Varför annat än halm?

Sv: Varför annat än halm?

Jag blandar spån och halm eftersom dom ibland äter så mycket av halmen så jag vill att dom ändå ska ha något att ligga på o då är spånen perfekt!

min står på spån..
finns bara spån på mitt stall o man måste köpa av stallet..

Min häst står på halm, hos oss är det det mest ekonomiska alternativet, plus att hästarna kan stå och plocka om höet ta slut. Jag skulle önska spån också, i mitt tycke är ett spånlager och halm ovanpå det perfekta underlaget. Torrt, fräscht, inga liggsår och mat i mängder ! Fast bara spån eller torv fungerar också, nackdelen är väl att torv ser lite tråkigt ut, och man blir ju så #¤&&) dammig av det ! :-)

Torv, mest för att det är bra och blir bra som gödsel sen (alltså lättare att sälja det som gödsel)
Och sen gillar jag det själv också.

:bump: jag har alla mina hästar på spån för vi har 40 hästar och det är billigare och lättare att mocka ur spån. många av hästarna är i väldigt gott hull och vissa lite överviktiga tillocj med... därför blandar jag bara in lkite hö i spånet så de har något att göra! :banana:

sen har jag ju en häst på ahlm för att hon får panik om hon blir rast lös

Halm!! Kanonbra med både plock för att underhålla hjärnan lite och sedan att det suger upp kiss på ett bra sätt (i viss kombination med spån)

Ett minus för att det är jobbigare och tyngre (tycker jag - mina pållar kanske kissar extremt mycket ;) ) att mocka plus att man måste gå så många varv till gödselstacken (köp en större skottkärra kanske... :o ). En av dem har för vana att gömma allting och sedan hitta det igen för att använda det som huvudkudde under nattens snarkningar... och sen gömma det en gång till framåt morgonkvisten omöjligt för matte att hitta :angel:

Sv: Re: Varför annat än halm?

Mrs_Malfoy skrev:
Du ska absolut inte ha spån i transporten eftersom de lätt vrickar sig på det. Enligt en veterinär här nere är spån i transporten den största skaderisken för hästens ben. Flera senskador har uppkommit genom detta så tänk dig för!

Äh, vi har haft spån i släpen i alla år, utan några som helst bekymmer! Det är ju inte någon bädd det handlar om, precis....

min häst står på spån. Anledningarna är ju då självklart att jag är lat och tycker det är lättare att mocka i. Men sen även att min häst blir så bukig av så mycket halm eftersom han äter tills det tar slut. På så sätt är det inte heller ekonomiskt. Det blir många balar i veckan om han äter upp allt som är rent och resten som är smutsigt tar man självklart ut. Med tanke på att han är inne så pass mycket så blir spån ett bra underlag att stå på. Då han står inne mycket blir det även mer kiss i boxen och spån suger upp det bättre än halmen. Dessutom tycker jag att det dammar mindre, även om halmen vi har tillgång till är väldigt fin kan det ändå lätt bli dammigt.

Har mina hästar på rikligt med halm och ett spånlager under. Hade bara spån förut men började med halm till en unghäst som grisade till så i sin spånbox ,rörde runt allt flera gånger om. Men när jag testade halm gjorde han inte så. Och så har jag ett par hästar i utebox å dom ville jag ha halm till eftersom det ju måste bli lite varmare för dom. Å sen har det slutat med att alla står på halm, är lite mysigare på nåt sätt tycker jag men man måste ha ett spånlager i botten (iaf till mina kissiga hästar) för att det suger upp kisset mycket bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar