Varför annat än halm?

Min polla står på torv, det, coh halm är ju mest naturvänligt! Men torv är så mkt enklare att mocka i, det är som kattsand :p Och sen så dammar ju inte torv på samma sett som halm gör.

en fråga,vad kostar torven uppigenom? tror att vi betalar runt 70 kr balen, då vet jag inte om frakten e inräknad.

Vi betalar 30:- för 15 kg (200 l), tror att de är hälften så stora som Gr***gårdens...

mina står på halm, dom äter inte överdrivet mycket av den + jag är van att mocka det. har haft dom på spån också men halmen e billigare o mysigare

Här uppe är nog sågspån det som används mest. Detta för att det är hyfsat enkelt att få tag i, vilket inte halm är.
Tycker att det fungerar bra, men har iof aldrig haft halm.

Halm. Jag tycker det är lättmockat och trevligt. Torv är väl egentligen bättre ur damm- och gödselstacksynpunkt men är jobbigt på vintern och mörkt och tråkigt.

Och av de hästarna i vårt stall med 15 boxar verkar inte en häst äta ett strå av halmen.

Är det förresten någon som har näringsinnehållet i halm? Jag har för mig att det i princip inte innehåller nånting.

/Jane

Min har stått på både halm och spån..visst..spån var OK,men jag hade det bara av den anledningen att i de stallet jag stog i sist så fick vi inte ha halm...det tog för mycket plats på gödselstacken :crazy:..men..nu har jag halm igen där jag står nu...funkar fint gör min pålle...han vräker inte i sig utan står mest och plockar i det..= bra syselsättning när dom är inne :)

Jag har provat på att ha min häst på halm, spån och torv. Om jag kort försöker sammanfatta mina erfarenheter av de olika strömaterialen så blir det så här: (Kan ha glömt något).

Halm:
Fördlar: Billigt, hästen har något att pyssla med
Nackdelar: Suger fukt dåligt, skrymmande förvaring som måste ske på torrt ställe.

Spån
Fördelar: Ger ljus i boxen, suger fukt ganska bra, lätt att förvara på inplastad pall,
Nackdelar: Flygigt dvs svårt att få det ligga på plats blir dock bättre om man gör en bädd.

Torv
Fördelar: Ligger på plats, suger fukt bra, lätt att förvara på inplastad pall.
Nackdelar: Ser mörkt ut i boxen, ganska dyrt.

Spån står min på. Tycker att det är bäst. Det blir fräschare och ljusare i boxen. Det är mjukt och kiss försvinner dirent ner under så att hästen slipper trampa i det. Dessutom är det väldigt bra att lägga bedd på vintern.

Och som ett plus i kanten är det väldigt lättmockat.
Kan lägga till att min häst får halm i boxen att tugga på när han står uppstallad.

Halm är mysigast och bäst för hästen, men min & syrrans häst tål inte det. Vi har precis försökt att han han på halm men han hostar direkt så han får stå på torv.
Dom små får också stå på torv, jag är ju allergisk mot halm så det är bättre. Dom blir inte lika tjocka och det är mkt lättare att mocka.

Har provat det mesta, men lutar nog åt en permanentbädd i spån.
Ljust, lättskött, tort och täcker golvet bra.

Halm är tungt, blött, krångligt att mocka och svårt att få tag i. Men det är trevligt att de har nått att stå och tugga på..

Torv är mörkt, luktar illa och det är svårt att se bajsen. Men det är lätt att bli av med dynghögen, och det sägs ju att det dammar mindre??

Förklara gärna hur du gör för att anlägga en permanentbädd i spån. :)

Hur länge har du den ligger och hur förhindrar du lukt.

Min pålla lever rövare rätt bra i boxen, men skulle vilja ha permanentbädd under vintern eftersom jag precis byggst stall hemma, ett kallstall. Uppfattar det som att det blir varmare för hästen att ligga på en permanentbädd än om man inte har det.

/Lizzie

Jag hade en ganska bökig häst. Han kissade massor i mitten, och sen gick han runt en del och lyckades alltid få bort spånet (eller vilket strö man än använde) från mitten så att det lilla spån som ev var kvar blev klassblött. Sen lade han sig naturligtvis varje natt och låg då direkt på golvet (där han lyckats böka fram det) och det blöta spånet. Inte kul. =(

Så jag bestämde mig för att försöka få till en permanentbädd.
Jag började med att sprida ut ordentligt med kalk på golvet (för att binda amoniaken och på så sätt förhindrar lukt - mycket viktigt) sen la jag på ett lager med spån som jag vattnade ganska rejält (så att det bli fuktigt - inte blött) och trampade till nogrant (ca 1 dm från början). Sen fyllde jag på med torrt spån ovanpå.
I början innan bädden bundits ordentligt så trampade han iof upp den på vissa ställen så att govlet syndes, men jag "lagde" - fylde på med kalk och fuktigt spån som jag trampade till nogrant. ´

Anledningen till att det inte luktar är ju att kalket binder de amoniakångor som bildas av urinet, och värmen kommer från att gödslet "brinner".. därför är det ju också viktigt att INTE "sticka hål" på bädden utan bara mocka "ovanpå" - om du fattar hur jag menar.

När bädden väl satt sig så är det otroligt lättskött. Ta ut bajsen och om det ev ligger blött löst blött spån "ovanpå" den fasta bädden, se till att alltid ha ett tort spånlager överst.

Hur länge man ska ha kvar en permanentbädd finns det ju olika åsikter om.. en del har den i några månader och andra har den hela sässongen.
Du får själv känna efter hur du känner - lukar den bra och känns fräch så är det väl onödigt att byta?

Så har jag gjort i alla fall och det har funkat otroligt bra...Lycka till

våra hästar står på spån.
Det är ínte så dyrt, lättmockat, blir rent och fräcsht i boxen :) Vi har stallosan under också

Våra står på spån :).
Lättmockat o billigt (iaf härnere).
Halm är totalt uteslutet då min häst skulle äta upp ALLT och gå upp sådär 50 kg/dag... :angel: ;)

Vilken sorts halm är bäst att använda? Har hört att man ex. inte ska anv. havrehalm för att hästarna äter upp det mer för att det finns havre kvar på det.. Är det bara påhitt eller är det så?? :confused:

Våra hästar står på en torv-spån blandning av den enkla orsaken att halm tar mkt plats på gödselstacken..
Och att det är jobbigt att mocka med och luktar illa utav kisset.. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar