är i många fall ödesdigert för hästen, det vill jag inte utsätta hästen för eller ha på mitt samvete. Jag chansar inte och jag vet dessutom att det finns en himla massa rötägg, risken är mao stor att det ska bli tokigt:(

Men det är ju alltid trevligt med solskenshistorier:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 611
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar