Vi har nästan alltid haft sågspån (inte kutter) till våra hästar. Lätt att få tag i för oss, blir inte dåligt eller dammigt av att stå (möjligen fuktigt eller blött om man förvarar det dåligt), bra för hosthästar. Lätt att mocka, ljust i stallet, doftar gott.
Nackdelarna är väl att man måste få hjälp med transporten, vi köpte oftast släpvagnsvis och fick hjälp av brorsan att köra hem det. Spånet är inget vidare ur kompostsynpunkt heller, som jag har förstått det.
När min häst fick bihåleinflammation hände det en lustig grej med halm: Vi hade spån då, och hästen låg ner i boxen och hade ont och verkade ganska så borta. Det var sent på hösten och jag tyckte det blev kallt för henne att ligga där, så jag hämtade hem ett par balar halm och bäddade in henne. När hon såg all den härliga gula halmen omkring sig så reste hon sig och började glatt mumsa i sig! När veterinären kom en stund senare såg hon pigg och hyfsat frisk ut och jag fick förklara att hon minsann hade legat och stönat för en stund sen!