Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Anledningen att jag frågar är att jag har ett sto (e. Blaer från Stenholmen) som står på träning på samma ställe som han vistas just nu. Vore ju smidigt om hon betäcktes när hon ändå är där (träning inför visning). Hon har helt ok extriör och är varken lätt eller tungtbyggd, korrekta ben osv. Lite mer resning vore ju aldrig fel, sen skulle hon behöva modifieras med en hingst som har mycket töltanlag (har klockrena fina gångarter, men hon ligger närmare traven än tölten så att säga). Hon har en halvsyster som är e. Elit-Fakur och hon har ju ungefär det min saknar. Jädra synd att han inte är fertill längre! Sen finns det inga Fakur-hingstar som jag är riktigt intresserad av...
Men vi får se, än så länge finns det ju tid att fundera och hon lär stå kvar i Linköping några månader till.

Jag vet inte om du tittat på Fákursonen Eidfaxi från Solbacka Gård som finns några mil från Linköping? Han är populär här i trakten för sitt superba lynne och ger visst bra tölt. Annars finns det ju en del hingstar att använda här senare i vår.

Japp, känner till honom! Vi funderade också ett tag på att köpa honom. Har snackat med Madde om honom. Vi får väl se hur det kommer att gå för honom! Än är han ju inte godkänd. Han har ju onekligen en läcker syster i Yr.

Sammets_rosa skrev:
Japp, känner till honom! Vi funderade också ett tag på att köpa honom. Har snackat med Madde om honom. Vi får väl se hur det kommer att gå för honom! Än är han ju inte godkänd. Han har ju onekligen en läcker syster i Yr.

Vi fundera på att köpa han med innan han åkte till Madde. Men det blev inte så. Lena ändrar sig hela tiden så. A "Yrsan" är fin, vi äger hennes första föl Glaeda ser i princip lika dan ut fast kortare och fluffigare pannlugg:d Yggur har ju en hel bror Ymir som är hos Anna Jerdelin, hon är delägare i han tillsammans med Lena Mannerheim. Dom hade tänk att satsa på han som hingst. men jag tror han är kastrerad nu, men är inte säker. Och har ser ju nästan lika dan ut som Yggur fast Yggur är sötare:love: :D

Balderum Norr skrev:
Jag vet inte om du tittat på Fákursonen Eidfaxi från Solbacka Gård som finns några mil från Linköping? Han är populär här i trakten för sitt superba lynne och ger visst bra tölt. Annars finns det ju en del hingstar att använda här senare i vår.

Joda, jag håller alla dörrar öppna! Men än har jag inte sett någon Fákur hingst som verkligen har "det", dock många fina ston efter honom. Men vi får se vad det blir! Men först ska jag försöka få in stona i stamboken, sen får man jobba på "drömkombinationerna"!

Men det ska bli spännande att se vad det kan bli av honom. Madde är ju jäkligt skicklig, så han har ju bästa möjliga förutsättningar. Men är inte riktigt säker på om hon äger honom, är delägare eller bara tränare. Hon har ju så många hästar där uppe att man inte kan hålla koll! Men det är ju i vilket fall som orelevant! Du får hålla utkik efter ett Fákur sto (Stolt) som hon kommer att visa i år, en riktig superhäst (Finns en fin travbild på henne på Maddes hemsida, under bilder)!! http://www.odegarden.se/maddesislandshastar

Sammets_rosa skrev:
Men det ska bli spännande att se vad det kan bli av honom. Madde är ju jäkligt skicklig, så han har ju bästa möjliga förutsättningar. Men är inte riktigt säker på om hon äger honom, är delägare eller bara tränare. Hon har ju så många hästar där uppe att man inte kan hålla koll! Men det är ju i vilket fall som orelevant! Du får hålla utkik efter ett Fákur sto (Stolt) som hon kommer att visa i år, en riktig superhäst (Finns en fin travbild på henne på Maddes hemsida, under bilder)!! http://www.odegarden.se/maddesislandshastar

jo hon äger honom. För hon blev så förtjust. Fats alstså hon skulle betala senare elelr nåt liknande. Men han är hennes. Han komme rnog i alla fall visas troligen. Han har en halvbror Reuífur som har bättre steg än han och är 5 gångare och har stoora chanser. men hon som köpte han var inte säker på att behåla han som hingst. Det var lite synd för Danmark Hade mejlat lena dagen efter att den där tjejen hade mejlat. För skulle han åkt till Danmark skulle det varit 100% att han skulle varit hingst.:) men men vi får hopas att han är snäll och blir en fint bedömd silverbrunhingst:smirk:

Sammets_rosa skrev:

Under bilder och bilden längst ner vad är det för färg!?! :love: (vill inte gissa) men den hästen är i alla fall otroligt fin!:love:

Nu snurrar det till! Danmark, Sverige?! Håller inte koll på alla svängar! Ditt inlägg var lite rörigt!! Men men, vi får se om någon av dem dyker upp på någon visning. Var flera månader sedan jag diskuterade Yggur med Madde, då hon såg honom på C-tränarprovet. Så har tyvärr inte riktigt koll på honom just nu!

Hrimnir hade jag glömt, han är ju en gammal favorit!

Niljan skrev:
Under bilder och bilden längst ner vad är det för färg!?! :love: (vill inte gissa) men den hästen är i alla fall otroligt fin!:love:

Brun häst. Rids på en äng/åker i trav. Tror att de flesta andra på bilderna töltar (Isabellen och den svarta med vitt pannband/nosgrimma är mina. Den svarta är halvsyster med den bruna travande saken).

Sammets_rosa skrev:
Brun häst. Rids på en äng/åker i trav. Tror att de flesta andra på bilderna töltar (Isabellen och den svarta med vitt pannband/nosgrimma är mina. Den svarta är halvsyster med den bruna travande saken).

okej, men läängst ner en (vågar inte gissa på fägen) men nedanför en brun som står på en äng och en fuc som töltar. Vad heter hästen och vad är det för färg?

Sammets_rosa skrev:
Nu snurrar det till! Danmark, Sverige?! Håller inte koll på alla svängar! Ditt inlägg var lite rörigt!! Men men, vi får se om någon av dem dyker upp på någon visning. Var flera månader sedan jag diskuterade Yggur med Madde, då hon såg honom på C-tränarprovet. Så har tyvärr inte riktigt koll på honom just nu!

Hrimnir hade jag glömt, han är ju en gammal favorit!

Danmark ville ha han, men han åkte ändå til skåne. tyveer. Danmark ska väll oxå fp chansen att få lite Elit-Fákur blod :p

Jag tror och hoppas på att Madde ska visa yggur nångång.:D han är ju så fin.

Skulle inte vi haft 2 ston som var släkt med Fákur skulle vi beckät med Hrimnir, han är så jäkla fin!

Niljan skrev:
okej, men läängst ner en (vågar inte gissa på fägen) men nedanför en brun som står på en äng och en fuc som töltar. Vad heter hästen och vad är det för färg?

Ja, vi har ju redan konstaterat att hon är brun (av den ljusare nyansen):D. Stoet heter Stolt. Hon står inte stilla på en äng, hon travar! De övriga bilderna är ju på töltande hästar + handhästridning.

Hrimnir är ju tyvärr inte så mycket använd, så det är ganska svårt att få grepp om hans avkommor (de bästa avkommorna är ju från Ia och Denni´s avel och de har ju ston av kaliber, vilket gör att deras avel har en väldigt hög lägsta nivå oavsett fädernet). Men ska göra lite mer resurce på honom. Men visst dräglade man över honom på mitten av 90-talet:love: För tölta det kan han!

Sammets_rosa skrev:
Ja, vi har ju redan konstaterat att hon är brun (av den ljusare nyansen):D. Stoet heter Stolt. Hon står inte stilla på en äng, hon travar! De övriga bilderna är ju på töltande hästar + handhästridning.

alltså, näe. Niljan har faktiskt rätt där. Hästen längst ned på den sidan är inte brun (har möjligtvis varit) utan ser ut att vara typ skimmel eller nån annan grå färg, och den töltar ;)

Stall Smedjan skrev:
alltså, näe. Niljan har faktiskt rätt där. Hästen längst ned på den sidan är inte brun (har möjligtvis varit) utan ser ut att vara typ skimmel eller nån annan grå färg, och den töltar ;)

Fattar tyvärr inte?!! Hästen som jag beskriver är en brun häst som travar? 3:e bilden i från toppen så att säga! Vad har det med en hästen som är längst ned och som töltar? Det är ju inte den jag menar:confused:. Hästen längst ned på sidan har tyvärr ingen relevans i det här fallet.

Förtydligar igen: BRUN TRAVANDE HÄST PÅ ÄNG!!
Hoppas alla hänger med den här gången:p

Sammets_rosa skrev:
Fattar tyvärr inte?!! Hästen som jag beskriver är en brun häst som travar? 3:e bilden i från toppen så att säga! Vad har det med en hästen som är längst ned och som töltar? Det är ju inte den jag menar:confused:. Hästen längst ned på sidan har tyvärr ingen relevans i det här fallet.

Förtydligar igen: BRUN TRAVANDE HÄST PÅ ÄNG!!
Hoppas alla hänger med den här gången:p

Jo med det har vi förstått! men eftersom du vet lite om Madde och hennes träningshästar m.m. så undrade jag om du visste vad hästen längt ner hade för färg, och om det är sto eller hingst eller vallack o.s.v. men den bruna hästen som travar är jätte fin!

Måste erkänna att jag har lite svårt att läsa dina inlägg! Det är ibland lite svårt att se vad du syftar på! Ta inte illa upp, trodde fortfarande inte att du hade hittat rätt häst;)
Tyvärr vet jag inte så mycket mer, vissa bilder är säkert flera år gamla, andra är nyare. Hon har helt enkelt haft många hästar på inridning/träning genom åren. Jag pratar ofta med henne på telefon, men är bara på anläggningen ungefär en gång i månaden. Då för att se mina eller mina vänners hästar, rida lektion eller spana in alla läckra hingstar som finns på gården:love:
(se: http://www.harekur.se/)
Jag bor nämligen i Småland och har 3 tmmars bilresa upp till Linköping.

Nej, jag tycker inte du är en dålig människa. Vad underbart att få vara med om "hela förloppet" som du beskrev......

Tycker det är lite löjligt de här med blup mm.... :smirk:

Då gäller det inte bara islandshästar, utan alla raser.

Jag avlar på en hingst som givetvis ej är nära släkt med mina ston, men om de har stamtavla eller ej bryr jag mig ej om. Det är hur hingsten är till lynnet och vilken färg han har som betyder något för mig.:angel: (och då även stoets lynne, vill inte ha en häst som är opålitlig mm,)....;)

Ja, säg det den som kan! Jag var inne på World Fengur och sökte på min hästs namn och kollade upp hans pappa, Trukkur frá Vogum som inte hade någon bedömning eller några fler avkommor.
Han hade bara min häst Svalur som avkomma registrerad i WF, börjar nu misstänka att han inte alls var godkänd för avel.

Sammets_rosa skrev:
Måste erkänna att jag har lite svårt att läsa dina inlägg! Det är ibland lite svårt att se vad du syftar på! Ta inte illa upp, trodde fortfarande inte att du hade hittat rätt häst;)
Tyvärr vet jag inte så mycket mer, vissa bilder är säkert flera år gamla, andra är nyare. Hon har helt enkelt haft många hästar på inridning/träning genom åren. Jag pratar ofta med henne på telefon, men är bara på anläggningen ungefär en gång i månaden. Då för att se mina eller mina vänners hästar, rida lektion eller spana in alla läckra hingstar som finns på gården:love:
(se: http://www.harekur.se/)
Jag bor nämligen i Småland och har 3 tmmars bilresa upp till Linköping.

Förlåt, ska försöka skriva tydligare i framtiden ;)
Och den där hästen längst ner på sidan, ser väldigt fin ut på bilden. Synd att du inte visst någon om den.:(
Han Harekur värkar intressant han ger fina färger på sina avkommur, i alla fall den längst ner, den har teckning som en buckskäck:love: men den är nog inte det. Synd att man inte kan förstora bilden och titta närmare på den:( men han är fin på bilderna och har helt okej bedöming. Kanske åker och tittar på han någon gång:smirk:

Jag spanar lite efter hingstar nu, eftersom jag vill ha ett föl efter mitt "lilla" sto nångång. Det andra stot ska betäckas med Kofri frá ... i år. Fast det är inte säkert hon kan bli dräktig, men hon ska få gå med han i 2 månader så det kanske blir nåt skuttande föl året därpå.

Men jag undrar om ni har några favorit hingstar som hälst är 4 gångare? Jag gillar Hrafn frá Vestra-Gerdingaholti, men han är såld till Norge nu :( han har en bror, men han ser inte lika fin ut (enligt mej) och han är 5 gångare. Men det vore snällt om ni kunde skicka länkar till hingstarna ni gillar hemsidor i sånt fall:crazy: så kan man ju få reda på vilka som är dom mest populära här bland Buke medlemmar.:rofl:

Lagom tydligt? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Niljan skrev:
Jo med det har vi förstått! men eftersom du vet lite om Madde och hennes träningshästar m.m. så undrade jag om du visste vad hästen längt ner hade för färg, och om det är sto eller hingst eller vallack o.s.v. men den bruna hästen som travar är jätte fin!

Hästen längt ner är Fjalar från Lönneberga, han är skimmel och hingst!!

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 369
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 563
Senast: Blossi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 139
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025