Jag vet inte vad du egentligen protesterar mot, för vart enskilt exempel kan man givetvis ge tio som motsäger det. Vad jag reagerar mot är ditt kategoriska fördömande i frågor där det inte finns något entydigt svart och vitt, visst kan man tycka att folk bär sig tokigt åt. Jag tycker att det är enklare att diskutera en sådan här fråga generellt och inte ge sig in på enskillda fall som endast du känner till, det blir svårt att få en vettig diskussion när det ständigt tillkommer nya fakta som kanske inte stämmer generellt utan på vissa specifika fall.
Angående kostnader för sjuk häst i jämförelse med frisk - Behandlingar kan vara enormt dyra och blir inte billigare för att man aldrig rider i ridhus, inte har höga kostnader för extra foder och skulle rida lektion oavsett om det är på egen eller lånad häst. Få skador/sjukdomar klarar att läka ut med enbart vila och utan någon merkostnad för hovbeslag, veterinär, massör, transport till och från klinik, läkemedel etc. Allt eller något i kombination.
Angåenda att slakta häst (oavsett anledning)- Hästar lider inte av att du på ett humant vis slaktar den, även om det är svårt att ta bort en vän så är hästen varken mer eller mindre värd än kor, grisar etc som föds upp till mat. Det är varken mer eller mindre oetiskt att äta/slakta hästar än andra djur och de flesta människor i sverige är köttätare.
Angående att tjäna pengar på att sälja en häst - Jag kan inte se någon etisk skillnad att tjäna pengar på att sälja en häst beroende på vilket skick hästen befiner sig, så länge man väljer köpare med omsorg utifrån de förutsättningar som finns. Givetvis ska man inte utsätta hästen för onödigt lidande, men hästen lider inte av att fd ägaren tjänar pengar, den har förmodligen ingen koll på något som gäller ekonomi och bryr sig inte. Det förekommer många konstiga och tveksamma hästaffärer, men huvudsaken är att hästen får det bra och alla inblande tycker vilkoren är okej. Gillar man inte vilkoren behöver man inte köpa.
PS Var hittade du detta citatet
"Alla andra kör bil till jobbet, därför gör jag det också".
Jag har mig veterligen inte skrivit det, åker dessutom kommunalt.