För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.
Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.
Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Jag tror också det är uppvärmningen och det accelererande antalet varma dagar som gör att någon kanske inte håller med dig utan föredrar runt 20-25 grader på sommaren.
När det är 30+ grader ute har vi hemma ytterligare några grader varmare inomhus och det är lika varmt hela natten. Det är förfärligt. Jag kan väl absolut ligga på stranden i 30+ grader och sedan njuta av att komma inomhus i sval skugga, men så ser det inte ut hemma hos oss. Sedan dör ju allting i trädgården när det är 30 grader många dagar och bevattningsförbud, det är sorgligt.
Skulle nog inte säga att 30 grader varmt är speciellt sällsynt längre, det händer ju några dagar varje sommar, om man har tur bara några dagar.
Men om det gäller bli provocerad - till skillnad mot - håller inte med och är lite förtvivlad över värmen.
Då skulle jag trott att folk bara blir provocerade vid kommentarer som -Gud vad härligt att vi har uppvärmningen, nu blir det fler varma dagar för mig! (eller mer aktuellt och hört på jobbet. -Jag borde vara ledsen över jordens uppvärmning men det är så himla härligt med 30 grader på sommaren och det kommer ändå inte drabba oss i Sverige så mycket eftersom vi bor så långt norrut och har landhöjning. Det verkar vara en av de två vanligaste positionerna, den andra är att förneka att det händer.)
Sedan har vi ju alla kommentarer under artiklar från DN om personer som dör av värmen i England och runt medelhavet.
-Gud så härligt med värme! Njuuuut!
- Det är klart att 40 grader är normalt i London och medelhavet fattar inte vad de klagar på. Det är bara naturliga variationer.
De är totalt provocerande och elaka.