Varför annat än halm?

min gamla dam blev som en spärrballong första veckan på betet varje år även om hon hade fri tillgång på grovfoder och var ute i hager minst 12 timmar/dag. Gräs är gott!

Sv: Varför annat än halm?

Halm är bäst för min för då har han lite att göra på nätterna... och det funkar bäst med ett tunt lager av spån under så det suger upp urinet... blir inte lika blött å så luktar det inte...

Mina hästar står på spån först och främst av följande orsaker:
Luktar bättre, drar åt sig fukt bättre, lättare att mocka, russen och shettisen skulle bli alldeles för tjocka om de stod på halm.

Hade tidigare hosthäst som inte klarade av halm. Han höll sig fräsch på spån. Torv var bättre än halm men sämre än spånet. Köpte bara dammfritt spån (här i Skåne har vi inte så många sågverk att det är lätt att kvista iväg och handla en transport spån heller :))

Vi har halm gratis, nya kusen står på halm och det är skönt ur aspekten att hon har bra grovfoder upp till knäna om hon vill peta i det. Och skönt att slippa betala för något som är gratis (d v s strö)

Jag har klyvspån till mina hästar. Dels så tycker jag att spån luktar mindre än halm och jag tycker att det är enklare att mocka med spån.
Och så fyller halm gödselcontainern på rekordfart, vilket är negativt.

Vi har haft halm och det har varit bra tycker jag, men nu har vi byggt om i stallet och lagt torvbäddar.

Positivt för torven är att den inte dammar och att eftersom det är bäddar så går det extra fort att mocka. :D

Positivt med halmen är tycker jag att hästarna kan stå och småäta.
Men det är ju inte alla ponnyer som kan det utan att äta upp allt och bli jätte tjocka.... :crazy:
Oxå är det tungt och svårmockat i halm. Suger inte upp kisset lika bra heller!

Så jag tycker nog att bädd är bäst, och man kan ju lägga in halm i ett hörn i boxen till hästar som inte blir tjocka, som dom kan stå och tugga på.... :idea: Så gör jag till min ponny!!
Spån tycker jag inte om, det dammar så mkt!

//isabelle

Min står på spån för att det så gott som dammfritt, det har bra uppsugningsförmåga, lättmockat och ljust/fräscht. Men jag lägger även in ett par kakor halm/dag för att hästen ska ha något att sysselsätta sig med (plocka med) i boxen under natten.

min står på spån,han stog på halm i sommar på betet,och vantrivdes med det,du skulle sett lyckligheten då han kom hem och hadde en box så full av spån han drömde om,jag tappa räkningen på alla rullningar han tog:D

alltså absolut bästa åt honom är då spån,

Ska också bidra till den här tråden :)
Jag har ett halvblod på 1 år.
Hon står på halm för att
*det är vad som erbjuds i stallet(ibland har vi spån under)
*eftersom hon är unghäst är det bara bra om hon äter av halmen
*halm är bra för matsmältningen så det gör inget att hon äter(mycket fibrer i)
*jag är van att mocka halm så jag tycker det är mycket lättare än t ex torv
*det ser otroligt mysigt ut när man mockat och fyllt på med fräsch halm(luktar gott också)
*min häst ligger ner mycket och en tjock halmbädd minskar risken för diverse sår
*hon har något att pyssla med=hittar inte på dumheter för att fördriva tiden

Men om hon inte kan stå på halm så skulle jag välja spån för det luktar så härligt och är ljust och fint...tycker inte alls om torv...dels ser man inget när man ska mocka och så tycker jag det är fult o dammigt..
:cool:

Sv: Re: Varför annat än halm?

Mrs_Malfoy skrev:
Du ska absolut inte ha spån i transporten eftersom de lätt vrickar sig på det. Enligt en veterinär här nere är spån i transporten den största skaderisken för hästens ben. Flera senskador har uppkommit genom detta så tänk dig för!

Kan du förklara lite närmare hur du menar? hur ska en häst kunna få senskador av att stå på spån i transporten???
Aldrig något jag hört, kör alla mina hästar med spån i släpet ( ca 5 cm) just för att de gärna kissar när de står där. vet även veterinärer häromkring som har spån i sina släp när de kör.
:)

Som svar på ursprungsfrågan så står alla mina hästar på halm, skulle en häst av någon anledning inte kunna stå på halm ( äter för mkt eller liknande9 så blir alternativet spån men då med halm som tilltugg :)

beagle skrev:
måste också fråga, nån som har belägg för det här med att spån skulle vara dåligt för hovarna? har hört nåt i stil med att terpentinet uttorkar dom osv?!

:confused:
Våran ponny som är under behandling för fång fick vi order om att ställa på spån, just för att det torkar ut hovarna...

Använder råspån i stallet:
Positivt: lättmockat, luktar gott, lätt att få tag i.
Negativt: kan torka ut hovarna( har inte haft problem med mina)

Min häst står på torv för det är det som används i stallet där jag har min häst uppstallad.
Men jag har haft honom på både spån och halm förut.
Jag tycker spån är bäst. Enklast att mocka i och så äter inte hästen det som vissa (bla min häst) gör om den står på halm.

Dessuom tycker jag halm är svårast att mocka i och kisset luktar så fränt.
Det suger inte heller upp lika bra som spån fast där är nog torven överlägsen.

Men om jag var häst skulle jag nog helst stå på halm ;)

*lånar knapp*

Jag använder spån. Det är lätt att hålla på med och suger upp bra. Det är lätt att få tag på också.

Jag använder alltid halm som underlag till mina hästar nuförtiden för att jag har bla. haft en spånallergi häst (det va inte alls kul). Sen kom jag fram till att halm är faktiskt bäst hur man än vrider på det (iallafall för min del). :) Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mej något annat underlag. :D

Såhär tycker jag personligen om halm:
Positivt: lättmockat, luktar gott, lätt att få tag i, billigare än annat underlag, ser mysigt ut, hästen har alltid något att pyssla med, bra om de äter lite för matsmältningen, minskar risken för sår med en tjock halmbädd (om de ligger ner mycket)
Negativt: suger inte upp kisset lika bra som tex. spån, tar stor plats på gödselhögen

Jag kan säkert hitta fler positiva och negativa saker med halm, men det är vad jag kom på nu. Jag hittar absolut fler negativa saker med spån, torv, osv, därför har jag valt att använda halm som underlag. OBS!! Detta är vad som gäller för mej och mina hästar, jag talar inte för alla hästar. :)

Man kan väl köpa spån utan terpentin om man köper från ett mindre sågverk?

Min häst står på spån men har stått på halm ett par ggr. Halm suger upp kiss mycket sämre och det gör att kisset rinner ut under boxväggen =inte bra! Nä, SPÅN är bättre! torv kan jag inte uttala mig om. Sen är det ju som ngn. sa mycket svårare att få tag i halm här uppe i norrland!

*lånar knapp*

Vi har spån hemma; det fungerar bäst om man ser till lagring, hantering och pris. Till det några skivor halm i boxen för sysselsättning.

Hade torv där jag var inackorderad för några år sedan, vilket fungerar jättebra. Då sålde vi gödselstacken med jämna mellanrum. Halm tycker jag är tungmockat (även den hackade varianten) och så blir det så blött av den.

Ewe89 skrev:
tack för många bra svar. det ser ut som att majoriteten står på spån, sedan torv och sist halm.

men jag vill gjärna ha ännu fler svar :D

Min står på halm. Billigt och enkelt att mocka.
Jag brukar ta ut högarna varje dag och varannan var tredje dag (när jag måste lägga in ny halm) så mockar jag ut kisset. Har mycket halm i boxen och det är lättare att mocka ut ett par dagars kiss som hunnit sugas upp. Har rundbalar med halm. Hade småbalar förrut men det dlev billigare att ta rundbalar från grannbonden. Dessutom kör hon upp dem på loftet!

Ifall man har en häst som äter upp all halm fick jag ett tips för länge sedan. DEt var att blanda grön eller gul sopa med vatten och skvätta ut över halmen. Då smakar den inge gott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar