Sv: Varför avliva hästen?
Eftersom hästen skulle säljas så kunde ju inte jag ha den kvar.
Så lämna ut på foder går inte eftersom jag inte hade möjlighet att ta tillbaka den om det skulle bli aktuellt.
Sen är det minst ett år av konvalecens så jag kunde heller inte operera hästen, utan det hade fallit på nya ägaren.
Och vilken vettig människa skulle köpa en sådan häst?
Skulle möjligtvis blivit av med honom om jag skänkte honom och hur stor är risken att han hamnat hos någon med kunskapen och plånboken att göra honom frisk.
Vet inte om du har en aning om hur rehabiliteringen och så går till för en häst opererad för cystor. Dessutom i bägge knän. Men kan iaf berätta att det krävs enormt mycket kunskap för att få igång en sådan häst igen, massor av tid, pengar och känslor, risk dessutom för att han inte blir bra.
Nej, min älskade häst förtjänade bättre än det.
De flesta beslut styrs ju av känslor. Men varför avliva någon för att det finns en liten risk att den råkar illa ut. Varför inte istället glädja sig åt att hästen med största sannolikhet får ett antal extra lyckliga år.
Att döda den friska hästen hemma är i min värld bara något bättre än att skicka den till slakt. Så att göra ett stort fel för att undvika ett större fel känns inte rätt. Varför inte ge hästen en chans.
När det är medicinska bedömningar är det ju alltid svårt att säga ifall det är rätt eller fel, fast tyckte veterinären att du kunnat testa operation så tycker jag nog du borde gjort det.
Varför var risken att han skulle hamnat illa så stor? Har du någon uppfattning om vad det är för procentsiffror du pratar om. Som jag sagt innan så kan man göra mycket för att kolla att de nya ägarna verkar vettiga och man kan ju låta dem ha hästen på foder i början för att sålla bort hästslaktare.
Eftersom hästen skulle säljas så kunde ju inte jag ha den kvar.
Så lämna ut på foder går inte eftersom jag inte hade möjlighet att ta tillbaka den om det skulle bli aktuellt.
Sen är det minst ett år av konvalecens så jag kunde heller inte operera hästen, utan det hade fallit på nya ägaren.
Och vilken vettig människa skulle köpa en sådan häst?
Skulle möjligtvis blivit av med honom om jag skänkte honom och hur stor är risken att han hamnat hos någon med kunskapen och plånboken att göra honom frisk.
Vet inte om du har en aning om hur rehabiliteringen och så går till för en häst opererad för cystor. Dessutom i bägge knän. Men kan iaf berätta att det krävs enormt mycket kunskap för att få igång en sådan häst igen, massor av tid, pengar och känslor, risk dessutom för att han inte blir bra.
Nej, min älskade häst förtjänade bättre än det.