Varför annat än halm?

Du ska absolut inte ha spån i transporten eftersom de lätt vrickar sig på det. Enligt en veterinär här nere är spån i transporten den största skaderisken för hästens ben. Flera senskador har uppkommit genom detta så tänk dig för!

:eek: :eek: :eek:

Ursäkta,men hur mkt spån pratar du om?
När jag har spån i transporten så är det för att suga upp kisset.Inte för att de ska ligga i släpet.
Så en förklaring tack,hur ska de kunna vricka sig just pga spånet? :confused:

Mina står på kutterspån. Lätt att mocka i och mina hästar äter ändå inte halm. Så det är ingen mening att ha det i utfodringssyfte.

Hästarna står på torv :) har stått på spån förut, men det var så tungt att mocka, halm=ÄNNU tyngre! :O Tog evigheter att mocka! Torv är bra, det går snabbt och enkelt att ta upp spillningen :)

Vi var för tillfället spån pga en häst som fick hosta och blev otroligt sjuk av all damm halmen kunde föra med sig.
Men nu är hästen flyttad och då kör vi vidare på halm som jag tycker bäst om för att de alltid har nått att pilla med

man måste ha strö så vad använder du för material?

Måste man ha strö i transporten? Jag använder endast strö (och i det fallet halm) till en av mina hästar vid transportering. De andra står utan och det funkar hur bra som helst. Möjligtvis att jag lägger lite spån just där de kissar om de nu skulle behöva det (oftast bara vid längre sträckor).

Har hört att man ex. inte ska anv. havrehalm för att hästarna äter upp det mer för att det finns havre kvar på det.. Är det bara påhitt eller är det så??

Har för mig att det där stämmer. Vet inte riktigt men jag tror att det är havrehalmen som de käkar upp i ett nafs. Någon av halmsorterna är det i alla fall :smirk:. Tror att det är vetehalm man ska använda, men är inte säker här heller(det är min pappa som står för de grejerna i vårt stall :D).

Min häst står på spån, för det är de alla har i stallet. Han stod på det innan också. Dessutom är han ett riktigt matvrak, äter tills maten är slut oavsett hur mkt det är, så jag vill inte ha han på halm.. Grovfoder får han tillräckligt ändå :) Dessutom dammar inte spån och är lättmockat. Mocka halm är det värsta jag vet, svårt att få upp kisset..

Hade min spån för att hon alltid har haft en tendens till att bli "smällfet" av att stå på halm, på morgnarna när man kom ut så var alltid boxen tom :) dessutom är det bekvämt med spån tycker jag, men det var inte den direkta anledningen :bump:

Jag har gjort som Zeli och det är otroligt lättmockat och skönt och varmt att ligga på. Det är bara tungt när det ska ut men det är ju inte så ofta.

Medryttarhästen (och majoriteten av alla andra hästar jag har varit i kontakt med) står på sågspån/torv. Det är väl för att det suger åt sig urinen och jag tror att det är bäst just därför! :confused:

Kuttespån = lätthanterlig, fräsch,dammfri
Lätt att få tag på och billigt
Fyller en hel utebox för 150:- :D där jag lagrar den.

Vad har ni här på buke för erfarenheter... Min häst har aldrig stått på halm under den tiden jag har haft henne, står för närvarande på torv.Men om ett par månader ska jag flytta henne till ett stall där alla hästar står på halm. Brukar hästar öka i vikt av detta? Min häst är ett riktigt matvrak som har mkt lätt att lägga på sig och bli rund om magen :crazy:

Min står på spån därför att:

Jag tycker det är mer lättmockat.
Spån suger bättre än t ex halm.
Blir mindre mängd på gödselhögen.

Sen är ju förståss nackdelen med spån att det är dyrare än halm och att min pålle som är en riktig "racer-ätare" :D
inte har något att tugga på efter att han slukat kvällshöet.
Men det löser jag genom att ge rejält med halm tillsammans med kvällshöet och det brukar finnas några strån kvar på morgonen.

Tack för tipset med att ha ett lager fuktat spån. Har försökt få en bädd av spån tidigare, men inte fått det att ligga still. Kalk har jag använt också så det vet jag behövs. Tänkte jag skulle försöka ha permanentbädd under vintern eftersom jag har kallstall. Blir ju lite varmare för hästen att ligga ner.

/Lizzie

Vi har nästan alltid haft sågspån (inte kutter) till våra hästar. Lätt att få tag i för oss, blir inte dåligt eller dammigt av att stå (möjligen fuktigt eller blött om man förvarar det dåligt), bra för hosthästar. Lätt att mocka, ljust i stallet, doftar gott.

Nackdelarna är väl att man måste få hjälp med transporten, vi köpte oftast släpvagnsvis och fick hjälp av brorsan att köra hem det. Spånet är inget vidare ur kompostsynpunkt heller, som jag har förstått det.

När min häst fick bihåleinflammation hände det en lustig grej med halm: Vi hade spån då, och hästen låg ner i boxen och hade ont och verkade ganska så borta. Det var sent på hösten och jag tyckte det blev kallt för henne att ligga där, så jag hämtade hem ett par balar halm och bäddade in henne. När hon såg all den härliga gula halmen omkring sig så reste hon sig och började glatt mumsa i sig! När veterinären kom en stund senare såg hon pigg och hyfsat frisk ut och jag fick förklara att hon minsann hade legat och stönat för en stund sen!

Våra hästar/ponnyer står på torv. Fungerar mkt bra, även om jag kanske hellre skulle stå på spån ellr torv/spån. Men torv är lättare att mocka i, vi får bra betalt för gödselstacken och de som köper den ser till att transportera bort den 2 ggr/år.

Halm fungerar inte med våra ponnyer, det krävs förvaringsplats inomhus/under tak och det är jobbigare att mocka i det.

Varför vi har torv i stallet beror på att en av hästarna är känslig mot halm och spån.

Tidningspapper är ganska ok, men jag tycker hästarna får i sig alldeles för mkt papperbitar när de äter hö.

Cenim och de flesta andra hästarna i stallet står på spån (fast nu är det flera av ägarna som vill byta till torv, men jaja). Jag tycker att spån är bäst för att man ser vart det är skitigt och det blir lättare att hålla rent boxen, dessutom suger det upp kisset bra.

Halm tycker jag verkar dålig hygien, just för att det är så svårt att mocka. Det kan vara bra om man har en väldigt smal häst.

tack för många bra svar. det ser ut som att majoriteten står på spån, sedan torv och sist halm.

men jag vill gjärna ha ännu fler svar :D

halm om jag får tag i det.
det är mysigt, det är lättmockat och hästarna har alltid något att tugga på...
annars blir det spån. jag kan hämta det gratis, det är lättmockat och suger upp bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar