Varför annat än halm?

Finns ingen plats att förvara det.

Därför har vi inplastad hösilage och spån som kan stå ute.

Risken med spån är att det förutom att torka upp kisset även torkar ut hovarna.

Min häst står på torv, och det tycker jag är absolut bäst. Det blir en bra, tjock bädd och det dammar inte, det suger upp kiss bra och är mycket lättmockat.

Mvh Huntress :)

Har spån, mycket enklare att mocka i samt lättare att få tag på. Sen rör min häst om väldigt mycket i sin box så det är lättare att hitta igen det om det är spån.

Du ska absolut inte ha spån i transporten eftersom de lätt vrickar sig på det. Enligt en veterinär här nere är spån i transporten den största skaderisken för hästens ben. Flera senskador har uppkommit genom detta så tänk dig för!

Skulle gärna haft halm men halm är svårt att få tag i häruppe - det blir för kallt för tidigt (minusgrader) så bönderna kan inte låta halmen vara kvar för länge och hygienen blir sämre på halmen som är taget in för tidigt. Det är få bönder som övht odlar spannmål, just för att det är så svårt att få det bra.

Visst köper vissa bönder in stora partier halm söderöver ifrån -och som hästägare kan man köpa av detta för att tex utfodra med (fri tillgång i hagen tex), men det går åt "för mycket" om man ska ströa med det också (dvs halmen blir DYR - ca 1,50kr/kg).

Mina står på spånbädd, brukar ha torv i botten dock. Detta helt enkelt för att det är vad man kan få tag i.

Torv.
Har haft både halm, sågspån och kutterspån innan och torven är helt klart bäst!
Hästen åt för mycket halm och fick sen sår på haserna när han la sig direkt på golvet.
Sågspån är helt ok men när min klumpiga häst reser sig går han igenom till golvet och får skav (även om jag har en halvmeter tjock bädd)
Kutterspån är hemskt. Ligger inte kvar och är omöjligt att mocka i. För att inte tala om hur svansen ser ut varje morgon!
Torv har bra uppsugningsförmåga och täcker golvet bra. Blir visserligen ganska mörkt men fönster kompenserar det.

Har just nu torv till min häst, det funkar bättre än spån. Men annars tycker jag halm är bäst för hästen, men tyvärr tar det ju utrymme både att förvara och på dygnhögen...och det har inte vi.

Men däremot tänkt jag försöka få tag på små balar med halm som jag kan strö över torven som sysselsättning, framförallt till vintern då de står inne lite längre. Men det verkar inte vara så lätt att få tag på...de flesta har stora fyrkantsbalar eller rundbalar... :(

// :bump:

Enligt en hovslagare finns det ingen chans att det är terpentin i spånet. Det är lättflyktigt och har dunstat bort för längesedan när det når våra stall...

halm. sysselsättning och av vana.
Har provat torv men det blev så mörkt i stallet och så tyckte jag att min guling blev så smutsig av det. Spån har jag oxå provat men jag fick inte till nån bra bädd.
Nej, halm får det vara.

Mina står på halm, det är billigast och jag har fullblod så jag är glad om dom äter lite halm. Vi är noga att inte skaka upp halmen i stallet för att undvika dammet så mkt det går. Men finns det något som ser skönare ut att lägga sig i än en tjock halmbädd. :D

Jag gillar spån bäst. Däremot ger jag gärna halm som komplettering för att de ska ha lite "pyssel" om de står inne. Spån är lättmockat och drygt och känns lite fräschare än torv. Jag tycker pissig halm luktar mer än spån o torv.

99% av alla transporter jag sett har spån.

halm funkar ju inget vidare i en transport och torv blir halt. man måste ha strö så vad använder du för material?

Tyvärr kan ju inte alla hästar stå på halm.
Min ena häst är en sådan. När jag försökte ha honom på halm så åt han ungefär 20 - 25 kg halm/dag.
Plus de 10 - 15 kg hö/dag han fick. Resultatet var en bukig häst som stod på betonggolvet.

Häromkring där jag bor är det många stall som måste ha halmen förvarad på höskullen.
Därtill så säljer i stort sett ingen (jag hittade en) bonde halm i småbal.
Och stor rundbal som måste förvaras på skullen, är inte bra.
Det dammar järnet när det ska strös, och det blir skräpigt med halmen mellan skulluckan och boxen.
Och eftersom i allafall jag jobbar dagtid, så strödde jag kvällstid, och då står alla hästar inne = inte bra att "damma" med halm från en storbal.

Halm ger också en gigantiskt stor dynghög jämfört med spån och torv.

Endast torv är det ideala till sk hosthästar.

Vissa stallägare säljer sin dynga med torv i, då får det inte vara spån eller halm i den.

Fördelen med halm är ju som du säger, att de har ngt att pyssla med hela tiden.
Men det kan man ju "uppnå" med att lägga in ett par kg halm i boxen som "pysselhalm" också.

Det finns ett fördjupningsarbete som gjorts av en eller ett par hippologer där man jämförde obehandlat respektive behandlat spån med avseende på hovkvalitet. Minnet sviker mig, jag minns inte hur studien utfördes, men de kunde i alla fall konstatera skillnader mellan obehandlat och behandlat spån (som då innehåller mindre terpentin).

Så det verkar inte som om allt terpentin dunstar. I mina öron låter det dock rätt logiskt. Ska se om jag kommer över arbetet igen!

Jag använder torv, då jag anser att det är mest hygieniskt eftersom der suger upp varenda droppe... Enda nackdelen är att balarna fryser på vintern och man måste ta in dom då ett par veckor i förväg.. :smirk:
Skulle gärna använda halm, men bongens förra skörd fick stå ute och bli dålig.. Kanske till vintern?? Men i sånt fall skulle jag använda torven unger oxå.

vi har halm till ett par av våra hästar å torv till 2st (travhäst som ska starta, plus vår 28 åriga arab som har en stoor mage redan). förut så hade vi torv till alla men det är mycket billigare att ha halm, plus att de har mer att göra i boxarna. visst är det lättare att mocka i torv å det suger upp bättre å luktar mindre, men det är för oss billigare med halm å så har hästarna nått å pyssla med.. å så farligt luktar det inte med halm heller, då vi har bra ventilering, tycker jag ivf.

en fråga,vad kostar torven uppigenom? tror att vi betalar runt 70 kr balen, då vet jag inte om frakten e inräknad.

Vi har spån i stallet, dels för att det är lättast att få tag på här och dels för att min häst antagligen skulle få sova på bara golvet om hon hade ätbart strö.
Hon har haft fri tillgång till hösilage i fem års tid, stod med huvudet i balen hela tiden = skadligt fet.
Hon går ut genom grinden i beteshagen (där det finns bra med gräs) och kastar sig över närmsta grästuva...
Så jag har svårt att tro att hon inte skulle käka upp bädden också :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 583
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet